Gjest King James Skrevet 19. mai 2006 #61 Skrevet 19. mai 2006 jjeeegggg...fføøølllleeeerrrr mmmmeeeeggggg ttrrruuuffffffeeetttt men jeg har lov og skrivefeil..Siden jeg kan ikke noe for det. Men så jeg kan heller ikke si noe når noen gjør det. lurer på hvor mange feil det var i det jeg skrev nå...
Gjest Varg-Menja Skrevet 19. mai 2006 #62 Skrevet 19. mai 2006 Dette lærte jeg da jeg gikk på skolen, men det var jo i juratiden.. ← Det er jo ett poeng det også, iom at norsk språk hele tiden er i endring, og de som gikk på skolen med feks ti års mellomrom har lært forskjellige ting. Så på ett forum hvor det finnes brukere med ett alderspenn på kanskje tredve-førti år blir det litt masete om alle mener at akkurat det de lærte på skolen er det eneste rette... Selv er jeg nokså opptatt av å skrive riktig, men tillater meg noen muntlige vendinger på ett forum, og gir blanke i hvordan andre skriver, så lenge det er forståelig.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #63 Skrevet 19. mai 2006 Muntlig språk er strålende på et forum som dette. Kunstnerisk frihet er bra. Jeg kan til og med leve godt med at noen tipper inn ett og annet dialektord (men blir det for mye kan det hende jeg gir opp etter et par setninger...) i skriveriene sine. Dyslektikere er i høyeste grad unnskyldt, og også ofte gjenkjennelige. Det er derimot de evindelige gjentagelsesfeilene som gjør at jeg - ja, jeg må innrømme det - kjenner at jeg ufrivillig setter forfatteren i bås. Mindre belest (for leser du mye er det nesten umulig å begå alle disse skrivefeilene) = mindre kultivert. Veldig svart hvitt, og helt sikkert feil i mange tilfeller. Mindre kultivert er jo heller ikke nødvendigvis lik mindre smart. Selvfølgelig. Men jeg må altså innrømme at langt baki hodet et sted foregår en slik vurdering. Hva tenker du når du leser et innlegg fullt av skrivefeil? Det er serlig vanskelig og skrive rett på datan fordi jeg skriver så fort. Spesiellt når man skriver om noe man er spesiellt intrissert i da kan det være kjempe vanskelig fordi jeg skriver så fort. Men det er domt att noen gidder og henge seg opp i det. Mine skrive ferdigheter passer meg bra å jeg lever kjempe bra med den! Det er fult av andre tinger i livet man kan iritere seg over! Dette er ikke typiske dyslektiker-feil. Er det virkelig mulig å lese noe slikt (fritt etter ingen) uten å tenke noe som helst om forfatteren? Helt umulig for meg, i hvertfall. Sier ikke at det tar nattesøvnen min, men jeg gjør meg opp en mening om vedkommende, helt automatisk, uten å egentlig ville det.
Klips Skrevet 19. mai 2006 #64 Skrevet 19. mai 2006 Jeg tenker vel som du. Mindre kultivert, men ikke nødvendigvis mindre smart av den grunn.
Hu i Svingen Skrevet 19. mai 2006 #65 Skrevet 19. mai 2006 Skrivefeil er greit det, det er verre med manglende almenkunnskap, og ikke minst manglende humor. Taster feil rett som det er jeg. Det er egentlig aldri min feil, men det &%¤/¤# tastaturet så klart.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #66 Skrevet 19. mai 2006 Det er vel ganske opplagt at det ikke er tastefeil vi snakker om her. Det er derimot de feilene én og samme person alltid begår, og ikke viser den minste interesse for å gjøre noe med det. Oppdage at det er feil, rett og slett. Som en begynnelse. Og det heter vel strengt tatt allmennkunnskap. Vi kan jo starte der.
Hu i Svingen Skrevet 19. mai 2006 #67 Skrevet 19. mai 2006 Og det heter vel strengt tatt allmennkunnskap. Vi kan jo starte der. ← Jeg ventet i grunnen på akkurat den ja.
T.S Skrevet 19. mai 2006 #69 Skrevet 19. mai 2006 Folk sier og skriver også NÅR jeg var liten.... det er sånn som barn snakker. ← Det er lov å skrive/bruke når på den måten nå ....
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #70 Skrevet 19. mai 2006 Jeg sier når (høres så overpent ut å si da på kristiansandsk) men kunne ikke falle meg inn å skrive "Når jeg var på stranda i går" hver gang når, den gang da
Gjest d'Arc Skrevet 19. mai 2006 #71 Skrevet 19. mai 2006 Det er våre? Hvem sier det? I hvilken sammenheng? :klø: ← Ops. Holdt meg vist ikke innen får temaet. Det er venina mi som sier sån.
T.S Skrevet 19. mai 2006 #73 Skrevet 19. mai 2006 Hvor mange klarer dere? : http://www.sprakrad.no/upload/torget/leik/bokmaal05.htm
Hu i Svingen Skrevet 19. mai 2006 #74 Skrevet 19. mai 2006 Ops. Holdt meg vist ikke innen får temaet. Det er venina mi som sier sån. ← Nei, men jeg fatter ikke hva den setningen skal bety?
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #75 Skrevet 19. mai 2006 Det er lov å skrive/bruke når på den måten nå .... ← Hva???? Gjelder ikke "den gang da, hver gang når" lenger???
T.S Skrevet 19. mai 2006 #76 Skrevet 19. mai 2006 Hva???? Gjelder ikke "den gang da, hver gang når" lenger??? ← Ble vist på norsk på norsk at det nå kan skrives "når" ja.. Tale styrer skriftsspråket, og språk er dynamisk
Gjest Gjesta Skrevet 19. mai 2006 #77 Skrevet 19. mai 2006 Tale styrer skriftsspråket, og språk er dynamisk ← Jeg tror jeg elsker deg Skulle nesten tro du var språkviter?
Gjest d'Arc Skrevet 19. mai 2006 #78 Skrevet 19. mai 2006 Nei, men jeg fatter ikke hva den setningen skal bety? ← Det hun prøver å si er: Det er oss!, men det blir for komplisert for henne.
Hu i Svingen Skrevet 19. mai 2006 #79 Skrevet 19. mai 2006 Det hun prøver å si er: Det er oss!, men det blir for komplisert for henne. ← Så "det er våre" skal bety det samme som "det er oss"? Hvordan kan man si det i stedet? :klø:
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #80 Skrevet 19. mai 2006 58 prozent. For det var så mye som så feil ut! For et faensprog vi har!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå