Gå til innhold

Dere kvinner over 50 år; benytter dere dere av mammografiprogrammet?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei,  har ikke forsikring på huset mitt, og jeg bruker ikke bilbelte når jeg kjører bil heller.  Det har gått helt fint hittil! Er midt i sekstiårene jeg også! 

Anonymkode: 56c61...473

Enig, noen ganger er lykken bedre enn forstanden.

Anonymkode: 9e77b...6fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig 

Anonymkode: 76569...dc4

Skrevet

Selvfølgelig!

Anonymkode: 767a7...d6f

Skrevet

Ja, hver gang jeg får innkalling. Det samme med celleprøve og tarmscreening (tarmscreening får man tilbud om etter fylte 55). 

Anonymkode: bbd1b...e8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei,  har ikke forsikring på huset mitt, og jeg bruker ikke bilbelte når jeg kjører bil heller.  Det har gått helt fint hittil! Er midt i sekstiårene jeg også! 

Anonymkode: 56c61...473

Vet dette sikkert var forsøk på humor, men det er nok ikke rett felt for deg.

Greit nok du er uenig med vedkommendes tankegang men en kan holde seg litt seriøs

Anonymkode: 1d004...31e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var til mammografi en gang, men opplevde at de to damene som utførte mammografien gransket og kommenterte kroppen min. De kommenterte ting som ikke har med mammografi og gjøre. Jeg følte meg voldtatt etter den timen, som forresten var på Tønsberg sykehus. 

Har ikke orket og oppleve dette igjen og går ikke til mammografi. Er nå 61 år.

Anonymkode: 590b7...07e

Dette høres virkelig ikke bra ut. 

Jeg var på Tønsberg sykehus i sommer og tok mammografi der og følte ikke noe overtramp av noen da. Det var ei ung dame der som var under opplæring og det var helt greit. De snakket seg i mellom, men jeg hørte ikke på hva de sa, de var nok mest opptatt av å lære opp hun unge som var med.

Hvis man ikke går dit fordi det gjør vondt, og at det er grunnen... da mener jeg at man virkelig burde tenke seg om. Det gjør vondt i 10 sekunder. Noen strekker og klemmer på puppene dine og så er det over. Syns det er verdt det. 

Jeg har vært på mammografi alle gangene jeg har fått invitasjon og vurderer ikke engang å la være. Tar også celleprøver jevnlig nå, det var mange år da jeg var yngre at jeg hoppet over det. Da jeg endelig tok prøve igjen etter mange år så hadde jeg celleforandring som de da fant og fikset. 

Så takk til både mammografi- og celleprøveprogrammet. 

Anonymkode: 8f124...d7d

• Liker 4
Skrevet

Er 51 år og ikke fått det tilbudet. Hvor/ hvem får jeg det av

Skrevet
Molly 4.5 år skrev (9 minutter siden):

Er 51 år og ikke fått det tilbudet. Hvor/ hvem får jeg det av

Husker ikke, tror det var fra mammografiprogrammet som er tilknyttet sykehuset. Fikk brev på Helsenorge. Jeg tilhørte Drammen da jeg tok det første gangen og da var jeg 51. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan blir man med i mammografiprogrammet? Får man invitasjon når man fyller 50? Hilsen K49

Anonymkode: 4e538...f07

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan blir man med i mammografiprogrammet? Får man invitasjon når man fyller 50? Hilsen K49

Ja, men får innkallelse automatisk. Men det er ikke alltid akuratt på dagen 50 år. 

Anonymkode: 17a05...b55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, men får innkallelse automatisk. Men det er ikke alltid akuratt på dagen 50 år. 

Anonymkode: 17a05...b55

Tusen takk for svar🥰 Hehe, greit å vente et par dager - kanskje ikke mammografi man vil tenke på på 50-årsdagen. Tenker å følge programmet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fyller 51nå, fortsatt ikke hørt noe om mammografi. 

Anonymkode: 576f7...425

Skrevet

Jeg er ikke 50 enda, men jeg kommer ikke til å delta.

Anonymkode: 34eb4...a0c

Skrevet

Ja, når jeg får en time så er det greit.

Slik burde HVP vært også, eller at de sendte oss hjemmetest, tok hjemmetedt nå sist. Ellers følger jeg ikke opp. 

Anonymkode: 0ba5e...749

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg var til mammografi en gang, men opplevde at de to damene som utførte mammografien gransket og kommenterte kroppen min. De kommenterte ting som ikke har med mammografi og gjøre. Jeg følte meg voldtatt etter den timen, som forresten var på Tønsberg sykehus. 

Har ikke orket og oppleve dette igjen og går ikke til mammografi. Er nå 61 år.

Anonymkode: 590b7...07e

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette høres virkelig ikke bra ut. 

Jeg var på Tønsberg sykehus i sommer og tok mammografi der og følte ikke noe overtramp av noen da. Det var ei ung dame der som var under opplæring og det var helt greit. De snakket seg i mellom, men jeg hørte ikke på hva de sa, de var nok mest opptatt av å lære opp hun unge som var med.

Hvis man ikke går dit fordi det gjør vondt, og at det er grunnen... da mener jeg at man virkelig burde tenke seg om. Det gjør vondt i 10 sekunder. Noen strekker og klemmer på puppene dine og så er det over. Syns det er verdt det. 

