AnonymBruker Skrevet 20. september #41 Skrevet 20. september Jupp, første til han var tre og lillebror kom. Da fant han ut at dette var for mye bråk og ville sove på eget rom. Lillebror det samme til tre da lillesøster kom og hun flyttet på eget rom da hun var fire og vi laget enhjørningstema for rommet hennes. Hun kommer fortsatt gjerne i 2-3 tiden. Anonymkode: 48318...214
AnonymBruker Skrevet 20. september #42 Skrevet 20. september Ja, det var den eneste muligheten for å få babyen til å sove. Skrikekur var ikke aktuelt, - var det eneste helsesøster anbefalte. Anonymkode: 5d998...93f
Fighter83 Skrevet 20. september #43 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Samsov du med babyen/barnet fra fødsel og til det var hvertfall 2 år? Bare lurer på hvor vanlig det er? Med samsoving mener jeg her kun å ligge i samme seng som mor eller far. Bedside crib telles ikke, eller egen seng på samme rom telles ikke. Anonymkode: 1fd68...670 Har 2 stk. Samsov lite med nr 1 fordi denne hadde en mye bedre døgnrytme veldig tidlig så kunne bare legge henne til sengs også sovnet hun av seg selv ganske raskt. Nr 2 derimot var mer som et klistremerke og klarte ikke å sovne alene. Ser også dette når som de er større. Den eldste har større behov for alenetid, går å legger seg selv og sovner raskt alene. Den yngste har et større bekreftelsesbehov, må pushe og mase om alt som må gjøres ellers tar det fort 2-3 timer å komme seg i seng. Klarer å sovne alene nå da men ting tar tid!
AnonymBruker Skrevet 20. september #44 Skrevet 20. september Absolutt ikke. Tre barn født etter 2010. Anonymkode: 3868c...681 3
AnonymBruker Skrevet 20. september #45 Skrevet 20. september Man skal samsove er det beste for barnet. Sånn skal det være. Anonymkode: 665de...f4f 2
AnonymBruker Skrevet 20. september #46 Skrevet 20. september Eldste fant aldri roen ved samsoving, han sov i egen seng ved siden av vår til han ble 1 år og fikk eget rom. Yngste samsov til han var 3 og kom inn på nettene til han var 8. Anonymkode: 6278e...51d
AnonymBruker Skrevet 20. september #47 Skrevet 20. september Jeg hadde en baby som "aldri" sov. Jeg hadde hørt at samsoving var risikofylt, og var bestemt på at ungen skulle ligge i egen seng på natten. Men hun sov max 30 minutter-1 time om gangen. Så det ble myyye oppvåkning. Etter 2-3 uker var jeg helt gåen, og en tidlig morgen var jeg så sliten at jeg bestemte meg for å prøve å amme liggende i senga. Og hvem sovna? Jeg. OG baby.Etter en times tid bråvåkner jeg, og ser denne lille babyen ligge musestille ved siden av meg. Jeg får helt panikk og tenker at "nå har hun sluttet å puste". Men hun puster. Hun sover skikkelig godt, tett inntil meg. Fra den dagen samsov vi frem til hun var ca 2 og fikk eget rom. Nå er hun 4 år, og kommer inn til oss 2-3 netter i uka. Anonymkode: 1c072...e96
AnonymBruker Skrevet 20. september #48 Skrevet 20. september Ja. Ikke hver natt og ikke hele natta men vil si minst 70% av tiden. Anonymkode: 4417c...f85
AnonymBruker Skrevet 20. september #49 Skrevet 20. september Jeg samsov med begge to. Eldstemann prøvde vi å legge i egen seng, og etterhvert på eget rom. Enden ble ofte at han kom tuslende rundt midnatt og sov med oss resten av natta. Da vi ble skilt ende han opp med å gjerne legge seg i dobbeltsenga og sove der hele natta. Det ga seg ikke før 6-7 klasse. (men har var autisme med i bildet da) Yngste samsov jeg litt med, men hun var og er en helt annen type. Hun vil sove alene, og sov egentlig ganske tidlig i egen seng, og har i 95% av nettene fra rundt 1-2 års alder gjort det. Men begge har alltid hatt mulighet til å komme inn til meg. Anonymkode: bb2c9...74f
AnonymBruker Skrevet 21. september #50 Skrevet 21. september Når jeg har jentene mine, på 10 og 11, så elsker de å sove sammen med meg. De har sine egne små rom, men legger seg sjelden inne på dem når de skal sove for natten. Eller de legger seg ofte før meg, hver for seg, men begge kommer tuslende inn når jeg går og legger meg. De bor fast hos mor, og av flere grunner har jeg verken jevnlig eller ofte samvær med dem. Hos mor sover de nesten alltid på sine respektive rom, men de hender det blir gjort unntak der også. Mor sier de er innmari bortskjemte hos meg. Men jeg sier jeg ikke er enig, selv om jeg vet at hun egentlig har rett. Det blir maks noen få år til, og så er det plutselig helt over... Anonymkode: ad241...0d8
AnonymBruker Skrevet 21. september #51 Skrevet 21. september Nei. Prøvde i starten, men det førte bare til baby som ikke sov. Flyttet over i egen seng/krybbe og hun sov mye mer fra første natten. Selv samsov jeg ikke da jeg var baby. Jeg sov i en kommodeskuff ved siden av sengen. Anonymkode: c5627...897 2
AnonymBruker Skrevet 21. september #52 Skrevet 21. september Nei, prøvde i starten, men da sov ingen av oss. La i egen seng så sov alle. Anonymkode: d9326...368 1
AnonymBruker Skrevet 21. september #53 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (På 20.9.2026 den 13.05): Samsov du med babyen/barnet fra fødsel og til det var hvertfall 2 år? Bare lurer på hvor vanlig det er? Med samsoving mener jeg her kun å ligge i samme seng som mor eller far. Bedside crib telles ikke, eller egen seng på samme rom telles ikke. Anonymkode: 1fd68...670 Samsov med første fra fødsel og til rundt 1.5 år. Samsov med nr 2 kun i 8 mnd. Planer om å samsove med nr3 også så lenge barnet vil og ønsker. Anonymkode: 08e38...c6d
AnonymBruker Skrevet 21. september #54 Skrevet 21. september Ungen min våknet hver time de første 6 månedene, så ja, vi sam"sov". Anonymkode: 06f9e...74c
AnonymBruker Skrevet 21. september #55 Skrevet 21. september Ja sånn delvis iallefall. Planen var aldri samsoving, men jeg var ikke så fryktelig bastant heller. Kasta gubben ut, han sov på barnerommet og ungene sov hos meg. Yngste er den som hAr likt aller best å sove på eget rom. Anonymkode: 0d548...868
AnonymBruker Skrevet 21. september #57 Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (På 20.9.2026 den 16.42): Hvor lenge er det siden du hadde baby? Anonymkode: ce7b4...aba Over førti år siden. Anonymkode: d904c...7e1
AnonymBruker Skrevet 21. september #58 Skrevet 21. september Samsov med mine til de ville sove aleine da de var mellom 6 og 8. Hadde nok båret dem i sjal også dersom det var vanlig den gangen. Er min faste overbevisning at barn har det best tett inntil foreldrene inntil barna selv er klare for mer avstand. Anonymkode: 6bd9b...ca5
AnonymBruker Skrevet 21. september #59 Skrevet 21. september Ja, samsov med begge til de var 10 måneder og 8 måneder. Var helt uaktuelt med en annen løsning egentlig. Spesielt førstemann var et klistremerke og kunne ikke sove uten meg. Men selv om det var livsnødvendig for ham tydeligvis så gjorde det at verken han eller jeg sov noe særlig. Så eget rom var høyst nødvendig. Begge barna ble flyttet til eget rom når de nærmet seg året og klarte først da og sove sammenhengende. Minstemann kommer fortsatt inn til oss i løpet av natta en sjelden gang og er snart 7 år , men jeg heier på at alle sover der de sover best og hos oss er det egen seng fra en viss alder. Anonymkode: 0b7ec...706
AnonymBruker Skrevet 21. september #60 Skrevet 21. september Nei, han sov i egen sprinkelseng tett inntil vår. Flyttet på eget rom ved siden av vårt da han var 1 år. En skikkelig sovebaby som sov godt over alt. Kjenner folk som sliter veldig med å få flyttet 6-åringer over til eget rom nå, og som i tillegg må legge seg sammen med barnet en times tid før det sovner. De skjønner nå at de ventet alt for lenge. Den forelderen som legger barnet sovner ofte selv en stund, og får ingenting ut av kvelden. De jeg kjenner har bare ett barn, heldigvis. To store barn hadde nok tatt for mye plass. Folk må velge selv, men bør ikke klage når de ikke får store barn ut av foreldresengen 🙂. Da er det et valg de har tatt. Anonymkode: 6a0ec...04f 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå