Gå til innhold

Er jeg kravstor? Pasientreiser og ledsager

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er gravid, har kraftig bekkenløsning i tillegg til at jeg har slått ut ryggen. Er høy rosikogravid og må igangsettes på et sykehus 8 timer unna med bil, og skal ta fly.

Klarer lite selv og er for det meste sengeliggende, og jeg reagerer på at min lege nekter å godkjenne at jeg kan ta med meg ledsager på flyreise, og nekter å rekvirere taxi fra flyplass til sykehus da "reisen er så kort, så du kan betale taxi eller ta buss". 

Er det jeg som er kravstor, eller er det grunn til å reagere?

Anonymkode: 70286...823

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja..tenker egentlig ikke det var urimelig av legen.

Du kan få hjelp til å komme deg på og av flyet. Og hvis det går buss skal de velge det. Buss er for funksjonshemmede også.

Anonymkode: f313d...c3e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er ganske spesielt

Anonymkode: 5e13b...041

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er høyrisikogravid og skal sendes til igangsetting med vanlig rutefly? Og det er helt uproblematisk for flyselskapet? Det høres jo ut som om du burde ha medisinsk følge, og hvertfall ikke reise alene. 

Anonymkode: 49905...493

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Men man skal jo ikke fly når man er høygravid det er høy risiko for at man føder på flyet 

Anonymkode: 73b9a...6ba

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er vel vanlig at ledsager må betale selv? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Summeer skrev (2 minutter siden):

Det er vel vanlig at ledsager må betale selv? 

Ikke hvis helsepersonell vurderer at pasienten må ha med seg ledsager for at det skal være forsvarlig. Da får ledsager dekket reisen. 

Endret av Ullvott
Skrevet

Men bekkenløsning og det å være risikogravid er jo ikke i seg selv medisinsk årsak til å trenge ledsager? Om det er aktuelt med fly er du vel max rundt uke 32... 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (3 minutter siden):

Men bekkenløsning og det å være risikogravid er jo ikke i seg selv medisinsk årsak til å trenge ledsager? Om det er aktuelt med fly er du vel max rundt uke 32... 

Jeg er i uke 37 når jeg skal igangsettes, dette er vanlig i distriktsnorge

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du er høyrisikogravid og skal sendes til igangsetting med vanlig rutefly? Og det er helt uproblematisk for flyselskapet? Det høres jo ut som om du burde ha medisinsk følge, og hvertfall ikke reise alene. 

Anonymkode: 49905...493

Ullvott skrev (4 minutter siden):

Ikke hvis helsepersonell vurderer at pasienten må ha med seg ledsager for at det skal være forsvarlig. Da får ledsager dekket reisen. 

Det er jo dette legen har vurdert. Det er forsvarlig at hun flyr, og at hun flyr alene (eller partner betaler reise selv).

I distriktet er dette en veldig vanlig problemstilling. Ville blitt mange ledsagerbilletter hvis alle som skal til sykehuset før termin skulle fått det dekket. 

Anonymkode: f313d...c3e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men man skal jo ikke fly når man er høygravid det er høy risiko for at man føder på flyet 

Helt vanlig i distriktsnorge at alle høyrisikogravide sendes med vanlig rutefly.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er i uke 37 når jeg skal igangsettes, dette er vanlig i distriktsnorge

Får du fly i uke 37?? Mange flyselskap har 35 som øvre grense. 

• Liker 1
Skrevet

Til TS: jeg reagerer også på dette, men det kommer an på ditt funksjonsnivå, og ikke selve diagnosen. Hvis du kommer deg inn og ut av transportmidlet ved egen hjelp, og klarer å få med deg det du trenger av bagasje og eventuelt utstyr selv har du ikke nødvenedigvis rett til ledsager. Men hvis du trenger assistanse til noe av dette, og/eller er nærmest invalidisert, bør legen vurdere at du har rett på ledsager. Det er helt vanlig i distriktsnorge. 

Vedkommende skulle antakeligvis også rekvirert drosje fra flyplassen. Har du rett på pasienttransport, har du rett på transport hele veien. Det er klart at hvis du er i stand til å ta buss, så skal du gjøre det, og sende krav til pasientreiser i etterkant, men hvis du ikke er i stand til det, skal du ha drosje på statens regning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt vanlig i distriktsnorge at alle høyrisikogravide sendes med vanlig rutefly.

Det er det ikke når jeg gikk gravid så var det mange som ble sendt til sykehus 2timer unna og det var ingen som ble sendt med fly da 

AnonymBruker
Skrevet

mulig jeg ikke er på notene nå men kan du ta deg av baby når den kommer?

Anonymkode: fef34...93e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (2 minutter siden):

Til TS: jeg reagerer også på dette, men det kommer an på ditt funksjonsnivå, og ikke selve diagnosen. Hvis du kommer deg inn og ut av transportmidlet ved egen hjelp, og klarer å få med deg det du trenger av bagasje og eventuelt utstyr selv har du ikke nødvenedigvis rett til ledsager. Men hvis du trenger assistanse til noe av dette, og/eller er nærmest invalidisert, bør legen vurdere at du har rett på ledsager. Det er helt vanlig i distriktsnorge. 

Vedkommende skulle antakeligvis også rekvirert drosje fra flyplassen. Har du rett på pasienttransport, har du rett på transport hele veien. Det er klart at hvis du er i stand til å ta buss, så skal du gjøre det, og sende krav til pasientreiser i etterkant, men hvis du ikke er i stand til det, skal du ha drosje på statens regning. 

Jeg har så kraftig bekkenløsning at jeg ikke klarer å gå uten støtte. I tillegg slo jeg ut ryggen sist uke, og er som nevnt sengeliggende. Jeg klarer ikke å bære noe, og klarer ikke å ta på sokker, bukser og truser selv. Legen som har nektet meg ledsager måtte selv hjelpe meg med å få opp og ned beina fra undersøkelsesbenken. Har svangerskapsdiabetes, ulcerøs kolitt og ødem i kroppen.

Jeg har ikke sjans til å klare meg på egenhånd. Klart at partner skal være med på fødsel, men jeg syntes det er urimelig at legen bruker det som en unnskyldning at han "skal uansett være med og må kjøpe egen billett", for å nekte å la han være med som reiseledsager. Hva om han satt i rullestol? Hva om jeg ikke hadde hatt en partner? Hva om han ikke fikk fri fra jobb? 

Og ja, hun nekter å rekvirere taxi "det er så kort vei til flyplassen uansett".

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er det ikke når jeg gikk gravid så var det mange som ble sendt til sykehus 2timer unna og det var ingen som ble sendt med fly da 

To timer unna i bil er jo vanlig i distriktsnorge. TS, derimot, har en 8 timers biltur. Da er det ikke urimelig med fly. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er Bodø og lofoten. 7-8 timer unna med bil. Helt normalt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

mulig jeg ikke er på notene nå men kan du ta deg av baby når den kommer?

Anonymkode: fef34...93e

Det er jeg usikker på, men da får partner omsorgspermisjon (tror jeg). Jeg frykter dessverre bekkenløsningen er så ille at den vil følge meg i lang tid fremover. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spurte om å føde på sykehuset som er to timer unna, men fikk ikke lov da det ikke er barnelege der. Har også et lokalt sykehus 4 minutter unna, men de tar ikke inn høyrisiko. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...