CrispiP0et Skrevet 9. september #21 Skrevet 9. september Kanskje kan dere kompromisse med å flytte litt utenfor Oslogryta dersom mannen din trives veldig godt? Selvfølgelig ikke ennå, men vurder det når hun likevel skal på videregående?
AnonymBruker Skrevet 9. september #22 Skrevet 9. september CrispiP0et skrev (1 time siden): Kanskje kan dere kompromisse med å flytte litt utenfor Oslogryta dersom mannen din trives veldig godt? Selvfølgelig ikke ennå, men vurder det når hun likevel skal på videregående? Ja kanskje 😊men håper mest han blir med tilbake. Men må vel gi det litt mere tid😊 Anonymkode: e4048...1ee
AnonymBruker Skrevet 9. september #23 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det spørs hvor i Vestfold du bor. Jeg bor i Buskerud. Slett ikke langt fra grensa til Vestfold. Hvor gammel er du?😊jeg er 43😊 tror du du kommer til å flytte nordover igjen? Vet enda ikke med strikkekafeen. Er skummelt å bare dukke opp der alene🤭 Anonymkode: e4048...1ee Kom deg avgårde og dra på strikkekafe! Jeg har selv dratt på noe lignende der jeg ikke kjente en eneste sjel, men de andre blir nysgjerrige på deg, og generelt så elsker strikke-elskere å treffe nye likesinnede (selv om du ikke er der helt ennå). Kjøp et par nøstee og noen pinner, så spør sy om noen kan hjelpe deg med å komme igang. Den beste måten å bli kjent med nye folk på er faktisk å spørre om hjelp til noe. Dette får du til! Anonymkode: d2fd5...a7e 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #24 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (På 8.9.2026 den 15.52): Vi har bodd her i snart 1 år. Østlendinger og nordlendinger er 2 forskjellige folkeslag føles det som. Anonymkode: e4048...1ee Så absolutt! Jeg er født og vokst opp i Oslo, men er mye nordpå og har venner og familie nordpå. Jeg vil nordover! Anonymkode: e470e...67d 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. september #25 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så absolutt! Jeg er født og vokst opp i Oslo, men er mye nordpå og har venner og familie nordpå. Jeg vil nordover! Anonymkode: e470e...67d Ååå såpass..😊vel sommeren her på Østlandet er mye finere. Vel vi må bo her en stund til så jeg må gjøre det beste ut av det. Hadde vært greit om jeg traff noen på min egen alder. Tydeligvis ikke de som går på den lokale strikkekafeen🤭jeg håper vi kan flytte tilbake til nord, men må nok gi det mer tid iallefall før mannen blir med på det. Mannen min jobber forresten borte halve året. Så han er jo ikke her så mye som oss. Så kanskje han trenger lengre tid før han får hjemlengsel🤔 Anonymkode: e4048...1ee
AnonymBruker Skrevet 9. september #26 Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha akkurat sånn jeg har det å😂eneste som står i hodet på meg 🤭dro og sto utenfor… så mange dame på 65-70+ gikk inn… så endte med at jeg dro hjem. Var kanskje litt feil aldersgruppe😅🤭hadde jo kanskje vært koselig, men men🤷♀️hvor i nord norge? Jeg kommer fra Nordland😊 Anonymkode: e4048...1ee Uff. Det er tungt!! Og jeg skjønner at vennene og samboer blir gærne av ensporetheten min. Men jeg greier ikke slutte å savne og angre og hyle litt innabords… så jeg skjønner deg så godt. Bra start å gå dit! Du kan jo vurdere å rusle innom neste gang. Kanskje du finner en rå 65åring (det er en av nine nærmeste her sør, som dessverre bor i Oslo, men). Eller kanskje det ikke er dun greie. Da kan du jo bare aldri møte opp igjen, hehe. Jeg er opprinnelig fra Tromsø. Har masse slekt i Nordland. Det hyggeligste fylket jeg vet! Anonymkode: 37e59...cb7 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #27 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ååå såpass..😊vel sommeren her på Østlandet er mye finere. Vel vi må bo her en stund til så jeg må gjøre det beste ut av det. Hadde vært greit om jeg traff noen på min egen alder. Tydeligvis ikke de som går på den lokale strikkekafeen🤭jeg håper vi kan flytte tilbake til nord, men må nok gi det mer tid iallefall før mannen blir med på det. Mannen min jobber forresten borte halve året. Så han er jo ikke her så mye som oss. Så kanskje han trenger lengre tid før han får hjemlengsel🤔 Anonymkode: e4048...1ee Hva med om du går på noen arrangerte turer med turistforeningen? Eller en løpegruppe hvis du er glad i å trene? Det er letteste måten å bli kjent med folk! Anonymkode: 35ba0...e7e 2
AnonymBruker Skrevet 10. september #28 Skrevet 10. september La far og ikke minst datter bli igjen og nyte sitt nye liv, og så kan du flytte tilbake til jobben din? Anonymkode: 50110...0bd
AnonymBruker Skrevet 10. september #29 Skrevet 10. september Av ren nysgjerrighet; hva er det som gjør at dere mener folk fra øst og folk fra nord er så forskjellige? Gi meg noen konkrete eksempler, jeg er lite bereist😄 Anonymkode: 0c2da...724 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #30 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (På 8.9.2026 den 20.31): 6-7 år, ja det føltes fremmed. Ville ikkje at barna skulle vokse opp å bli "østlendinger". Var singel når jeg kom dit. Anonymkode: 3f25c...123 Hva er galt med å bli østlending? Og hva er forskjellen fra Vestland? Skal flytte til Oslo fra Vestland og dere gjør meg bekymret. 🫣 Anonymkode: eb751...d1d 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #31 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er galt med å bli østlending? Og hva er forskjellen fra Vestland? Skal flytte til Oslo fra Vestland og dere gjør meg bekymret. 🫣 Anonymkode: eb751...d1d Det er ikke noe galt med å bli østlending. Vet ikke hva forskjellen er fra Østlandet og Vestlandet, men fra Nord Norge er iallefall menneskene veldig forkjellige. Nordlendingene sier ting som det er «kaller en spade for en spade» og er veldige blide og gjerne sosiale og morsomme. Kanskje østlendinger er mer «polerte» og tørre. Jeg savner jo familie og venner og også folkeslaget. Men det er ikke noe direkte galt med plassen eller menneskene. Er bare at de er så annerledes… kanskje det bare er uvant. Føles fremmed her. Langt hjemmefra. Anonymkode: e4048...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #32 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): La far og ikke minst datter bli igjen og nyte sitt nye liv, og så kan du flytte tilbake til jobben din? Anonymkode: 50110...0bd Mhm det er ikke et alternativ. Det blir ingen flytting minimum før hun er ferdig med skole. Etter dette må jeg se. Anonymkode: e4048...1ee
AnonymBruker Skrevet 10. september #33 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Av ren nysgjerrighet; hva er det som gjør at dere mener folk fra øst og folk fra nord er så forskjellige? Gi meg noen konkrete eksempler, jeg er lite bereist😄 Anonymkode: 0c2da...724 Nordlendinger er sosiale, joviale, gjerne høylytte, morsomme og sier ting rett ut. Kaller en spade for spade. Østlendinger er tørrere, blide og høflige, men ikke så joviale og byr vel ikke så mye på seg selv. Konkrete forskjeller. Jeg sto bak en ung man i kassen på bunnpris i nord norge da han hadde roter bort kortet sitt. Han sa « æ har kuka bort korte så æ får ikke betalt nu» .. å ingen i køen foretrakk en mine. Helt normal språkbruk i Nord Norge. På Østlandet sier man ikke det i kassa uten at folk reagere iallefall. Dette er selvfølgeli generelt og gjelder selvfølgeli ikke alle. Men føler det må understrekes. Anonymkode: e4048...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #34 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva med om du går på noen arrangerte turer med turistforeningen? Eller en løpegruppe hvis du er glad i å trene? Det er letteste måten å bli kjent med folk! Anonymkode: 35ba0...e7e Okei jeg er veldig glad i å gå på tur så det var en god ide. Anonymkode: e4048...1ee
AnonymBruker Skrevet 10. september #35 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (15 timer siden): Uff. Det er tungt!! Og jeg skjønner at vennene og samboer blir gærne av ensporetheten min. Men jeg greier ikke slutte å savne og angre og hyle litt innabords… så jeg skjønner deg så godt. Bra start å gå dit! Du kan jo vurdere å rusle innom neste gang. Kanskje du finner en rå 65åring (det er en av nine nærmeste her sør, som dessverre bor i Oslo, men). Eller kanskje det ikke er dun greie. Da kan du jo bare aldri møte opp igjen, hehe. Jeg er opprinnelig fra Tromsø. Har masse slekt i Nordland. Det hyggeligste fylket jeg vet! Anonymkode: 37e59...cb7 Ja det er vanskelig. Føler at jeg nå er blitt så opphengt i at jeg vil hjem. Tror du du får mannen din med deg tilbake da? Jeg kommer fra helt nord i Nordland på grensa til Troms fylke kan man si. Skjønner ikke hvordan jeg har rotet det sånn til, men det er vel som du skrev tidligere at man tok gode valg ut fra situasjonen. Men visste ikke at hjemlengselen skulle bli så stor. Sitter å hører på musikk fra søsknene Bremnes og savner hjem😅😂ynkelig😂 Anonymkode: e4048...1ee 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. september #36 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kom deg avgårde og dra på strikkekafe! Jeg har selv dratt på noe lignende der jeg ikke kjente en eneste sjel, men de andre blir nysgjerrige på deg, og generelt så elsker strikke-elskere å treffe nye likesinnede (selv om du ikke er der helt ennå). Kjøp et par nøstee og noen pinner, så spør sy om noen kan hjelpe deg med å komme igang. Den beste måten å bli kjent med nye folk på er faktisk å spørre om hjelp til noe. Dette får du til! Anonymkode: d2fd5...a7e Ja kan jo dra neste gang. Det var bare en helt annen aldersgruppe. De som gikk inn var på alder med foreldrene mine. Alle som en liksom. Men jeg kan jo seff gå uansett.. Anonymkode: e4048...1ee
AnonymBruker Skrevet 10. september #37 Skrevet 10. september Det er ikke noe i veien for å flytte tilbake om det ikke fungerer. Det er noen som gjør det. Man har ikke krav på å «få den tilretteleggingen man trenger» på skolen. Man har krav på et likeverdig tilbud. (Ikke et optimalt tilbud). Ingen elever får et optimalt tilbud skreddersydd til sitt behov. Nå vet ikke jeg hva dere får eller trenger, men verdt å nevne for sammenhengens skyld. Det krever litt å etablere seg i et nytt miljø, enten man er i byen eller på landet. På et litt større sted er det likevel ofte flere muligheter for å finne «flokken sin». Med barn som snart skal i vgs kan det uansett være fint å søke seg til sosiale fellesskap blant voksne, kan være bra å gjøre det før ungene flytter ut, så empty nest-syndromet ikke slår fullt så hardt. Anonymkode: b69cc...360 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #38 Skrevet 10. september I Oslo og stedene rundt der folk pendler inn til jobb i byen er det veldig mange nordlendinger. Har bodd her i førti år, innflytter fra en annen del av Østlandet, og forundres over stadig nye generasjoner av nordlendinger som kommer flyttende… Sp her kryr det av likesinnede! Anonymkode: f2203...77a 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #39 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): I Oslo og stedene rundt der folk pendler inn til jobb i byen er det veldig mange nordlendinger. Har bodd her i førti år, innflytter fra en annen del av Østlandet, og forundres over stadig nye generasjoner av nordlendinger som kommer flyttende… Sp her kryr det av likesinnede! Anonymkode: f2203...77a Haha ja det er vel mange som søker lykken på Østlandet. Det er mange fordeler med Østlandet. Billigere drivstoff, mer kollektivtransport, billigere å reise til syden eller utlandet generelt med fly, bedre sykehus tilbud og bedre tilbud til det meste generellt, bedre klima. Bedre både jobb og utdanningsmuligheter. Meeen har man familie og venner i Nord så blir det en avveiningssak. Og kanskje familie og venner var viktigere for meg i hverdagen enn jeg innså. Anonymkode: e4048...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 10. september #40 Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke noe i veien for å flytte tilbake om det ikke fungerer. Det er noen som gjør det. Man har ikke krav på å «få den tilretteleggingen man trenger» på skolen. Man har krav på et likeverdig tilbud. (Ikke et optimalt tilbud). Ingen elever får et optimalt tilbud skreddersydd til sitt behov. Nå vet ikke jeg hva dere får eller trenger, men verdt å nevne for sammenhengens skyld. Det krever litt å etablere seg i et nytt miljø, enten man er i byen eller på landet. På et litt større sted er det likevel ofte flere muligheter for å finne «flokken sin». Med barn som snart skal i vgs kan det uansett være fint å søke seg til sosiale fellesskap blant voksne, kan være bra å gjøre det før ungene flytter ut, så empty nest-syndromet ikke slår fullt så hardt. Anonymkode: b69cc...360 Du har helt rett. Man kan flytte tilbake. Men mannen min burde også være enig føler jeg. Ja du har rett i at det er viktig å ha noe utenom barna. Jeg hadde jo det i Nord, men flyttet fra det. Men må vel ta skjeia i andre handa og forsøke å bedre min egen situasjon. Anonymkode: e4048...1ee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå