Gå til innhold

Fitte- et sexy ord?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et vemmelig ord. Føles vulgært og avtennende om noen snakker om hva de vil "gjøre med fitta mi" (noe som i utgangspunktet kunne vært deilig å høre). 

Anonymkode: 07264...161

Og hvilket ord liker du bedre? Interessant.

Anonymkode: 08799...57d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Snakk for deg selv. Det kommer an på hvilken kunnskap man har om ordet. Jeg liker det veldig godt. Hva bruker du da, dyremetaforer som mus, kråka eller høna?

Jeg vil heller assosiere et ord med noe vakkert fra naturen, enn et lite pelskledd dyr. 

Eller latinske medisinske betegnelser som vulva, vagina?

Er du mann? Jeg er kvinne og fitte er bare harry og vulgært. Vagina er det rette ord

Anonymkode: adf2d...22d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er du mann? Jeg er kvinne og fitte er bare harry og vulgært. Vagina er det rette ord

Jeg er kvinne. Vagina er jo null hverken sexy eller poetisk, men en latinsk og medisinsk kroppsbetegnelse. Bruker du virkelig dette ordet i sexy sammenhenger? Interessant. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan gå med på at både fitte og kuk kan virke vulgert i dagligtale, men hvis en dame hadde spurt om jeg kan slikke hennes vulva under en heftig akt i senga så tror jeg at jeg hadde mistet lysten.

Skrevet
Erfarenmann skrev (2 minutter siden):

Jeg kan gå med på at både fitte og kuk kan virke vulgert i dagligtale, men hvis en dame hadde spurt om jeg kan slikke hennes vulva under en heftig akt i senga så tror jeg at jeg hadde mistet lysten.

Ja, det er nettopp derfor denne diskusjonen er langtfra ny - vi mangler en mellomting av betegnelsene som fungerer i dagligtale i norsk språk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva legger du i "harry" egentlig? Motsatt av "snerpete", som ordet vagina historisk er?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva legger du i "harry" egentlig? Motsatt av "snerpete", som ordet vagina historisk er?

Fordi det er vulgært

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er kvinne. Vagina er jo null hverken sexy eller poetisk, men en latinsk og medisinsk kroppsbetegnelse. Bruker du virkelig dette ordet i sexy sammenhenger? Interessant. 

Hvorfor må det være sexy? Fitte er vulgært og veldig nedsettende

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må det være sexy? Fitte er vulgært og veldig nedsettende

Ikke for meg, eller min partner. Og jeg håper ordet kan få en oppstandelse og nye assosiasjoner til flere, og fjerne skammen kristendommen påførte ordet. 

Jeg påstår ikke at hverken fitte eller vagina skal høres sexy ut, men spør deg hvilket ord du faktisk bruker når du ikke er hos legen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ikke for meg, eller min partner. Og jeg håper ordet kan få en oppstandelse og nye assosiasjoner til flere, og fjerne skammen kristendommen påførte ordet. 

Jeg påstår ikke at hverken fitte eller vagina skal høres sexy ut, men spør deg hvilket ord du faktisk bruker når du ikke er hos legen.

Så flaut å gå til legen og spørre han om han kan undersøke fitta mi! 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så flaut å gå til legen og spørre han om han kan undersøke fitta mi! 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Sorry, leste feil. Bruker vagina fordi jeg har nok respekt for meg selv til å kalle min vagina

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sorry, leste feil. Bruker vagina fordi jeg har nok respekt for meg selv til å kalle min vagina

Misforstår du med vilje? 

Klart bruker jeg ikke fitte når jeg går til legen, men et nøytralt, medisinsk ord som vagina, livmorhals, skjede eller lignende.

I andre settinger kan fitte passe.

Så spør jeg deg hvilket ord bruker du i andre settinger, og du bruker altså vagina i intime og seksuelle settinger? Hvorfor er det mer respektfullt å bruke en klinisk latinsk betegnelse, fremfor en poetisk naturmetafor? 

Utrolig fascinerende å lese hvilke bastante meninger man kan ha, uten å kunne forklare hvorfor ("Det er vulgært. Fordi det er det. Det bare er sånn. Det er nedsettende. Fordi det er det").

Skrevet

Absolutt alle bruker jo ordet fitte som skjellsord. Det er ingenting fint med det ordet.

Anonymkode: f26c5...f92

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Misforstår du med vilje? 

Klart bruker jeg ikke fitte når jeg går til legen, men et nøytralt, medisinsk ord som vagina, livmorhals, skjede eller lignende.

I andre settinger kan fitte passe.

Så spør jeg deg hvilket ord bruker du i andre settinger, og du bruker altså vagina i intime og seksuelle settinger? Hvorfor er det mer respektfullt å bruke en klinisk latinsk betegnelse, fremfor en poetisk naturmetafor? 

Utrolig fascinerende å lese hvilke bastante meninger man kan ha, uten å kunne forklare hvorfor ("Det er vulgært. Fordi det er det. Det bare er sånn. Det er nedsettende. Fordi det er det").

Fordi alle bruker ordet fitte som skjellsord. Hvis man er hinsides kåt så kan man sikkert nedverdiges til å bli kalt det, på samme måte som at man kan godta ass-to-mouth (dvs å spise partnerens bæsj). Men med mindre man er hinsides kåt og klar for å nedverdiges i senga, så er ordet fitte utelukkende et skjellsord.

• Nyttig 1
Skrevet
Erfarenmann skrev (1 time siden):

For meg handler det også 100 % om dagligtale. Hvis menn og kvinner snakker om kjønnsorgan som pikk og fitte i dagligtale så høres de strengt talt ut som ubehjelpelige 14-åringer som prøver å tøffe seg ved å ramse opp de styggeste banneordene de kan. Mens hvis man er sprengkåt i senga så kan det sikkert sies en lang rekke gloser som ellers hadde vært nedverdigende og fornærmende. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Absolutt alle bruker jo ordet fitte som skjellsord. Det er ingenting fint med det ordet.

Eh, nei?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, det er ikke et sexy ord. Omtrent like sexy som pule. Pule var et ord vi brukte da vi var barn, jeg er helt sjokkert over at det nå brukes av voksne istedet for å si ha sex eller ligge med. 

Anonymkode: 57099...4df

Fitte, pikk og pule. Dette er jo banneord. Mye brukt av større barn, gjerne ord som er skrevet med tusj på offentlige doer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg handler det også 100 % om dagligtale. Hvis menn og kvinner snakker om kjønnsorgan som pikk og fitte i dagligtale så høres de strengt talt ut som ubehjelpelige 14-åringer som prøver å tøffe seg ved å ramse opp de styggeste banneordene de kan. Mens hvis man er sprengkåt i senga så kan det sikkert sies en lang rekke gloser som ellers hadde vært nedverdigende og fornærmende. 

Nettopp 

Skrevet

Skjønner det er veldig vulgert, men synes fortsatt det er det eneste ordet vi har som også er sexy, når det kommer til å beskrive det kvinnelige kjønnsorganet. Alle de andre synonymene høres bare helt forferdelig ut dersom kontexten er skitten prat på soverommet. Vagina? Jeg tenker med en gang femti år gammel kjerring eller sykesøster på barneskolen. Mus, fjortis ord. Tisserumpe? Nå er vi i barnehagen. 

Amerikanerne har det bedre en oss her fordi de med ordet "pussy" har en mellomting mellom cunt og vagina. Og det høres mye bedre ut en mus.

Anonymkode: bf42e...585

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skjønner det er veldig vulgert, men synes fortsatt det er det eneste ordet vi har som også er sexy, når det kommer til å beskrive det kvinnelige kjønnsorganet. Alle de andre synonymene høres bare helt forferdelig ut dersom kontexten er skitten prat på soverommet. Vagina? Jeg tenker med en gang femti år gammel kjerring eller sykesøster på barneskolen. Mus, fjortis ord. Tisserumpe? Nå er vi i barnehagen. 

Amerikanerne har det bedre en oss her fordi de med ordet "pussy" har en mellomting mellom cunt og vagina. Og det høres mye bedre ut en mus.

Anonymkode: bf42e...585

Mus, lite mykt og pelskledd dyr, samme som pus. Høna, kråka. Referanser til dyr er vanlig i mange språk ved betegnelse av fitte/vagina/vulva. Derfor synes jeg det er så rart vi glemmer etymologien til fitte, den er jo mye finere. Å kalle det vulgært, nedsettende osv er 1.kristendommen og 2.amerikanisering.

Ordet muskel kommer også fra mus (fra latin), når man strammet biceps synes de det så ut som en mus som beveget seg. Skulle vært på språkforumet i stedet ser jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...