AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:01 #61 Skrevet fredag kl. 12:01 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva sier din kone om hytta og evt skjevdeling ved skilsmisse? Har hun sagt at hun mener den skal skjevdeles? Anonymkode: 0e10c...532 Ja hun har det, fordi det hun hadde mange minner derfra, og det skjønner jeg, men jeg foreslo at vi kunne skrive kontrakt på at den skulle hun beholde, men verdien skulle trekkes fra resten vi skulle dele ved en eventuell skilsmisse Anonymkode: 1793f...1f5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:31 #62 Skrevet fredag kl. 12:31 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Føler litt med deg etterhvert. Du puttet 5 mill av arv inn i huset, men eierbrøken ble 50/50. Dvs - om du likevel krever skjevdeling (noe du kan gjøre) så får du antakelig bare summen på 5 mill skjevdelt, og ikke verdistigningen du hadde fått av en høyere eierandel. Hvis du bruker mye penger på hytta, så vil kona di sitte igjen med hytta + alle oppgraderinger. Syns du skulle tatt en prat med kona di. "Jeg arvet 5 mill og puttet det i fellesen. Nå kan du nulle det ut ved å lage en særeiebrøk på hytta. Hvis vi - gud forby - blir skilt, så får vi med oss arvene våre ut. Jeg skal være med å vedlikeholde hytta, mot at jeg får en andel av verdistigningen hvis vi skiller oss." Anonymkode: 3d6d3...68c Den ene har fått forskudd på arv - uten betingelser fra arvelater. Og om det er lagt inn i eiendommen, så kan det skjevdeles - om de vil. Det forskuddet er på 5 mill og delt så er det da 2,5 på hver. Så arver den andre. Her er det uklart om arvelater har krav om særeie, men verdien er 10 mill. Om det "deles", så blir det 5 mill på hver. Så den "generøse" første - får da 5 mill..... Hadde jeg vært nr 2 her, hadde jeg sagt skjevdeling på første arveforskudd, og skjevdeling på arvet hytte. Anonymkode: 2f97c...0a3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:35 #63 Skrevet fredag kl. 12:35 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja hun har det, fordi det hun hadde mange minner derfra, og det skjønner jeg, men jeg foreslo at vi kunne skrive kontrakt på at den skulle hun beholde, men verdien skulle trekkes fra resten vi skulle dele ved en eventuell skilsmisse Anonymkode: 1793f...1f5 Det er jo ikke skjevdeling... Om felleseiet er 10 mill pluss hytte på 10 mill - så ville hun da ha fått bare hytta? Anonymkode: 2f97c...0a3
NoaideBiehtar Skrevet fredag kl. 12:56 #64 Skrevet fredag kl. 12:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke snakket så mye om vår privat økonomi, men jeg har allerede lagt inn 5 mill i forskudd på arv i felles bolig når vi kjøpte den, det skal ikke skjevdeles, men vi eier 50/50 i tillegg så tjener jeg cirka 2 mill mer enn henne i året så hadde sikkert ikke vært helt urettferdig Anonymkode: 1793f...1f5 Hva mener du med skal ikke skjevdeles? Er dette noe dere har en juridisk bindende avtale på, eller er det noe du bare sier og regner med kona skal ta for god fisk helt til en eventuell skilsmisse oppstår og du kan ombestemme deg? Og så skal hun gi deg halve hytta i mellomtiden? Dere må jo snakke skikkelig om disse tingene, både din arv og hennes arv. 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:00 #65 Skrevet fredag kl. 13:00 Hun eier hytta, og kan ta den mrd ut av ekteskaper. Selv om hun kan be om å få den skjevdelt ved et skilsmisseoppgjør, er det ikke slik at hun automatisk kan ta med seg hele verduen. Det kommer an på hvor lenge dere har hatt den, nettopp pga det du nevner. Når det brukrs av vetdier opptjent i ekteskapet (dine eller hennes penger) er dette vetdier som skal deles. Jeg vil anbefale at dere lager en avtale. Vi bruker min manns hutte mye, og har avtalt at han får med hytta ved skillsmisse. Det vi bruker av midler blir da som en betaling for bruk. Hadde vi brukt hytta lite, hadde vi kanslje hatt en annen avtale. Anonymkode: 6690b...5a7 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:01 #66 Skrevet fredag kl. 13:01 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har sagt jeg vil ikke krange om hans arv uansett. Dette er faktisk problemet. At du har sagt dette hjelper ingenting om forholdet surner og en av dere slår seg vrange. FÅ TING SKRIFTLIG! Anonymkode: 9c0cd...388 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:05 #67 Skrevet fredag kl. 13:05 Huff glad jeg er singel 😅 Anonymkode: 6a6c3...fa9
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:14 #68 Skrevet fredag kl. 13:14 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette er faktisk problemet. At du har sagt dette hjelper ingenting om forholdet surner og en av dere slår seg vrange. FÅ TING SKRIFTLIG! Anonymkode: 9c0cd...388 Får ikke gjort noe slik uansett årsak i testamente fra foreldrene står det at arven til sønn er særeie . Samme har min mor skrevet men der er ingen verdier. Huset vi bor i står 75% på meg siden jeg brukte erstatning penger da vi kjøpte Anonymkode: 90f17...cf0
Brunello Skrevet fredag kl. 13:38 #69 Skrevet fredag kl. 13:38 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Er egentlig enig i det du skriver, vi vil klare oss begge to også etter en eventuell skilsmisse. Jeg ønsker faktisk ikke å skjevdele min forskudd på arv, da hun faktisk var den som var mest hjemme og brukte mest tid på barna når du var små, noe som vi begge var enige om da. Følte vel faktisk bare et lite snev av urettferdighet Anonymkode: 1793f...1f5 At hun tok vare på barn og hjem har hun vel fort greit igjen for allerede dersom du har lagt inn veldig mye mer i familieøkonomien gjennom hele samlivet. Uansett er det noe jeg hadde gitt blaffen i om jeg var deg. Lev livet, kos deg på hytta og dropp skilsmisse. Det gir best livskvalitet. Endret fredag kl. 13:39 av Brunello
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:04 #70 Skrevet fredag kl. 14:04 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja hun har det, fordi det hun hadde mange minner derfra, og det skjønner jeg, men jeg foreslo at vi kunne skrive kontrakt på at den skulle hun beholde, men verdien skulle trekkes fra resten vi skulle dele ved en eventuell skilsmisse Anonymkode: 1793f...1f5 Da ville jeg bedt henne om å komme opp med en plan for kostnadene knyttet til hytta. Hvordan tenker hun dette skal finansieres? Skal hun gjøre arbeidet selv eller leie inn noen? Hvordan skal du betale for bruk? Ettersom det er hun som ønsker denne skjevdelt, ville jeg spilt ballen til henne og ventet til hun kom opp med et forslag til løsning. Når hun har dette klart kan dere ta opp diskusjonen. Anonymkode: 0e10c...532
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:17 #71 Skrevet fredag kl. 14:17 NoaideBiehtar skrev (1 time siden): Hva mener du med skal ikke skjevdeles? Er dette noe dere har en juridisk bindende avtale på, eller er det noe du bare sier og regner med kona skal ta for god fisk helt til en eventuell skilsmisse oppstår og du kan ombestemme deg? Og så skal hun gi deg halve hytta i mellomtiden? Dere må jo snakke skikkelig om disse tingene, både din arv og hennes arv. Selvfølgelig har vi en juridisk bindende avtale på det, hvorfor tror jeg har tenkt å lure henne? Anonymkode: 1793f...1f5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:30 #72 Skrevet fredag kl. 14:30 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gjerrige mannfolk er ekkelt... Anonymkode: 68916...b5c Man er da ikke gjerrig i dagens samfunn med 50% brudd dersom man sikrer seg selv inn i framtiden.... Har møtt mange menneske i mitt liv som er etterpå klok! Se på de yngre som vokser opp idag...De deler det meste på kronen, likt for likt!!! Anonymkode: c98cf...44f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå