AnonymBruker Skrevet i går, 18:38 #21 Skrevet i går, 18:38 Aldri. Forsøkte 1 gang, og ga meg etter 1 bryst. Ble behandlet som ei ku, ikke et menneske. Mange fremmede inn og ut av rommet hvor de prøvde å strekke brystet på plass i maskinen. Sa nå er det nok og forlot. Kvinne 57 Anonymkode: b9fb4...8cf 1 2 2
Sofakona Skrevet i går, 18:40 #22 Skrevet i går, 18:40 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aldri. Forsøkte 1 gang, og ga meg etter 1 bryst. Ble behandlet som ei ku, ikke et menneske. Mange fremmede inn og ut av rommet hvor de prøvde å strekke brystet på plass i maskinen. Sa nå er det nok og forlot. Kvinne 57 Anonymkode: b9fb4...8cf Ja de må strekke og klemme. Gjør vondt i 10 sekunder. De må riktig vinkel og bilder 5 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:40 #23 Skrevet i går, 18:40 Ja, selvsagt. Jeg kjenner mange kvinner som har vært gjennom brystkreft, og noen som har dødd av det. Det er helt utrolig uopplyst og naivt det enkelte skriver i tråden her. Jeg vil ihvertfall leve lengst mulig og benytte de fremskritt man har i dag. Anonymkode: b0b34...651 7
AnonymBruker Skrevet i går, 18:41 #24 Skrevet i går, 18:41 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da har du nok misforstått noe med mammografi programmet. Jeg har alltid undersøkt brystene mine selv , aldri funnet noe kul. Første mammografi fant de noe mikro forkalkning som kunne tyde på ar det kunne være noe, som de undersøkte videre. Det var brystkreft , og måtte igjennom , kirurgi , strålebehandling, cellegift og hormonbehandling. Så takk og gud for mammografi, som er til nettopp for å oppdage kreft på et tidlig stadie. Venter du til du får symptomer kan det være for sent for behandling som kan gjøre deg helt frisk igjen. min svulst var bare 1,5 mm , så helt umulig å kjenne selv. Anonymkode: f1241...e53 Du trenger ikke forklare meg dette her. Folk tror at jeg er en 22 år gammel jente som har fått en fiks ide og ikke vet noen verdens ting. Men faktum er at jeg er 57 år gammel, at min halvbror, min biologiske mor, og begge mine adoptivforeldre har dødd av kreft, at jeg selv er kronisk syk og har funnet at leger kan ikke hjelpe meg, at de heller ikke kunne hjelpe min adoptivmor som var kronisk syk, og at jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i fordeler og ulemper ved konvensjonell medisin og årlige screenings m.m. Jeg bruker også alternativ medisin (kosthold, kosttilskudd) for min egen tilstand, har funnet gode ressurser for andre tilstander som kreft, og vet utrolig godt hva jeg gjør. Mer kan jeg ikke skrive. Dette står allerede i fare for å bli slettet som "helseskadelige råd". Anonymkode: c57b2...895 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 18:41 #25 Skrevet i går, 18:41 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har aldri møtt opp til mammografi, eller celleprøver. Det går fremdeles helt fint med meg. Er midt i sekstiårene nå. Anonymkode: ad28e...072 Selvfølgelig går det fint så lenge du ikke har kreft. Det er jo ikke sånn at mammografi og celleprøver gjør at du blir syk, de bare oppdager det om du allerede er det. Anonymkode: 9177b...0b0 6
AnonymBruker Skrevet i går, 18:43 #26 Skrevet i går, 18:43 Sofakona skrev (30 minutter siden): Tingen er jo at om du allerede er syk pga brystkreft er det for seint..og mammografi vil ikke hjelpe Nei, mye bedre å la svulstene vokse seg store og spre seg til lymfer og skjelettet helt fred. Anonymkode: d4ddf...d98 2
Sofakona Skrevet i går, 18:44 #27 Skrevet i går, 18:44 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du trenger ikke forklare meg dette her. Folk tror at jeg er en 22 år gammel jente som har fått en fiks ide og ikke vet noen verdens ting. Men faktum er at jeg er 57 år gammel, at min halvbror, min biologiske mor, og begge mine adoptivforeldre har dødd av kreft, at jeg selv er kronisk syk og har funnet at leger kan ikke hjelpe meg, at de heller ikke kunne hjelpe min adoptivmor som var kronisk syk, og at jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i fordeler og ulemper ved konvensjonell medisin og årlige screenings m.m. Jeg bruker også alternativ medisin (kosthold, kosttilskudd) for min egen tilstand, har funnet gode ressurser for andre tilstander som kreft, og vet utrolig godt hva jeg gjør. Mer kan jeg ikke skrive. Dette står allerede i fare for å bli slettet som "helseskadelige råd". Anonymkode: c57b2...895 Så eventuelt den dagen du får kreft så vil du ok få behandling og leve?( Og nei du blir ikke frisk av planter og rose vann) 4
Sofakona Skrevet i går, 18:44 #28 Skrevet i går, 18:44 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, mye bedre å la svulstene vokse seg store og spre seg til lymfer og skjelettet helt fred. Anonymkode: d4ddf...d98 Så du vil egentlig da bare dø?
