Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Bokslukern skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner godt hva du sier. Bodd på Østlandet i 7 år nå, og har fortsatt ikke fått en eneste venninne. Har mannen og de vennene han hadde fra før her, så vi er sosiale, men når han er f.eks på jobbreise, har jeg ingen kontakt med folk utenom jobben. Har masse venner på mitt tidligere hjemsted nordpå, og vi inkluderte stadig nyinnflyttere i vennegjengen. Veldig annerledes her. 

Jeg har forsøkt turgruppe, treningssenter, kor, strikkeklubb mm. Men østlendinger er fryktelig vanskelig å komme inn på. Har gått hardt utover selvtilliten, jeg begynner å tvile på om jeg er en «likanes» person. 

Det er vanskelig i enkelte slike settinger, for folk setter seg med de man har snakket med før. Så begynner tre av de å snakke om en person de kjenner. Person fire vet ikke hvem dette er, og spør, og de forteller at “det er hun som ser ut sånn og sånn”, uten å bry seg om at person nummer fem (som er meg) ikke har de samme referanserammene.

Jeg er ikke ts. Men setter meg selvsagt ned med folk jeg ikke kjenner for å bli kjent. Men så forteller de at den ene har vært på tur DER. Og DER ligger bak den haugen, forbi den skolen også bak den åsen i den kommunen 🙄.

Anonymkode: 16026...135

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så mannen din og du skal flytte fra Østlandet og er enige?😊det må være godt. 

Anonymkode: e4048...1ee

Vi bor ikke på østlandet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vanskelig i enkelte slike settinger, for folk setter seg med de man har snakket med før. Så begynner tre av de å snakke om en person de kjenner. Person fire vet ikke hvem dette er, og spør, og de forteller at “det er hun som ser ut sånn og sånn”, uten å bry seg om at person nummer fem (som er meg) ikke har de samme referanserammene.

Jeg er ikke ts. Men setter meg selvsagt ned med folk jeg ikke kjenner for å bli kjent. Men så forteller de at den ene har vært på tur DER. Og DER ligger bak den haugen, forbi den skolen også bak den åsen i den kommunen 🙄.

Veldig gjennkjennbart. Og noen er jo ikke naturlig inkluderende. Har opplevd flere ganger at voksn mennesker skal vise frem bilde av noe på telefonen og viser til tre, men ikke den fjerde. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi bor ikke på østlandet.

Åå okei. Hvor bor dere da?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Får du ikke lyst til å flytte nordover da? Vi har faktisk også noen vi kjenner her gjennom mannen min. Mannen min har en eldre bror her og hannes samboer da. Så snakker med dem av og til. Men det erstatter jo på ingen måte venner og familie i Nord. For ikke snakke om folket❤️mannen min er borte halve året, annen hver måned så da er jeg alene. Blir deprimert av det. Hvor på Østlandet bor du?

Samboer har barn her og kan ikke flytte. Men jeg savner ikke nord veldig heller. Mye dårlig vær og dårlige somre. Så jeg blir nok her og fortsetter jakten på vennskap. Jeg bor mellom Oslo og Drammen. 

Endret av Bokslukern
  • Liker 1
Skrevet
Bokslukern skrev (2 timer siden):

Samboer har barn her og kan ikke flytte. Men jeg savner ikke nord veldig heller. Mye dårlig vær og dårlige somre. Så jeg blir nok her og fortsetter jakten på vennskap. Jeg bor mellom Oslo og Drammen. 

Ja dårlig somre var noe vi rømte fra. Men synes å være borte fra familie og venner er verre…

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 17.09):

Haha ja det er vel mange som søker lykken på Østlandet. Det er mange fordeler med Østlandet. Billigere drivstoff, mer kollektivtransport, billigere å reise til syden eller utlandet generelt med fly, bedre sykehus tilbud og bedre tilbud til det meste generellt, bedre klima. Bedre både jobb og utdanningsmuligheter. Meeen har man familie og venner i Nord så blir det en avveiningssak. Og kanskje familie og venner var viktigere for meg i hverdagen enn jeg innså. 

Stort sett billigere drivstoff i Bergen med mindre du tenker å fylle tanken i Sverige (Sverige var dyrere enn Bergen i sommer)

Anonymkode: d0e1d...f4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2026 den 22.08):

Men hva har du gjort for å trives? Hvilken innsats har du gjort for å finne deg venner? For meg virker det som du bare har bestemt deg for at du ikke trives, og derfor heller bare drømmer om å flytte hjem, og droppe gjøre noe for å bedre situasjonen din. 

Det er langt i fra alle oss fra nord som fortsetter med den slags språk etter vi er ferdige med ungdomskolen. De eneste nordlendinger jeg kjenner som snakker slik, er de som bor i bygdestrøkene. 

Anonymkode: f92b1...5a8

https://www.vol.no/nyheter/n/rrOqk8/det-er-helt-fette-bak-maal-at-de-maler-et-sentrumsbygg-i-saanne-skitfarger-naar-byen-skal-vaere-blaa

les denne…

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2026 den 15.52):

Vi har bodd her i snart 1 år. Østlendinger og nordlendinger er 2 forskjellige folkeslag føles det som.

Gi det litt tid, mer enn et år. Jeg brukte kanskje tre år på å finne meg tilrette, flyttet fra nord i 2001.
Jeg føler også at vi er forskjellige, men har blitt vant til at det er sånn. Jeg kan likevel være den jeg er. Har blitt kjent med mange fine folk underveis og nå kan jeg ikke tenke meg å flytte nordover igjen. 

Anonymkode: 265c9...c5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gi det litt tid, mer enn et år. Jeg brukte kanskje tre år på å finne meg tilrette, flyttet fra nord i 2001.
Jeg føler også at vi er forskjellige, men har blitt vant til at det er sånn. Jeg kan likevel være den jeg er. Har blitt kjent med mange fine folk underveis og nå kan jeg ikke tenke meg å flytte nordover igjen. 

Anonymkode: 265c9...c5c

Okei godt å høre. Ja skal gi det mere tid, må jo det, så lenge dattra mi går skole her. Håper jo på at jeg også skal begynne å trives mer etterhvert. Hvor i nord flyttet du fra? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2026 den 12.32):

Ja kanskje det er litt i det. Har vel ikke gjort så stor innsats, for følte vel ganske fort at det kjentes feil ut. Har tenkt å gjøre med med situasjonen. Har vurdert å begynne på treningssenteret her. Men vet ikke helt hvordan jeg skal komme i kontakt med de på min aldersgruppe… går mye tur med hund, men det er jo alene. Ja det med dialektene var jo kanskje satt på spissen, om du bor her så er kanskje nordlendingene du hører og du selv litt utvannet? Selv jeg som har vært her kun 1 år har blitt nødte til å snakke penere og erstatte noen ord for å bli forstått. 

Tenk litt på om det er det livsrådet du vil gi datteren din. "Er det ingen som tar initiativ for å bli venner? Da er det bare gi opp!" ? Veldig satt på spissen, men likevel. Hvis man er i en situasjon man ikke trives i, så må man gjøre en innsats selv for å bedre det. Det tar tid å etablere bekjentskaper i voksen alder. 

Treningssenter med gruppetimer er en start. Men du får ikke venner på første timen. Om hunden er av typen som går overens med andre hunder, søk på fb etter turvenner. Se etter løpegrupper eller lag din egen skigruppe. Si at du tenker gå en tur fra utfartsparkeringen hver onsdag kl 18, og om noen vil bli med så er de velkommen. Kanskje det ikke kommer noen, kanskje det kommer to. Fortsett å møt opp. 

Det er sjeldent man kommer over disse ekstroverte menneskene som ser en ny person og tenker "deg skal jeg bli venn med". Man må tørre vise at man ønsker bekjentskaper. Det er garantert noen som har sett deg, men tror du trives alene. 

Jeg har bodd på østlandet i 11 år nå, og har ikke hatt noe behov for å forfine språket eller dempe dialekten. Jeg må snakke litt roligere bare, siden jeg snakker på inn- og utpust. 

Anonymkode: f92b1...5a8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...