AnonymBruker Skrevet 10. september #41 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nordlendinger er sosiale, joviale, gjerne høylytte, morsomme og sier ting rett ut. Kaller en spade for spade. Østlendinger er tørrere, blide og høflige, men ikke så joviale og byr vel ikke så mye på seg selv. Konkrete forskjeller. Jeg sto bak en ung man i kassen på bunnpris i nord norge da han hadde roter bort kortet sitt. Han sa « æ har kuka bort korte så æ får ikke betalt nu» .. å ingen i køen foretrakk en mine. Helt normal språkbruk i Nord Norge. På Østlandet sier man ikke det i kassa uten at folk reagere iallefall. Dette er selvfølgeli generelt og gjelder selvfølgeli ikke alle. Men føler det må understrekes. Anonymkode: e4048...1ee Jeg er østlending, men jeg har fått inntrykk av det samme. Kanskje jeg skal flytte til nord, virker så trivelig🥹 Blir ikke egentlig kjent med østlendinger føler jeg.. Anonymkode: 0c2da...724 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #42 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er østlending, men jeg har fått inntrykk av det samme. Kanskje jeg skal flytte til nord, virker så trivelig🥹 Blir ikke egentlig kjent med østlendinger føler jeg.. Anonymkode: 0c2da...724 Haha morsomt at østlendinger har samme inntrykk. 😅kanskje vi alle bare skal flytte nordover🤷♀️😅hvor på østlandet bor du og bor du på din hjemplass? Anonymkode: e4048...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #43 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nordlendinger er sosiale, joviale, gjerne høylytte, morsomme og sier ting rett ut. Kaller en spade for spade. Østlendinger er tørrere, blide og høflige, men ikke så joviale og byr vel ikke så mye på seg selv. Konkrete forskjeller. Jeg sto bak en ung man i kassen på bunnpris i nord norge da han hadde roter bort kortet sitt. Han sa « æ har kuka bort korte så æ får ikke betalt nu» .. å ingen i køen foretrakk en mine. Helt normal språkbruk i Nord Norge. På Østlandet sier man ikke det i kassa uten at folk reagere iallefall. Dette er selvfølgeli generelt og gjelder selvfølgeli ikke alle. Men føler det må understrekes. Anonymkode: e4048...1ee Hva har banning med jovialitet å gjøre? Hilsen østlending gift med nordlending Anonymkode: 11157...d5e
AnonymBruker Skrevet 10. september #44 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har banning med jovialitet å gjøre? Hilsen østlending gift med nordlending Anonymkode: 11157...d5e Banning har ingenting med jovialitet å gjøre. Banning er en måte nordlendinger kommuniserer på. Bruker mer bannskap for å forsterke noe. Som feks : æ e fette lei.. på østlandet ville de kanskje sagt jeg er veldig lei.. nordnorsk: det va på et kløyva fetthår. østlandsk: det var på hengende håret. nordnorsk: den va fan mæ stugg østlandsk: den var veldig stygg nordlendinger er ofte mer joviale og inkluderende, men det har ikke noe med banning å gjøre. Er vel mer folkeslaget. Anonymkode: e4048...1ee
AnonymBruker Skrevet 10. september #45 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): I Oslo og stedene rundt der folk pendler inn til jobb i byen er det veldig mange nordlendinger. Har bodd her i førti år, innflytter fra en annen del av Østlandet, og forundres over stadig nye generasjoner av nordlendinger som kommer flyttende… Sp her kryr det av likesinnede! Anonymkode: f2203...77a Det bor sikkert flere nordlendinger i Oslo og Akershus enn i Nordland, så… 😅 Anonymkode: d14f1...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #46 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det bor sikkert flere nordlendinger i Oslo og Akershus enn i Nordland, så… 😅 Anonymkode: d14f1...5ff Hvis dette stemmer skulle det vært en møteplass for likesinnede!😅 Anonymkode: e4048...1ee
AnonymBruker Skrevet 12. september #47 Skrevet 12. september Føler med deg. Har det ganske likt selv. Men her er min bedre halvdel og jeg innstilt på en felles tidslinje på når vi skal flytte herfra. Lykke til, til oss begge. Anonymkode: 16026...135 2
AnonymBruker Skrevet 12. september #48 Skrevet 12. september Men hva har du gjort for å trives? Hvilken innsats har du gjort for å finne deg venner? For meg virker det som du bare har bestemt deg for at du ikke trives, og derfor heller bare drømmer om å flytte hjem, og droppe gjøre noe for å bedre situasjonen din. AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 19.08): Banning har ingenting med jovialitet å gjøre. Banning er en måte nordlendinger kommuniserer på. Bruker mer bannskap for å forsterke noe. Som feks : æ e fette lei.. på østlandet ville de kanskje sagt jeg er veldig lei.. nordnorsk: det va på et kløyva fetthår. østlandsk: det var på hengende håret. nordnorsk: den va fan mæ stugg østlandsk: den var veldig stygg nordlendinger er ofte mer joviale og inkluderende, men det har ikke noe med banning å gjøre. Er vel mer folkeslaget. Anonymkode: e4048...1ee Det er langt i fra alle oss fra nord som fortsetter med den slags språk etter vi er ferdige med ungdomskolen. De eneste nordlendinger jeg kjenner som snakker slik, er de som bor i bygdestrøkene. Anonymkode: f92b1...5a8
AnonymBruker Skrevet 12. september #49 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 19.14): Hvis dette stemmer skulle det vært en møteplass for likesinnede!😅 Anonymkode: e4048...1ee De trenger jo strengt talt ikke det siden de er så mange «over alt», ellers har du alltids Scotsman Anonymkode: d14f1...5ff 2
AnonymBruker Skrevet 12. september #50 Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2026 den 15.01): Ja kan jo dra neste gang. Det var bare en helt annen aldersgruppe. De som gikk inn var på alder med foreldrene mine. Alle som en liksom. Men jeg kan jo seff gå uansett.. Anonymkode: e4048...1ee Husk at alder ikke trenger å ha noe å bety. Da jeg var student ble min nærmeste medstudent ei som 22 år eldre enn meg. Hun i 40-åra med barn som bare var noen få år yngre enn meg, mens jeg var tidlig i 20-årene Anonymkode: 461e4...1c1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #51 Skrevet 13. september Mitt beste tips som innflytter i ei bygd med ca 800 innbyggere er å finne andre innflyttere i stedet for å prøve å bli venn med de som har hengt sammen siden barnehagen. Du kommer ikke inn i den gjengen uansett hva du gjør. Vi bor på det som mannen regner som sitt hjemsted, men han betraktes fremdeles som innflytter selv om han kom hit for over 50 år siden... Anonymkode: 1786b...c02 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #52 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er langt i fra alle oss fra nord som fortsetter med den slags språk etter vi er ferdige med ungdomskolen. De eneste nordlendinger jeg kjenner som snakker slik, er de som bor i bygdestrøkene. Anonymkode: f92b1...5a8 Ikke min erfaring i det hele tatt. Alle jeg kjenner (eldre millennials) fra byen (Tromsø) snaker sånn, men det har jo ingenting med bannskap å gjøre. Tro meg, du hører forskjell på nordnorsk bannskap og nordnorsk "hverdagsspråk". Anonymkode: 11f5d...e35 2
Bokslukern Skrevet 13. september #53 Skrevet 13. september Jeg skjønner godt hva du sier. Bodd på Østlandet i 7 år nå, og har fortsatt ikke fått en eneste venninne. Har mannen og de vennene han hadde fra før her, så vi er sosiale, men når han er f.eks på jobbreise, har jeg ingen kontakt med folk utenom jobben. Har masse venner på mitt tidligere hjemsted nordpå, og vi inkluderte stadig nyinnflyttere i vennegjengen. Veldig annerledes her. Jeg har forsøkt turgruppe, treningssenter, kor, strikkeklubb mm. Men østlendinger er fryktelig vanskelig å komme inn på. Har gått hardt utover selvtilliten, jeg begynner å tvile på om jeg er en «likanes» person. 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #54 Skrevet 13. september Bokslukern skrev (3 timer siden): Jeg skjønner godt hva du sier. Bodd på Østlandet i 7 år nå, og har fortsatt ikke fått en eneste venninne. Har mannen og de vennene han hadde fra før her, så vi er sosiale, men når han er f.eks på jobbreise, har jeg ingen kontakt med folk utenom jobben. Har masse venner på mitt tidligere hjemsted nordpå, og vi inkluderte stadig nyinnflyttere i vennegjengen. Veldig annerledes her. Jeg har forsøkt turgruppe, treningssenter, kor, strikkeklubb mm. Men østlendinger er fryktelig vanskelig å komme inn på. Har gått hardt utover selvtilliten, jeg begynner å tvile på om jeg er en «likanes» person. Får du ikke lyst til å flytte nordover da? Vi har faktisk også noen vi kjenner her gjennom mannen min. Mannen min har en eldre bror her og hannes samboer da. Så snakker med dem av og til. Men det erstatter jo på ingen måte venner og familie i Nord. For ikke snakke om folket❤️mannen min er borte halve året, annen hver måned så da er jeg alene. Blir deprimert av det. Hvor på Østlandet bor du? Anonymkode: e4048...1ee
AnonymBruker Skrevet 13. september #55 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mitt beste tips som innflytter i ei bygd med ca 800 innbyggere er å finne andre innflyttere i stedet for å prøve å bli venn med de som har hengt sammen siden barnehagen. Du kommer ikke inn i den gjengen uansett hva du gjør. Vi bor på det som mannen regner som sitt hjemsted, men han betraktes fremdeles som innflytter selv om han kom hit for over 50 år siden... Anonymkode: 1786b...c02 Ja det har du helt sikkert rett i. Veldig vanskelig å komme inn i etablerte vennegjenger. Anonymkode: e4048...1ee
AnonymBruker Skrevet 13. september #56 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): De trenger jo strengt talt ikke det siden de er så mange «over alt», ellers har du alltids Scotsman Anonymkode: d14f1...5ff Jeg bor ikke i selve Oslo, men i en by en time fra Oslo. Og her er det iallefall ikke så mange nordlendinger. Anonymkode: e4048...1ee
AnonymBruker Skrevet 13. september #57 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men hva har du gjort for å trives? Hvilken innsats har du gjort for å finne deg venner? For meg virker det som du bare har bestemt deg for at du ikke trives, og derfor heller bare drømmer om å flytte hjem, og droppe gjøre noe for å bedre situasjonen din. Det er langt i fra alle oss fra nord som fortsetter med den slags språk etter vi er ferdige med ungdomskolen. De eneste nordlendinger jeg kjenner som snakker slik, er de som bor i bygdestrøkene. Anonymkode: f92b1...5a8 Ja kanskje det er litt i det. Har vel ikke gjort så stor innsats, for følte vel ganske fort at det kjentes feil ut. Har tenkt å gjøre med med situasjonen. Har vurdert å begynne på treningssenteret her. Men vet ikke helt hvordan jeg skal komme i kontakt med de på min aldersgruppe… går mye tur med hund, men det er jo alene. Ja det med dialektene var jo kanskje satt på spissen, om du bor her så er kanskje nordlendingene du hører og du selv litt utvannet? Selv jeg som har vært her kun 1 år har blitt nødte til å snakke penere og erstatte noen ord for å bli forstått. Anonymkode: e4048...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #58 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (15 timer siden): Føler med deg. Har det ganske likt selv. Men her er min bedre halvdel og jeg innstilt på en felles tidslinje på når vi skal flytte herfra. Lykke til, til oss begge. Anonymkode: 16026...135 Så mannen din og du skal flytte fra Østlandet og er enige?😊det må være godt. Anonymkode: e4048...1ee
AnonymBruker Skrevet 13. september #59 Skrevet 13. september Mitt råd er å ha familiesamtaler, altså familien vil ikke ha det bra om en eller flere medlemmer har det forferdelig. Derfor må dere finne løsninger sammen. Barn er bare små og avhengige av deg en kort stund, om skolen er bedre i sør, vurder å bli til barnet flytter ut. I meloomtiden må dere finne teknikker så det blir levelig for alle. Kanskje du kan dra på besøk nordover oftere? Hjemmekontor hos en venn? Om barnet vil på vgs nordover kan du vel bli med? Anonymkode: b0c2b...f17 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #60 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mitt råd er å ha familiesamtaler, altså familien vil ikke ha det bra om en eller flere medlemmer har det forferdelig. Derfor må dere finne løsninger sammen. Barn er bare små og avhengige av deg en kort stund, om skolen er bedre i sør, vurder å bli til barnet flytter ut. I meloomtiden må dere finne teknikker så det blir levelig for alle. Kanskje du kan dra på besøk nordover oftere? Hjemmekontor hos en venn? Om barnet vil på vgs nordover kan du vel bli med? Anonymkode: b0c2b...f17 Ja skal snakke med mannen min om dette. Han er borte annen hver måned, så ikke hjemme nå. Ja absolutt, om hun skal gå på vgs i nord så vil jo jeg også nordover. Men jeg vil jo gjerne ha med mannen min. Har snakket en del med han om dette. Han sier bare at han ikke skal flytte flere ganger og da får jeg flytte selv. Anonymkode: e4048...1ee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå