AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:21 #41 Skrevet fredag kl. 11:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har er vanskelig dilemma som jeg trenger litt forskjellige syn på. Min kone har arvet en hytte, ligger veldig fint til og vi kommer sikkert til å bruke den endel. Men den vil jo skjevdeles og være hennes ved en skilsmisse. Vi har felles økonomi og jeg tjener mest, så blir i praksis jeg som betaler mest for utgiftene. Har lest litt her inne og mange mener at man ikke skal være med å betale på noe man ikke eier, men er jo vanskelig siden hun da ikke har penger til å beholde den Anonymkode: 1793f...1f5 Jeg tenker at du kan bidra med å betale for snømåking/salting/strøing, strøm, osv. Hun bør betale for alt annet vedlikehold og reparasjoner. Jeg ville ha bidratt til plenklipping og dugnader, à la å beise/male, rense takrenner, stenge av vann, mm. Men jeg ville ikke ha deltatt i å bytte tak, vinduer, kledning, bygge ny veranda, osv. Hvis hun ikke har økonomi til å finansiere hytta så må hun selge den. Det er ikke riktig at du både skal dekke mesteparten av kostnadene til huset, ferier òg ei hytte som ikke er din. Affeksjonsverdi eller ei. Anonymkode: 55729...aa8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:25 #42 Skrevet fredag kl. 11:25 Hvor mye mer tjener du egentlig? Tjener du mer fordi hun har tatt mer støyten hjemme mens du har jobbet deg opp? Vil det være enorme utgifter på denne hytta siden det er verdt å i det hele tatt bry seg om? Er dere på randen av skilsmisse siden det du skisserer er tanken fremfor "Herregud så kult at vi SOM FAMILIE har denne hytta" Anonymkode: 21e54...ddd 2 2
Hill83 Skrevet fredag kl. 11:27 #43 Skrevet fredag kl. 11:27 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Høres fornuftig ut, skal ta en prat med henne, blir sikkert brukt en del i helgene, men ikke ferie så da er det mulighet til å leie den ut da. Eller som andre har skrevet om den også bør være felleseie. Tenker vi skal klare å bli enige uten mye diskusjon Anonymkode: 1793f...1f5 5 mill kan du ikke forvente at hun gir til felleseie. Tenk om det var motsatt. Dette er hennes arv på samme måte som du kanskje får arv. 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:27 #44 Skrevet fredag kl. 11:27 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har ikke fått takst på den, men tipper den ligger på cirka 10 mill. Vi har ingen planer om å skilles, men tenker jo det er litt rart at hun sitter på en verdi på 10 mill som jeg betaler mest for, mens jeg ikke har mulighet til å spare noe til meg selv Anonymkode: 1793f...1f5 Om det er slik at dere driftskostnader på den arvede eiendommen er så høye, så det er null reserver i AS Familien - har hun ikke råd til å beholde den. Nå er det ikke nødvendigvis selgers marked ved hyttesalg, så om takst er 10 mill - må en sannsynligvis regne med at det en sitter igjen med - er en god del mindre. Nå skriver du ikke noe om det foreligger testamente, som sier noe om arven skal være særeie. For arvingens del - håper jeg dette; at det er arvet som særeie - også ved evt. omsetning. Om dere skulle bli skilt - ja så har hun mer verdier enn deg. Men hadde hun ikke arvet, hadde du fått akkurat samme verdi av felles bo. Og tilsvarende om du hadde arvet. Anonymkode: 2f97c...0a3
Brunello Skrevet fredag kl. 11:29 #45 Skrevet fredag kl. 11:29 Hill83 skrev (1 minutt siden): 5 mill kan du ikke forvente at hun gir til felleseie. Tenk om det var motsatt. Dette er hennes arv på samme måte som du kanskje får arv. Hvorfor ikke? Det er jo mange som i realiteten gjør det ved at oppsparte midler går inn i felleseiet.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:32 #46 Skrevet fredag kl. 11:32 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor mye mer tjener du egentlig? Tjener du mer fordi hun har tatt mer støyten hjemme mens du har jobbet deg opp? Vil det være enorme utgifter på denne hytta siden det er verdt å i det hele tatt bry seg om? Er dere på randen av skilsmisse siden det du skisserer er tanken fremfor "Herregud så kult at vi SOM FAMILIE har denne hytta" Anonymkode: 21e54...ddd Har egentlig ikke villet gått så mye inn på vår økonomi, men jeg tjener cirka 2 mill mer i året, i tillegg fikk jeg forskudd på arv på 5 mill når vi kjøpte huset. Det skal ikke skjevdeles. Hun har vært mer hjemme med barna når de var små, nå som de er større så er det mer likt fordelt. Derfor har jeg heller ikke skjevdelt min forskudd på arv, men alt er felleseie unntatt denne hytten da Anonymkode: 1793f...1f5 1
Viki6 Skrevet fredag kl. 11:33 #47 Skrevet fredag kl. 11:33 Hytta til 10 mill er jo hennes, siden det er arv. Arvet hun ingen penger, som hun kan sette av til dyrt vedlikehold? Kan hun evt ta opp et privat lån bare på seg om noe stort må gjøres? Hvor mye ser du for deg at må gjøres av dyrt vedlikehold de nærmeste 20 årene? Kan hun leie ut hytta perioder av året? Om du er med og betaler strøm, noen malingsbøtter og sånt, så gjør det vel ingenting, siden du får disponere hytta? Samme med litt jobbing. Det kan jo være ditt bidrag. Husk at om hun selger hytta, så er de 10 mill kr hennes uansett, til fri disp. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:34 #48 Skrevet fredag kl. 11:34 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå skriver du ikke noe om det foreligger testamente, som sier noe om arven skal være særeie. For arvingens del - håper jeg dette; at det er arvet som særeie - også ved evt. omsetning. Akkurat dette er ikke så vesentlig i lovens forstand. Det er to begreper i ekteskapsloven som blandes litt - særeie og skjevdeling - men resultatet blir det samme ved skilsmisse. Ekteskapsloven §59 om skjevdeling er det relevante her. "Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen." Hytta kan altså kreves skjevdelt. Det er noe som gjøres etter skilsmisse. Eller man kan opprette særeie ved ektepakt, som gjøres mens man er gift. Resultatet er det samme. Anonymkode: 3d6d3...68c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:34 #49 Skrevet fredag kl. 11:34 Hill83 skrev (5 minutter siden): 5 mill kan du ikke forvente at hun gir til felleseie. Tenk om det var motsatt. Dette er hennes arv på samme måte som du kanskje får arv. Har ikke snakket så mye om vår privat økonomi, men jeg har allerede lagt inn 5 mill i forskudd på arv i felles bolig når vi kjøpte den, det skal ikke skjevdeles, men vi eier 50/50 i tillegg så tjener jeg cirka 2 mill mer enn henne i året så hadde sikkert ikke vært helt urettferdig Anonymkode: 1793f...1f5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:36 #50 Skrevet fredag kl. 11:36 Blir vedlikeholdet mer enn dere likevel ville betalt for ferie et annet sted? Anonymkode: ced44...7ed 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:38 #51 Skrevet fredag kl. 11:38 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Denne var ekkel, TS. Her høres det ut som du vil manipulere kona di til å si fra seg noe hun har lovmessig rett på i tilfelle dere blir skilt. Hvis jeg hadde vært kona til TS ville jeg spisset ørene her. De 10 mill hytta er verdt er hennes ved skilsmisse. TS høres ut som han vil ha millioner igjen for at han putter noen lusne tusenlapper av lønna si i hytta. Anonymkode: 3d6d3...68c Tror ikke hun trenger å spisse ørene, og totalt sett i det jeg har betalt mer så hadde det faktisk ikke vært veldig urettferdig om hytten hadde vært felles, men at jeg vil ha igjen millioner for å ha puttet inn noen tusenlapper er definitivt feil Anonymkode: 1793f...1f5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:40 #52 Skrevet fredag kl. 11:40 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Blir vedlikeholdet mer enn dere likevel ville betalt for ferie et annet sted? Anonymkode: ced44...7ed Ja det ville det kanskje vært, kommer litt an på hvordan du regner på det, men feriene blir uansett lagt til leilighet i Frankrike, så da er det bare flybilletter og strøm som blir ekstra kostnad Anonymkode: 1793f...1f5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:41 #53 Skrevet fredag kl. 11:41 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har egentlig ikke villet gått så mye inn på vår økonomi, men jeg tjener cirka 2 mill mer i året, i tillegg fikk jeg forskudd på arv på 5 mill når vi kjøpte huset. Det skal ikke skjevdeles. Hun har vært mer hjemme med barna når de var små, nå som de er større så er det mer likt fordelt. Derfor har jeg heller ikke skjevdelt min forskudd på arv, men alt er felleseie unntatt denne hytten da Anonymkode: 1793f...1f5 Skjevdeling skjer ved skilsmisse, så selvsagt har du ikke skjevdelt når dere fortsatt er gift. Anonymkode: 03062...063 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:42 #54 Skrevet fredag kl. 11:42 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjevdeling skjer ved skilsmisse, så selvsagt har du ikke skjevdelt når dere fortsatt er gift. Anonymkode: 03062...063 Og hva er forskjellen når det også vil være felles eie etter en eventuell skilsmisse eller det bare for å kverulere, når det praktisk for oss blir det samme Anonymkode: 1793f...1f5
Brunello Skrevet fredag kl. 11:44 #55 Skrevet fredag kl. 11:44 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har egentlig ikke villet gått så mye inn på vår økonomi, men jeg tjener cirka 2 mill mer i året, i tillegg fikk jeg forskudd på arv på 5 mill når vi kjøpte huset. Det skal ikke skjevdeles. Hun har vært mer hjemme med barna når de var små, nå som de er større så er det mer likt fordelt. Derfor har jeg heller ikke skjevdelt min forskudd på arv, men alt er felleseie unntatt denne hytten da Anonymkode: 1793f...1f5 Da mener jeg det ikke er noe poeng å problematisere dette. Skilsmisse er en teoretisk mulighet. Du vil kunne leve et meget godt liv uten økonomiske bekymringer selv uten den hytta. Og hvorfor skal ikke forskuddet på arv skjevdeles? Dersom det gikk rett inn i finansieringen av huset er det skjevdelbart etter lovens vilkår. 1
Brunello Skrevet fredag kl. 11:46 #56 Skrevet fredag kl. 11:46 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og hva er forskjellen når det også vil være felles eie etter en eventuell skilsmisse eller det bare for å kverulere, når det praktisk for oss blir det samme Anonymkode: 1793f...1f5 Hvorfor vil det være det?
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:46 #57 Skrevet fredag kl. 11:46 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og hva er forskjellen når det også vil være felles eie etter en eventuell skilsmisse eller det bare for å kverulere, når det praktisk for oss blir det samme Anonymkode: 1793f...1f5 Det er ikke for å kverulere, men du har ikke helt kontroll på uttrykkene. Arv inngår i felleseie, men kan skjevdeles på visst betingelser. Skjevdeling er ikke det samme som særeie. Særeie avtales i ektepakt evt. arvelater har bestemt det i testamente. Anonymkode: 03062...063 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:50 #58 Skrevet fredag kl. 11:50 Brunello skrev (3 minutter siden): Da mener jeg det ikke er noe poeng å problematisere dette. Skilsmisse er en teoretisk mulighet. Du vil kunne leve et meget godt liv uten økonomiske bekymringer selv uten den hytta. Og hvorfor skal ikke forskuddet på arv skjevdeles? Dersom det gikk rett inn i finansieringen av huset er det skjevdelbart etter lovens vilkår. Er egentlig enig i det du skriver, vi vil klare oss begge to også etter en eventuell skilsmisse. Jeg ønsker faktisk ikke å skjevdele min forskudd på arv, da hun faktisk var den som var mest hjemme og brukte mest tid på barna når du var små, noe som vi begge var enige om da. Følte vel faktisk bare et lite snev av urettferdighet Anonymkode: 1793f...1f5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:53 #59 Skrevet fredag kl. 11:53 Hva sier din kone om hytta og evt skjevdeling ved skilsmisse? Har hun sagt at hun mener den skal skjevdeles? Anonymkode: 0e10c...532
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:01 #60 Skrevet fredag kl. 12:01 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er egentlig enig i det du skriver, vi vil klare oss begge to også etter en eventuell skilsmisse. Jeg ønsker faktisk ikke å skjevdele min forskudd på arv, da hun faktisk var den som var mest hjemme og brukte mest tid på barna når du var små, noe som vi begge var enige om da. Følte vel faktisk bare et lite snev av urettferdighet Anonymkode: 1793f...1f5 Føler litt med deg etterhvert. Du puttet 5 mill av arv inn i huset, men eierbrøken ble 50/50. Dvs - om du likevel krever skjevdeling (noe du kan gjøre) så får du antakelig bare summen på 5 mill skjevdelt, og ikke verdistigningen du hadde fått av en høyere eierandel. Hvis du bruker mye penger på hytta, så vil kona di sitte igjen med hytta + alle oppgraderinger. Syns du skulle tatt en prat med kona di. "Jeg arvet 5 mill og puttet det i fellesen. Nå kan du nulle det ut ved å lage en særeiebrøk på hytta. Hvis vi - gud forby - blir skilt, så får vi med oss arvene våre ut. Jeg skal være med å vedlikeholde hytta, mot at jeg får en andel av verdistigningen hvis vi skiller oss." Anonymkode: 3d6d3...68c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå