Gå til innhold

Er jeg kravstor? Pasientreiser og ledsager

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei.

Jeg er gravid, har kraftig bekkenløsning i tillegg til at jeg har slått ut ryggen. Er høy rosikogravid og må igangsettes på et sykehus 8 timer unna med bil, og skal ta fly.

Klarer lite selv og er for det meste sengeliggende, og jeg reagerer på at min lege nekter å godkjenne at jeg kan ta med meg ledsager på flyreise, og nekter å rekvirere taxi fra flyplass til sykehus da "reisen er så kort, så du kan betale taxi eller ta buss". 

Er det jeg som er kravstor, eller er det grunn til å reagere?

Anonymkode: 70286...823

Ved hjelpebehov, kontakt flyselskapet, så hjelper de. 

Folk med kreft får ikke følge, så en selvpåført graviditet burde gå fint. 

Pasientransport kan du stå og vente på I opptil 45minutter, så det anbefales ikke. 

Anonymkode: 1e6c7...a27

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

skal uansett være med og må kjøpe egen billett", for å nekte å la han være med som reiseledsager. Hva om han satt i rullestol? Hva om jeg ikke hadde hatt en partner? Hva om han ikke fikk fri fra jobb?

Da ville vurderingen blitt annerledes. 

Det er krav som må oppfylles for å reise med ledsager.  Og legen har gjort en vurdering på at disse ikke er oppfylt for deg nå. 

Flyselskap tilbyr assistanse til folk som sitter i rullestol eller ikke kan gå selv. Da tar de av seg bagasje også.

Anonymkode: f313d...c3e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hei.

Jeg er gravid, har kraftig bekkenløsning i tillegg til at jeg har slått ut ryggen. Er høy rosikogravid og må igangsettes på et sykehus 8 timer unna med bil, og skal ta fly.

Klarer lite selv og er for det meste sengeliggende, og jeg reagerer på at min lege nekter å godkjenne at jeg kan ta med meg ledsager på flyreise, og nekter å rekvirere taxi fra flyplass til sykehus da "reisen er så kort, så du kan betale taxi eller ta buss". 

Er det jeg som er kravstor, eller er det grunn til å reagere?

Man skulle tro at i et land hvor man skriker om at folk må flere barn så ville man tilby gratis transport for mor og far, pasienthotell og parkering, men den gang ei. 

I Norge må de aller aller fleste betale for taxituren til sykehuset selv.

Anonymkode: 3622f...997

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pasientransport kan du stå og vente på I opptil 45minutter, så det anbefales ikke. 

Til det jeg har uthevet: når skal folk forstå at det ikke er diagnosen, men funksjonsnivået som teller? :murvegg:Kreftpasienter som trenger assistanse under reisen får også ledsager. Ikke fordi de har kreft, men fordi de trenger hjelp. 

Endret av Ullvott
  • Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen får kreft fordi de røyker, hva er poenget ditt? 

Flyselskapet løfter ikke bagasje. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har så kraftig bekkenløsning at jeg ikke klarer å gå uten støtte. I tillegg slo jeg ut ryggen sist uke, og er som nevnt sengeliggende. Jeg klarer ikke å bære noe, og klarer ikke å ta på sokker, bukser og truser selv. Legen som har nektet meg ledsager måtte selv hjelpe meg med å få opp og ned beina fra undersøkelsesbenken. Har svangerskapsdiabetes, ulcerøs kolitt og ødem i kroppen.

Jeg har ikke sjans til å klare meg på egenhånd. Klart at partner skal være med på fødsel, men jeg syntes det er urimelig at legen bruker det som en unnskyldning at han "skal uansett være med og må kjøpe egen billett", for å nekte å la han være med som reiseledsager. Hva om han satt i rullestol? Hva om jeg ikke hadde hatt en partner? Hva om han ikke fikk fri fra jobb? 

Og ja, hun nekter å rekvirere taxi "det er så kort vei til flyplassen uansett".

Folk i rullestol får ikke pasientreiser lettere enn andre..?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte om å føde på sykehuset som er to timer unna, men fikk ikke lov da det ikke er barnelege der. Har også et lokalt sykehus 4 minutter unna, men de tar ikke inn høyrisiko. 

Er det fastlegen din som sier dette? Isåfall hadde jeg ringt sykehuset du skal til og bedt om råd derfra. De kan også gi tommel opp for ledsager, taxi m.m.

Anonymkode: f1d8a...5b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De gjør det når du bestiller assistanse 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk i rullestol får ikke pasientreiser lettere enn andre..?

Som en som har jobbet i bofellesskap: jo, de har rett på ledsager. Alltid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det fastlegen din som sier dette? Isåfall hadde jeg ringt sykehuset du skal til og bedt om råd derfra. De kan også gi tommel opp for ledsager, taxi m.m.

Anonymkode: f1d8a...5b3

Det var lurt, og noe å prøve. Det var legen på ultralyd i dag som sa det.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle for kreft fordi de røyker. Det er mye mer belastende for kroppen med kreft enn svangerskap. Det var poenget. 

Flyselskapet henter deg I rullestol og tar da også bagasjen din jo. Men de må kontaktes på forhånd. 

AnonymBruker
Skrevet

Som en som har jobbet i bofellesskap: jo, de har rett på ledsager. Alltid.

Nei, det har de ikke. Jeg har  en partner som sitter i rullestol.... 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle for kreft fordi de røyker. Det er mye mer belastende for kroppen med kreft enn svangerskap. Det var poenget. 

Flyselskapet henter deg I rullestol og tar da også bagasjen din jo. Men de må kontaktes på forhånd. 

Jeg måtte på sykehuset for en måned siden og spurte da om assistanse med Widerøe for å hjelpe med bagasje, og fikk beskjed at de ikke løftet bagasjen, men kunne hjelpe med rullestolen. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan ta feil, men om du er sengebunden så klarer du neppe komme deg frem på flyplass selv til gate osv. Du trenger vel da rullestol? I så tilfelle må du dokumentere dette. 

I tillegg mener jeg man kan få innvilget reise til/fra, men Pasientreiser kan kreve at du deler transport med andre som skal til sykehus om de sender maxitaxi/buss. Trolig får du vanlig taxi.

Jeg hadde ringt pasientreiser og spurt om råd. 

Du er ikke ordinørt gravid - du er sengebunden uten evne til normal fremkomstevne. 

Ring pasientreiser, om de virker støtte din sak på praksis får du med noen på legetime og tar det opp igjen - og evt klager inn til Statsforvalter om legen bsre er vrang. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte på sykehuset for en måned siden og spurte da om assistanse med Widerøe for å hjelpe med bagasje, og fikk beskjed at de ikke løftet bagasjen, men kunne hjelpe med rullestolen. 

Hadde du da bestilt assistanse?  På billetten? 

Da hjelper de deg med bagasje også. Det må du skrive under bestilling 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som høyrisiko gravid måtte selv komme meg på sykehuset for keisersnitt. 

Du får flyreise dekket. Hvorfor mener du at du skal ha taxi? Skal alle gravide bli transportert i taxi rundt omkring?

Anonymkode: 6acb5...8bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det har de ikke. Jeg har  en partner som sitter i rullestol.... 

Så, i en nødsituasjon skal din partner bare klare seg selv, helt uten assistanse? Komme seg til nødutgang selv? Uten hjelp? 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ta feil, men om du er sengebunden så klarer du neppe komme deg frem på flyplass selv til gate osv. Du trenger vel da rullestol? I så tilfelle må du dokumentere dette. 

I tillegg mener jeg man kan få innvilget reise til/fra, men Pasientreiser kan kreve at du deler transport med andre som skal til sykehus om de sender maxitaxi/buss. Trolig får du vanlig taxi.

Jeg hadde ringt pasientreiser og spurt om råd. 

Du er ikke ordinørt gravid - du er sengebunden uten evne til normal fremkomstevne. 

Ring pasientreiser, om de virker støtte din sak på praksis får du med noen på legetime og tar det opp igjen - og evt klager inn til Statsforvalter om legen bsre er vrang. 

Her var det gode råd, takk!

• Liker 1
Skrevet

Du får flyreise dekket. Hvorfor mener du at du skal ha taxi? Skal alle gravide bli transportert i taxi rundt omkring?

Var du også invalidisert? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høyrisikogravid kan jo bare bety at du er over 38 år, eller tjukk, men ellers helt fin helsemessig. 

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...