Gå til innhold

Dere kvinner over 50 år; benytter dere dere av mammografiprogrammet?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går på overdiagnostisering; at svulster som antageligvis aldri ville blitt et problem blir behandlet med cellegift, stråling og kirurgi. Jeg snakker nå om Mette Kalager sin forskning og mening rundt dette; ikke min :) 

Anonymkode: a1830...77d

Men om det er svulst så tar de biopsi av den og så finner ut hva som må gjøres 

Om svulsten ikke er farlig vil de ikke gjøre noe.

Hva du får komme an på svulsten/ spredning etc

Mamma sin svulst ble oppdaget tidlig og trengte bare stråling 

Og du kan jo ikke gå etter 1 artikkel.

Finnes også artikler og "forskning" at mammografi kan gi deg kreft og sprekke en kreft svulst i  puppene 

Tror det er best å høre på leger

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Men om det er svulst så tar de biopsi av den og så finner ut hva som må gjøres 

Om svulsten ikke er farlig vil de ikke gjøre noe.

Hva du får komme an på svulsten/ spredning etc

Mamma sin svulst ble oppdaget tidlig og trengte bare stråling 

Og du kan jo ikke gå etter 1 artikkel.

Finnes også artikler og "forskning" at mammografi kan gi deg kreft og sprekke en kreft svulst i  puppene 

Tror det er best å høre på leger

Hun er jo lege og ledet mammografiprogrammet i 3 år. Det er jo ikke en artikkel fra et dameblad, men forskningen hennes. 

• Liker 1
Skrevet

Hun er jo lege og ledet mammografiprogrammet i 3 år. Det er jo ikke en artikkel fra et dameblad, men forskningen hennes. 

Joda...men da får du din mening og bestemme om du er redd for mammografi eller ikke.

Tar du celleprøve hver 2-3 år? Eller er du redd der å?

• Liker 1
Skrevet

Joda...men da får du din mening og bestemme om du er redd for mammografi eller ikke.

Tar du celleprøve hver 2-3 år? Eller er du redd der å?

Jeg har ikke noen mening, men sånne ting er uansett greit å snakke om? Ja, jeg tar celleprøve, men hadde jo ønsket mer informasjon om det kom fram at det var overdiagnostisering der også :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg også tror kanskje mange velger å droppe slike ting nettopp fordi man gruer seg, eller har opplevd slike ting du forteller om. Det er lett for noen å påstå at man er dum om man dropper diverse undersøkelser, men det kan ligge endel bak. 

Se på menn.... de dropper stort sett det meste og virker ganske fornøyde😂

Så lever de også oftere med skjulte plager og unødvendige smerter, og dør i snitt flere år tidligere enn kvinner. 

Anonymkode: 17a05...b55

• Liker 2
Skrevet

Er på mammografi når jeg finner kuler. 

Er på bindevevsknute nr 5 nå. 

Anonymkode: dd574...404

Skrevet

Jeg gikk årlig siden jeg har Brca2 gen mutasjon, så jeg har hatt årlig siden jeg var 35, er nå 46. De fant aldri brystkreft der, men jeg fant den selv.. Så nå går jeg jo ikke lenger, siden jeg bare fjernet begge brystene. Jeg ville ikke ha cellegift og stråling ( har mine grunner) og heldigvis er det gått bra hittil og ingen spredning! 

Men jeg syns likevel det var fint å gå på mammografi da.. Selv om det ikke funket for meg, så regner jeg med det gjør det for andre. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er på mammografi når jeg finner kuler. 

Er på bindevevsknute nr 5 nå. 

Anonymkode: dd574...404

Er bindevevsknuter ufarlige? Hvor mange år har det gått mellom mammografien da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke noen mening, men sånne ting er uansett greit å snakke om? Ja, jeg tar celleprøve, men hadde jo ønsket mer informasjon om det kom fram at det var overdiagnostisering der også :) 

Men skjønner forsatt ikke hva du tenker på over diagnoser? 

Får du en diagnose så blør du jo behandlet 

• Liker 2
Skrevet

Men skjønner forsatt ikke hva du tenker på over diagnoser? 

Får du en diagnose så blør du jo behandlet 

Men leste du det jeg linket til? Jeg vet liksom ikke hvordan jeg kan forklare det bedre. Jeg er jo ikke fagperson :) 

Skrevet

Men leste du det jeg linket til? Jeg vet liksom ikke hvordan jeg kan forklare det bedre. Jeg er jo ikke fagperson :) 

Jeg leste på dette nå skikkelig og det står er 

At kvinner etter tatt mammografi kan på kreft ansgt..altså de finner en kul på bildet 

Dermed må de ta biopsi ( som her de mener er over diagnosering(

Så finner de ut at det ikke var kreft og dermed gjort at mange kvinner blir redde 

Det står også at mammografi har redusert dødsfall i stor grad og at de her kan finne allerede små kuler

Mamma fikk ofte mammografi. De fant kuler .så måtte hun ta ultralyd og eventuelt biopsi..så fant de ut at hun hadde fett kuler.

En dag var ikke dette fettkul...og hun hadde brystkreft.

Hadde mamma ikke tatt mammografi da hadde du død tidligere ( hun døde i sommer mm en ikke av brystkreft)

• Liker 2
Skrevet

Har allerede gjort det noen år etter å ha tatt gentest. (Er ikke  50 enda) Syns det er betryggende,da det har vært en del brystkreft i familien. 

Anonymkode: 0f121...4f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk blir ikke overdiagnostisert med hverken livmorhalskreft eller brystkreft nei. Det er ingenting å tenke på. Fremdeles så er det et mye større problem at folk går med uoppdaget kreft for lenge, og den blir vanskeligere å behandle eller har i verste fall spredd seg. Helt enkelt og greit. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg leste på dette nå skikkelig og det står er 

At kvinner etter tatt mammografi kan på kreft ansgt..altså de finner en kul på bildet 

Dermed må de ta biopsi ( som her de mener er over diagnosering(

Så finner de ut at det ikke var kreft og dermed gjort at mange kvinner blir redde 

Det står også at mammografi har redusert dødsfall i stor grad og at de her kan finne allerede små kuler

Mamma fikk ofte mammografi. De fant kuler .så måtte hun ta ultralyd og eventuelt biopsi..så fant de ut at hun hadde fett kuler.

En dag var ikke dette fettkul...og hun hadde brystkreft.

Hadde mamma ikke tatt mammografi da hadde du død tidligere ( hun døde i sommer mm en ikke av brystkreft)

Ok, jeg tror vi leser det litt forskjellig, men vi lar det bare ligge. Kondolerer med din mor. 

• Hjerte 1
Skrevet

Nei

Sjekker heller ikke livmor/eggstokker.

1. det er min kropp

2. kommer aldri til å behandle kreft om jeg får det. Dør heller 

K49

Anonymkode: 6e44b...e71

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Akkurat det de kom fram til var jo nettopp at det ikke nødvendigvis var så positivt at ting ble oppdaget som burde få ligge i fred. At unødvendig behandling kunne føre til død eller dårlig livskvalitet. 

Men jeg skjønner veldig godt at mange ønsker å få seg sjekket altså :) Ville bare sjekke litt hvordan kvinner der ute ser på dette.

Dette er jo på nivå med de som nekter å vaksinere barna sine fordi de leste en artikkel om at det ga autisme. 

Moderne medisin er nettopp det, levealderen har for eksempel gått kraftig opp pga forskning og tidlig behandling. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei

1. det er min kropp

K49

Ja, det er selvfølgelig opp til deg. Det er ikke tvungen behandling i Norge, kun et tilbud. Et tilbud mange i resten av verden bare kan drømme om, men likefullt et tilbud du kan velge å takke nei til. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei

1. det er min kropp

K49

Så trist at du ikke vil leve

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg har vært en gang og da var det innkalling.

Anonymkode: 72db9...551

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har aldri møtt opp til mammografi, eller celleprøver. Det går fremdeles helt fint med meg. Er midt i sekstiårene nå. 

Anonymkode: ad28e...072

Nei,  har ikke forsikring på huset mitt, og jeg bruker ikke bilbelte når jeg kjører bil heller.  Det har gått helt fint hittil! Er midt i sekstiårene jeg også! 

Anonymkode: 56c61...473

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...