AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:07 #1 Skrevet mandag kl. 15:07 Dere som har gått til en privat behandler for utredning og endt opp med en ADHD-diagnose: Hvorfor valgte dere å gå privat? Var dere fornøyd med hjelpen dere fikk? Hvilken bakgrunn hadde behandleren (psykolog, eller psykiater) ? Ble diagnosen akseptert av skolen? Anonymkode: a9f1e...cd6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:08 #2 Skrevet mandag kl. 16:08 Et vennepar av meg valgte å gå privat for sin 15 års gamle datter. Grunnen var avslag fra bupa flere ganger på utredning. Men det kunne de spart seg. Jenta fikk adhd-diagnose men hverken ppt eller skolen forholdt seg til den. Anonymkode: 185a0...1c0 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:12 #3 Skrevet mandag kl. 16:12 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et vennepar av meg valgte å gå privat for sin 15 års gamle datter. Grunnen var avslag fra bupa flere ganger på utredning. Men det kunne de spart seg. Jenta fikk adhd-diagnose men hverken ppt eller skolen forholdt seg til den. Anonymkode: 185a0...1c0 Men medisiner fikk hun vel? Anonymkode: 483a1...8cc 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:21 #4 Skrevet mandag kl. 16:21 Man bør kanskje lese denne artikkelen og erfaringene de unge menneskene i denne hadde vedrørende privat utredning: https://www.nrk.no/norge/xl/unge-pa-hoye-doser-adhd-medisin-1.17674304 Anonymkode: 6c17e...4e2 3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:39 #5 Skrevet mandag kl. 16:39 Kjenner bare voksne folk som tar utredning privat. Hvorfor går dere ikke gjennom BUP er jo de som er mest vant til de unge. Anonymkode: 6c2b8...b56 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:47 #6 Skrevet mandag kl. 16:47 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kjenner bare voksne folk som tar utredning privat. Hvorfor går dere ikke gjennom BUP er jo de som er mest vant til de unge. Anonymkode: 6c2b8...b56 Høy terskel for å komme til. Anonymkode: 44dbb...e18 2
Brøleapen Skrevet mandag kl. 17:16 #7 Skrevet mandag kl. 17:16 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Høy terskel for å komme til. Anonymkode: 44dbb...e18 Eller er det der terskelen er riktig…..? 9 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:19 #8 Skrevet mandag kl. 17:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et vennepar av meg valgte å gå privat for sin 15 års gamle datter. Grunnen var avslag fra bupa flere ganger på utredning. Men det kunne de spart seg. Jenta fikk adhd-diagnose men hverken ppt eller skolen forholdt seg til den. Anonymkode: 185a0...1c0 Var det hos psykolog eller psykiater? Anonymkode: a9f1e...cd6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:21 #9 Skrevet mandag kl. 17:21 Brøleapen skrev (3 minutter siden): Eller er det der terskelen er riktig…..? Tja. Vårt barn sliter skikkelig på innsiden, men siden hun ikke går rundt og slår andre barn eller noe veldig synlig så får hun ikke hjelp. Anonymkode: 44dbb...e18 3 4
Brøleapen Skrevet mandag kl. 17:32 #10 Skrevet mandag kl. 17:32 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tja. Vårt barn sliter skikkelig på innsiden, men siden hun ikke går rundt og slår andre barn eller noe veldig synlig så får hun ikke hjelp. Anonymkode: 44dbb...e18 Men du er overbevist om at det er ADHD? 8 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:13 #11 Skrevet mandag kl. 18:13 Brøleapen skrev (40 minutter siden): Men du er overbevist om at det er ADHD? Nei. Men poenget er at vi ikke kommer til for noen som helst utredning eller hjelp. Det er ikke min jobb å være sikker på diagnose. Anonymkode: 44dbb...e18 5 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:14 #12 Skrevet mandag kl. 18:14 Var hos nevropsykolog. Syntes det var veldig bra. Fikk adhd diagnose. Er under bupp, men der tar det så lang tid. Har gått privat for å få medisiner. Anonymkode: b17ca...01d 1 1
Brøleapen Skrevet mandag kl. 18:24 #13 Skrevet mandag kl. 18:24 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei. Men poenget er at vi ikke kommer til for noen som helst utredning eller hjelp. Det er ikke min jobb å være sikker på diagnose. Anonymkode: 44dbb...e18 Men poenget med hele svaret mitt var jo ADHD. Og at det er for enkelt å få det privat. Jeg svarte ikke på BUP generelt, men at det er for enkelt å få en ADHD diagnose privat 4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:31 #14 Skrevet mandag kl. 18:31 Brøleapen skrev (3 minutter siden): Men poenget med hele svaret mitt var jo ADHD. Og at det er for enkelt å få det privat. Jeg svarte ikke på BUP generelt, men at det er for enkelt å få en ADHD diagnose privat Jeg forstår det. Men det er adhd i familien. Jenta mi har noen adhd symptomer og ellers veldig mye indre uro og vansker som er mindre synlige og som definitivt kan skyldes adhd. Jeg er ikke sikker på at det er adhd, men det kan definitivt være det. Men det finner vi ikke ut av fordi hun ikke kommer til på utredning. Uansett, hvis man skulle gått privat så må man jo spørre om hvordan utredning utføres før man som foreldre går med på det. Den saken på nrk så fikk jo folk medisiner uten utredning i det hele tatt. Der må det jo blir tilsynssak fra myndighetene og stenge den. Anonymkode: 44dbb...e18 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:33 #15 Skrevet mandag kl. 18:33 Brøleapen skrev (8 minutter siden): Men poenget med hele svaret mitt var jo ADHD. Og at det er for enkelt å få det privat. Jeg svarte ikke på BUP generelt, men at det er for enkelt å få en ADHD diagnose privat Hva mener du med for enkelt? Anonymkode: a9f1e...cd6 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:37 #16 Skrevet mandag kl. 18:37 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja. Vårt barn sliter skikkelig på innsiden, men siden hun ikke går rundt og slår andre barn eller noe veldig synlig så får hun ikke hjelp. Anonymkode: 44dbb...e18 Jeg ville hvertfall vært veldig, veldig skeptisk til å gå privat med konkret bestilling av utredning ADHD. Ville sikret meg enten en psykolog med spesialisering i klinisk barn og unge eller en nevropsykolog. Mange psykiatere kommer til kort når det gjelder behandling utover medisiner og (min erfaring) har lavere terskel for å sette diagnosen. Det er heller ikke slik at man plutselig får det kjempe mye bedre på innsiden bare man får medisiner. De gir jo en del ekstra både uro og svingninger for en del pasienter. Noen mister driv og motivasjon når medisinene går ut, noen blir tunge til sinns. Mange opplever god effekt i starten, men de fleste mister mye av effekten i løpet av første år på medisiner og opplever da at de er «like langt» eller kanskje bare mer forvirra. Ville helt klart bedt om hjelp i kommunen, men aldri, aldri gått privat. Blir det ille nok, kommer hun til på bup, men diagnosefokuset ville jeg forsøkt å unngått ved å gå å snakke med psykolog i kommunen. De kan gi like god hjelp, om ikke bedre, uten å måtte diagnostisere alt mulig. Indre uro, depressive tendenser, angst, konsentrasjonsvansker hører faktisk ungdomstiden til for veldig mange av oss. Det er dumt om det sykeliggjøres og blir en del av identiteten til sårbar ungdom. De fleste modnes og lærer seg å leve med egne «greier». Anonymkode: e96a6...b94 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:38 #17 Skrevet mandag kl. 18:38 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva mener du med for enkelt? Anonymkode: a9f1e...cd6 Man får det man betaler for Anonymkode: 13330...d47 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:50 #18 Skrevet mandag kl. 18:50 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ville hvertfall vært veldig, veldig skeptisk til å gå privat med konkret bestilling av utredning ADHD. Ville sikret meg enten en psykolog med spesialisering i klinisk barn og unge eller en nevropsykolog. Mange psykiatere kommer til kort når det gjelder behandling utover medisiner og (min erfaring) har lavere terskel for å sette diagnosen. Det er heller ikke slik at man plutselig får det kjempe mye bedre på innsiden bare man får medisiner. De gir jo en del ekstra både uro og svingninger for en del pasienter. Noen mister driv og motivasjon når medisinene går ut, noen blir tunge til sinns. Mange opplever god effekt i starten, men de fleste mister mye av effekten i løpet av første år på medisiner og opplever da at de er «like langt» eller kanskje bare mer forvirra. Ville helt klart bedt om hjelp i kommunen, men aldri, aldri gått privat. Blir det ille nok, kommer hun til på bup, men diagnosefokuset ville jeg forsøkt å unngått ved å gå å snakke med psykolog i kommunen. De kan gi like god hjelp, om ikke bedre, uten å måtte diagnostisere alt mulig. Indre uro, depressive tendenser, angst, konsentrasjonsvansker hører faktisk ungdomstiden til for veldig mange av oss. Det er dumt om det sykeliggjøres og blir en del av identiteten til sårbar ungdom. De fleste modnes og lærer seg å leve med egne «greier». Anonymkode: e96a6...b94 Takk for gjennomtenkt svar! Jeg er ikke TS og har foreløpig ikke tenkt på å gå privat, men blir det veldig mye verre må vi kanskje det. Jeg synes ikke man skal måtte ende opp i skolevegring og med masse tileggsdiagnoser for å få hjelp offentlig. Anonymkode: 44dbb...e18 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:06 #19 Skrevet mandag kl. 19:06 Hvor bor du? Mitt barn har aldri vært voldelig, har ingen regulering- eller adferdsvansker, er snill som et lam (i følge skole, barnehage etc), han sier "ok" til alt du ber han om å gjøre, men ble tatt inn for ADHD-utredning. Han har store konsentrasjonsvansker, er VELDIG aktiv, drømmer seg bort og er ofte "i sin egen verden". Både skolen, legen og jeg skrev hver vår utfyllende begrunnelse på hvorfor han burde bli utredet. Vi fikk først avslag, skolen mente det var helt absurd og sa at vi bør prøve igjen. Skolen skrev enda mer utfyllende også ble vi henvist på nytt. Da ble han tatt inn. Nå har barnehage, småskole- og mellomtrinnslærere alltid nevnt at de tror at han har adhd, evt hyperaktivitet og store konsentrasjonsvansker. Men grunnet at vi ikke ønsket at han skulle starte på medisiner så vi ingen grunn til å få han utredet. Nå ser vi at han kanskje har nytte av å bruke medisiner. Han er nå 14 år. I tillegg har far add, storebror (far sin eldste sønn) har adhd, min bror har asperger og vi har en del med både adhd og asperger på begge sider i familien. Det veide nok også tungt for å bli tatt inn. Anonymkode: 8e6de...c3d
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:50 #20 Skrevet mandag kl. 19:50 Jeg må jo si da at ALLE jeg kjenner som har gått som voksne for diagnose privat har endt opp diagnosen de selv meinte de hadde. Det er nesten slik at jeg begynner å lure på om man betaler for diagnosen. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tja. Vårt barn sliter skikkelig på innsiden, men siden hun ikke går rundt og slår andre barn eller noe veldig synlig så får hun ikke hjelp. Anonymkode: 44dbb...e18 Det er ikke vanlig at folk med ADHD går rundt og slår andre så det var et dårlig eksempel og bygger under på fordommene som barn og unge har nok av når de får en slik diagnose. Finnes flere andre sannsynlige årsaker til at barn utøver vold og de er som regel mer alvorlige enn ADHD. Anonymkode: 6c2b8...b56 2 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå