Gå til innhold

Irritert på stedatter

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hun er 13 år. Jeg kan nesten ikke gå pga. bekkenløsning, og må rydde opp etter henne, sette på klær, lage mat, ordne ditt og datt. Jeg gav beskjed til faren at jeg egentlig ikke orket og hadde energi til å tilbringe høstferien med en ekstra i hus, men det ble ikke respektert. Så jeg er generelt veldig sint om dagen og føler meg ikke som meg selv. Etter all klaging, så er grensen min nådd. 

Anonymkode: 56c1c...955

En ekstra I hus?!? 

Du valgte en mann MED barn. Dvs at du er og skal ære åpen for at hun flytter inn permanent i dag! 

Blir helt dårlig av nye partnere som kommer inn og tror de skal få mer av partner, enn ungen deres

Anonymkode: 9adc2...cd6

• Liker 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En ekstra I hus?!? 

Du valgte en mann MED barn. Dvs at du er og skal ære åpen for at hun flytter inn permanent i dag! 

Blir helt dårlig av nye partnere som kommer inn og tror de skal få mer av partner, enn ungen deres

Anonymkode: 9adc2...cd6

Hvorfor beskytter ikke menn seg mot enda flere barn,  når de ikke engang klarer å ta vare på de som de allerede har? 

Klarer ikke menn å bo uten partner som tar vare på hans barn i det hele tatt? 

Anonymkode: be129...869

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Får vondt av denne saken. Hun er et barn som har fått livet snudd på hodet. Du og de andre voksne bestemmer og hun må leve med det. Hun hvem som er den svake part her. Gi henne så mye slack, støtte og kjærlighet du kan. Du og mannen skal være der for henne, hun skal ikke føle seg uønsket i eget hjem. 

Håper dette er et oppfunnet scenario. 

Anonymkode: c9331...814

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Memorangen skrev (1 time siden):

Selvsagt, men man kan ikke bli irritert bare fordi barnet er tilstede i høstferien. 

Jeg forstår det som at det er mer enn dét det handler om, og ikke isolert at barnet er der.

Anonymkode: 7d588...21a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får vondt av denne saken. Hun er et barn som har fått livet snudd på hodet. Du og de andre voksne bestemmer og hun må leve med det. Hun hvem som er den svake part her. Gi henne så mye slack, støtte og kjærlighet du kan. Du og mannen skal være der for henne, hun skal ikke føle seg uønsket i eget hjem. 

Håper dette er et oppfunnet scenario. 

Anonymkode: c9331...814

Hva med Ts som er høygravid og hormonell. En på 13 må kunne rydde opp etter seg selv og ta litt hensyn. Det er ikke alltid stemoren som er problemet.. 

Anonymkode: 883dc...5b5

• Liker 3
Skrevet

Du har bekkenløsning. Du skal ikke rydde eller lage mat til noen som helst. 

Har far sagt at datteren kan være der i høstferien og hun ikke klarer å ordne seg selv med disse tingene, så må far gjøre det. Eller sende henne til moren. Har du barn som ikke kan ordne seg selv, så kan h*n være hos sin far. Nå må du pleie deg selv og samle krefter! 

Men husk at 13-åringen er uskyldig oppi dette. Hun har masse følelser. Og kanskje søskensjalusi. Hun kan ikke noe for at foreldrene ikke har lært henne å rydde opp etter seg eller lage seg mat. 

God bedring! Og ta vare på deg selv, og så kan de andre passe på sine. 

Anonymkode: a5558...038

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva med Ts som er høygravid og hormonell. En på 13 må kunne rydde opp etter seg selv og ta litt hensyn. Det er ikke alltid stemoren som er problemet.. 

Anonymkode: 883dc...5b5

Men det er stemoren som er voksen.

Anonymkode: 8abfd...4e3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skal innrømme at jeg er litt umoden om dagen når formen er ræva, samboer har operert og stedatter gjør ikke noe. Jeg kan som sagt nesten ikke gå, men alt havner på meg. Husarbeid. Jeg makter nesten ingenting og ser alt på som et slit. Noe jeg ikke gjør til vanlig med verken stedatter, eller mannen. Men han visste hvordan ståen var. Jeg ba han om at vi kunne ta neste høstferie, men likevel kom hun og det er bare klaging og spørsmål om å finne på ting når hun vet hvordan ståen er. 

Anonymkode: 56c1c...955

Så hvorfor er ikke overskriften "Irritert på mannen"? 

Anonymkode: 8d194...b72

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (5 timer siden):

TS og mannen er et par, og de bygger hus sammen, antakeligvis til felles kostnad. Det er deres felles hjem. Så nei, TS er ikke "den ekstra".  De er en enhet akkurat som datterens foreldre var det en gang i tiden, før hun ble født.

Datteren er heller ikke "ekstra", det er hennes hjem når hun er der.

Men de voksne i huset skal sette reglene. Det er både TS og mannen. Det er uvant - og ubehagelig - for et barn (desto mer en tenåring) å adlyde regler fra en voksen som ikke er din foresatt. Forståelig nok.

Men nettopp derfor ligger denne jobben på mannen til TS. Han må snakke med datteren om felles kjøreregler. Og hvis hun viser motstand, så tar han den støyten. Jobben ligger på ham, det er han som er "mellommann" her. Datteren tåler mer kritikk fra sin biologisk forelder enn hun gjør fra en annen voksen, og TS har også lite å gå på før hun blir "ond stemor". 

Datteren har garantert oppgaver hjemme hos mor, hun er bare på "ferie" når hun er hos far. Hvis samarbeidet mellom foreldrene er godt, kan de samkjøre regler.

TS er "den ekstra" for datteren, det er hun som er inntrengeren, og som har gått inn i dette fullt bevisst. 13-åringen har fått denne situasjonen tredd nedover hodet uten å velge det selv. Så selv om jeg skjønner det er vanskelig å være stemor, særlig når man får lite støtte fra far som det virker som her, så er det stemor som svelge en hel jækla haug med kameler her. Jeg hadde aldri i livet blitt sammen med en mann med en 13-åring, og dersom jeg hadde gjort det fordi han nå var mitt livs store kjærlighet, så hadde jeg ikke akkurat innbilt meg at det hadde vært en dans på roser.

Og det er skilsmissebarnet det er synd på, ikke stemor som må rydde mer. 

Kanskje jeg overtolker, men når jeg ser at TS tar alt husarbeid osv, så synes jeg det ser ut som hun ikke bare har fått et nytt stebarn, men også et barn til mann. Jada, han er operert ser jeg, men TS har bekkenløsning. Man kan også fint gi beskjed til barna at de må rydde selv om man går på krykker.

Anonymkode: a1404...332

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men det er stemoren som er voksen.

Voksne har lov å irritere seg over late, sure og klagende barn. 13-åringen er mer enn stor nok til å rydde og lage seg mat, og har hun ikke lært det til nå er det jaggu på tide. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Voksne har lov å irritere seg over late, sure og klagende barn. 13-åringen er mer enn stor nok til å rydde og lage seg mat, og har hun ikke lært det til nå er det jaggu på tide. 

Jeg synes det er helt vanlig at de voksne lager middag til hele familien. Det står vel ikke noe sted at tenåringen ikke ordner seg andre måltider selv?

Anonymkode: cf9e1...e55

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har sagt det samme som deg, 13-åringen skal både oppføre seg og rydde opp etter seg. 

Men uansett hvordan man vrir og vender på det er det ts som er den voksne. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg synes det er helt vanlig at de voksne lager middag til hele familien. Det står vel ikke noe sted at tenåringen ikke ordner seg andre måltider selv?

Da kan faren lage middag da. Og rydde etter ungen sin. Ts skal slappe av i den tilstanden hun er i.

• Liker 1
Skrevet

Aldri forvent å få forståelse når man lufter noe som omhandler stebarn her inne. Som stemor har man uansett tapt, det er umulig å vinne. 

Ingen gode råd, men bøttevis med forståelse til deg. 

Ikke alltid ting ble som man tenkte, voksen eller ikke. Noen ganger blir ikke ting bra, selv om man tåler, prøver og tilrettelegger. Man når en grense til slutt.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da kan faren lage middag da. Og rydde etter ungen sin. Ts skal slappe av i den tilstanden hun er i.

Ja, jeg er enig i at far må lage mat, vaske klær og underholde datteren sin.

Det er derfor jeg lurer fælt på hva slags operasjon han har hatt som fritar ham fra alt dette. Virker som ts synes det naturlig at han ikke gjør noe, siden hun ikke sier annet enn at han er «operert», så enten er han nærmest sengeliggende eller så er ts bare vant til at hun gjør alt. Hvis det er det siste, ville jeg vært mye mer irritert på samboer enn på datteren hans.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg er enig i at far må lage mat, vaske klær og underholde datteren sin.

Det er derfor jeg lurer fælt på hva slags operasjon han har hatt som fritar ham fra alt dette. Virker som ts synes det naturlig at han ikke gjør noe, siden hun ikke sier annet enn at han er «operert», så enten er han nærmest sengeliggende eller så er ts bare vant til at hun gjør alt. Hvis det er det siste, ville jeg vært mye mer irritert på samboer enn på datteren hans.

Faren har vel visst om denne operasjonen, og hvis ikke, så burde han uansett ha sagt i fra til moren til ungen om at "ingen av oss er i stand til å ta oss av flere enn oss selv akkurat nå, så det må bli din høstferie i år" når han innså at alt av arbeid landet på ts. Det er så sinnsykt urettferdig gjort av han og tilsynelatende legge alt på henne. 

Skrevet
emlia skrev (39 minutter siden):

Aldri forvent å få forståelse når man lufter noe som omhandler stebarn her inne. Som stemor har man uansett tapt, det er umulig å vinne. 

Ikke alltid ting ble som man tenkte, voksen eller ikke. Noen ganger blir ikke ting bra, selv om man tåler, prøver og tilrettelegger. Man når en grense til slutt.. 

Jeg tror flere hadde hatt forståelse hvis TS hadde fokusert frustrasjonen på mannen og ikke stedatteren.

En tilsvarende tråd der dette var TS’ egen datter hadde nok heller ikke fått mye støtte. 

Anonymkode: ae26d...8a0

• Liker 7
Skrevet
emlia skrev (57 minutter siden):

Tenåringen klager og roter, det er forståelig at ts synes dette er irriterende. Men samtidig nevner hun at hun må lage mat, vaske klær og levere/hente i barnehagen og får det til å fremstå som alt dette også er stedatters skyld.

Ts er «bare» litt sur på samboer som har sagt ja til at datteren kan være der, men mesteparten av det ts beklager seg over er ting samboer burde bidratt til, så hadde byrden hennes vært mye mindre. Jeg lurer bare på hvorfor det er stedatter som fremstilles som et stort problem og irritasjonsmoment.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Så TS vil at mannen skal «respektere» at hun ikke vil ha datteren hans der. Det er jo bare tragikomisk.
Må TS spørre mannen om hennes barn får lov å være hjemme også? Tenkte ikke det nei. 

Anonymkode: a7aa2...230

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
emlia skrev (1 time siden):

Stebarn, ja.  Fæle greier. For du har to typer barn. Du har vanlige barn, altså de som er noens barn. Og så har du stebarn, som er en helt egen underkategori av barn. De er mindre verdt enn andre barn. Og da spiller det ingen rolle at dette stebarnet faktisk er farens barn. For det er relasjonen til stemor som definerer dette barnet, og da er barnet et stebarn. Per definisjon. Ikke et barn.

Anonymkode: a7aa2...230

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...