Usikker Skrevet 17. mai 2006 #21 Skrevet 17. mai 2006 Uansett om startinnlegget var feil eller ikke - man bør bestrebe seg på å skrive korrekt og forståelig. Jeg synes setnings-oppbyggingen er like viktig som at alle ord er skrevet korrekt. Synes ikke man skal "ta lett på" dette med rettskriving, og/å og setningsoppbygging. Språket er en del av vår kulturarv - og jeg synes vi har plikt til å gjøre vårt beste for å videreføre vårt språk.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #22 Skrevet 17. mai 2006 Lurer på om folk er klar over at det finnes mennesker med DYSKELSKI Men vis man ikke har DYSLEKSI så burde man greie og skrive riktig
Gjest gjest1 Skrevet 17. mai 2006 #23 Skrevet 17. mai 2006 Selvfølgelig vet vi at det finnes folk med dysleksi, vi har et par-tre av dem her på forumet, og jeg har ennå ikke sett at disse har fått pes for rettskrivingen sin. Her var trådstarter sitt innlegg om rettskriving full av feil, og det må man nesten ha lov til å kommentere. Synes du ikke?
Mossa Skrevet 17. mai 2006 #24 Skrevet 17. mai 2006 Jeg tror at det meste jeg skriver er ganske så korrekt, men at det av og til hopper inn en slurfeil bryr meg midt på leggen. Når jeg er engasjert, så liker jeg å få tingene ut der og da..og driter i "rettepenna" Jeg kommer aldri til å se over innleggene mine, i redsel for at det havner en feil der. Det får rett og slett andre bare leve med. (eller la være og lese hvis det blir for problematisk) For til syvende og sist er det jo meningene mine rundt temaet som er viktig. Dersom folk skriver forståelig, er det helt greit at det er noen feil innimellom. Dette er et diskusjonsforum for ALLE, og ikke en skolebenk. Har du ikke lært deg grunnreglene for skriving til nå, er det garantert at det faktisk blir mer pes enn lærerikt å få kommenterer på feilskrivninger i innlegg.
Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2006 #25 Skrevet 17. mai 2006 Uansett om startinnlegget var feil eller ikke - man bør bestrebe seg på å skrive korrekt og forståelig. Jeg synes setnings-oppbyggingen er like viktig som at alle ord er skrevet korrekt. Synes ikke man skal "ta lett på" dette med rettskriving, og/å og setningsoppbygging. Språket er en del av vår kulturarv - og jeg synes vi har plikt til å gjøre vårt beste for å videreføre vårt språk. ← Jeg synes faktisk setningsbygging og det å få et klart, utvetydig språk er MYE viktigere enn å konsentrere seg om å stave alle ord korrekt. Når det gjelder kommunikasjon, som jo er formålet med skriftlig språk, kan dårlig setningsbygging og tunge formuleringer ødelegge mye mer for forståelsen enn noen feilstavede ord. Men selvsagt: det er mye lettere å angripe ortografiske feil, for de er så synlige. Det er en grunn til at jeg aldri mer tar på meg språkvask/korrekturoppdrag (norsk og engelsk). Det koster mer enn det smaker. Folk har gjerne kjørt teksten gjennom en stavekontroll, men hva hjelper det når språket ellers er helt umulig?
Gjest gjest1 Skrevet 17. mai 2006 #26 Skrevet 17. mai 2006 Jeg skriver også en del feil, leser ofte innlegg her, hvor det brukes til tider imponerende ordforråd. Men det jeg ser går igjen ofte, er bruken av "å /og". Å- skal jo brukes foran verb. eks: Jeg OG mannen var på handletur Å kjøpte klær. Selv om noen skriver litt på dialekt innimellom så irriterer feil gramatikk meg mer enn uforståelige ord på diverse dialekter. Skriver du selv på dialekt? Er du bevist på å prøve å skrive riktig, eller driter du i det så lenge poenget ditt kommer frem? Ja til mer norsk i skolen!! ← omg wtf lmao? Sikkert fler som har svart, men du bommer jo ganske kraftig selv her
Gjest gjest1 Skrevet 17. mai 2006 #27 Skrevet 17. mai 2006 Vet jo det, var en del av meningen å se om dere lot vær å kommentere de to M'ene, og heller konsentrere dere om innholdet i innlegget. Men det heter : Jeg OG mannen var på handletur Å kjøpte klær...... : Jeg og mannen var på handletur og klær kjøpte vi.... Hilsen trådstarter. ← Infinitiv sier deg ingenting? Å er infinitivsmerke. KJØPTE er i preteritum (hvis jeg husker rett)
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #28 Skrevet 17. mai 2006 Ja, her var ferdighetene virkelig på topp! Påståeligheten også. Gjest, jeg vil herved informere deg om at du skriver feil. Første eksempel er feil, andre eksempel er dårlig norsk. Uff, jeg må nesten ← Er vi en smule bitter i dag som vanlig?
Gjest Bellatrix Skrevet 17. mai 2006 #29 Skrevet 17. mai 2006 Dette var en morsom tråd. Nå skal jeg gå og legge pølser i ovnen.
Gjest Hege Skrevet 17. mai 2006 #30 Skrevet 17. mai 2006 Skriveferdigheter ja..der sliter jeg nok litt. Ikke med andres, men mine egne. Her på forumet ser jeg heller på budskapet, ikke andres skrivefeil. Noen av dere som har vært her lenge husker kanskje at jeg for noen år siden fortalte at jeg hadde et hjerneslag i 1998. Det gikk nesten galt den gang, men bare nesten. Jeg kom meg opp igjen uten å få særlig men av det. Bortsett fra at jeg fikk med meg et "minne" i form av en lett form for dysleksi. Hver eneste gang jeg skriver noe bruker jeg muligheten til å trene opp skrivefedighetene igjen. Som dere vet bommer jeg rett som det er enda. Selv om jeg bruker forhåndsvisning nøye før jeg poster er det ikke sikkert jeg ser feilene før lenge etterpå, om jeg kikker innom tråden igjen. Og siden jeg hater mine egne skrivefeil må jeg til å rette. Så dere vil nok se en del "Endret av" under mine innlegg her inne. Men nå vet dere hvorfor.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #31 Skrevet 17. mai 2006 Jeg skriver også en del feil, leser ofte innlegg her, hvor det brukes til tider imponerende ordforråd. Men det jeg ser går igjen ofte, er bruken av "å /og". Å- skal jo brukes foran verb. eks: Jeg OG mannen var på handletur Å kjøpte klær. Selv om noen skriver litt på dialekt innimellom så irriterer feil gramatikk meg mer enn uforståelige ord på diverse dialekter. Skriver du selv på dialekt? Er du bevist på å prøve å skrive riktig, eller driter du i det så lenge poenget ditt kommer frem? Ja til mer norsk i skolen!! ← Og du ser ironien i at du selv har masse feil her?
Gjest Fruktfat Skrevet 17. mai 2006 #32 Skrevet 17. mai 2006 Å- skal jo brukes foran verb. eks: Jeg OG mannen var på handletur Å kjøpte klær. ← og det er jo helt feil! Å er foran INFINITIV! Å kjøpe klær, OG kjøpte klær.
Brunhilde Skrevet 17. mai 2006 #33 Skrevet 17. mai 2006 Er vi en smule bitter i dag som vanlig? ← Neimen hei! Lenge siden sist. Kan ikke si jeg har savnet deg, men det trodde du vel heller ikke?
Klips Skrevet 17. mai 2006 #34 Skrevet 17. mai 2006 (endret) Synes ikke man skal "ta lett på" dette med rettskriving, og/å og setningsoppbygging. ← Siden dette er en tråd om språk, vil jeg, ikke for å være kjip, påpeke en av mine kjepphester. Anførselstegn. Hvorfor skrev du "ta lett på" i stedet for ta lett på? Anførselstegn brukt på denne måten betyr vel at du egentlig ikke mener det du sier...? Eller tar jeg feil her? Jeg selv har alltid trodd jeg skrev ganske korrekt, men jammen om jeg ikke lærer nye ting fremdeles. Har skrevet værre og værste helt frem til for en liten stund siden. Så, altså, jeg skriver ikke dette for å henge ut Usikker, bare for å spørre hvorfor anførselstegnene var der? Endret 17. mai 2006 av Klips
Gjest Chrizzy Skrevet 17. mai 2006 #35 Skrevet 17. mai 2006 Jeg synes faktisk setningsbygging og det å få et klart, utvetydig språk er MYE viktigere enn å konsentrere seg om å stave alle ord korrekt. ← Så på bakgrunn av det som ble skrevet i hovedinnlegget (det er jo det vi svarer på her), mener du at det er verre med og/å feil, enn det er med ord som er skrevet uforståelig på dialekt?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 17. mai 2006 #36 Skrevet 17. mai 2006 Så på bakgrunn av det som ble skrevet i hovedinnlegget (det er jo det vi svarer på her), mener du at det er verre med og/å feil, enn det er med ord som er skrevet uforståelig på dialekt? ← Hvis det er uforståelig, så er det vel ikke klart og utvetydig?
Gjest Piper Skrevet 17. mai 2006 #37 Skrevet 17. mai 2006 Jeg skriver også en del feil, leser ofte innlegg her, hvor det brukes til tider imponerende ordforråd. Men det jeg ser går igjen ofte, er bruken av "å /og". Å- skal jo brukes foran verb. eks: Jeg OG mannen var på handletur Å kjøpte klær. Selv om noen skriver litt på dialekt innimellom så irriterer feil gramatikk meg mer enn uforståelige ord på diverse dialekter. Skriver du selv på dialekt? Er du bevist på å prøve å skrive riktig, eller driter du i det så lenge poenget ditt kommer frem? Ja til mer norsk i skolen!! ← jeg personlig syns det blir helt fjernt å klage på andre, når du selv ikke klarer å skrive riktig. Du kan ikke være så forferdelig flink selv, når du ikke vet at det skal være og foran kjøpte. Selv min sønn på 13 vet dette
Gjest Chrizzy Skrevet 17. mai 2006 #38 Skrevet 17. mai 2006 Hvis det er uforståelig, så er det vel ikke klart og utvetydig? ← Skjønner ikke hva du mener?
Lourdes Skrevet 18. mai 2006 #39 Skrevet 18. mai 2006 Hohoho Dette var en morsom tråd. Hvis man skal være så pirkete, bør man kanskje sørge for at man skriver riktig selv? Jeg skriver mye feil her inne. Det går litt fort i svingene noen ganger. Jeg legger også lett merke til når andre skriver feil. Det virker blant annet litt svakt å ha feil allerede i overskriften. Noen skriver feil fordi det går litt for fort noen ganger når de skriver, mens andre har seriøse problemer med elementær rettskriving og grammatikk. Noen ord og regler er vanskeligere enn andre. Her inne er jeg ikke pirkete på å slå opp i ordboka om jeg er usikker. Regner med at flere her har det sånn og jeg aksepterer mer slurv her enn jeg ville gjort under mer formelle omstendigheter. Om noen skriver grammatikk med for eksempel bare en "m", så tror jeg ikke at h*n trenger mer norsk undervisning av den grunn. Dersom hele teksten er gjennomsyret av skrivefeil, så tenker jeg mitt.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #40 Skrevet 18. mai 2006 Det heter vel strengt tatt "mannen min og jeg" - man nevner seg selv sist. På engelsk ville det blitt My husband and I... ← Dette er ikke noen regel, men man kan selvfølgelig argumentere med at språket blir bedre - i alle fall i denne sammenhengen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå