AnonymBruker Skrevet 21. september #61 Skrevet 21. september Samsov fast med eldste til han var 4 år og yngste til han var 2 år. Eldste er nå 6 år og kommer inn i senga hver natt. Yngste på snart 4 sover stort sett i egen seng. Anonymkode: 02b72...8ff
AnonymBruker Skrevet 21. september #63 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, han sov i egen sprinkelseng tett inntil vår. Flyttet på eget rom ved siden av vårt da han var 1 år. En skikkelig sovebaby som sov godt over alt. Kjenner folk som sliter veldig med å få flyttet 6-åringer over til eget rom nå, og som i tillegg må legge seg sammen med barnet en times tid før det sovner. De skjønner nå at de ventet alt for lenge. Den forelderen som legger barnet sovner ofte selv en stund, og får ingenting ut av kvelden. De jeg kjenner har bare ett barn, heldigvis. To store barn hadde nok tatt for mye plass. Folk må velge selv, men bør ikke klage når de ikke får store barn ut av foreldresengen 🙂. Da er det et valg de har tatt. Anonymkode: 6a0ec...04f Så utrolig arogant og uviten du fremstår, det har ikke skått deg at de gjør det eller det er vasnskelig å få de i egen seng fordi barna er engstelige og trenger nærheten? Det er ikke feil, men heller riktig å være tett på barna sine. Anonymkode: 1fd68...670 2
AnonymBruker Skrevet 22. september #64 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så utrolig arogant og uviten du fremstår, det har ikke skått deg at de gjør det eller det er vasnskelig å få de i egen seng fordi barna er engstelige og trenger nærheten? Det er ikke feil, men heller riktig å være tett på barna sine. Anonymkode: 1fd68...670 Du ser vel over her at mange samsover fordi de syns det er koselig? Ikke fordi de i utgangspunktet har et redd og engstelig barn. Men så er det plutselig ikke så koselig lenger når barnet blir så stort at det tar halve senga. Da skjønner de gjerne at det er enklere å venne en baby til egen seng enn en 6-åring. Også har det selvfølgelig noe med å styrke barnet å gjøre også. Lære det å beherske nye ting hele tiden. Vi vil vel gjerne at barna våre skal bli sterke og robuste, og ha en normal utvikling etter alder? Det har aldri vært så mange psykisk syke unge som nå. Kanskje fordi de blir dullet for mye med hele barndommen, jeg vet ikke? Folk må få gjøre som de vil, selvfølgelig. Men om jeg hadde hatt f.eks en 5-åring som ikke turte å sove alene, så hadde jeg blitt veldig bekymret for barnet. Sånn er jeg. Anonymkode: 6a0ec...04f 3
AnonymBruker Skrevet 22. september #65 Skrevet 22. september Nei. Vi sov begge best på egne rom. Anonymkode: 90ac6...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 22. september #66 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du ser vel over her at mange samsover fordi de syns det er koselig? Ikke fordi de i utgangspunktet har et redd og engstelig barn. Men så er det plutselig ikke så koselig lenger når barnet blir så stort at det tar halve senga. Da skjønner de gjerne at det er enklere å venne en baby til egen seng enn en 6-åring. Også har det selvfølgelig noe med å styrke barnet å gjøre også. Lære det å beherske nye ting hele tiden. Vi vil vel gjerne at barna våre skal bli sterke og robuste, og ha en normal utvikling etter alder? Det har aldri vært så mange psykisk syke unge som nå. Kanskje fordi de blir dullet for mye med hele barndommen, jeg vet ikke? Folk må få gjøre som de vil, selvfølgelig. Men om jeg hadde hatt f.eks en 5-åring som ikke turte å sove alene, så hadde jeg blitt veldig bekymret for barnet. Sånn er jeg. Anonymkode: 6a0ec...04f Det er for lengsttilbakevist at kjærlighet, nærhet og omsorg skaper svake og uselvstendige barn med dårlig helse. Det er faktisk motsatt, barn får bedre psykisk helse av det. Anonymkode: 1fd68...670 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. september #67 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er for lengsttilbakevist at kjærlighet, nærhet og omsorg skaper svake og uselvstendige barn med dårlig helse. Det er faktisk motsatt, barn får bedre psykisk helse av det. Anonymkode: 1fd68...670 Jeg har aldri samsovet, og evner faktisk å gi gi barna mine kjærlighet, nærhet og omsorg likevel Anonymkode: 3868c...681 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. september #68 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du ser vel over her at mange samsover fordi de syns det er koselig? Ikke fordi de i utgangspunktet har et redd og engstelig barn. Men så er det plutselig ikke så koselig lenger når barnet blir så stort at det tar halve senga. Da skjønner de gjerne at det er enklere å venne en baby til egen seng enn en 6-åring. Også har det selvfølgelig noe med å styrke barnet å gjøre også. Lære det å beherske nye ting hele tiden. Vi vil vel gjerne at barna våre skal bli sterke og robuste, og ha en normal utvikling etter alder? Det har aldri vært så mange psykisk syke unge som nå. Kanskje fordi de blir dullet for mye med hele barndommen, jeg vet ikke? Folk må få gjøre som de vil, selvfølgelig. Men om jeg hadde hatt f.eks en 5-åring som ikke turte å sove alene, så hadde jeg blitt veldig bekymret for barnet. Sånn er jeg. Anonymkode: 6a0ec...04f Jeg har motsatt erfaring. Jeg mener at det er ikke unormal utvikling at femåringer sover med foreldrene! Jeg samsov med datteren min til hun var 5 år. Da valgte hun selv å gå over til å sove i egen seng. Hun har aldri vært mørkredd, og dro på overnatting hos venner fra første klasse uten å være engstelig. Hun har alltid sovet godt på nye steder, både mens vi samsov på ferie, og etter at hun begynte å sove for seg selv. Etter at hun gikk over til å sove i egen seng, så har vi fortsatt leggeritualet med at jeg ligger i senga med henne en god stund - vi leser, snakker og avslutter med en lang klem før vi sier god natt. Jeg sov på eget rom som liten og var et mørkredd og engstelig barn. Jeg turte ikke dra på overnatting før ungdomsskolen (og hadde slett ikke lyst, men måtte dra på leirskolen). Jeg tror at nærhet, kroppskontakt og samsoving er med på å bygge robuste barn. Men dette blir anekdotisk selvfølgelig. Det ville ha vært interessant å se forskning på dette. Så må jeg legge til at jeg sier ikke at samsoving er bedre. Alle foreldre skal gjøre som de føler er best, og som gjør at familien sover best. Jeg har enebarn og ingen partner og kunne styre dette selv ut fra barnets ønsker. Forstår godt at det passer ikke for alle. Anonymkode: 707b5...42f 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. september #69 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har motsatt erfaring. Jeg mener at det er ikke unormal utvikling at femåringer sover med foreldrene! Jeg samsov med datteren min til hun var 5 år. Da valgte hun selv å gå over til å sove i egen seng. Hun har aldri vært mørkredd, og dro på overnatting hos venner fra første klasse uten å være engstelig. Hun har alltid sovet godt på nye steder, både mens vi samsov på ferie, og etter at hun begynte å sove for seg selv. Etter at hun gikk over til å sove i egen seng, så har vi fortsatt leggeritualet med at jeg ligger i senga med henne en god stund - vi leser, snakker og avslutter med en lang klem før vi sier god natt. Jeg sov på eget rom som liten og var et mørkredd og engstelig barn. Jeg turte ikke dra på overnatting før ungdomsskolen (og hadde slett ikke lyst, men måtte dra på leirskolen). Jeg tror at nærhet, kroppskontakt og samsoving er med på å bygge robuste barn. Men dette blir anekdotisk selvfølgelig. Det ville ha vært interessant å se forskning på dette. Så må jeg legge til at jeg sier ikke at samsoving er bedre. Alle foreldre skal gjøre som de føler er best, og som gjør at familien sover best. Jeg har enebarn og ingen partner og kunne styre dette selv ut fra barnets ønsker. Forstår godt at det passer ikke for alle. Anonymkode: 707b5...42f Det finnes forskning på det, det du skriver påvist:) Anonymkode: 1fd68...670 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #70 Skrevet 22. september Vi samsover fortsatt, og han går i 2.klasse. Han har eget rom med egen seng, men han har ingen planer i nær fremtid å sove på rommet sitt. Går helt fint å overnatte hos andre. Anonymkode: a7890...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #71 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (På 20.9.2026 den 13.35): De ble flyttet til eget rom da de var 8 uker. Funka ikke å samsove her. Anonymkode: 0ca49...c7a Godt de fleste vet bedre! Man legger ikke nyfødte alene på eget rom. Helt sinnsykt uansvarlig. Øker risiko for krybbedød Anonymkode: 26160...c42 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #72 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Godt de fleste vet bedre! Man legger ikke nyfødte alene på eget rom. Helt sinnsykt uansvarlig. Øker risiko for krybbedød Anonymkode: 26160...c42 Det er ingenting som tyder på at det å sove på eget rom fra fødsel representerer større risiko for krybbedød enn samsoving. Anonymkode: 3868c...681 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #73 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingenting som tyder på at det å sove på eget rom fra fødsel representerer større risiko for krybbedød enn samsoving. Anonymkode: 3868c...681 Jo det er det, du får selv slå det opp. Anonymkode: 1fd68...670
AnonymBruker Skrevet 22. september #74 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jo det er det, du får selv slå det opp. Anonymkode: 1fd68...670 Det har jeg gjort, men tydelegvis ikke du. Samsoving er langt fra ufarlig med tanke på krybbedød, det er bare såpass “på moten” at mange velger å ignorere det. Anonymkode: 3868c...681 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #75 Skrevet 22. september Nei, bortsett fra to eller tre halve netter. Da våkna han på natta med høy feber og roa seg bare i armkroken. Har i utgangspunktet ikke noe i mot samsoving, men det var ikke noe for oss. Barnet har lagd mye lyd i søvne fra dag 1 og jeg sover ekstremt lett, så var vanskelig nok å ha han i egen seng inne på rommet vårt. Jeg var heldig om jeg sov en time sammenhengende mellom hver oppvåkning. Ville ikke blitt noe søvn over hodet med den skravlebøtta der oppi øret hele natta. Anonymkode: 2a518...d33 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #76 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har jeg gjort, men tydelegvis ikke du. Samsoving er langt fra ufarlig med tanke på krybbedød, det er bare såpass “på moten” at mange velger å ignorere det. Anonymkode: 3868c...681 Nja, mye sammensausing av dårlige data i mange studier som ser på krybbedød og å sove med babyen sin. Og mote er det strengt tatt ikke, det er det man har gjort for ti tusen år siden, tusen år siden, 150 år siden på alle kontinent i alle kulturer🤷♀️ Anonymkode: 94421...2c2 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #77 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nja, mye sammensausing av dårlige data i mange studier som ser på krybbedød og å sove med babyen sin. Og mote er det strengt tatt ikke, det er det man har gjort for ti tusen år siden, tusen år siden, 150 år siden på alle kontinent i alle kulturer🤷♀️ Anonymkode: 94421...2c2 Forskingen rundt samsoving er entydig nok til å slå fast at det er en viss risiko ved det. Da er jeg mer usikker på den forskningen som viser at det er skadelig å sove på eget rom. Mye av den er gjort i USA, og der er det mye rare sovemiljøer ute og går. Jeg løftet dette for helsesøster en gang, og hun stilte seg også skeptisk til funnene om eget rom, og mente det var greit så lenge sovemiljøet er trygt (med tanke på temperatur osv.). Samsoving er noe folk har gjort fordi de ikke hadde andre muligheter, dvs. boliger som var varme og store nok til noe annet. Med økende sivilisasjon kom muligheten til å slippe å samsove. Og jo - det er på moten nå, godt hjulpet av “attachment parenting”-ideologien. Det er greit for meg at folk samsover, men påstander om at er så “naturlig” og mye bedre enn alt annet, må korrigeres. Det er like naturlig som barkebrød. Anonymkode: 3868c...681 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #78 Skrevet 22. september Samsov med eldste fra 6 mnd, bedside crib før der. Ble mye oppvåkninger så ble naturlig å ha baby i senga. Samsover nå med pappaen og er 4 år. Jeg har samsovet med minste fra vi var på sykehuset. Har vært og er et barn som krever mye nærhet. Går mot 1.5 år. Vi samsover ikke alle i samme seng for det ble så dårlig søvn på alle. Føles veldig naturlig ut å samsove da🥰 Anonymkode: 918c6...75a
AnonymBruker Skrevet 22. september #79 Skrevet 22. september Ja. Samsovet med begge til de ikke ønsket mer som varte av og på frem til 10-11 års alder. Anonymkode: 8c579...add 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå