Gå til innhold

Erfaring med privat ADHD-utredning?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet om flere som har gått privat som har betalt i dyre dommer av egen lomme, men likevel fått avslag. 

Så at alle som går privat får diagnosen, stemmer absolutt ikke. 

Og ja, ADHD kan ses på hjernescan. 

Anonymkode: 08084...68b

Hvorfor bruker man ikke "hjernescan" som eneste undersøkelse da? Kan gi "diagnosen" raskt da! 😂

Slipper å kaste bort tid på "utredning"..

Anonymkode: 0c1eb...6ce

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du får ikke det privat. Det er bup eller sykehuset som må gidkjenne. Etter det kan fastlege følge det opp

Anonymkode: 2a8c8...84c

Selvsagt kan en privatpraktiserende psykiater skrive ut adhd medisiner! Vi har en psykiater fra Volvat som følge opp medisineringen av vårt barn.

Anonymkode: 5bc60...27c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Skjønner ikke at det skal være vanskelig å diagnosistere riktig en slik ekstrem funksjonsnedsetting som ADHD er. Kontrasten mellom mennesker som er rammet av ADHD og friske mennesker er jo enorm.

Anonymkode: 19bf9...7a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skjønner ikke at det skal være vanskelig å diagnosistere riktig en slik ekstrem funksjonsnedsetting som ADHD er. Kontrasten mellom mennesker som er rammet av ADHD og friske mennesker er jo enorm.

Dette er jo helt feil. Det går en glidende overgang mellom å være normal og å passe inn i ADHd diagnosen, dessuten kan hundre andre faktorer gi de samme symtomene. ADHD er bare en sekkediagnose for en samling symptomer. 

Anonymkode: 159fc...413

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei. Men poenget er at vi ikke kommer til for noen som helst utredning eller hjelp. Det er ikke min jobb å være sikker på diagnose. 

Anonymkode: 44dbb...e18

Alle kommuner skal ha lavterskel psykisk helsetjeneste. Spesialisthelsetjenesten er for de som er alvorlig psykisk syke. Lurt å starte der.

Anonymkode: df0e8...6e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er stor forskjell i hvordan ADHD arter seg. Barn som lider av omsorgssvikt kan feilaktig bli diagnostiserte med ADHD fordi symptomene kan ligne. Det behøver ikke engang foreligge omsorgssvikt, men flere suboptimale oppvekstforhold.

Anonymkode: 6c17e...4e2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Alle kommuner skal ha lavterskel psykisk helsetjeneste. Spesialisthelsetjenesten er for de som er alvorlig psykisk syke. Lurt å starte der.

Anonymkode: df0e8...6e4

Det skal de ha, allikevel er terskelen for å komme inn der skyhøy..

Anonymkode: d2893...3b9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ingen tilhenger av private klinikker som reklamerer med "Få ADHD-utredning på 1 uke" og "Fast pris kr.17 000,-". Jeg skjønner virkelig ikke at dette er lovlig. Så hvis det er disse du sikter til er jeg helt enig.

Men det er jo ikke slik at alle privatpraktiserende innen fagfeltet gjør dette. Det finnes seriøse aktører. både psykiatere, og ganske mange psykologer også som driver privat uten å ha noe agenda om å overdiagnostisere eller lure penger ut av folk. Jeg synes derfor det blir feil å dra alle privatpraktiserende behandlere under en kam.

Anonymkode: a9f1e...cd6

Det går veldig fort hos de private fordi de er effektive. 

Mitt barn har fått diagnose i det private. Var allerede henvist til bup og viste at vi kom inn. Men så lang ventetid, så gikk privat for å det bekreftet.

Kom tilbake til bup etterpå, da har den private behandleren bedre utdannelse enn behandleren hos bup.

De var også overasket over rapporten som var skrevet, de sa rett ut at det var mer nøye og flere undefsøkelser enn de kom til å gjøre. 

Men de skulle finne ut selv at de var enig. Det tar år og dag, for vi får time så sjeldent og vi får ikke snakke fritt, så det er så mye jeg føler ikke kommer frem.

Er rett og slett skikkelig skuffet over bup. Så glad vi gikk privat.

Skolen og ppt har godtatt det også 

Vi har også tatt medisineringen privat. For nå har vi gått hos bupp i flere mnd vi har ikke tid, for det går utover skolehverdagen til barnet.

Anonymkode: b17ca...01d

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...