AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:09 #21 Skrevet mandag kl. 20:09 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg må jo si da at ALLE jeg kjenner som har gått som voksne for diagnose privat har endt opp diagnosen de selv meinte de hadde. Det er nesten slik at jeg begynner å lure på om man betaler for diagnosen. Det er ikke vanlig at folk med ADHD går rundt og slår andre så det var et dårlig eksempel og bygger under på fordommene som barn og unge har nok av når de får en slik diagnose. Finnes flere andre sannsynlige årsaker til at barn utøver vold og de er som regel mer alvorlige enn ADHD. Anonymkode: 6c2b8...b56 Beklager, det var ikke ment som fordomsfult. Dårlig formulering fra min side. Det jeg mente var at fordi skoleresultater er ok og det ikke er masse ytre synlig fysisk uro, synlige problemer med emosjonsregulering på skolen eller utagering på skolen så er det mer vanskelig å få hjelp enn om hun hadde vært et uromoment i klassen. Det er I hovedsak hun som har det kjipt og må jobbe hardere enn alle andre. Anonymkode: 44dbb...e18 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:15 #22 Skrevet mandag kl. 20:15 ADHD diagnoser er blitt en epidemi. Hvorfor er det så mange som absolutt må ha adhd diagnose? Anonymkode: 67459...53d 4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:24 #23 Skrevet mandag kl. 20:24 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ADHD diagnoser er blitt en epidemi. Hvorfor er det så mange som absolutt må ha adhd diagnose? Anonymkode: 67459...53d Det er ikke noe mer adhd i samfunnet nå enn det var før, men det er flere som blur diagnostisert. Før var det som regel de som utagerte fysisk som fikk diagnose. Veldig mange av som hadde den uoppmerksome typen tidligere kaldt add, de ble sjeldent sett. Jenter har litt andre symptomer på adhd enn det gutter har, så det var heller ikke så mange av de som fikk diagnose før. Anonymkode: b17ca...01d 5 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:32 #24 Skrevet mandag kl. 20:32 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tja. Vårt barn sliter skikkelig på innsiden, men siden hun ikke går rundt og slår andre barn eller noe veldig synlig så får hun ikke hjelp. Anonymkode: 44dbb...e18 Nå er ikke det å gå rundt og slå andre barn et symptom på ADHD. Og i forhold til for 20 + år siden vet man i dag at ADHD ikke kun er forbeholdt gutter som ikke klarer å sitte i ro i klasserommet. Anonymkode: 0c28e...dd9 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 00:58 #25 Skrevet tirsdag kl. 00:58 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ADHD diagnoser er blitt en epidemi. Hvorfor er det så mange som absolutt må ha adhd diagnose? Anonymkode: 67459...53d Tilrettelegging på skole/ studier. Lengre tid på eksamen, ekstra støtte fra lånekassa… trenger vi si mer? Anonymkode: 17133...838 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 01:04 #26 Skrevet tirsdag kl. 01:04 For at fastlegen lovlig skal kunne skrive ut adhd medisiner skal disse være startet opp i spesialisthelsetjenesten. Private utredninger ( en del ganger betalte bestillinger som beskrevet ovenfor) holder mange gange ikke for at spesialisthelsetjenesten vil overta og prøve ut medisiner. Utredningene er en del ganger mangelfulle, på gir svakt grunnlag eller medisinering er kontraindisert av forskjellige grunner som den private spesialisten «overser» eller ikke vet om . Dyre penger for noe som ikke kan brukes.. og model utdanningsinstitusjoner begynner også bli skeptiske til disse betalte erklæringene og melder fra til statsforvalter. Det har vært flere «diagnosefabrikker» som har måtte gi seg/ endre praksis de siste to år. Pasientene får ikke penger tilbake. men klart- de som mener privat er best og har for mye lenger - go on! Anonymkode: 17133...838 3 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 01:51 #27 Skrevet tirsdag kl. 01:51 Kjenner ingen som har betalt for privat utredning for ADHD som ikke har fått ADHD-diagnose. Jeg kjenner flere som har gått til tatovører, frisører og tannleger som har «fått avslag» på ønsket behandling enn pasienter som har gått til privatpraksis og bedt om utredning for ADHD. Når en pasient i to-seks år har sett på TikTok og begynt å lete etter symptomer på ADHD, så blir listene lange og eksemplene mange. Jeg tipper kvinner mellom 25 og 40 vil ha en eksplosiv økning i ADHD- og autismespekterdiagnoser i løpet av 2021-2026. Når det kommer til overdiagnostisering og underdiagnostisering så kan man ikke bare bruke en median… Anonymkode: e1a31...958 3 6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 05:42 #28 Skrevet tirsdag kl. 05:42 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjenner ingen som har betalt for privat utredning for ADHD som ikke har fått ADHD-diagnose. Jeg kjenner flere som har gått til tatovører, frisører og tannleger som har «fått avslag» på ønsket behandling enn pasienter som har gått til privatpraksis og bedt om utredning for ADHD. Når en pasient i to-seks år har sett på TikTok og begynt å lete etter symptomer på ADHD, så blir listene lange og eksemplene mange. Jeg tipper kvinner mellom 25 og 40 vil ha en eksplosiv økning i ADHD- og autismespekterdiagnoser i løpet av 2021-2026. Når det kommer til overdiagnostisering og underdiagnostisering så kan man ikke bare bruke en median… Anonymkode: e1a31...958 Samme erfaring her. Jeg kjenner flere, både voksne og barn, som har gått privat for adhd utredning. Alle fikk diagnose, resept på medisin, men ingen oppfølging eller hjelp. Av de jeg kjenner som er barn, var i noen tilfeller ikke ppt og lege enige i mistanken om adhd, så det ble ikke sendt henvisning til bup, og noen tilfeller fikk de ikke komme inn på bup. Jeg sier ikke at jeg har noe fasit på noe, men ville bare si at dette er mine erfaringer og. Anonymkode: 91c1e...96e 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:15 #29 Skrevet tirsdag kl. 06:15 Vi har ventet i et halvt år nå siden fastlegen henviste oss til Bup for ADHD-utredning. Min datter har fra før en autismediagnose fra Bup, og det er temmelig vanlig å ha begge to samtidig (AuDHD), likevel får vi kanskje ikke komme inn. Mens vi har ventet har hun falt av lasset på skolen i flere fag, og går nå ca 50 % bare. Jeg vurderer også å gå privat. Tenk om de finner ut at det er ADHD, og hun kan få medisiner som gjør at hun holder ut på skolen litt mer, og at hun får mer ro i hodet til å sove om natta og slappe av om kveldene? Og så går vi og venter og venter, mens skolen går rett nedenom og hjem... Anonymkode: 70c66...a4e 2 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:26 #30 Skrevet tirsdag kl. 06:26 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå er ikke det å gå rundt og slå andre barn et symptom på ADHD. Og i forhold til for 20 + år siden vet man i dag at ADHD ikke kun er forbeholdt gutter som ikke klarer å sitte i ro i klasserommet. Anonymkode: 0c28e...dd9 Beklager, det var ikke ment som fordomsfult. Dårlig formulering fra min side. Men manglende impulskontroll og emosjonsregulering som kan føre til at man slår er et symptom på adhd. Særlig hos de litt yngre Det jeg mente var at fordi skoleresultater er ok og det ikke er masse ytre synlig fysisk uro, synlige problemer med emosjonsregulering på skolen eller utagering på skolen så er det mer vanskelig å få hjelp enn om hun hadde vært et uromoment i klassen. Det er i hovedsak hun som har det kjipt og må jobbe hardere enn alle andre. Det er kanskje mer kunnskap nå enn før, men vi har ikke kommet til ennå ihvertfall. Så jeg forstår at noen velger å gå privat, selv om jeg forstår at det ikke er optimalt Anonymkode: 44dbb...e18 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:29 #31 Skrevet tirsdag kl. 06:29 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjenner ingen som har betalt for privat utredning for ADHD som ikke har fått ADHD-diagnose. Jeg kjenner flere som har gått til tatovører, frisører og tannleger som har «fått avslag» på ønsket behandling enn pasienter som har gått til privatpraksis og bedt om utredning for ADHD. Når en pasient i to-seks år har sett på TikTok og begynt å lete etter symptomer på ADHD, så blir listene lange og eksemplene mange. Jeg tipper kvinner mellom 25 og 40 vil ha en eksplosiv økning i ADHD- og autismespekterdiagnoser i løpet av 2021-2026. Når det kommer til overdiagnostisering og underdiagnostisering så kan man ikke bare bruke en median… Anonymkode: e1a31...958 Jeg tror og det. Fordi ingen har hjulpet dem før. Eller de har fått masse andre diagnoser som ikke stemmer like bra eller som ikke tar hensyn til den bakenforliggende årsaken. Feks angst, depresjon, personlighetsforstyrrelse. Det er ikke som at disse damene har hatt det fint og problemfritt fram til de så noen videoer på tiktok. Les Kaninen har stått opp, Kunsten ø feile arabisk eller Innanfor Utafor men alltid autist hvis du vil ha mer info Anonymkode: 44dbb...e18 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:37 #32 Skrevet tirsdag kl. 06:37 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Beklager, det var ikke ment som fordomsfult. Dårlig formulering fra min side. Men manglende impulskontroll og emosjonsregulering som kan føre til at man slår er et symptom på adhd. Særlig hos de litt yngre Det jeg mente var at fordi skoleresultater er ok og det ikke er masse ytre synlig fysisk uro, synlige problemer med emosjonsregulering på skolen eller utagering på skolen så er det mer vanskelig å få hjelp enn om hun hadde vært et uromoment i klassen. Det er i hovedsak hun som har det kjipt og må jobbe hardere enn alle andre. Det er kanskje mer kunnskap nå enn før, men vi har ikke kommet til ennå ihvertfall. Så jeg forstår at noen velger å gå privat, selv om jeg forstår at det ikke er optimalt Anonymkode: 44dbb...e18 Jeg skjønner godt at du vurderer å gå privat. Vi oppsøkte en privatpraktiserende barne- og ungdomspsykiater og fikk veldig god hjelp. Vi hadde hatt mistanke om at det var "noe" i flere år, og skolen hadde også oppfordret oss til å gå til legen. Men å vente på hjelp fra BUP hadde vi rett og slett ikke tid til da vi så hvordan barnet ble påvirket i hverdagen. Anonymkode: a9f1e...cd6 1 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:38 #33 Skrevet tirsdag kl. 06:38 Tiden er inne for å fjerne denne diagnosen. Det er ute av kontroll, vi lever i et samfunn der alt skal gis diagnoser. Man må heller tilrettelegge for hvert enkelt menneske, det er jo levestilen som skaper symptomene. Vi blir tvunget inn i en levestil av staten, livsløpet er lagt opp før du fødes. Skolesystemet++. Du SKAL inn i kverna, spå har du skjermen som bryter ned barn/ungdom. Skaper adferdsproblemer. ADHD er ikke en diagnose. Anonymkode: 0c1eb...6ce 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:38 #34 Skrevet tirsdag kl. 06:38 Jeg var et barn som slet på innsiden. Skoleflink, intelligent, men slet stadig mer. Slet spesielt med fag som krevde at man man leste bøker. Jeg slet også med temperament og frustrasjon, men var stille og usikker, klassisk jente ADHD (uoppmerksom type). Pga problemer fikk jeg privat utredning og medisiner i 20 årene, som hjalp meg å både komme gjennom studier, og gjorde så jeg så vidt klarte jobb. Det interessante er at nå mange år etter i 40 årene er symptomene i stor grad borte. Årsaken er at jeg har bearbeidet de egentlige problemene mine, som var i familien. Jeg var et barn som ikke ble sett, hørt eller tatt på alvor. I en narsissistisk familiedynamikk. Nå etter mange år med å ha satt seg inn i hvordan dette fungerer føler jeg meg helt annerledes. Jeg tenker klarere, jeg er gladere, jeg er snill mot meg selv. Jeg kan fokusere på ting, jeg holder lettere på rutiner. Jeg kjeder meg sjelden, og jeg føler meg rett og slett lettere og klarere. Anonymkode: 159fc...413 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:39 #35 Skrevet tirsdag kl. 06:39 Vi har gått privat. Først startet det hos en psykolog (for noe helt annet). Og endte opp med en adhd-diagnose til slutt. Hun ble henvist BUP for videre utredning, men datter ønsket å fortsette der hun var kjent. Psykiateren jobber på DPS med den samme problematikken, så stoler ikke noe mindre på han der kontra om hun hadde møtt han på DPS (hun er straks 17). Anonymkode: d2893...3b9 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:41 #36 Skrevet tirsdag kl. 06:41 Brøleapen skrev (13 timer siden): Eller er det der terskelen er riktig…..? Ei virkelig ikke Anonymkode: ee69b...11b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:44 #37 Skrevet tirsdag kl. 06:44 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For at fastlegen lovlig skal kunne skrive ut adhd medisiner skal disse være startet opp i spesialisthelsetjenesten. Private utredninger ( en del ganger betalte bestillinger som beskrevet ovenfor) holder mange gange ikke for at spesialisthelsetjenesten vil overta og prøve ut medisiner. Utredningene er en del ganger mangelfulle, på gir svakt grunnlag eller medisinering er kontraindisert av forskjellige grunner som den private spesialisten «overser» eller ikke vet om . Dyre penger for noe som ikke kan brukes.. og model utdanningsinstitusjoner begynner også bli skeptiske til disse betalte erklæringene og melder fra til statsforvalter. Det har vært flere «diagnosefabrikker» som har måtte gi seg/ endre praksis de siste to år. Pasientene får ikke penger tilbake. men klart- de som mener privat er best og har for mye lenger - go on! Anonymkode: 17133...838 Vi har ikke mye penger og mener ikke privat er best men når de ikke vil ta han inn her så må vi gå privat.. dvs han kom inn men fikk to samtaler og ut igjen fordi han hadde ting han gledet seg til ( samme person sa at hun var sikker på han hadde adhd eller noe annet).. Anonymkode: ee69b...11b 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:49 #38 Skrevet tirsdag kl. 07:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ikke mye penger og mener ikke privat er best men når de ikke vil ta han inn her så må vi gå privat.. dvs han kom inn men fikk to samtaler og ut igjen fordi han hadde ting han gledet seg til ( samme person sa at hun var sikker på han hadde adhd eller noe annet).. Anonymkode: ee69b...11b Det var et forsøk på å forklare deg systemet slik at du ikke kaster bort penger.. og det er klart - leter du etter de som er enige med deg finner du de- lykke til! Anonymkode: 17133...838 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:59 #39 Skrevet tirsdag kl. 07:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ikke mye penger og mener ikke privat er best men når de ikke vil ta han inn her så må vi gå privat.. dvs han kom inn men fikk to samtaler og ut igjen fordi han hadde ting han gledet seg til ( samme person sa at hun var sikker på han hadde adhd eller noe annet).. Anonymkode: ee69b...11b Det virker som om terskelen for å avslutte behandlingen ofte er skremmende lav i det offentlige. Det du beskriver er et godt eksempel. Vet om foreldre som har fått avslag 3-4 ganger før de endelig har blitt tatt på alvor og fått den hjelpen de bør ha. Og i mellomtiden går tiden fort, og problemene øker på. Feil vurderinger kan skje både privat og offentlig. Det er mennesker som jobber med mennesker og så klart tar de av og til feil avgjørelser også i BUP. Synes det er merkelig at enkelte her i tråden synes å tro at alle vurderinger som gjøres i det offentlige er bedre og mer korrekte. Uansett om man velger privat eller BUP kommer det an på hvem man treffer på. Man kan møte på gode og dårlige fagfolk begge steder. Jeg ville hatt større tillit til en privatpraktiserende barnepsykiater med lang erfaring innen fagområdet enn en nyutdannet psykolog i BUP som ikke har erfaring med barn generelt eller har opparbeidet seg noe særlig praksis og innsikt enda. Anonymkode: a9f1e...cd6 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:02 #40 Skrevet tirsdag kl. 08:02 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det var et forsøk på å forklare deg systemet slik at du ikke kaster bort penger.. og det er klart - leter du etter de som er enige med deg finner du de- lykke til! Anonymkode: 17133...838 Et unødvendig nedlatende svar til en som står i en vanskelig situasjon. Anonymkode: a9f1e...cd6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå