AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #10041 Del Skrevet 19. juni 2019 Jeg har såvidt begynt på den nye oversettelsen av "Min Kamp" av Adlof Hitler. Det er litt av en murstein så tipper jeg bruker sommeren på den. Så langt virker den interessant. Anonymkode: 6a69c...25f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Revefrua Skrevet 19. juni 2019 #10042 Del Skrevet 19. juni 2019 55 minutter siden, Kågebruker skrev: Filmen er utrolig sterk. Absolutt! Måtte se den i går etter å ha lest ferdig boka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #10043 Del Skrevet 19. juni 2019 Anbefaler Marit Reiersgård sine bøker. Paradisbakken, Stolpesnø og Jenta uten hjerte. Anonymkode: 1682c...e95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 22. juni 2019 #10044 Del Skrevet 22. juni 2019 The secret life of colours av Kassia St Clair. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 22. juni 2019 #10045 Del Skrevet 22. juni 2019 Den danske borgerkrig, av Kaspar Kolling Nielsen. Utruleg spanande!! Er fullstendig oppslukt. Samfunnskritisk, satirisk, nifst og samstundes også morosam. Og ikkje minst fortalt på utmerka språk. Ei bok som må lesast! Har sjølv utsett det lenge då eg innbilte meg at boka var veldig politisk og komplisert. Men nei...den er faktisk ganske enkel å komme inn i. Og...tilsvarande vanskeleg å legge vekk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 22. juni 2019 #10046 Del Skrevet 22. juni 2019 1 minutt siden, Lill3My skrev: Den danske borgerkrig, av Kaspar Kolling Nielsen. Utruleg spanande!! Er fullstendig oppslukt. Samfunnskritisk, satirisk, nifst og samstundes også morosam. Og ikkje minst fortalt på utmerka språk. Ei bok som må lesast! Har sjølv utsett det lenge då eg innbilte meg at boka var veldig politisk og komplisert. Men nei...den er faktisk ganske enkel å komme inn i. Og...tilsvarande vanskeleg å legge vekk den går på listen min, takk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 22. juni 2019 #10047 Del Skrevet 22. juni 2019 4 minutter siden, Rumle skrev: den går på listen min, takk! Så håper eg å høyre kvar du tenker. Ei interessant bok å diskutere 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leselusa Skrevet 22. juni 2019 #10048 Del Skrevet 22. juni 2019 Kniv av Jo Nesbø... kommet halvveis. Den svarer foreløbig til forventningene. Før denne leste jeg Origin av Dan Brown. Kan anbefales!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 22. juni 2019 #10049 Del Skrevet 22. juni 2019 På 18.6.2019 den 15.01, Wagner skrev: Hei Har lest ut noen bøker de 5 ukene jeg nå har vært på ferie. - Kunstig Intelligens av Per Kristian Bjørkeng - Astrofysikk i lysets hastighet av Neil Degrasse Tyson - Particles and Nuclei - Quantum mechanics av Bogdan Povh - Reformasjonen av Frank Aarebrot Har også hørt på to lydbøker The Falcon of Sparta av Conn Iggulden og Brief Answers to the Big Questions av Stephen Hawking Har to bøker igjen som jeg skal prøve lese ut før avreise. Ulven Fra Steppene - Djengis Khan av Conn Iggulden og denne : Ha en videre fin sommerdag Ikke sikker på om det er lov å stille spørsmål her inne, men jeg lurer på om du husker det du leser fra bøkene? Jeg er helt "med" når jeg leser, men så snart boken er lukket er virker det som informasjonen ikke ble lagret. (veldig gøy da man leste til eksamen) Hvordan får du det til å sitte? Jeg regner med du leser slike bøker for å lære, ikke bare for lett sommerunderholdning slik som en del av oss andre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wagner Skrevet 22. juni 2019 #10050 Del Skrevet 22. juni 2019 25 minutter siden, applestories skrev: Ikke sikker på om det er lov å stille spørsmål her inne, men jeg lurer på om du husker det du leser fra bøkene? Jeg er helt "med" når jeg leser, men så snart boken er lukket er virker det som informasjonen ikke ble lagret. (veldig gøy da man leste til eksamen) Hvordan får du det til å sitte? Jeg regner med du leser slike bøker for å lære, ikke bare for lett sommerunderholdning slik som en del av oss andre.. Hei kjære applestories! Vårt arbeidsminne er dessverre begrenset, dette er ofte en særdeles stor ulempe da det er nettopp minnet vårt som er vesentlig når vi skal ta inn ny informasjon og for og behandle denne informasjonen. Jo bedre minne vi har jo bedre er vi til å ta til oss ny læring. Men hjernen vår er konstruert slik at den er flinkest til å lagre den informasjonen som interesserer oss, alt annet forsvinner. Vi har alle hørt uttrykket "inn det ene øret , ut det andre" før. Det er et morsomt uttrykk men det er allikevel veldig sant. Veldig sant for de som pugger og pugger til eksamen i et emne som ikke interesserer de. Det fester seg rett og slett ikke uansett hvor mye man leser. Nå er jeg en av de svært få som ikke er "rammet av dette" problemet da jeg er genetisk født med tilnærmet fotografisk hukommelse. Jeg kan huske og både memorere og referere til absolutt alle samtaler jeg har hatt de siste 20 årene, ord for ord. Setning for setning, bok for bok. Men det er noe de fleste ikke kan. Heldigvis kan vi gjøre noe med dette via hukommelsesøvelser og teknikker. Jeg vil først og fremst anbefale en teknikk som heter "The Feynman learning technique", det er en teknikk som ble utformet av nobelsvinneren innen fysikk ; Richard Feynman, fysikeren som har vært fundamental innen vår forståelse av kvantefysikk og elementærfysikk. Nå er ikke linken her adekvat nok til å lære bort teknikken men den formidler prinsippene : https://fs.blog/2012/04/feynman-technique/ Det du kan gjøre er å søke opp "feynman learning technique" på YouTube å se på noen videor der. Mitt andre råd er å kjøpe denne boken som inneholder mange andre hukommelses teknikker : Det tredje tipset mitt er å laste ned noen mobil spill eller pc spill som utfordrer hukommelse og logikk. Spill så disse spillene hver dag. Anse hjernen din som en muskel man må styrke Jo mer man trener den jo mer fester seg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #10051 Del Skrevet 22. juni 2019 Straight up with stassi Anonymkode: cbcf3...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thjelp Skrevet 22. juni 2019 #10052 Del Skrevet 22. juni 2019 The Tropic Of Serpents av Marie Brennan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #10053 Del Skrevet 22. juni 2019 Lucia Berlin, Håndbok for vaskedamer. Ustyrtelig morsom. Anonymkode: 1682c...e95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #10054 Del Skrevet 22. juni 2019 Menn i min situasjon, Per Petterson. Anonymkode: 9d63a...b65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 22. juni 2019 #10055 Del Skrevet 22. juni 2019 55 minutter siden, Wagner skrev: Hei kjære applestories! [...] Mitt andre råd er å kjøpe denne boken som inneholder mange andre hukommelses teknikker : Det tredje tipset mitt er å laste ned noen mobil spill eller pc spill som utfordrer hukommelse og logikk. Spill så disse spillene hver dag. Anse hjernen din som en muskel man må styrke Jo mer man trener den jo mer fester seg Beklager å redusere innlegget ditt slik, men vi bør vel ikke sitere for mye - blir så lange tråder Eksamen - ved min siste eksamen fikk rundt åtte av oss studenter kun et par ukers undervisning på grunn av misforståelser med universitetet der vi var på utveksling. 800 sider 80 år gamle artikler på den tiden - som du har helt rett i ikke interesserte meg så voldsomt, for å si det mildt - det virket umulig. Men takket være en enkel teknikk jeg hadde lært fra Oddbjørn Bys bok Memo så fikk jeg helt grei karakter nesten uten lesing. Husker også en del mellom-amerikanske hovedsteder på grunn av Nasse Nøff, en tidligere prest og Gaute Grøtta Grav, men det er en helt annen historie. Godt tips om bok - jeg har sett litt på hennes tidligere, men da som e-bok, og det er ikke helt for meg. Liker best det jeg kan ta og føle på, ikke en skjerm. Har du den også med på ferie, eller er det et gammelt bilde? (Skal ikke stille flere spørsmål nå for ikke å ødelegge tråden) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 23. juni 2019 #10056 Del Skrevet 23. juni 2019 Jeg skal starte på «Katten «av Takashi . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 23. juni 2019 #10057 Del Skrevet 23. juni 2019 Akkurat nå, Kågebruker skrev: Jeg skal starte på «Katten «av Takashi . Takashi Hiraide. Har en følelse av det er en snodig bok.🙂. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 23. juni 2019 #10058 Del Skrevet 23. juni 2019 17 minutter siden, Kågebruker skrev: Takashi Hiraide. Har en følelse av det er en snodig bok.🙂. Du må gi tilbakemelding på hva du synes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #10059 Del Skrevet 23. juni 2019 Begynner på Ut av ensomheten, nå. Anonymkode: 1682c...e95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TulleJenny Skrevet 23. juni 2019 #10060 Del Skrevet 23. juni 2019 Bli hvis du kan. Reis hvis du må. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå