Gå til innhold

Erfaring med privat ADHD-utredning?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var et barn som slet på innsiden. Skoleflink, intelligent, men slet stadig mer. Slet spesielt med fag som krevde at man man leste bøker. Jeg slet også med temperament og frustrasjon, men var stille og usikker, klassisk jente ADHD (uoppmerksom type). Pga problemer fikk jeg privat utredning og medisiner i 20 årene, som hjalp meg å både komme gjennom studier, og gjorde så jeg så vidt klarte jobb.

Det interessante er at nå mange år etter i 40 årene er symptomene i stor grad borte. Årsaken er at jeg har bearbeidet de egentlige problemene mine, som var i familien. Jeg var et barn som ikke ble sett, hørt eller tatt på alvor. I en narsissistisk familiedynamikk. Nå etter mange år med å ha satt seg inn i hvordan dette fungerer føler jeg meg helt annerledes. Jeg tenker klarere, jeg er gladere, jeg er snill mot meg selv. Jeg kan fokusere på ting, jeg holder lettere på rutiner. Jeg kjeder meg sjelden, og jeg føler meg rett og slett lettere og klarere. 

Anonymkode: 159fc...413

Du får følge med når overgangsalderen kommer, kan hende at ting endrer seg igjen.

https://www.kunnskapsbanken.net/adhd-og-overgangsalder-nar-hverdagen-plutselig-blir-mer-krevende/

Anonymkode: 222b8...091

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var et forsøk på å forklare deg systemet slik at du ikke kaster bort penger..  og det er klart - leter du etter de som er enige med deg finner du de- lykke til! 

Anonymkode: 17133...838

Tullete svar 

Anonymkode: ee69b...11b

• Liker 1
Skrevet

Et unødvendig nedlatende svar til en som står i en vanskelig situasjon.

Anonymkode: a9f1e...cd6

Takk🫶

• Hjerte 2
Skrevet

Det virker som om terskelen for å avslutte behandlingen ofte er skremmende lav i det offentlige. Det du beskriver er et godt eksempel. Vet om foreldre som har fått avslag 3-4 ganger før de endelig har blitt tatt på alvor og fått den hjelpen de bør ha. Og i mellomtiden går tiden fort, og problemene øker på. 

Feil vurderinger kan skje både privat og offentlig. Det er mennesker som jobber med mennesker og så klart tar de av og til feil avgjørelser også i BUP. Synes det er merkelig at enkelte her i tråden synes å tro at alle vurderinger som gjøres i det offentlige er bedre og mer korrekte.

Uansett om man velger privat eller BUP kommer det an på hvem man treffer på. Man kan møte på gode og dårlige fagfolk begge steder. Jeg ville hatt større tillit til en privatpraktiserende barnepsykiater med lang erfaring innen fagområdet enn en nyutdannet psykolog i BUP som ikke har erfaring med barn generelt eller har opparbeidet seg noe særlig praksis og innsikt enda.

Ja det er helt sinnsykt hvor lite de tar psykisk helse på alvor, vår var tenåring og prøvde å ta livet sitt, men han hadde trossalt en hotelltur han så frem til noen mnd senere så da trengte han åpenbart ikke noe hjelp 🙄vi ble avvist først, klaget, kom inn å så var det de to samtalene før han ble sendt på dør igjen

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du får følge med når overgangsalderen kommer, kan hende at ting endrer seg igjen.

https://www.kunnskapsbanken.net/adhd-og-overgangsalder-nar-hverdagen-plutselig-blir-mer-krevende/

Anonymkode: 222b8...091

Det kan være, men nå har jeg mye mer kunnskap om livet og klarer å ta et fugleperspektiv på det, så derfor håndterer jeg fysisk eller psykisk ubehag på en annen måte.
Jeg kan «alt» om ADHD siden jeg brukte mange år på å lese meg opp, men har endt opp med at livet består av så mange fasetter at det er mye mer komplisert enn at man kan forklare det bare med en diagnose. Også handler det om å være å komfortabel med sine styrker og svakheter at man ikke trenger å gjemme seg bak en diagnose. 

Anonymkode: 159fc...413

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har ventet i et halvt år nå siden fastlegen henviste oss til Bup for ADHD-utredning.

Min datter har fra før en autismediagnose fra Bup, og det er temmelig vanlig å ha begge to samtidig (AuDHD), likevel får vi kanskje ikke komme inn. Mens vi har ventet har hun falt av lasset på skolen i flere fag, og går nå ca 50 % bare.

Jeg vurderer også å gå privat. Tenk om de finner ut at det er ADHD, og hun kan få medisiner som gjør at hun holder ut på skolen litt mer, og at hun får mer ro i hodet til å sove om natta og slappe av om kveldene? Og så går vi og venter og venter, mens skolen går rett nedenom og hjem...

Anonymkode: 70c66...a4e

Jeg skrev tidligere i tråden, at alle jeg kjenner som har gått privat, har fått diagnosen. Der står jeg for. (At jeg blir litt skeptisk til overdiagnosering). Men- i deres tilfelle synes jeg dere burde ha blitt prioritert. Pga en allerde satt diagnose, med store sjanser for tillegslidelser. Jeg føler at slike «case», må svi, pga at «alle» skal inn i diagnoseres. 

Anonymkode: 91c1e...96e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

ADHD diagnoser er blitt en epidemi. Hvorfor er det så mange som absolutt må ha adhd diagnose?

Anonymkode: 67459...53d

De fleste som får diagnosen idag er jenter/damer som har gått under radaren i alle år, fordi med adhd som 90% andre ting blir det kun forsket på gutter/menn, så symptomer på jenter/damer ikke har blitt kjent før de siste årene, da kommer det ett ras med mennesker som får diagnosen nå, mange år for sent. Mange har falt mellom alle stoler, ikke fått nok hjelp på skole, får ikke til livet og hverdagen, ender så med ufør. Hadde disse fått diagnosen og riktig hjelp før hadde de kanskje klart seg bedre. Og ja mange klarer seg bra, ender som både leger og psykologer osv. Men de kan gjerne også forklare adhd symptomer som feks hyperfokus som har gjort at de har fått ting til 

Anonymkode: 69cae...755

• Nyttig 7
Skrevet

Tiden er inne for å fjerne denne diagnosen. Det er ute av kontroll, vi lever i et samfunn der alt skal gis diagnoser.

Man må heller tilrettelegge for hvert enkelt menneske, det er jo levestilen som skaper symptomene. Vi blir tvunget inn i en levestil av staten, livsløpet er lagt opp før du fødes. Skolesystemet++. Du SKAL inn i kverna, spå har du skjermen som bryter ned barn/ungdom. Skaper adferdsproblemer.

ADHD er ikke en diagnose.

Anonymkode: 0c1eb...6ce

I følge dr russell barkley som har forsket på adhd i mange år så kan man faktisk se adhd i hjernen om man tar mr

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men medisiner fikk hun vel?

Anonymkode: 483a1...8cc

Du får ikke det privat. Det er bup eller sykehuset som må gidkjenne. Etter det kan fastlege følge det opp

Anonymkode: 2a8c8...84c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det virker som om terskelen for å avslutte behandlingen ofte er skremmende lav i det offentlige. Det du beskriver er et godt eksempel. Vet om foreldre som har fått avslag 3-4 ganger før de endelig har blitt tatt på alvor og fått den hjelpen de bør ha. Og i mellomtiden går tiden fort, og problemene øker på. 

Feil vurderinger kan skje både privat og offentlig. Det er mennesker som jobber med mennesker og så klart tar de av og til feil avgjørelser også i BUP. Synes det er merkelig at enkelte her i tråden synes å tro at alle vurderinger som gjøres i det offentlige er bedre og mer korrekte.

Uansett om man velger privat eller BUP kommer det an på hvem man treffer på. Man kan møte på gode og dårlige fagfolk begge steder. Jeg ville hatt større tillit til en privatpraktiserende barnepsykiater med lang erfaring innen fagområdet enn en nyutdannet psykolog i BUP som ikke har erfaring med barn generelt eller har opparbeidet seg noe særlig praksis og innsikt enda.

Her er jeg ikke enig. Det er så og si ingen som følger med på hvordan en privat praksis drives. Det viktigste der er at pasientene er fornøyde. Private trenger tilstrømningen og møter derfor ofte pasientene på en måte som gjør at de føler seg sett og forstått, og får bekreftet sine antakelser. Jeg jobbet i Bup som nyutdannet psykolog, og kan med hånden på hjertet si at vi ikke ble overlatt til oss selv i slike vurderinger. Etter 15 år i bup (jobber ikke der lenger nå) er jeg sjokkert over det jeg ser i det private. Mye mindre faglighet er min erfaring, men muligens mer fornøyde pasienter fordi de føler seg mer sett og forstått. 

Anonymkode: e96a6...b94

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du får ikke det privat. Det er bup eller sykehuset som må gidkjenne. Etter det kan fastlege følge det opp

Kommer an på hvilken bakgrunn den private behandleren har.

Skrevet

Jeg er ingen tilhenger av private klinikker som reklamerer med "Få ADHD-utredning på 1 uke" og "Fast pris kr.17 000,-". Jeg skjønner virkelig ikke at dette er lovlig. Så hvis det er disse du sikter til er jeg helt enig.

Men det er jo ikke slik at alle privatpraktiserende innen fagfeltet gjør dette. Det finnes seriøse aktører. både psykiatere, og ganske mange psykologer også som driver privat uten å ha noe agenda om å overdiagnostisere eller lure penger ut av folk. Jeg synes derfor det blir feil å dra alle privatpraktiserende behandlere under en kam.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ingen tilhenger av private klinikker som reklamerer med "Få ADHD-utredning på 1 uke" og "Fast pris kr.17 000,-". Jeg skjønner virkelig ikke at dette er lovlig. Så hvis det er disse du sikter til er jeg helt enig.

Men det er jo ikke slik at alle privatpraktiserende innen fagfeltet gjør dette. Det finnes seriøse aktører. både psykiatere, og ganske mange psykologer også som driver privat uten å ha noe agenda om å overdiagnostisere eller lure penger ut av folk. Jeg synes derfor det blir feil å dra alle privatpraktiserende behandlere under en kam.

Dette var altså ment som et svar til Anonymkode: e96a6...b94

Skrevet

I følge dr russell barkley som har forsket på adhd i mange år så kan man faktisk se adhd i hjernen om man tar mr

Dummeste jeg har lest.

• Nyttig 1
Skrevet
Brøleapen skrev (19 timer siden):

Men poenget med hele svaret mitt var jo ADHD. Og at det er for enkelt å få det privat. Jeg svarte ikke på BUP generelt, men at det er for enkelt å få en ADHD diagnose privat

Hvordan enkelt ? Jeg har et voksent barn som fikk diagnosen og medisiner i fjor. En helt ny verden for alle.

Vi startet adhd utredning da barnet var 4,men denne ble ikke fullført pga diverse, de ville heller ikke gå videre med det, selv om de så tydelige tegn som de sa.

Årene gikk, mye problemer i tenårene, innleggelse i psyk i midten av 20 årene. Ble henvist til DPS, joda de så sterke og mange symptomer på ADHD, men siden barnet mitt var såkalt vellykket (utdanning og jobb), og fungerte greit, kunne ikke det offentlige hjelpe. Fikk beskjed om å gå privat. Det koster sine kroner, og utredning tok flere uker. Mange spørreskjemaer som skulle fylles ut, intervjuer av foreldre og "barnet" selv. Så vil ikke kalle det enkelt å få en diagnose i det private, og heldigvis for det.

Anonymkode: e0363...ec8

• Hjerte 1
Skrevet

Ingen kan gjøre en riktig vurdering av mentale helsen til et menneske.

Skrevet

Hvor har du det fra at man ikke får medisiner hvis man går privat? Det er helt feil. Det er psykiatere som stiller diagnoser, og de skriver ut medisiner. Vi har gått privat, og fikk medisiner. 

Anonymkode: e0363...ec8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men medisiner fikk hun vel?

Anonymkode: 483a1...8cc

Hvis ikke den som utreder skriver ut kan bup nekte å skrive ut, og dermed kan ikke fastlege. 

Vi stod der at senter for epilepsi hadde satt adhd diagnose i tilleg til epilepsi.  Lokal bup nektet å starte medisinering fordi de kunne ikke stole på andre sine utredninger, da måtte de utrede på nytt,var svaret vi fikk. Altså etter 4 uker på senter for epilepsi, mente lojal bup at dette kunne ikke ta sim fakta. 4 uker med nevrofysiologi, psykolog, pedagoger på skole, leger , fysipterapaut, ligoped osv, ting som ble filmet under opphold.  Så her endte med at barne ble skrevet inn på bup i Sandvika og fikk medisiner derfra mef oppfølging, frem til at fastlege og barnelegen på sykehuset kunne ta over

Anonymkode: f3552...a0e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg vet om flere som har gått privat som har betalt i dyre dommer av egen lomme, men likevel fått avslag. 

Så at alle som går privat får diagnosen, stemmer absolutt ikke. 

Og ja, ADHD kan ses på hjernescan. 

Anonymkode: 08084...68b

• Nyttig 2
Skrevet

Her er jeg ikke enig. Det er så og si ingen som følger med på hvordan en privat praksis drives. Det viktigste der er at pasientene er fornøyde. Private trenger tilstrømningen og møter derfor ofte pasientene på en måte som gjør at de føler seg sett og forstått, og får bekreftet sine antakelser. Jeg jobbet i Bup som nyutdannet psykolog, og kan med hånden på hjertet si at vi ikke ble overlatt til oss selv i slike vurderinger. Etter 15 år i bup (jobber ikke der lenger nå) er jeg sjokkert over det jeg ser i det private. Mye mindre faglighet er min erfaring, men muligens mer fornøyde pasienter fordi de føler seg mer sett og forstått. 

Anonymkode: e96a6...b94

Å vi er langt mer sjokkert over bup 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...