Gå til innhold

Hagearbeid eller annen jobbing rundt huset


GakkGakk

Anbefalte innlegg

Hva kan man egentlig gjøre av hagearbeider og annen jobbing rundt huset 1. mai? Hva synes dere?

Har et lass med ved jeg skulle kappet opp idag siden det er så fint vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Vi skal ut og rydde litt i hagen idag, men vi holder oss unna bråkete aktiviteter så vi ikke plager naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg synes at jobbing kan være helt greit så lenge det ikke er til sjenanse for naboene. Mao synes jeg at man godt kan la være å kappe ved, klippe gresset og bruke annet elektrisk utstyr som bråker infernalsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva kan man egentlig gjøre av hagearbeider og annen jobbing rundt huset 1. mai? Hva synes dere?

Har et lass med ved jeg skulle kappet opp idag siden det er så fint vær.

:ler: Så søtt og småborgerlig.

Man kan jobbe når man måtte ønske det. Så lenge du ikke sjenerer naboene dine mer enn normalt, pøs på og jobb i vei. Selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe som vanlig så lenge man tar hensyn til omgivelsene. Dersom været er bra og naboene spiser middag ute med gjester og alt så setter man ikke igang høytrykkspyleren eller sirkelsagen. Men, det gjelder jo alle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Må nesten le litt. Har 1. mai blitt en helligdag? Jeg trodde poenget med 1. mai var at arbeidere skulle få en ekstra fridag, og en ekstra fridag betyr vel ikke restriksjoner mht hagearbeid? At man tar hensyn til naboer er en selvfølge uansett hvilke dag det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Det pissregner, og det er uansett for tidlig å klippe plen, så for min del blir det dårlig med jobbing ute. Men hadde jeg hatt mulighet, så skulle jeg nok ha jobba litt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Siden slutten av 1800-tallet har 1. mai vært en internasjonal festdag for arbeiderklassen. Like lenge har særlig bønder gjort et stort poeng ut av å spre møkk eller drive annet svært synlig arbeid på denne dagen for å tydelig vise at de hører hvertfall ikke til arbeiderklassen og at de slett ikke hadde noen respekt for at dette var en viktig festdag for arbeiderne. Bønder var jo også tidligere helt klart overklasse nå som de fleste bønder slett ikke havner gunstig ut økonomisk har dette endret seg noe og det finnes bønder som respekterer 1. mai som en festdag og lar gjødslingen vente til 2. mai.

Dette handler mye om å respektere hva som er viktig for andre enn en selv og vise hensyn. Jeg hadde foreksempel syntes det var trist hvis mine ateistiske naboer hadde valgt å drive høylydt oppussing på første juledag, men den dagen er jo ikke viktig for dem så hvorfor skal de bry seg om meg hvis ikke jeg respekterer at de ønsker ro og fred på sin festdag 1. mai??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Har aldri tenkt på første mai som en fest/høytids dag. For meg er det kun en velkommen fridag.

Vi skal både høytrykkspyle huset og slå gressplenen.

Jobb i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1

Jeg trodde 1. mai var den store hage- og båtjobbedagen jeg. Det er vel aldri så mye handling på hagesenter rundt omkring som på denne dagen? Ser heller ikke noe galt i det så lenge man tar de vanlige hensyn til naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har aldri tenkt på første mai som en fest/høytids dag.  For meg er det kun en velkommen fridag.

Vi skal både høytrykkspyle huset og slå gressplenen.

Jobb i vei.

Da er du bare nok en respektløs person som gir f i en dag som er svært viktig for mange andre over hele verden.

Tenker du noen gang over hva slags samfunn vi får hvis ingen bryr seg om å vise respekt for noe som betyr noe for andre enn en selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest1

Da er du bare nok en respektløs person som gir f i en dag som er svært viktig for mange andre over hele verden.

Tenker du noen gang over hva slags samfunn vi får hvis ingen bryr seg om å vise respekt for noe som betyr noe for andre enn en selv?

Det er da mange måter å markere på. Å få en ekstra fridag er jo flott og en markering i seg selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg kommer iallefall til å holde på som normalt og det ser jeg at de fleste naboene her og gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det virker som det er ganske store forskjeller etter hva slags område man er vokst opp i hva som er greit å gjøre 1.mai og hvordan det blir sett på. Selv er jeg vokst opp i arbeiderstrøk (et litt absurd uttrykk nå tildags) med radikale foreldre, og selv om de ikke gikk i tog har jeg i hvert fall lært at folk som snekrer, bråker - eller enda mer tydelig - sprer møkk, ja - denne dagen om ikke annet markerer veldig tydelig at de ikke føler tilhørighet med arbeidersaken (eller nå: arbeidstakernes/de fagorganisertes kamp eller arbeid for rettighetene sine). Om man ikke ser dette er man litt historieløs, synes jeg. 1. mai var jo ikke primært bare en fridag...

Dere klipper vel gress søndags morgen også, antar jeg. For min del går jeg ikke i tog (er ikke lønnsarbeider heller), og har ikke naboer som bryr seg om hva jeg gjør denne dagen, eller andre. Vi bor på landet omgitt av jorder og jeg antar at bonden ikke feirer så veldig aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan alltids finne et eller annet å gjøre i haven 1.mai.

Min far pleier stort sett å overlate havearbeidet til min stemor, men på 1.mai er han der med raken. :ler:

Endret av Christiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...