Jeg har vært på mammografi alle gangene jeg har fått invitasjon og vurderer ikke engang å la være. Tar også celleprøver jevnlig nå, det var mange år da jeg var yngre at jeg hoppet over det. Da jeg endelig tok prøve igjen etter mange år så hadde jeg celleforandring som de da fant og fikset. 

Så takk til både mammografi- og celleprøveprogrammet. 

Jeg har tatt mammografi noen ganger i Tønsberg. Før det tok jeg i Bærum. Jeg har ikke opplevd at de i Tønsberg har kommentert kroppen min. Men de er mye mer hardhendte enn de som jobber i Bærum. I Tønsberg skrur de så hardt sammen at jeg flere ganger har måttet be dem stoppe, fordi det har svartnet for meg. Det er ikke snakk om «bare vondt i 10 sek». Det er vanvittig vondt, og mer enn 10 sek, for de skynder seg ikke akkurat. De skrur til skruen en omgang for mye. Jeg har hver gang måttet be dem løsne opp igjen. Og hver gang har bildene blitt gode nok. Jeg har aldri opplevd å måttet ta nye bilder. Det irriterende er at de skrur for hardt til, selv om jeg hver gang har sagt fra på forhånd. Det oppleves som en ukultur, at de er mer opptatt av å skru til så mye som mulig, i stedet for å tenke på pasientene. Jeg vurderer faktisk å droppe ut fra videre mammografi, fordi det er så grusomt der. 

Anonymkode: 4304b...e2c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har tatt mammografi noen ganger i Tønsberg. Før det tok jeg i Bærum. Jeg har ikke opplevd at de i Tønsberg har kommentert kroppen min. Men de er mye mer hardhendte enn de som jobber i Bærum. I Tønsberg skrur de så hardt sammen at jeg flere ganger har måttet be dem stoppe, fordi det har svartnet for meg. Det er ikke snakk om «bare vondt i 10 sek». Det er vanvittig vondt, og mer enn 10 sek, for de skynder seg ikke akkurat. De skrur til skruen en omgang for mye. Jeg har hver gang måttet be dem løsne opp igjen. Og hver gang har bildene blitt gode nok. Jeg har aldri opplevd å måttet ta nye bilder. Det irriterende er at de skrur for hardt til, selv om jeg hver gang har sagt fra på forhånd. Det oppleves som en ukultur, at de er mer opptatt av å skru til så mye som mulig, i stedet for å tenke på pasientene. Jeg vurderer faktisk å droppe ut fra videre mammografi, fordi det er så grusomt der. 

Anonymkode: 4304b...e2c

Så utrolig unødvendig om de gjør det mer smertefullt enn nødvendig. Jeg opplevde som sagt ikke det samme heldigvis, ellers hadde jeg nok vurdert å få byttet tilbake til Drammen om jeg kunne det.

Det er sikkert forskjellig fra kvinne til kvinne, men jeg har ikke så fryktelig mye følelse i brystene uansett, kanskje det er derfor det ikke er så fryktelig vondt for meg? Jeg kjenner det jo, men ikke uutholdelig. 

Kanskje det går an å få tatt mammografi et annet sted enn man hører til? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg gleder meg til å bli innkalt til mammografi. Har spurt fastlegen flere ganger, men jeg er ikke "gammel nok", min mor, bestemor og oldemor fikk brystkreft. De er ikke bærere av det genet, så derfor blir ikke min bekymring tatt på alvor. Bare holde ut noen år til nå, 

Kvinne 45 

Anonymkode: a87c9...0ad

Jeg grein meg til det hos en vikarlege 🙈 da var jeg 44. Mamma fikk brystkreft da hun var 47, så vil ikke vente til jeg blir 50 (som er neste år. Endelig, i denne sammenhengen). Mamma levde med det i 30 år, og fikk bort for 4 år siden. 

Anonymkode: 6d740...d8e

Skrevet

Nå er det sånn at selv om mammografiprogrammet oppdager kreft tidlig og slik kan redde liv så er det og en form for overdiagnostisering. Man finner endringer som ikke ville ført til forkortet liv og behandler folk som da ender opp med å få redusert livskvalitet, noen blir uføre. Det er det som er "problemet" med slike store screeningprogram.

Jeg er midt i 50 årene og møter på dette når jeg blir innkalt, det kommer jeg til å fortsette med.

Til dere yngre som ønsker mammografi gå privat eller si til legen at du synes det er vanskelig å undersøke brystene selv.

Celleprøver fra gynekolog vurderer jeg å bare fase ut. Sist jeg var hos gynekolog sa hun at nyere forskning tilsier at det ikke er så nødvendig når du har fast partner/eller ikke er seksuelt aktiv. Jeg har og tatt biopsi av livmorhals og har ikke HPV viruset, dette ble sjekket for over 10 år siden

Anonymkode: c2544...5f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, og det er to grunner til det. Den ene er at jeg ikke tror på å ta alle disse undersøkelsene før man er syk med noe. Jeg tenker at jeg venter med det til jeg faktisk ER syk. Den andre er at om jeg skulle bli diagnostisert med kreft, så ville jeg aldri valgt konvensjonell medisin.

Anonymkode: c57b2...895

😳

Anonymkode: bf494...6da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...