Gå til innhold

Middagstråd - vegetar!


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I det siste har jeg fått en ny favoritt: nøtteburgere laget av valnøtter, paranøtter, hasselnøtter, salt, pepper, buljongpulver, poteter og purre, grønnsaker i ildfastform ( potet, brokkoli, blomkål, gulrot, purre, hvitløk og paprika) sammen med fløtesaus. Sinnsykt godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Grønnsakssuppe med kikertboller.

Du har ikke en oppskrift på de kikertbollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke en oppskrift på de kikertbollene?

Jeg laget dem av en boks kikerter, to fedd hvitløk, litt sammalt hvetemel, en grønnsaksbuljongterning, litt purre, chilipulver, pepper og litt fløte. Brukte det jeg hadde i skapet. Ble ganske gode. Regner med jeg prøver an annen variant neste gang, eller evnt. legger til noe. Dette var bare eksprimentering, og fortsetter til de blir ultimate :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld skal vi ha verdens mest fantastiske enchiladas!

Jeg lager fyllet av løk, hvitløk, en boks tomater, røde linser og tacokrydder. Kokes til linsene er møre, og til det er passe tykt. Rulles i tortillas med ostesaus av hvit saus med cheddar og norvegia over. Oppå der igjen har jeg et lag hvitløkssalsa og revet ost.

Til dette har jeg ris. Her steker jeg først løk og hvitløk, heller over risen og steker den litt. Har i buljong, gurkemeie og vann.

Har selvfølgelig også salat og øl til.

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Veldig stille i denne tråden for tiden!

Uansett.. I dag blir det den vanlige fredagspizzaen. Kanskje calzone for variansjonens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager dere disse nøtteburgerne?

Og kikertbollene, koker eller steker du dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager dere disse nøtteburgerne?

Og kikertbollene, koker eller steker du dem?

Nøttebugerene lager jeg av de nøttene jeg har for hånden, mest hasselnøtter og valnøtter. Koker først to poteter uten skall, hakker opp litt purre, has i mixer sammen med nøtter og en grønnsaksbuljongterning. Har også oppi litt pepper. Smakes til med salt. Desverre har jeg ingen eksakt oppskrift, men skal måle opp alt neste gang jeg lager dem. Kanskje jeg også har i litt cheddar da. Blir sikkert ikke så lenge til, ettersom jeg har blitt litt avhengig av dem :) Kan brukes til så mye. LFryser en hel del av disse og andre hjemmelaga burgere på sommeren. For å så ta dem opp og legge dem på grillen. Ellers kan jeg ha potetmos, grønnsaker og fløtesaus til. Eller en blanding av diverse grønnsaker og poteter som stekes i ildfast form i ovn.

Kikertbollene bør helst friteres. Jeg stekte dem. Tar litt lengre tid å få dem brune overalt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk

Veldig stille i denne tråden for tiden!

...

Her blir det altfor mye kjedelig, ammevennlig mat for tiden :fnise: Løk er ut, og først nå har jeg oppdaget hvor mye mat jeg pleier ha løk i!!

I kveld tror jeg det blir pizza. Uten løk. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir det altfor mye kjedelig, ammevennlig mat for tiden :fnise: Løk er ut, og først nå har jeg oppdaget hvor mye mat jeg pleier ha løk i!!

I kveld tror jeg det blir pizza. Uten løk. :snurt:

Hehehe! Samme her. Har løk i nesten alt.

Har du blitt mamma? Gratulerer :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, ble kikertburgere fra bloggen til Frosk til middag i dag, ja! NAM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går lagde jeg salat med blant annet avocado, eggehviter, quornfilet, stekt sopp og løk med cottage cheese og tacosaus som dressing. Kjempegodt! :)

I dag blir det stekt byggris med wokgrønnsaker, søtsur saus, sesamfrø og cashewnøtter.

Endret av paintarainb0w
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oppskriften kan du godt få. Den er veldig enkel å lage. Og var en av de første vegetarrettene jeg prøvde meg på. Jeg lager den ganske mild. Men vil du ha den sterk, så er det jo bare å bruke mer chilli.

Chilli.

4 ss olivenolje eller rapsolje

2 middelsstore løk, hakket

2 paprika, haket

2 finhakkete røde chilli uten steiner og hinner.

2 fedd hvitløk, hakket

1 ss spisskarvefrø (hele)

2 bokser hakkede tomater

2 bokser kidneybønner eller andre bønner

ca 1 dl vann

salt og pepper

Surr løken i fem min, tilsett paprika, surr fem min til.

Tilsett chili, hvitløk og spisskarve. Rør og tilsett tomatene.

Skyll bønnene godt. Hell bønner og vann i gryta. Kok videre i 15-20 min. Krydre med salt og pepper.Godt med ris eller brød. Hvis du bruker en boks tomater mindre og venter med å tilsette mer væske før du må og i tilegg moser bønnene litt, har du en bønnestuing som du kan bruke til nachos eller tortillas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...