Gå til innhold

20 åring i 203 kmt


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Hvis du holder deg til reglene så slipper du å betale bøter.  ;)

Hvorfor må jeg holde meg så stringent til reglene? Er det en spesiell verdi i å holde reglene i seg selv, eller er målet å få antall trafikkdøde ned, og transporteffektiviteten opp? Ta moralen din og stapp den oppi ræva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta
Hvorfor må jeg holde meg så stringent til reglene? Er det en spesiell verdi i å holde reglene i seg selv, eller er målet å få antall trafikkdøde ned, og transporteffektiviteten opp?

1. Fordi regelr er til for å overholdes.

2. Ja det er viktig at alle overholder reglene, det er det som kalles demokrati

3. Målet er at alle skal trives i et samfuinn med felles regelr som gjelder for alle - i live ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg holde meg så stringent til reglene? Er det en spesiell verdi i å holde reglene i seg selv, eller er målet å få antall trafikkdøde ned, og transporteffektiviteten opp? Ta moralen din og stapp den oppi ræva.

Enda et godt argument i mot gjesten kontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Fordi regelr er til for å overholdes.

2. Ja det er viktig at alle overholder reglene, det er det som kalles demokrati

3. Målet er at alle skal trives i et samfuinn med felles regelr som gjelder for alle - i live ;)

1. et dogme. Jeg er ikke religiøs. Ferdig

2. Demokrati kommer av demos og kratei og ingen av ordene oversettes med "overholde reglene"

3. Alle skal trives- men jo strengere reglene er, jo større blir sjansene for at ingen trives, da det alltid vil være noen snevre regler som innskrenker livene våre.

Fartsreglene differensierer ikke mellom værforhold, lysforhold, kjøreferdigheter, antall biler på veiene osv. At en må ha fartsgrenser for å regulere trafikken generelt, er noe annet enn at et enkelttilfelle må straffes hardt. Regler og lover er ja/nei, mens virkeligheten er sjelden ja/nei. Det er forskjellen på dere og meg. Jeg ser på regler som et nødvendig onde, dere ser på regler som et mål i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor må jeg holde meg så stringent til reglene? Er det en spesiell verdi i å holde reglene i seg selv, eller er målet å få antall trafikkdøde ned, og transporteffektiviteten opp? Ta moralen din og stapp den oppi ræva.

Jeg ser på regler som et nødvendig onde, dere ser på regler som et mål i seg selv.

Hipp hurra for anarkiet!

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er privat eiendom.

Men om du kjører i 203 km/t er ikke bilen lengre en privat sak den er et potensielt drapsvåpen...

Hvorfor må jeg holde meg så stringent til reglene? Er det en spesiell verdi i å holde reglene i seg selv, eller er målet å få antall trafikkdøde ned, og transporteffektiviteten opp? Ta moralen din og stapp den oppi ræva.

Og dette er så usakelig at det faktiks er moro... Moral? Er ikke det å ta hensyn til andres liv og helse samt å overholde norsk lov mer enn moral?

Fartsreglene differensierer ikke mellom værforhold, lysforhold, kjøreferdigheter, antall biler på veiene osv. At en må ha fartsgrenser for å regulere trafikken generelt, er noe annet enn at et enkelttilfelle må straffes hardt. Regler og lover er ja/nei, mens virkeligheten er sjelden ja/nei. Det er forskjellen på dere og meg. Jeg ser på regler som et nødvendig onde, dere ser på regler som et mål i seg selv.

reglene er ikke et mål i seg selv det er et virkemiddel for å beskytte andre mennesker mot et fåtall som ikke evner tenke konsekvens av egne handlinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du hadde vært så smart som du prøver å gi uttrykk for, ville du kanskje forstått at Østerrike og Tyskland har finere veier enn det Norge har. Hadde vi hatt de fine veien de har, ville vi kanskje kunne kjørt fortere vi også. Men beklageligvis har vi ikke det, og må derfor ha den fartsgrensen som passer til våre veier. Hvorfor skal vi utsette folk for fare, når vi vet det vil gå gale?

Det finnes en hel del veier i Norge som er bygget for mye høyere hastigheter enn det som er tillatt. Hvorfor settes ikke fartsgrensen opp der til det som veien er bygget for da? Litt dårlig argument spør du meg.

Jeg er forøvrig ikke enig i at man skal frata bilen. Det er greit nok med fengselstraff og bøter, samt inndragelse av førerkort i en lang periode.

Jeg må innrømme at jeg er fartsgal selv, men heldigvis har jeg ikke bil som går så bra nå, og kommer heller ikke til å få det på lange, lange tider. Heldigvis.

Litt utenfor diskusjonen dette, men jeg skulle virkelig ønske at det fantes baner rundt om i landet hvor fartsgale unge og eldre kunne få kjørt ifra seg på. Det å kjøre i så høye hastigheter gir et kick uten like, og det er det som er problemet. Hadde man kunnet få det kicket på lovlig vis uten å risikere andres liv hadde det vært det aller, aller beste spør du meg, og det vet jeg også at mange av de som kjører i så høye hastigheter syns også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg, Carrot :)

:bukke: tusen takk..

Litt utenfor diskusjonen dette, men jeg skulle virkelig ønske at det fantes baner rundt om i landet hvor fartsgale unge og eldre kunne få kjørt ifra seg på. Det å kjøre i så høye hastigheter gir et kick uten like, og det er det som er problemet. Hadde man kunnet få det kicket på lovlig vis uten å risikere andres liv hadde det vært det aller, aller beste spør du meg, og det vet jeg også at mange av de som kjører i så høye hastigheter syns også.

Det finnes - du melder deg inn i en motorsportsklubb og vips så kan du kjøre på bane - eller... Du kan møte opp og kjøre Gokart hvor som helst når som helst uten å være medlem også... Og jeg kan love deg - Gokart gir en enorm fartsfølelse laaangt utover det en bil kan gi fordi du sitter så lavt at du nesten har rompa i veien - det krever utrolig mye av sjåføren også. Mange mange unge fartsfantom har fått seg mang en overraskelse på en slik bane..

Jeg må innrømme at jeg er fartsgal selv, men heldigvis har jeg ikke bil som går så bra nå, og kommer heller ikke til å få det på lange, lange tider. Heldigvis.

Ja - heldigvis.. Hvordan hadde ditt fartsgale jeg hatt det da hvis du skulle komme til å skade eller drepe et annet menneske?

Jeg sier ikke at alle som kjører i 110 på motorveien er potensielle drapsmenn - ikke alle, men jeg sier at det finnes de som ikke ser konsekvens av egen handling og som skjønner at de er ute der og faktisk har stor risiko for å ende opp som drapsdømt etter at de ikke lengre behersket situasjonen - jeg sier at den som er en god sjåfør som til enhver tid kjører slik at man er forberedt gjerne kan kjøre i 110 - men 200 egner seg ikke på motorveier i Tyskland en gang for oss "rævkjørte" nordmenn - det har til og mes tyske myndigheter tatt konsekvensen av og laget et "krabbefelt" for de som ikke er vandt til å kjøre så fort - kanskje det burde ringe en liten bjelle hos selv de mest fartsglade akkurat det der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
-så er man kanskje litt mer forsiktig når man kjører, da, så lenge man vet at bilen faktisk kan forsvinne dersom man ikke passer seg. Og de som låner ut bil er kanskje ikke like velvillig til å låne ut til folk som ikke kjører pent.

Jeg syns det er et gdt forslag jeg.

Så du mener at jeg skal bli straffet, for noe min mann eventuelt velger å gjøre? Hvor er logikken i det? Jeg låner ikke bilen, for bilen er min også. Men om min mann velger å kjøre alt for fort, så skal de straffe meg også? Igjen, hvor er logikken?

De kan heller ikke beslaglegge en bil, om det ikke er eieren som har kjørt den. Så fjernt samfunn kan vi virkelig ikke få, bare fordi vi tror vi skal få stoppet de få idiotene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Men i stedet for å pipe om at man ikke burde miste bilen, hva med å hoste opp noen gode forslag til disiplinering selv da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bukke: tusen takk..

Det finnes - du melder deg inn i en motorsportsklubb og vips så kan du kjøre på bane - eller... Du kan møte opp og kjøre Gokart hvor som helst når som helst uten å være medlem også... Og jeg kan love deg - Gokart gir en enorm fartsfølelse laaangt utover det en bil kan gi fordi du sitter så lavt at du nesten har rompa i veien - det krever utrolig mye av sjåføren også. Mange mange unge fartsfantom har fått seg mang en overraskelse på en slik bane..

Ja - heldigvis.. Hvordan hadde ditt fartsgale jeg hatt det da hvis du skulle komme til å skade eller drepe et annet menneske?

Jeg sier ikke at alle som kjører i 110 på motorveien er potensielle drapsmenn - ikke alle, men jeg sier at det finnes de som ikke ser konsekvens av egen handling og som skjønner at de er ute der og faktisk har stor risiko for å ende opp som drapsdømt etter at de ikke lengre behersket situasjonen - jeg sier at den som er en god sjåfør som til enhver tid kjører slik at man er forberedt gjerne kan kjøre i 110 - men 200 egner seg ikke på motorveier i Tyskland en gang for oss "rævkjørte" nordmenn - det har til og mes tyske myndigheter tatt konsekvensen av og laget et "krabbefelt" for de som ikke er vandt til å kjøre så fort - kanskje det burde ringe en liten bjelle hos selv de mest fartsglade akkurat det der....

Jeg har hatt tilgang på biler før med mye motor, og jeg innrømmer at jeg har kjørt fort, fortere enn det denne unggutten gjorde, men det har vært i utlandet hvor det har vært lovlig. Nå er jeg gravid, og det kunne ikke falle meg inn å utsette barnet mitt for denne typen fart, hverken i utlandet hvor det er lov eller på bane.

Det er ikke bare-bare å få kjøre på bane, det er ikke så mange baner her i landet, og det koster endel penger. Dessuten, så er det kun noen få dager i året hvor de er tilgjengelige for vanlige folk uten lisens for å kjøre. Og jeg har vært medlem i bilklubber, så det vet jeg. Go-kart er overhodet ikke det samme som å få prøve ut sin egen bil på bane. Kan ikke sammenlignes. Selv om det også gir kick, så er det ikke det samme. Desverre.

Og bare så det er sagt, det å være fartsgal vil ikke si at man praktiserer å kjøre for fort, noen av oss som får kick av å kjøre fort har faktisk noe i toppen også, og lar det ikke gå ut over andre trafikkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tilgang på biler før med mye motor, og jeg innrømmer at jeg har kjørt fort, fortere enn det denne unggutten gjorde, men det har vært i utlandet hvor det har vært lovlig.

Hvor i utlandet har du lov å kjøre over 200??

Nå er jeg gravid, og det kunne ikke falle meg inn å utsette barnet mitt for denne typen fart, hverken i utlandet hvor det er lov eller på bane.

Og hvorfor skrive med liten skrift??

Det er ikke bare-bare å få kjøre på bane, det er ikke så mange baner her i landet, og det koster endel penger. Dessuten, så er det kun noen få dager i året hvor de er tilgjengelige for vanlige folk uten lisens for å kjøre. Og jeg har vært medlem i bilklubber, så det vet jeg. Go-kart er overhodet ikke det samme som å få prøve ut sin egen bil på bane. Kan ikke sammenlignes. Selv om det også gir kick, så er det ikke det samme. Desverre.

Og bare så det er sagt, det å være fartsgal vil ikke si at man praktiserer å kjøre for fort, noen av oss som får kick av å kjøre fort har faktisk noe i toppen også, og lar det ikke gå ut over andre trafikkanter.

Jeg har også bil med stor motor - en tuenet (chippet) Audi A6 tdi men det betyr ikke at jeg "må" bruke bilens kraft til å kjøre fort og uforsvarlig - og jeg fastholder at du umulig kan kjøre over 200 i Norge noen sted og fortsatt hevde at du kjørte forsvarlig. Og dersom du får et "kick" av fart kobler hjernen ut mens du opplever dette "kick"et og hvordan kan du da vurdere hva som er forsvarlig? Senest på vei til jobb i dag ble vi utsatt for en slik farts"fantom" som foretok en hasardiøs forbikjøring i en lekker sak med enorm motor - like fullt kunne han ha forårsaket stor skade om ikke de andre trefikantene hadde gjort sitt for å avverge det - han trodde sikkert han hadde kontroll ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor i utlandet har du lov å kjøre over 200??

Og hvorfor skrive med liten skrift??

Jeg har også bil med stor motor - en tuenet (chippet) Audi A6 tdi men det betyr ikke at jeg "må" bruke bilens kraft til å kjøre fort og uforsvarlig - og jeg fastholder at du umulig kan kjøre over 200 i Norge noen sted og fortsatt hevde at du kjørte forsvarlig. Og dersom du får et "kick" av fart kobler hjernen ut mens du opplever dette "kick"et og hvordan kan du da vurdere hva som er forsvarlig? Senest på vei til jobb i dag ble vi utsatt for en slik farts"fantom" som foretok en hasardiøs forbikjøring i en lekker sak med enorm motor - like fullt kunne han ha forårsaket stor skade om ikke de andre trefikantene hadde gjort sitt for å avverge det - han trodde sikkert han hadde kontroll ....

I tyskland er det noe som heter fri fartsgrense.

