Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å gjøre en lang historie kort. Den yngste jenta vår hadde det ikke bra på skolen og fikk ikke den oppfølgningen hun trengte. Etter mye om og men tok vi henne med og flyttet fra Nord Norge til Østlandet. På grunn av den dårlige skolen der vi bodde, men også til bedre klima osv.  Jenta trives bedre på skolen her, men får fremdeles ikke den tilretteleggingen hun trenger. Det er muligens et resurssprobmem som gjelder over hele landet. 
Uansett, jeg savner hjem. Vi var enige da vi flyttet om å gi det et år eller to og mistrivdes vi skulle vi flytte hjem. Mannen min virker og trives bedre her og ønsker ikke tilbake. Datteren min ønsker kanskje å søke seg inn på VGS i Nord hun vet ikke helt. Vel jeg savner iallefall jobben min, venner og ikke minst familie sykt masse og ønsker ikke å vli boende her… hva kan jeg gjøre?? Er klar over at jeg har rotet meg opp i dette selv. 

Anonymkode: e4048...1ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du for å finne deg til rette da? Prøver du aktivt å komme deg ut blandt folk for å skape deg et nettverk feks? 

Anonymkode: faf44...1fa

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi det litt tid og gi jenta stabilitet siden dere flyttet for hennes del. Kanskje lettere å evt flytte hjem igjen når du ser hvor veien hennes går videre etter at hun har begynt på vgs og evt flytter hjemmefra.

Anonymkode: 67cb3...655

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei kan egentlig ikke si det. Går bare rundt og tenker på at jeg vil hjem. Vet ikke helt hvordan jeg skal komme i kontakt med folk. Har jo kollegaer på jobben, men de er ikke mer enn det. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte uansett at vi skulle bo her til hun var ferdig på ungdomsskolen. Å så får vi se hva hun velger å gjøre med videregående. Men ja alt føles så fremmed her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei kan egentlig ikke si det. Går bare rundt og tenker på at jeg vil hjem. Vet ikke helt hvordan jeg skal komme i kontakt med folk. Har jo kollegaer på jobben, men de er ikke mer enn det. 

Melde deg inn i en klubb, forening, idrettslag e.l. Fins noe for alle; idrett, brettspill, strikkeklubb, turgrupper, menighet. Listen er ganske lang.

Anonymkode: 67cb3...655

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tenkte uansett at vi skulle bo her til hun var ferdig på ungdomsskolen. Å så får vi se hva hun velger å gjøre med videregående. Men ja alt føles så fremmed her. 

Vent til vgs begynner. Om hun ønsker å gå skole i nord så flytter du med. Så kan far komme på besøk.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dere bodd det nye stedet? 

Anonymkode: 72573...004

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bodd her i snart 1 år. Østlendinger og nordlendinger er 2 forskjellige folkeslag føles det som.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har bodd her i snart 1 år. Østlendinger og nordlendinger er 2 forskjellige folkeslag føles det som.

Det er faktisk det, føler det samme som innflyttet Vestlending. Flytta hjem

Anonymkode: 3f25c...123

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja føler menneskene her er helt annerledes enn oss… ikke noe galt med det altså, men føles så fremmed. Hvor lenge bodde du på Østlandet før du flyttet tilbake til Vestlandet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja føler menneskene her er helt annerledes enn oss… ikke noe galt med det altså, men føles så fremmed. Hvor lenge bodde du på Østlandet før du flyttet tilbake til Vestlandet?

6-7 år, ja det føltes fremmed.  Ville ikkje at barna skulle vokse opp å bli "østlendinger".  Var singel når jeg kom dit.

Anonymkode: 3f25c...123

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nordlendinger og østlendinger er to ulike folkeslag. Har vært gift med en fra Tromsø, jeg elsker det nordnorske språket og lynnet. Generalisert såklart, men forskjellen er stor. 

Anonymkode: fc1b2...b01

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, nordlendinger og østlendinger er to ulike folkeslag. Har vært gift med en fra Tromsø, jeg elsker det nordnorske språket og lynnet. Generalisert såklart, men forskjellen er stor. 

Anonymkode: fc1b2...b01

Ja forskjellen er stor. Merker det. Men må bare forsøke å gjøre det beste ut av det. Klimaet her på Østlandet er iallefall mye bedre. Aldri hatt så fin sommer som i år noen sinne. Tror vi har hatt flere finværsdager i sommer enn jeg har hatt hele livet mitt samlet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bedre råd enn de du alt har fått - vil bare si at jeg føler ordentlig med deg. Flyttet også til Østlandet og fin leilighet, fint vær, fin småby - men fra alt av venner, livet og omgivelsene jeg elsket. Herregud som jeg har lengta nordover. Det kjennes en del bedre nå etter to år - jeg kjenner fortsatt ikke så mange, men går i kor og trener og møter venner i Oslo i blant, og har bare bestemt meg for at nå som vi først bor her, skal jeg utnytte de mulighetene som er her. Og så må jeg ofte hjem på besøk. Mannen min trives også bedre enn meg (vi har ikke unger), men vi må nok flytte tilbake om en stund kjennes det ut som. 

Anonymkode: 37e59...cb7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke bedre råd enn de du alt har fått - vil bare si at jeg føler ordentlig med deg. Flyttet også til Østlandet og fin leilighet, fint vær, fin småby - men fra alt av venner, livet og omgivelsene jeg elsket. Herregud som jeg har lengta nordover. Det kjennes en del bedre nå etter to år - jeg kjenner fortsatt ikke så mange, men går i kor og trener og møter venner i Oslo i blant, og har bare bestemt meg for at nå som vi først bor her, skal jeg utnytte de mulighetene som er her. Og så må jeg ofte hjem på besøk. Mannen min trives også bedre enn meg (vi har ikke unger), men vi må nok flytte tilbake om en stund kjennes det ut som. 

Jeg trodde alt skulle bli bra når vi kom hit. Flere muligheter, bedre klima og bedre skoletilbud til min yngste datter. Vil nevne at jeg har eldre barn som er blitt voksne som bor i Nord og nå skjønner jeg ikke lengre hva jeg tenkte.. at jeg trodde jeg skulle trives..  men det er jo ikke alltid slik at man kan bo på samme plass som alle sine voksne barn. Jeg savner de så sykt masse og de vil ikke flytte hit, en skal blant annet studere i Trondheim. Vi bor også i en by en time fra Oslo. Har ingen venner her enda. Ser at i morgen sto det på facebook at det skulle være strikkekafe.. jeg strikker egentlig ikke, men kanskje jeg skulle gå for å bli kjent med noen… jeg håper håper at vi skal nordover igjen etter noen år…

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg trodde alt skulle bli bra når vi kom hit. Flere muligheter, bedre klima og bedre skoletilbud til min yngste datter. Vil nevne at jeg har eldre barn som er blitt voksne som bor i Nord og nå skjønner jeg ikke lengre hva jeg tenkte.. at jeg trodde jeg skulle trives..  men det er jo ikke alltid slik at man kan bo på samme plass som alle sine voksne barn. Jeg savner de så sykt masse og de vil ikke flytte hit, en skal blant annet studere i Trondheim. Vi bor også i en by en time fra Oslo. Har ingen venner her enda. Ser at i morgen sto det på facebook at det skulle være strikkekafe.. jeg strikker egentlig ikke, men kanskje jeg skulle gå for å bli kjent med noen… jeg håper håper at vi skal nordover igjen etter noen år…

Jeg kjenner meg SÅNN igjen, selv om jeg har en litt annen situasjon med tanke på at jeg ikke har barn jeg savner. Det må være enda kjipere enn å savne venner. 
For meg virket det også som en utrolig god idé å flytte ut fra de utsiktene som var da vi gjorde det. Det ble ikke som jeg hadde planlagt, og det er pga timg utenfor min kontroll. Men jeg sier til meg selv, og deg; vi prøvde! Vi tok modige og gode valg ut fra situasjonen vi sto i. Så ble det ikke som tenkt, men vi går ikke rundt og angrer på at vi ikke gjorde det. 💜 Sitter forresten på toget fra nettopp Trondheim nå - det går an å ta turer dit og besøke studenten! Strukkekafé i morgen heier jeg på  

Du får si ifra om du bor i nærheten av Vestfold. Da kan vi lengte nordover og lære oss å strikke side by side! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...