AnonymBruker Skrevet i går, 18:45 #29 Skrevet i går, 18:45 Sofakona skrev (Akkurat nå): Så du vil egentlig da bare dø? Ironien gikk rett over hodet på deg der... Anonymkode: d4ddf...d98
Sofakona Skrevet i går, 18:47 #30 Skrevet i går, 18:47 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ironien gikk rett over hodet på deg der... Anonymkode: d4ddf...d98 I dette forumet vet jeg ikke.. for noe høres det jo slikt ut 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:47 #31 Skrevet i går, 18:47 Jeg gleder meg til å bli innkalt til mammografi. Har spurt fastlegen flere ganger, men jeg er ikke "gammel nok", min mor, bestemor og oldemor fikk brystkreft. De er ikke bærere av det genet, så derfor blir ikke min bekymring tatt på alvor. Bare holde ut noen år til nå, Kvinne 45 Anonymkode: a87c9...0ad 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 18:47 #32 Skrevet i går, 18:47 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har aldri møtt opp til mammografi, eller celleprøver. Det går fremdeles helt fint med meg. Er midt i sekstiårene nå. Anonymkode: ad28e...072 Ja, det går jo fint med deg når du ikke er syk? Poenget med celleprøve og mammografi er jo å oppdage tidligst mulig de som er syke. Det går fint med meg også selv om jeg har tatt celleprøve jevnlig, siden jeg også er frisk. Jeg hadde vært like frisk uten de prøvene. Men jeg kan bli syk innen neste test, men uten testen vil jeg ikke vite det før jeg får symptomer. Og innen det kan det være for sent…. Anonymkode: 17a05...b55 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:56 #33 Skrevet i går, 18:56 Sofakona skrev (15 minutter siden): Ser ikke problemet? Denne er også fra 2019 Men ingen tar skade av å ta mammografi Om noe blir opptaket tar de jo ultralyd/ biopsi etc Og om de oppdager noe så er jo..før jo bedre... Akkurat det de kom fram til var jo nettopp at det ikke nødvendigvis var så positivt at ting ble oppdaget som burde få ligge i fred. At unødvendig behandling kunne føre til død eller dårlig livskvalitet. Men jeg skjønner veldig godt at mange ønsker å få seg sjekket altså Ville bare sjekke litt hvordan kvinner der ute ser på dette. Anonymkode: a1830...77d 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:57 #34 Skrevet i går, 18:57 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og dere som ikke gjør det- er det en grunn til det? Jeg regner jo med at flesteparten gjør dette, men syns det er interessant å høre fra de som velger å avstå. Anonymkode: a1830...77d Jeg var til mammografi en gang, men opplevde at de to damene som utførte mammografien gransket og kommenterte kroppen min. De kommenterte ting som ikke har med mammografi og gjøre. Jeg følte meg voldtatt etter den timen, som forresten var på Tønsberg sykehus. Har ikke orket og oppleve dette igjen og går ikke til mammografi. Er nå 61 år. Anonymkode: 590b7...07e 2
AnonymBruker Skrevet i går, 19:00 #35 Skrevet i går, 19:00 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var til mammografi en gang, men opplevde at de to damene som utførte mammografien gransket og kommenterte kroppen min. De kommenterte ting som ikke har med mammografi og gjøre. Jeg følte meg voldtatt etter den timen, som forresten var på Tønsberg sykehus. Har ikke orket og oppleve dette igjen og går ikke til mammografi. Er nå 61 år. Anonymkode: 590b7...07e Jeg også tror kanskje mange velger å droppe slike ting nettopp fordi man gruer seg, eller har opplevd slike ting du forteller om. Det er lett for noen å påstå at man er dum om man dropper diverse undersøkelser, men det kan ligge endel bak. Se på menn.... de dropper stort sett det meste og virker ganske fornøyde😂 Anonymkode: a1830...77d 3
Fru Uperfekt Skrevet i går, 19:06 #36 Skrevet i går, 19:06 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Aldri. Forsøkte 1 gang, og ga meg etter 1 bryst. Ble behandlet som ei ku, ikke et menneske. Mange fremmede inn og ut av rommet hvor de prøvde å strekke brystet på plass i maskinen. Sa nå er det nok og forlot. Kvinne 57 Anonymkode: b9fb4...8cf Sikker på at hadde det vært menn som stort sett fikk brystkreft hadde en heller gått for Ultralyd 2 1
Sofakona Skrevet i går, 19:11 #37 Skrevet i går, 19:11 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Akkurat det de kom fram til var jo nettopp at det ikke nødvendigvis var så positivt at ting ble oppdaget som burde få ligge i fred. At unødvendig behandling kunne føre til død eller dårlig livskvalitet. Men jeg skjønner veldig godt at mange ønsker å få seg sjekket altså Ville bare sjekke litt hvordan kvinner der ute ser på dette. Anonymkode: a1830...77d Hvem behandling da? Om noe blir oppdaget så finner de ut om det er farlig eller ikke Om det er farlig må det borte Om det ikke er så blir man skjekket eks hver 6 mnd Det er jo ikke noe unødvendig behandling når det kommer til finne brystkreft
AnonymBruker Skrevet i går, 19:12 #38 Skrevet i går, 19:12 Ja. Og jeg kunne ønske det var tilgjengelig også for oss som er yngre. Min mor fikk brystkreft da hun var 33 år. Jeg er nå litt eldre enn det hun var da hun døde, og bekymrer meg mye. Jeg har en kronisk sykdom som skaper mye smerte og kluss i kroppen så jeg er redd for at jeg ikke hadde oppdaget at noe var galt før altfor sent. Har dessverre ikke råd til å gå privat, og fastlegen sier nei til mammografi på det offentliges regning så lenge jeg ikke kjenner at noe er galt. Dette stresser meg mye. Anonymkode: 4029b...b41 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:19 #39 Skrevet i går, 19:19 Sofakona skrev (5 minutter siden): Hvem behandling da? Om noe blir oppdaget så finner de ut om det er farlig eller ikke Om det er farlig må det borte Om det ikke er så blir man skjekket eks hver 6 mnd Det er jo ikke noe unødvendig behandling når det kommer til finne brystkreft Det går på overdiagnostisering; at svulster som antageligvis aldri ville blitt et problem blir behandlet med cellegift, stråling og kirurgi. Jeg snakker nå om Mette Kalager sin forskning og mening rundt dette; ikke min Anonymkode: a1830...77d 2
Sofakona Skrevet i går, 19:20 #40 Skrevet i går, 19:20 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja. Og jeg kunne ønske det var tilgjengelig også for oss som er yngre. Min mor fikk brystkreft da hun var 33 år. Jeg er nå litt eldre enn det hun var da hun døde, og bekymrer meg mye. Jeg har en kronisk sykdom som skaper mye smerte og kluss i kroppen så jeg er redd for at jeg ikke hadde oppdaget at noe var galt før altfor sent. Har dessverre ikke råd til å gå privat, og fastlegen sier nei til mammografi på det offentliges regning så lenge jeg ikke kjenner at noe er galt. Dette stresser meg mye. Anonymkode: 4029b...b41 Skjønner ikke.. jeg fikk det fra fastlegen fra jeg var 34. Jeg nå jo betalt 409-600 kroner til sykehuset uansett. Synes det er teit at man ikke kan få henvisning uansett alder Kanskje si du har følt noe...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå