Gjest Gjesta Skrevet 18. mai 2006 #41 Skrevet 18. mai 2006 Så på bakgrunn av det som ble skrevet i hovedinnlegget (det er jo det vi svarer på her), mener du at det er verre med og/å feil, enn det er med ord som er skrevet uforståelig på dialekt? ← Det er vel ganske sjelden og/å-feil faktisk fører til at man misforstår budskapet i en tekst, mens derimot bruk av helt spesielle dialektord som ikke blir forstått nok kan få budskapet til å forsvinne. Akkurat som hvis du leser en tekst på et fremmedspråk, og ikke kjenner betydningen til ett enkelt ord som er essensielt i sammenhengen. Så jeg mener akkurat det motsatte av det du antar at jeg mener. Hva du nå var ute etter å fremheve.
Gjest Alive Skrevet 18. mai 2006 #43 Skrevet 18. mai 2006 Og dæven, for en suveren tråd! ← heter det ikke: Åh dæven, kanskje?
Gjest Gjesta Skrevet 18. mai 2006 #44 Skrevet 18. mai 2006 heter det ikke: Åh dæven, kanskje? ← Og nei!
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 18. mai 2006 #45 Skrevet 18. mai 2006 Suverent bra innlegg av trådstarter. Jeg ler å ler å ler å ler.
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 18. mai 2006 #47 Skrevet 18. mai 2006 ai ai ai, definitivt et spark bak til meg, har endel skrivefeil ja! skjerpings, skjerpings..
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #48 Skrevet 18. mai 2006 Og/å-feil er svært ødeleggende i en tekst, mener jeg. Men nå henger kanskje jeg meg opp i slike feil mer enn andre. Jeg så en tekst som sjefen min hadde skrevet og sendt ut på vegne av firmaet, og det var det flere og/å feil. Lite profesjonelt, synes jeg. Her på KG florerer det også med da/når-feil. De fleste har hørt om regelen: En gang: da. Hver gang: når. Men det er ikke: En gang: da. Det er DEN gang: da. Her på KG har jeg flere ganger lest setninger som: Jeg skal spise is da jeg kommer frem. Men det er FEIL!!! Selv om du kommer frem bare 1 gang, er jo dette i fremtid, ikke fortid, som da/når-regelen gjelder for. Det heter: Jeg skal spise is når jeg kommer frem.
Gjest gjest1 Skrevet 18. mai 2006 #49 Skrevet 18. mai 2006 Dette er ikke noen regel, men man kan selvfølgelig argumentere med at språket blir bedre - i alle fall i denne sammenhengen. ← Dette lærte jeg da jeg gikk på skolen, men det var jo i juratiden..
Gjest gjest1 Skrevet 18. mai 2006 #50 Skrevet 18. mai 2006 Og/å-feil er svært ødeleggende i en tekst, mener jeg. Men nå henger kanskje jeg meg opp i slike feil mer enn andre. Jeg så en tekst som sjefen min hadde skrevet og sendt ut på vegne av firmaet, og det var det flere og/å feil. Lite profesjonelt, synes jeg. Her på KG florerer det også med da/når-feil. De fleste har hørt om regelen: En gang: da. Hver gang: når. Men det er ikke: En gang: da. Det er DEN gang: da. Her på KG har jeg flere ganger lest setninger som: Jeg skal spise is da jeg kommer frem. Men det er FEIL!!! Selv om du kommer frem bare 1 gang, er jo dette i fremtid, ikke fortid, som da/når-regelen gjelder for. Det heter: Jeg skal spise is når jeg kommer frem. ← Folk sier og skriver også NÅR jeg var liten.... det er sånn som barn snakker.
Gjest d'Arc Skrevet 18. mai 2006 #51 Skrevet 18. mai 2006 "Det er våre". Det heter OSS! Sånt blir jeg gal av
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. mai 2006 #52 Skrevet 18. mai 2006 Skjønner ikke hva du mener? ← Hvis noe er klart og utvetydig, så er det ikke noen tvil om hva som står der og hva det betyr. Hvis det er et uforståelig dialektord, så er det verken klart eller utvetydig.
Gjest Chrizzy Skrevet 18. mai 2006 #53 Skrevet 18. mai 2006 Hvis noe er klart og utvetydig, så er det ikke noen tvil om hva som står der og hva det betyr. Hvis det er et uforståelig dialektord, så er det verken klart eller utvetydig. ← Jo jeg forstår. Vi er jo forskjellige og vi leser sikkert også på ulike måter. For meg så ødelegger ikke en eller flere og/å feiler meningen i en tekst, særlig ikke på et diskusjonsforum. Men uforståelige ord ødelegger teksten og det synes jeg er irriterende. Kan godt hende at jeg er utrolig likegyldig til ting i forhold til andre, for jeg synes og/å feiler er en bagatell på et diskusjonsforum.
Gjest Chrizzy Skrevet 18. mai 2006 #54 Skrevet 18. mai 2006 Det er vel ganske sjelden og/å-feil faktisk fører til at man misforstår budskapet i en tekst, mens derimot bruk av helt spesielle dialektord som ikke blir forstått nok kan få budskapet til å forsvinne. Akkurat som hvis du leser en tekst på et fremmedspråk, og ikke kjenner betydningen til ett enkelt ord som er essensielt i sammenhengen. Så jeg mener akkurat det motsatte av det du antar at jeg mener. Hva du nå var ute etter å fremheve. ← Jeg leste sikkert ikke godt nok, beklager
Gjest splæsj Skrevet 18. mai 2006 #55 Skrevet 18. mai 2006 Jada, jada, rettskrivingen til kg-bukere stinker, ingen kan skrive norsk lenger, ungdommen nå til dags, osv.
Hu i Svingen Skrevet 18. mai 2006 #56 Skrevet 18. mai 2006 "Det er våre". Det heter OSS! Sånt blir jeg gal av ← Det er våre? Hvem sier det? I hvilken sammenheng? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #57 Skrevet 18. mai 2006 Dettte er helt sikkert et tulleinnleg, med innlagte bevisste feil for å sjekke om noen her reagerer (ja, det heter bevisst med to s-er og ikke bevist som trådstarter skriver).
Gjest Camelia Skrevet 18. mai 2006 #58 Skrevet 18. mai 2006 En ting er at mange faktisk skriver masse feil (og da ikke bare her på KG). En annen ting er når disse mange bryr seg katta. Det synes jeg er ille. En person som vet at hun/han er dårlig i rettskriving, burde i det minste prøve å skjerpe seg. Som Hege skriver; hun etterstreber et så riktig språk som mulig, til tross for at hun har gode grunner til å ha problemer. Det står det respekt av. Hvis ungene mine i løpet av barneskolen, eller ungdomsskolen for den saks skyld, kommer og spør meg om norsk rettskriving, skal jeg jaggu vite å svare dem.
Gjest gjesta Skrevet 19. mai 2006 #59 Skrevet 19. mai 2006 sjedelig tema syntesst jeg.. Bare jeg fatter hva de skriver er det samma for meg
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #60 Skrevet 19. mai 2006 Kan ikke Lois få være viseadmin etter Marianne nå da, og så kan alle innlegg med stave- eller grammatikkfeil slettes?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå