AnonymBruker Skrevet 7. september #41 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig i at hun ikke er emosjonelt klar for å kvitte seg med den, tror også hun ser den rasjonelle siden ved det. Men det fungerer ikke i at hun skal stå for alle utgifter, da vi har felles økonomi og allerede betaler mindre en halvparten. Jeg tenker også at tiden vi må bruke på den blir et problem. Anonymkode: 59d84...92b Du sier hele tiden at hun bidrar bare 30% til fellesøkonomien. Betyr dette at 100% av hennes lønn utgjør 30% av de felles kostnadene? Om ikke må det vel være OK at hennes disponible midler etter å ha bidratt 30% til fellesen, kan brukes til hytta? Selv om man er gift er ikke alle disponible midler felles. Anonymkode: 3a285...383
AnonymBruker Skrevet 7. september #42 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du sier hele tiden at hun bidrar bare 30% til fellesøkonomien. Betyr dette at 100% av hennes lønn utgjør 30% av de felles kostnadene? Om ikke må det vel være OK at hennes disponible midler etter å ha bidratt 30% til fellesen, kan brukes til hytta? Selv om man er gift er ikke alle disponible midler felles. Anonymkode: 3a285...383 Er selvsagt riktig, men vi har valgt å ha 100 % felles økonomi med at vi eier halvparten av alt hver. Vi synes det er mest rettferdig med felles økonomi når vi har barn. Hennes lønn utgjør 30% av det vi får inn hver måned. Bruker selvsagt ikke alt hver måned. Men hennes lønn dekker ikke halvparten av faste kostnader hver måned. Så det jeg mener er at hvis hun skal ta på seg flere kostnader så blir det i praksis min lønn det går av, siden hun ikke dekker halvparten i utgangspunktet. Anonymkode: 59d84...92b
AnonymBruker Skrevet 7. september #43 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har nok gjort ganske likt når det gjelder barn og bidreg til husholdning, hun hadde selvsagt lengst permisjon, men hun har en jobb hvor hun jobber noen kvelder, så Jeg har nok hatt mest med barna å gjøre. Grunnen er at jeg har stor fordel av fleksibilitet med eget firma. Hun har hatt 100 % stilling hele tiden, men det er vi enige om. Tror det grunnen til at hun vil beholde denne hytten er av sentimentale grunner. Hadde hun sett helt rasjonelt på det så tror jeg at hun hadde vært enige om at den burde selges. Anonymkode: 59d84...92b Her hadde jeg som din kone sagt greit vi lar hytta være utenfor, men da må du betale leie når du er med på hytten (og jeg hadde brukt hytten mye uansett om du ble med eller ikke). Jeg hadde også krevd at den andre hytten og huset ble solgt og nytt rimligere hus ble kjøpt slik at jeg med min økonomi kunne betalt 50 % av alle utgifter. Dette for at du ikke hadde hatt en mulighet til å gjøre deg viktigere enn meg pga skjev økonomi slik du fremstiller deg selv i denne tråden. Anonymkode: 51b27...020 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #44 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er selvsagt riktig, men vi har valgt å ha 100 % felles økonomi med at vi eier halvparten av alt hver. Vi synes det er mest rettferdig med felles økonomi når vi har barn. Hennes lønn utgjør 30% av det vi får inn hver måned. Bruker selvsagt ikke alt hver måned. Men hennes lønn dekker ikke halvparten av faste kostnader hver måned. Så det jeg mener er at hvis hun skal ta på seg flere kostnader så blir det i praksis min lønn det går av, siden hun ikke dekker halvparten i utgangspunktet. Anonymkode: 59d84...92b Hva svarer hun når du sier akkurat dette? Ikke at det er urettferdig med skjevfordelingen, for dere har jo sammen valgt å leve over hennes økonomiske evne. Og totalt sett er det sikkert verdt det, heller enn lavere standard og at du alene kan spare opp penger. Men om du sier at det ikke oppleves riktig at du skal betale for en hytte du ikke eier, og at det uansett blir deres barn som arver hytten til slutt, om dere har felles eie. Hva svarer hun på det? Anonymkode: c5e8f...9e7
AnonymBruker Skrevet 7. september #45 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her hadde jeg som din kone sagt greit vi lar hytta være utenfor, men da må du betale leie når du er med på hytten (og jeg hadde brukt hytten mye uansett om du ble med eller ikke). Jeg hadde også krevd at den andre hytten og huset ble solgt og nytt rimligere hus ble kjøpt slik at jeg med min økonomi kunne betalt 50 % av alle utgifter. Dette for at du ikke hadde hatt en mulighet til å gjøre deg viktigere enn meg pga skjev økonomi slik du fremstiller deg selv i denne tråden. Anonymkode: 51b27...020 Ikke sant. Tror ikke hun eller barna hadde vært veldig interessert i det forslaget. Men hvis det hadde blitt en realitet, og jeg hadde kjøpt henne ut fra den hytten vi allerede har, som ligger 4 timer nærmere der vi bor, så regner jeg med at hun også skulle betale meg leie når vi var der. Etter ditt forlag så måtte vi selvsagt dele hele økonomien med ektepakt på egen lønn. Høres ut som et veldig bra forslag Men jeg har ikke sagt at jeg er mer verdt enn henne når det gjelder økonomi, det er noe vi er helt enige om, og fornøyde med. Men som jeg også har skrevet mange ganger så er det selvsagt begrenset hvor mye den blir brukt når det er 5 timer å kjøre dit. Anonymkode: 59d84...92b 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #46 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva svarer hun når du sier akkurat dette? Ikke at det er urettferdig med skjevfordelingen, for dere har jo sammen valgt å leve over hennes økonomiske evne. Og totalt sett er det sikkert verdt det, heller enn lavere standard og at du alene kan spare opp penger. Men om du sier at det ikke oppleves riktig at du skal betale for en hytte du ikke eier, og at det uansett blir deres barn som arver hytten til slutt, om dere har felles eie. Hva svarer hun på det? Anonymkode: c5e8f...9e7 Ja vi har avtalt hvordan vi har valgt våres økonomi og det er egentlig den eneste rettferdige måten å gjøre det på når man har barn. Eie halvparten her av alt og inntekten er felles. Det er egentlig den emosjonelle biten som er vanskeligst for henne, og det skjønner jeg, hun har hatt mange av feriene i barndommen der, men hvis hun tenker rasjonelt så skjønner hun at det er vanskelig å ha en hytte 5 timer unna, og kommer til å brukt lite og bør selges. Hadde noen andre i familien ville kjøpt den, så tror jeg hadde det hadde vært helt greit, men ikke selges ut av familien Anonymkode: 59d84...92b
AnonymBruker Skrevet 7. september #47 Skrevet 7. september Hva med at barna eier hytten og ingen av dere? Da vil eventuell skillsmisse ikke føre til at "du tvinger henne" til å kvitte seg med hytta? Deres penger er uansett før eller senere barnas penger. Kan eventuelt utleie dekke utgiftene? Kanskje åremålsleie? Nå vet ikke jeg hvor lenge siden dette har skjedd, men det kan jo ta litt tid før hun er klar for å tenke litt mer rasjonelt rundt det. Anonymkode: b821e...1f9 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #48 Skrevet 7. september Hvilke tanker har hun selv rundt finansiering av denne hytta? Tenker hun at utgiftene bare skal tas direkte fra felleskassa, eller har hun foreslått hva som skal utgå for å finansiere det? Anonymkode: 23abf...7e5
AnonymBruker Skrevet 7. september #49 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ikke sant. Tror ikke hun eller barna hadde vært veldig interessert i det forslaget. Men hvis det hadde blitt en realitet, og jeg hadde kjøpt henne ut fra den hytten vi allerede har, som ligger 4 timer nærmere der vi bor, så regner jeg med at hun også skulle betale meg leie når vi var der. Etter ditt forlag så måtte vi selvsagt dele hele økonomien med ektepakt på egen lønn. Høres ut som et veldig bra forslag Men jeg har ikke sagt at jeg er mer verdt enn henne når det gjelder økonomi, det er noe vi er helt enige om, og fornøyde med. Men som jeg også har skrevet mange ganger så er det selvsagt begrenset hvor mye den blir brukt når det er 5 timer å kjøre dit. Anonymkode: 59d84...92b Jeg sa hvordan jeg ville gjort det i deres problemstilling. Jeg hadde uansett ikke brukt hytta hvis min mann og jeg hadde hatt deres samme utgangspunkt da jeg ikke hadde godtatt at min mann hadde din holdning mot hytten jeg har mange minner fra. Jeg hadde insistert på å bruke ferier på arvehytten, og hadde holdt meg langt unna den andre hytta hvis min mann hadde samme holdning som deg. Eller hadde min mann vært som deg så hadde vi nok vært skilt for lenge siden uansett. Anonymkode: 51b27...020
AnonymBruker Skrevet 7. september #50 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva med at barna eier hytten og ingen av dere? Da vil eventuell skillsmisse ikke føre til at "du tvinger henne" til å kvitte seg med hytta? Deres penger er uansett før eller senere barnas penger. Kan eventuelt utleie dekke utgiftene? Kanskje åremålsleie? Nå vet ikke jeg hvor lenge siden dette har skjedd, men det kan jo ta litt tid før hun er klar for å tenke litt mer rasjonelt rundt det. Anonymkode: b821e...1f9 Det er selvsagt en mulighet at barna kan eie, men uansett hvem som eier den så vil den jo gå til barna uansett, men de kommer helt sikkert til å selge den med en gang, de har hatt veldig lite forhold til den, da og knapt vært der. Kan sjekke mulighet for å leie den ut, kanskje det er beste alternativet. Da får hun beholde den. Holder nesten med å finne noen som vil dekke kostnadene, og kanskje vedlikeholde den. For det er jo det andre problemet, at den ligger 5 timer unna, og med barn som er aktive innen idrett, så er det ikke bare å dra det på helgeturer, så blir sikkert veldig lite brukt også. Det skjedde i våres. Anonymkode: 59d84...92b
AnonymBruker Skrevet 7. september #51 Skrevet 7. september Vi har felles økonomi, så særeie her hadde ikke vært mulig med mindre vi hadde endret økonomisk form. Det hadde vært helt greit for meg, men da må man dele utgiftene i to hele veien. Anonymkode: 8c2bc...2d0
AnonymBruker Skrevet 7. september #52 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sa hvordan jeg ville gjort det i deres problemstilling. Jeg hadde uansett ikke brukt hytta hvis min mann og jeg hadde hatt deres samme utgangspunkt da jeg ikke hadde godtatt at min mann hadde din holdning mot hytten jeg har mange minner fra. Jeg hadde insistert på å bruke ferier på arvehytten, og hadde holdt meg langt unna den andre hytta hvis min mann hadde samme holdning som deg. Eller hadde min mann vært som deg så hadde vi nok vært skilt for lenge siden uansett. Anonymkode: 51b27...020 Det høres jo veldig fornuftig ut, beholde en hytte som er 5 timer unna, når man allerede har en travel hverdag med barn som er aktive innen idrett så nesten alle helger i året går med til det. Jeg har hele tiden sagt at jeg har forståelse for at hun har minner derfra, og jeg har aldri sagt at hun må gjøre noe som helst med den. Men du har ikke tenkt tanken om hun har også mange minner fra den som vi bruker, der hvor barna våres har brukt somrene sine fremt til nå, og vært et viktig samlingspunkt for vår familie. Men en ting har du helt rett i, vi hadde vært skilt for lenge siden, eller mest sannsynlig aldri vært gift. Anonymkode: 59d84...92b
AnonymBruker Skrevet 7. september #53 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vi har felles økonomi, så særeie her hadde ikke vært mulig med mindre vi hadde endret økonomisk form. Det hadde vært helt greit for meg, men da må man dele utgiftene i to hele veien. Anonymkode: 8c2bc...2d0 Man kan selvsagt ha separat økonomi og likevel bidra forskjellig, spesielt hvis man vil tilpasse forbruk, bolig, bil, ferie osv. etter den som tjener minst. Anonymkode: b821e...1f9
AnonymBruker Skrevet 7. september #54 Skrevet 7. september alfathealfa skrev (9 timer siden): Det er rimelig at den som har et særeie betaler kapitalutgifter. vedlikehold og faste kostnader selv. Felles bruk felles (f.eks. ved, mat, forbruksutgifter som strøm). Er min mening. Dette. Hun må velge. Enten særeie og kostnader selv, eller droppe særeie og dere deler utgifter. Hun kan også velge å leie den ut for å tjene til kostnader om hun velger særeie. Anonymkode: 66779...146 1
AnonymBruker Skrevet 7. september #55 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan selvsagt ha separat økonomi og likevel bidra forskjellig, spesielt hvis man vil tilpasse forbruk, bolig, bil, ferie osv. etter den som tjener minst. Anonymkode: b821e...1f9 Det hadde vært helt uaktuelt for min del. At jeg skal bidra mer i hverdagen og at mannen skal bygge egen formue ved å sitte med særeie på hytta og jeg bruke mitt overskudd på felleseie. Anonymkode: 8c2bc...2d0
AnonymBruker Skrevet 7. september #56 Skrevet 7. september Du sier lite om tilstanden og kostnadsnivået på hytta. Er det ei hytte uten innlagt vann og strøm, er årlige driftskostnader normalt små. Hytte med innlagt vann & strøm, drar fort vekk mye mer penger. Større vedlikeholdsprosjekt, eller er det utvendig beising hvert 5 år på ei hytte på 50 kvm? Men ut fra det du oppgir, så er det ingen av dere som sparer penger i det daglige? Alt går til forbruk? Da skjønner jeg at det ikke er gjennomførbart med flere kostnader. Dog med en hytte nærmere, hadde jeg nok vurdert ett salg her, for å ha litt større handlefrihet. Anonymkode: d1e16...a3d
AnonymBruker Skrevet 7. september #57 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du sier lite om tilstanden og kostnadsnivået på hytta. Er det ei hytte uten innlagt vann og strøm, er årlige driftskostnader normalt små. Hytte med innlagt vann & strøm, drar fort vekk mye mer penger. Større vedlikeholdsprosjekt, eller er det utvendig beising hvert 5 år på ei hytte på 50 kvm? Men ut fra det du oppgir, så er det ingen av dere som sparer penger i det daglige? Alt går til forbruk? Da skjønner jeg at det ikke er gjennomførbart med flere kostnader. Dog med en hytte nærmere, hadde jeg nok vurdert ett salg her, for å ha litt større handlefrihet. Anonymkode: d1e16...a3d Det er ikke innlagt vann, men er strøm. Den ligger på fjellet, men ikke ved noe alpinanlegg, og ikke bilvei helt frem. Egentlig det største problemet sånn som jeg ser det er hvor langt unna den er, 5 timer med bil så kan den kun brukes i ferier, og ikke på helgeturer. Jeg synses det er helt greit at arven er hennes, og kan skjevdeles eller skrives ektepakt på, men jeg hadde ønsket at hun eventuelt brukte pengene fra et salg på å investere eller ha pengene i banken eller noe. Vi sparer penger sammen, blir jo det siden vi har felles økonomi, skal ikke legge ut for mye om personlig økonomi da noe her inne sikkert kommer til å kommentere det, men vi kan beholde den hvis vi ønsker det, men tror at vi ikke får noe særlig tid til å bruke den heller. Anonymkode: 59d84...92b
AnonymBruker Skrevet 7. september #58 Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det hadde vært helt uaktuelt for min del. At jeg skal bidra mer i hverdagen og at mannen skal bygge egen formue ved å sitte med særeie på hytta og jeg bruke mitt overskudd på felleseie. Anonymkode: 8c2bc...2d0 Men hvis man deler 50/50 vil jo den parten med lav lønn kunne bygge betydelig mindre formue enn den som tjener mye. Samtidig forventer kanskje den som tjener mye at forbruket skal tilpasses vedkommendes lønn. Anonymkode: b821e...1f9
AnonymBruker Skrevet 8. september #59 Skrevet 8. september De årene der barnas aktiviteter fyller alle helger går fort over, selv om dere nå er midt oppi det. Det kommer mulighet for mer hyttetid senere i livet. Fra en nordlendings synspunkt er ikke fem timer kjøring all verdens heller. Jeg hadde leid ut hytta på langtidsleie, hvis jeg var din kone. Så hadde den forsørget seg selv økonomisk inntil videre. Anonymkode: b3607...054 1
AnonymBruker Skrevet 8. september #60 Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er jo veldig fint for deg, men har egentlig ikke så mye med det som jeg lurte på Anonymkode: 59d84...92b Ikke meg du siterer, men svaret ligger jo i akkurat det personen sier: Alt av faste utgifter betales av hytteeier, samt oppussing, møbler etc. Hytteeier kan bestemme helt og holdent over hytta, om den skal leies ut eller selges. Den som besøker hytta (dvs partner) er med og spleiser på maten, og tar i et tak når noe skal gjøres, f.eks vasking, maling og snekring. Jeg skjønner egentlig ikke hva det er å lure på. Jeg har arvet hytte selv, og mannen er i ferd med å arve hytte fra sine foreldre. Hans hytte har flere brukere (barn, barnebarn), og de må betale en symbolsk sum for strøm, slitasje, vaskemidler og ved. Anonymkode: 5fc5e...7a0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå