AnonymBruker Skrevet 1. oktober #41 Skrevet 1. oktober I motsetning til mange andre her, så mener jeg at det er svært diskriminerende å bruke dette som banneord, fordi det er en nedsettende omtale av kvinners kjønnsorgan. Det har heller ingen tradisjon i Norge å bruke navnene på kjønnsorganene som banneord. Det er en tradisjon som vi dessverre har adoptert fra amerikansk/engelsk språkkultur i nyere tid. De tradisjonelle banneordene i Norge handler om religion, gud og djevelen. Det er derfor trist å oppleve at vi har tatt opp i vårt språk en seksualfiendlig og kvinnediskriminerende bannetradisjon - hovedsakelig fra USA. Jeg vil ellers si at bruken av ordet handler om kontekst. Man vil jo ikke at gynekologen skal bruke det. Da vil det framstå som lite faglig. Jeg ville heller aldri brukt det når jeg snakker med mine barn - egentlig aldri utenfor soverommet. Da framstår det som upassende. Men i en seksuell setting er det det mest passende ordet vi har i vårt språk, fordi den etymologiske betydning av det, «våt myr», beskriver nøyaktig underlivet slik det forhåpentligvis skal være når man har sex. Anonymkode: 135df...b53 5 1
Hedonborealis Skrevet 1. oktober #43 Skrevet 1. oktober Jeg synes ordet matcher dårlig. Hardt og ufint (vulgært) og respektløst ord for noe som er deilig, mykt, "hellig" og fortjener all verdens respekt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #44 Skrevet 1. oktober Jeg liker det jeg💁♀️ Et ord med flere bruksområder. Hva annet skal man kalle vulvaen da, mus?? Eh, nei. Anonymkode: 441c7...d85 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #45 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): I motsetning til mange andre her, så mener jeg at det er svært diskriminerende å bruke dette som banneord, fordi det er en nedsettende omtale av kvinners kjønnsorgan. Det har heller ingen tradisjon i Norge å bruke navnene på kjønnsorganene som banneord. Det er en tradisjon som vi dessverre har adoptert fra amerikansk/engelsk språkkultur i nyere tid. De tradisjonelle banneordene i Norge handler om religion, gud og djevelen. Det er derfor trist å oppleve at vi har tatt opp i vårt språk en seksualfiendlig og kvinnediskriminerende bannetradisjon - hovedsakelig fra USA. Jeg vil ellers si at bruken av ordet handler om kontekst. Man vil jo ikke at gynekologen skal bruke det. Da vil det framstå som lite faglig. Jeg ville heller aldri brukt det når jeg snakker med mine barn - egentlig aldri utenfor soverommet. Da framstår det som upassende. Men i en seksuell setting er det det mest passende ordet vi har i vårt språk, fordi den etymologiske betydning av det, «våt myr», beskriver nøyaktig underlivet slik det forhåpentligvis skal være når man har sex. Anonymkode: 135df...b53 Det finnes både fitter og kuker i trafikken, så å si at det er kvinnediskriminerende er jo feil. Pikk og kuk er velbrukt som banneord det også. Anonymkode: ffc4c...dbf
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #47 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det finnes både fitter og kuker i trafikken, så å si at det er kvinnediskriminerende er jo feil. Pikk og kuk er velbrukt som banneord det også. Anonymkode: ffc4c...dbf Ja, der er seksualfiendlig. Det gjør kjønnsorganet til noe stygt. Denne bruken har ingen historisk tradisjon i Norge, men er importert fra USA. Som jeg skriver, så er det først i nyere tid man bruker det som banneord. Jeg synes det er ironisk at en del brukere her inne synes ordet er ekkelt i en seksuell setting, men bruker det som banneord. Det understreker hele poenget mitt - at ordet har blitt amerikanisert og har mistet sin opprinnelige betydning for en del nordmenn. Anonymkode: 135df...b53 3
Katten.2.0 Skrevet 1. oktober #48 Skrevet 1. oktober Som nordlending er fitte og kuk standard-ordene for våre kjønnsorgan. Det er sjeldent jeg kaller noen andre for ei fitte, nettopp fordi jeg verdsetter det så mye, men jeg kaller ganske ofte andre folk for en jævla kuk.
Katten.2.0 Skrevet 1. oktober #49 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, der er seksualfiendlig. Det gjør kjønnsorganet til noe stygt. Denne bruken har ingen historisk tradisjon i Norge, men er importert fra USA. Som jeg skriver, så er det først i nyere tid man bruker det som banneord. Jeg synes det er ironisk at en del brukere her inne synes ordet er ekkelt i en seksuell setting, men bruker det som banneord. Det understreker hele poenget mitt - at ordet har blitt amerikanisert og har mistet sin opprinnelige betydning for en del nordmenn. Anonymkode: 135df...b53 Da har du ikke vært mye i Nord-Norge 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #50 Skrevet 1. oktober Jeg synes det er vulgært og ekkelt. Anonymkode: bcf73...84b 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #52 Skrevet 1. oktober 911 skrev (21 timer siden): Jeg får negative følelser av ordet. Om jeg kaller noen for en fitte så er det ikke mye positivt med vedkommende Men som navn på kroppsdel da? Anonymkode: 64160...851
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #53 Skrevet 2. oktober Jeg sier fitte eller vulva. Hvilket ord jeg bruker kommer helt an på hvem jeg prater med og situasjonen. Jeg sier/ skriver fitte i seksuelle settinger. Hadde jeg eller de i omgangskretsen brukt fitte som skjellsord så hadde jeg kanskje tenkt annerledes på det, men jeg forbinder fitte med nytelse. Anonymkode: 0609f...cf0
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #54 Skrevet 2. oktober Nei, det er ikke et sexy ord. Omtrent like sexy som pule. Pule var et ord vi brukte da vi var barn, jeg er helt sjokkert over at det nå brukes av voksne istedet for å si ha sex eller ligge med. Anonymkode: 57099...4df 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:37 #55 Skrevet fredag kl. 06:37 Å gjøre noe kødd, sier mange. Ingen som sier " gjøre noe fitte"😅 Likevel kan jeg se gorr meg fitte om ei dame gjør noe litt rampete. Veldig rart sikkert . Men det er noe fint jeg tenker på da Anonymkode: 64160...851
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:10 #56 Skrevet fredag kl. 09:10 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, det er ikke et sexy ord. Omtrent like sexy som pule. Pule var et ord vi brukte da vi var barn, jeg er helt sjokkert over at det nå brukes av voksne istedet for å si ha sex eller ligge med. Anonymkode: 57099...4df Hva er verre med pula, (eldre islandsk osv) enn sex som er opprinnelig latinsk? Og hvorfor er "å ligge med" mer voksent? Som opprinnelig også er urgammelt, men forsterket gjennom det kristne (tabu/ skal pakkes inn). Det er gjennom kristendommen de eldre ordene er blitt skambelagt, og erstattet med de latinske ordene (som vagina). Fitte/fit/fidje, nydelig poetisk/natur metafor. Anonymkode: 08799...57d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:27 #57 Skrevet fredag kl. 09:27 AnonymBruker skrev (På 1.10.2026 den 0.27): Et kraftfullt og sterkt ord, det har liksom sin egen aura, og vi burde igrunnen bruke ordet mer i seksuell sammenheng, det kunne kanskje tatt vekk litt av effekten ved bruk som bannord. Mus, vagina og andre synonym klarer ikke å kompensere for ordet fitte. Noen skriver at det blir brukt for å nedverdige kvinner, det tror jeg er en oppkonstruert forklaring, tror heller det har med at vi utvikler oss videre fra det stedet der vi brukte tiss og bæsj som forsterkende ord, når vi ble voksne så gikk vi over til fitte og kuk. Og kuk blir brukt på samme måten som bannord, for eksempel kuk-skalle, jævla kuk, kuk-lest, kuk-tryne etc. Og på samme måte som jeg har vokst fra tiss og tisshøne når det gjelder banning, så har jeg også vokst fra tiss, høne, og lignende når det gjelder i seksuell sammenheng og velger fitte og kuk. Når det gjelder dagligtale så kan vi bruke helt andre ord, ringer ikke til legen og sier at jeg trenger å få sjekka fitta, det er da vagina kommer inn som et adkvat ord. Så min konklusjon er at det er like feil og si fitta til legen, som å bruke vagina ovenfor partner i seksuell sammenheng. Anonymkode: fcf40...a77 Nettopp, opprinnelsen til fitte er en vakker, poetisk naturmetafor, mens kristendommen skambelagte slike ord og erstattet det med det "renere" medisinske latinske vagina. Så jeg velger sistnevnte hos legen, men i krig, sex og kjærlighet er det fitte som gjelder. Anonymkode: 08799...57d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:30 #58 Skrevet fredag kl. 09:30 Det er langt fra et kompliment. Det er et skjellsord uansett hordan man vrir og vrenger på det Anonymkode: adf2d...22d 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:38 #59 Skrevet fredag kl. 09:38 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er langt fra et kompliment. Det er et skjellsord uansett hordan man vrir og vrenger på det Anonymkode: adf2d...22d Snakk for deg selv. Det kommer an på hvilken kunnskap man har om ordet. Jeg liker det veldig godt. Hva bruker du da, dyremetaforer som mus, kråka eller høna? Jeg vil heller assosiere et ord med noe vakkert fra naturen, enn et lite pelskledd dyr. Eller latinske medisinske betegnelser som vulva, vagina? Anonymkode: 08799...57d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:46 #60 Skrevet fredag kl. 09:46 AnonymBruker skrev (På 30.9.2026 den 21.27): Jeg ser for meg ei myk fitte, deilig å kjenne. Sexy. Noen synes bare det er vulgært. Hva med dere? Anonymkode: 64160...851 Et vemmelig ord. Føles vulgært og avtennende om noen snakker om hva de vil "gjøre med fitta mi" (noe som i utgangspunktet kunne vært deilig å høre). Anonymkode: 07264...161 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå