Gå til innhold

Er jeg kravstor? Pasientreiser og ledsager

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt sykehuset. 

Jeg har vært ledsager en gang, etter partneren min hadde hatt en operasjon. Det var 30 minutter fra sykehuset og hjem, men vi fikk gratis taxi (med andre), og jeg reiste kostnadsfritt fordi jeg var å regne som ledsager. Det var sykehuset som ordnet alt, så ville hørt med dem. 

Anonymkode: 5e3f8...829

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld må ble jeg nyskjerrig.. 8 timer unna med bil. Nordnorge? 
Jeg bor i distriksnorge og har to timer til sykehuset jeg skal føde på.

Mannen din eller annen pårørende vil vel uansett være med på fødselen så det er vel naturlig at de må betale for sin egen reise?

Lykke til med fødsel. 

Anonymkode: d57c0...aba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er jo det som er utfordringen. I distriktsnorge er det masse fødestuer som har begrenset utstyr, og svært strenge kriterier for hvem som får føde der. Typisk har man god helse, man må være under 38 år, og man kan ikke ha for høy BMI. Resten blir sendt ut av distriktet til sykehus som har bedre kapasitet til å ta imot risikogrupper, uansett hvor langt unna det er. 

Dette gjøres gjennom det som kalles en selekteringsprosess rundt uke 36 i svangerskapet. Da blir man vurdert om man kan føde på fødestue, eller må til en klinikk/fødeavdelingen, der de har høyere beredskap, epidural, barnesykepleiere osv. 

Normalt blir man da sendt på fly en uke før termin (ja, i uke 39), og må bli på et pasienthotell og vente til man føder. Dette ordnes i samråd med lege, jordmor, klinikk og pasientreiser. I tilfeller der man er selektert vekk og fødselen starter av seg selv før uke 39, blir man sendt med ambulansehelikopter/ambulanse/ambulansefly/ambulansebåt til rett plass.

En av grunnene til at det er slik er blant annet pga sentraliseringen i Norge. Gjennom tiden har fødeklinikker blitt redusert til fødestuer. Kvinner som venter barn opplever at dersom de vil ha med partner på fødselen, så må partner betale mye ut av egen lomme. Noen steder er det billigere for partner å bo på pasienthotell enn andre, dette er en pris som ikke er samkjørt blant sykehusene. Noen steder må fødselspartner forvente å betale rundt 10k for flyreise og hotellopphold, for å kunne stille på fødsel til eget barn. Regjeringen påstår at det er tilrettelagt for at partner skal kunne være med, men forskjellsbehandlingen blir først tydelig når man ser at de som bor noen minutter unna en fødestue og kunne spasert bort når fødselen starter, allikevel må betale i dyre dommer for å reise til et sykehus med høyere beredskap. Så er det noen som tenker "jaja, vi betaler i det minste ikke USA priser i Norge for å føde", og andre tenker "Hvis staten skulle betalt alle partnere hadde det blitt dyrt", men betaler vi ikke skatt nettopp for at vi skal kunne slippe å betale unødvendige medisinske kostnader? Regjeringen sier selv at de anbefaler partner å være med på fødselen, men har selv valgt å fjerne tilbud og gjøre det dyrt å reise og delta på fødsel? Og ja, man velger å bo i distriktet, men det var ofte ikke et valg da tilbudet ble fjernet, og man allerede bodde der. 

Så, jeg forstår at mange er skeptiske til 39 uker og fly, eller at partner skal kunne reise selv, men litt medfølelse og omtanke kommer man langt med.

God helg. 

Anonymkode: 70286...823

Som en som selv har bodd i distriktet med fødestue som nærmeste tilbud (denne fødestua er nedlagt nå), må jeg bare si at det er GODE grunner til at fødestuene selekterer hardt, og at de også legges ned. Hvis noe skjer, er fødestuene langt dårligere rustet til å håndtere situasjonen, det er et faktum. Og man kan ikke ha fødeavdelinger med gynekologer, operasjonssykepleiere etc, for ikke å snakke om barneavdelinger, på hvert et nes. Fagfolkene finnes ikke. Og de som finnes, vil ikke bo og jobbe på slike steder. De klarte ikke skaffe nok folk til Kristiansund en gang. 
Min fødsel gikk til h, selv om jeg var 28 år og lavrisiko. Jeg er VELDIG glad for at jeg valgte bort den lokale fødestua. En helikoptertransport som kanskje, kanskje ikke hadde gått bra midt i aktiv fødsel, nei det hadde ikke vært noe bra. 

Anonymkode: af4c1...866

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som en som selv har bodd i distriktet med fødestue som nærmeste tilbud (denne fødestua er nedlagt nå), må jeg bare si at det er GODE grunner til at fødestuene selekterer hardt, og at de også legges ned. Hvis noe skjer, er fødestuene langt dårligere rustet til å håndtere situasjonen, det er et faktum. Og man kan ikke ha fødeavdelinger med gynekologer, operasjonssykepleiere etc, for ikke å snakke om barneavdelinger, på hvert et nes. Fagfolkene finnes ikke. Og de som finnes, vil ikke bo og jobbe på slike steder. De klarte ikke skaffe nok folk til Kristiansund en gang. 
Min fødsel gikk til h, selv om jeg var 28 år og lavrisiko. Jeg er VELDIG glad for at jeg valgte bort den lokale fødestua. En helikoptertransport som kanskje, kanskje ikke hadde gått bra midt i aktiv fødsel, nei det hadde ikke vært noe bra. 

Anonymkode: af4c1...866

Mulig jeg har formulert meg dårlig. Seleksjonskriterier er bra og viktig, men regjeringen må tilrettelegge bedre for fødselspartner.

Kort og godt

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke din friske ledsager betale selv?

Hadde ikke falt meg inn å få det dekket selv engang.

Anonymkode: b782f...ce6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Snakk med sykehuset i stedet. Jeg var mye mindre plaget enn deg sist og hadde alltid med partner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2026 den 22.00):

Men det er jo du som velger svindyr nesespray i stedet for å gi mye billigere MME

Anonymkode: ff822...52b

Herregud 🤣

Anonymkode: 178f8...ecc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (På 19.9.2026 den 12.12):

Snakk med sykehuset i stedet. Jeg var mye mindre plaget enn deg sist og hadde alltid med partner.

Det er jo ikke snakk om om TS får ha med partner eller ikke. Partner skal være med uansett. Det handler om at TS ikke vil betale for å ha med partner.

Anonymkode: dea69...689

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare oppdatere.

Ultralydoperatør/gynekolog hadde satt seg bedre inn i journalen min og snudde helt om. "Herregud jente, jeg var ikke klar over hvor syk du er. Selvfølgelig skal vi dekke ledsager!". 

Så, det endte bra til slutt. Han er ledsager på reisen til, så får vi se hvordan kroppen er etter fødselen, men jeg tror ikke på mirakler  så vi får se hva de sier i Bodø. 

Takk til dere som har vist støtte og forståelse for situasjonen, dere er en god gjeng. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2026 den 17.43):

Ville bare oppdatere.

Ultralydoperatør/gynekolog hadde satt seg bedre inn i journalen min og snudde helt om. "Herregud jente, jeg var ikke klar over hvor syk du er. Selvfølgelig skal vi dekke ledsager!". 

Så, det endte bra til slutt. Han er ledsager på reisen til, så får vi se hvordan kroppen er etter fødselen, men jeg tror ikke på mirakler  så vi får se hva de sier i Bodø. 

Takk til dere som har vist støtte og forståelse for situasjonen, dere er en god gjeng. 

Så utrolig bra!

Men skummelt at de IKKE satte seg inn i journalen før de sa nei 🤯

Anonymkode: 5e3f8...829

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2026 den 17.51):

Det er faktisk forskjellige regler fra flyselskap til flyselskap, men når det er snakk om et risikosvangerskap, synes jeg det er rart at legen har gitt TS klarsignal til å reise så langt.

Jeg hadde selv et risikosvangerskap, og selv om jeg var i veldig god form nesten hele veien og ikke hadde noen fysiske plager, fikk jeg streng beskjed om at det ikke var forsvarlig å reise langt unna. Jeg kunne ikke engang reise til et sykehus som lå to timer unna.

Derfor synes jeg det er litt merkelig at TS kan reise så langt når hun har flere risikofaktorer, i tillegg til at det er snakk om flyreise og lengre avstand. Jeg hadde jo færre plager og var i god form, men fikk likevel beskjed om å holde meg i nærheten av sykehuset.

Anonymkode: 73b9a...6ba

Denne flyturen tar 20 minutter. Vi bor på en øy, og alle fødende blir sendt "over fjorden" med Widerøe hvis de ikke er selektert til å føde på lokalsykehuset. Uansett svangerskapsuke. 

Anonymkode: 5727a...a30

Skrevet

Godt det ordet seg, TS 🥰 Masse lykke til med fødsel.

Anonymkode: c447e...c21

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...