Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du master i og hva tjener du? Jeg har master i sosialt arbeid og tjener 680.000. Har 12 års arbeidserfaring. Burde jeg hatt mer i lønn?

Anonymkode: b50d5...d09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva har du master i og hva tjener du? Jeg har master i sosialt arbeid og tjener 680.000. Har 12 års arbeidserfaring. Burde jeg hatt mer i lønn?

Kommer an på hvilke arbeidsoppgaver. Skal du ha over 750K i det offentlige, så er det ofte knyttet til at du har ansvarsoppgaver eller overordnete oppgaver som tilsier at du bør ha mer enn snittet.

Anonymkode: 80090...eb2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke helt til lønnsnivået i din bransje, men synes du burde hatt mer mtp. antall år du har jobbet.

Anonymkode: 29951...91d

AnonymBruker
Skrevet

Har samfunnsvitenskapelig master og tjener 715 K før årets oppgjør. Jobber med høyere utdanning. 

Anonymkode: 4a274...08a

AnonymBruker
Skrevet

Master, 16 år+ ans. Ca. 880.000 i lønn. Ansatt i kommunen.

Anonymkode: 41812...b81

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har master i fysikk, da jeg jobbet i relevant stilling hadde jeg ca samme som du, nå har jeg jobbet meg over i mer administrativt og da tjener jeg det dobbelte merkelig nok enn da jeg jobbet med det jeg hadde kompetanse til og som faktisk var faglig krevende... Så du må nok over i å ha leder ansvar og sånt så blir det lønn, jo mindre man gjør jo fortere stiger man og jo mer tjener man.

Anonymkode: e6372...a7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har master innen sikkerhet. Jobber som konsulent i ulike virksomheter på lange og korte kontrakter.

Tjener 1,3mill. 

Har ti års erfaring. 

Om du burde hatt mer i lønn vet jeg ikke. Det er helt avhengig av rolle, virksomhet, bransje og ansvar. Er du organisert? Kanskje de kan hjelpe deg med hva snittet og forventet lønn er for din gruppe i den type stilling du har? 

Når man ser min lønn er det lett å tenke at lønnen er god. Det man ikke ser er:

Jeg har usikre vilkår i kontrakten.

Jeg har svært dårlige sosiale vilkår i kontrakten.

Altså ikke en god posisjon jeg kan ha dersom jeg skal få barn eller om jeg blir syk (mht tilrettelegging). Jeg tar høy risiko nå fordi jeg kan. Er inneforstått med at jeg vil ende med lavere lønn på sikt. Bruker derfor det jeg tjener mer nå til å investere osv. Har samme forbruk og livsstil som da jeg tjene halvparten. Er kanskje enda mer nøktern faktisk.

Lønnen gjenspeiler med andre ord den risikoen. Jeg hadde aldri tatt denne type jobb om jeg tjente mindre. Hvorfor skulle jeg tatt en slik risiko når jeg kunne fått samme lønn med trygghet et annet sted?

Feks: fra februar vet jeg ikke om jeg har jobben videre eller ikke. Da kan jeg ende opp på en dagsats som er lavere enn dagpenger-satsen hos Nav. I høst sparer jeg derfor penger og planlegger ingen store ting. Jeg forberedt på arbeidsledighet og lite penger. En måned før vet jeg om det blir forlengelse eller ikke. Samtidig må jeg søke jobber i tilfelle det ikke blir forlengelse. 

Lønn i kroner er ikke alt. Du bør også inkludere følgende når du beregner lønn og utgifter forbundet med jobben:

Ansattgoder

Sosiale goder

Reisevei

Pensjonssparing

Livssituasjon og helse (verdien av trygghet, goder, fleksibilitet, good will)

Det er feks ikke noe poeng å takke ja til en ny jobb for å tjene 200.000 kr mer, men så ender du med 1/6 av pensjonssparingen, 2-3t pendling hver dag, høye pendleutgifter, mer bilbruk, tap av goder til høy verdi, ubetalt lunsj, lengre arbeidstid. Etter skatt så kan det hende du i realiteten ikke tjener noe mer enn du gjorde. Du har bare fått dårligere livskvalitet.

Da jeg tjente rundt 600-800 000 kr skjedde det stadig at jeg takket nei til tilbud selv om lønnen var høyere, nettopp fordi vinningen gikk opp i spinninga. Det var uaktuelt å bytte jobb for 50 eller 100 tusen mer i lønn som eneste grunn til jobbytte.

Anonymkode: c7ee1...f87

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å få med:

Høyere lønn er en fordel med feks boliglån.

Du kan få høyere finansieringsbevis. Jeg hadde ikke hatt råd til å kjøpe min bolig alene i Oslo med forrige lønn, selv om jeg hadde 1,8 mill i EK og bare 150.000 i studiegjeld. Nettopp fordi banken ikke gir lån som overstiger 5 ganger årlig inntekt. 

Dersom man planlegger boligbytte og at bosted er viktig for livssituasjonen din, så er det derfor en faktor man må ta inn i regnestykket.

Det kan hende alle de andre tingene trekker ned og du får mer utgifter, men denne økningen gir deg samtidig en mulighet du ikke får uten. Det er ikke helt sort hvitt med andre ord.

Det finnes sikkert flere tilsvarende scenarioer. 

Budskapet mitt er nok bare at man må se på lønn fra flere sider og ikke bare rett frem.

Anonymkode: c7ee1...f87

AnonymBruker
Skrevet

Master er så mangt. Siv ing som jobber med tunge beregninger innen olje og gass er noe annet enn en sosialfaglig master som jobber med saksbehandling i stat eller kommune. En spesialsykepleier kan ha master og få turnustillegg. 

Jeg synes ikke lønna skal være så tett lenket til antall år utdanning. En sykepleier har tre år, en helsefagarbeider har fagbrev. De yrkene er vi totalt avhengig av, og de får altfor lite betalt.

Selv har jeg samfunnsvitenskapelig (nesten ferdig, mangler et fag for å gjøre graden komplett). Jeg tjener 1,2 mnok. Jeg har lederansvar for 25 stk innen IT, og må jobbe uten overtid ved driftshendelser på kveld/helg/helligdager. Jeg er heldig med høy lønn (og god pensjon), men hadde jeg hatt lavere betalt ville jeg nok ikke giddet. (17 års relevant erfaring, og det er store krav til å holde egen kompetanse ved like og lære seg nye ting kontinuerlig)

Anonymkode: d239e...6ce

AnonymBruker
Skrevet

Master i seg selv sier jo ikke noe om lønn, det kommer helt ann på hva man har utdanning i og bransje og stilling man jobber i og som

Anonymkode: 17844...48f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har bachelor Sosialt arbeid, pluss noen videreutdanninger og full ansiennitet og ligger på 707.000,- Synes du har lav lønn i forhold til de jeg kjenner på jobb her med master og 5 års til full ansiennitet, ingen av de har under 740.000,-. 

Anonymkode: 70bcb...694

AnonymBruker
Skrevet

Skjer med at alle her har helt sykt god lønn???

Skrevet

Du kan ikkje samanlikne folk med mastergrad på måten der. Å ha master i sosialt arbeid er noko ganske annleis enn å ha ein master som ingeniør, til dømes.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er vel mer at folk med over snittet deltar i slike tråder.

Anonymkode: aa830...323

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De som har gjennomsnittlig lønn eller under gjennomsnittet pleier ikke å svare på slike lønnstråder. Derav en overvekt av folk som har høy lønn, som svarer.

Anonymkode: 29951...91d

AnonymBruker
Skrevet
Fossegrimen skrev (4 minutter siden):

Du kan ikkje samanlikne folk med mastergrad på måten der. Å ha master i sosialt arbeid er noko ganske annleis enn å ha ein master som ingeniør, til dømes.

Det burde ikke være slik. Master i sosialt arbeid er jo en veldig viktig utdanning. Det er heller ikke noen lettere utdanning. 

Anonymkode: c2b39...4d9

AnonymBruker
Skrevet

Master, syv års erfaring, tjener 770 000. Statlig jobb.

En del reiser jeg setter pris på, kan skrive overtid uten forhåndsgodkjenning (og kan ta ut reisetid som avspasering eller som lønn) og ti minutter å gå til kontoret. Ellers trening i arbeidstid, betalt mobil og sånt. Trives godt. 

Anonymkode: f7d56...da4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en master i sosialt arbeid, 16+ års arbeidserfaring. Lønn på 740000 i NAV. Fagansvar, men ikke personalansvar.  Utenfor en av de store byene dette. 

Anonymkode: 97199...08a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har master i fysikk, da jeg jobbet i relevant stilling hadde jeg ca samme som du, nå har jeg jobbet meg over i mer administrativt og da tjener jeg det dobbelte merkelig nok enn da jeg jobbet med det jeg hadde kompetanse til og som faktisk var faglig krevende... Så du må nok over i å ha leder ansvar og sånt så blir det lønn, jo mindre man gjør jo fortere stiger man og jo mer tjener man.

Anonymkode: e6372...a7f

Det gjelder å ha en kontorstilling der du ikke gjør nyttig arbeid. DA får du skikkelig betalt i Norge.

Anonymkode: 91d49...2ca

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er det mange med mastergrad og 10+ års erfaring som tjener mye mindre enn dette mener du? Hva slags uttelling gir din mastergrad? 

Anonymkode: 6d54c...3e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...