Dersom du hadde lest innlegget mitt hadde du kanskje sett at jeg IKKE har kjørt slik her i landet. Og jeg har heller ikke sagt at man er nødt til å kjøre fort bare fordi man har mulighet til det. Det er også stor forskjell på hvordan de som ofte kjører fort kjører.

Jeg mener at dersom det hadde vært mulig for de som vil å kjøre fra seg på bane jevnlig, så hadde det vært mindre bøllekjøring på veien. Det kicket man får av å kjøre fort er i samme gate som andre ekstremsporter, og det er nettopp derfor man bør la slikt foregå utenfor allfarvei, så ingen blir skadet. Jeg forsvarer overhodet ikke idiotkjøring på allfarvei.

Når det gjelder idiotkjøring på veien, så vil jeg nok si at agressive sjåfører er vel så farlige som fartssyndere, og en kombinsasjon er livsfarlig for alle og enhver.

Men, altså nå gjelder ikke denne tråden meg, så nok om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ved å få førerkort ikke skjønner at man forplikter seg til å overholde norsk lov om ferdsel i trafikken og ved dette også ta hensyn til andre og overholde fartsgrensene som et minimum burde man ikke få ferdes i trafikken med motorisert kjøretøy - såpass er alle enige om. Og det er flott, jeg mener alikevel at dersom du kjører for fort med en bil registrert på deg burde det ikke være et problem om bilen ble inndratt for tre månder for eksempel sammen med førerkortet og så kunne familiemedlemmer som også benytter bilen søke om å få den tilbake for eksempel - da får BÅDE fartssynderen noe å tenke på fordi de risikerer familiens kjøretøy, familien får sterkere pressmiddel overfor den som kjører for fort og Politiet slipper å ta dem igjen og igjen og igjen helt til det fatale skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116066

En eller annen kom med forslaget om at de som råkjører på denne måten ikke bare skal miste førerkortet, men at også bilen skal beslaglegges. Jeg er tilbøyelig til å være enig. Hva synes du? Denne vanvittige kjøringen setter liv i fare...

Nei

Å ta bilen er å gå for langt. Det for være grenser for formynderi

Endret av Ørna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei

Å ta bilen er å gå for langt. Det for være grenser for formynderi

Formynderi er bare en annen måte å ta vare på det som du ikke klarer ta vare på selv så da passer det jo helt flott her da - du bruker bilen som et potensielt våpen som kan skade andre - ergo kan du ikke ta vare på den og bruke den på den tiltenkte måten - så da må andre ta vare på den for deg

:ler:

Syns det høres "pe`fekt" ut jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Men! Skal man bare ta fra de bilen de som kjører fort da eller? Er det kun de som er farlige i trafikken?

Jeg opplever MYE oftere sjåføerer som kjører veldig dårlig, men som ikke kjører fort.

To eksempler fra forrige uke..

-Jeg kjørte bortover en vei. Nærmet meg en utkjørsel fra parkeringsplass ved en butikk og da jeg var 10 meter unna presterte en gammel kjærring å kjøre ut! Jeg måtte bråbremse og klarte heldigvis å stoppe før jeg kjørte rett i sida hennes. Jeg sto å titta på ho når ho kjørte forbi meg og ho så ut til å være i sin helt egen verden! Da var jeg drit sinna og redd!

- Jeg kjørte i byen og det var tre biler foran meg. Den første kjørte veldig sakte, men jeg tenkte ikke noe videre over det. Så kom vi til et stort lyskryss. Når det ble grønt kjørte følget over og BRÅTT stoppa den første bilen for en fotgjenger på andre siden av krysset! :-o Fotgjengeren hadde selvfølgelig rødt siden vi hadde grønt, og gikk jo ikke over. Mennesket kjørte til slutt da! Men der sto jeg da, midt i krysset mens det ble rødt og greier.

Jeg blir så nervøs på andres vegne når jeg opplever sånt altså!

Er mye mer nervøs når jeg kjører i nærheten av slike enn de som kjører litt for fort..

Selvfølgelig.. Ikke når det kommer til 200 km/t da!

Men det jeg mener er at det ikke er bare de som kjører fort som er noen fare for samfunnet! Ser jo at det ikke blir det samme, men når jeg tenker over det blir det ltt rart.

Jeg mener at det ikke er det lureste å ta fra de bilen, men kan jeg ikke få lov til å si det uten å måtte komme med noe store eksempler selv?

Jeg mener at det holder å øke på bota og at de kan kan miste lappen over lengre tid!

Godt ikke jeg styrer dette landet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...