Gå til innhold

Hvordan fordele utgifter til hytte

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arvet hytte. Tinglysning på meg. Jeg betaler alt av faste utgifter til hyttta. 

K46

Anonymkode: d22fa...ca9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg arvet hytte. Tinglysning på meg. Jeg betaler alt av faste utgifter til hyttta. 

K46

Anonymkode: d22fa...ca9

Det er jo veldig fint for deg, men har egentlig ikke så mye med det som jeg lurte på 

Anonymkode: 59d84...92b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun vil at vi skal bruke felles penger på hytten. Da blir det i praksis jeg betaler siden vi har felles økonomi, og vi har en 70/30 fordeling. Vi har også felles eie på alt vi eier. Vi kommer nok ikke til å bruke den så mye heller siden vi allerede eier hytte, og den som hun arver er r gammel standard og lenger unna. Jeg mener at enten kan hun selge den, og pengene kan være hennes, eller at vi har felleseie på den hun arvet 

I og med at dette er en hytte dere knapt vil bruke, vil det være svært urimelig at du skal stå for kostnader knyttet til hytta. I og med at dere allerede har en hytte, regner jeg med det bare vil bli plikt-turer til arvehytta og egentlig ikke en hytte du vil ha særlig glede eller nytte av. Hadde ikke godtatt å betale noe for den, krever hun særeie må hun også betale for den.

Anonymkode: 23abf...7e5

• Liker 1
Gjest frenchygirl
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min kone har arvet en hytte. Den vil hun at vi skal skrive ektepakt som hennes særeie. Det er helt greit for min del, men vi har diskutert litt hvordan utgiftene til hytten skal fordeles. Jeg betaler allerede mest av utgiftene våres, så hvis vi skal bruke felles penger på hytten så vil jeg også betale mest for hennes særeie. 
Hvordan kan vi gjøre det mest rettferdig? At jeg betaler mest i hverdagen er helt greit, men at jeg skal betale for hennes hytte synes jeg blir feil. 

Fordelingen til hytta bør være at hun betaler alt som har med den å gjøre. Du kan bidra med et beløp til vedlikehold, som en andel av den slitasjen du er med på hvis du også skal benytte deg av hytta. Si at du f.eks betaler 1,5 % årlig av hyttas verdi for å bruke den? Strømkostnadene, evt utgifter til wifi bør du være med på i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvem arver hytta? Hennes barn, eller felles barn?

Jeg hadde vel ikke brydd meg så mye om det var felles barn og dere er gift! Spiller det noen rolle? 

Men jeg kan se at det er lite vits i å vedlikeholde noe dere ikke bruker, så da er vel det smarteste å selge. 

Anonymkode: c4ec8...f5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
frenchygirl skrev (16 minutter siden):

Fordelingen til hytta bør være at hun betaler alt som har med den å gjøre. Du kan bidra med et beløp til vedlikehold, som en andel av den slitasjen du er med på hvis du også skal benytte deg av hytta. Si at du f.eks betaler 1,5 % årlig av hyttas verdi for å bruke den? Strømkostnadene, evt utgifter til wifi bør du være med på i tillegg. 

Hvis hun skal betale alt som har med den p gjøre, så blir det jo i praktisk jeg som gjør det siden hun ikke dekker halvparten av de utgiftene vi har. Pga av avstand så blir den brukt maks i noen ferier, da vi også har hytte er mer moderne bedre beliggenhet og nærmere. Hun er enig i at hun vil beholde den for minner og slikt. En annen ting er tid, går endel tid også til å vedlikeholde en hytte til 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

. Han hadde ikke hatt råd til å betale på den og samtidig betale på sine andre forpliktelser i husholdningen. Så her eier vi 50/50 (tinglyst), og den er like mye min som hans. Alle kostnader deles likt. 

Anonymkode: 54703...db5

Dette. Om hun eier hytta gjennom særeie, og dermed selvfølgelig står får utgifter vedrørende vedlikehold etc, vil hun da bare bidra mindre inn i felles husholdning? Slik at det i praksis blir du som betaler også for dette? 

Hvorfor har dere så skeiv økonomi? Har hun tatt seg av barn mens du har fått tid og mulighet til å stige i gradene og tjene mer? Eller har hun et yrke der hun tjener mindre, eventuelt er ufør? Om det er det første ville jeg vært raus, da hun også har muliggjort din inntekt. 

Anonymkode: 58fde...92f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner at det var en forutsetning for deg at du fikk kjøpe deg inn med 50% siden dere skal dele på utgiftene. Forskjellen i dette tilfellet er at hun allerede har arvet hytten, og ønsker å beholde den mest av sentimentale grunner, som er sikkert er greit. Men hvis hun skal bruke sin lønn på utgiftene så vil hun bidra mindre til husholdningen, hvor jeg allerede bidrar 70%. Vi er også enige om at den blir brukt lite siden vi har annen mer moderne hytte nærmere med bedre beliggenhet. 

Nettopp derfor jeg ikke ser noen løsning. Annet enn at hun gir deg eierskap eller ikke overtar hytta. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette. Om hun eier hytta gjennom særeie, og dermed selvfølgelig står får utgifter vedrørende vedlikehold etc, vil hun da bare bidra mindre inn i felles husholdning? Slik at det i praksis blir du som betaler også for dette? 

Hvorfor har dere så skeiv økonomi? Har hun tatt seg av barn mens du har fått tid og mulighet til å stige i gradene og tjene mer? Eller har hun et yrke der hun tjener mindre, eventuelt er ufør? Om det er det første ville jeg vært raus, da hun også har muliggjort din inntekt. 

Vi har nok gjort ganske likt når det gjelder barn og bidreg til husholdning, hun hadde selvsagt lengst permisjon, men hun har en jobb hvor hun jobber noen kvelder, så Jeg har nok hatt mest med barna å gjøre. Grunnen er at jeg har stor fordel av fleksibilitet med eget firma. Hun har hatt 100 % stilling hele tiden, men det er vi enige om. Tror det grunnen til at hun vil beholde denne hytten er av sentimentale grunner. Hadde hun sett helt rasjonelt på det så tror jeg at hun hadde vært enige om at den burde selges. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min kone har arvet en hytte. Den vil hun at vi skal skrive ektepakt som hennes særeie. Det er helt greit for min del, men vi har diskutert litt hvordan utgiftene til hytten skal fordeles. Jeg betaler allerede mest av utgiftene våres, så hvis vi skal bruke felles penger på hytten så vil jeg også betale mest for hennes særeie. 
Hvordan kan vi gjøre det mest rettferdig? At jeg betaler mest i hverdagen er helt greit, men at jeg skal betale for hennes hytte synes jeg blir feil. 

Skal hytta være særeie - hun betaler kostnadene for hytta selv. Enklere blir det ikke. Ellers vil hytta være hennes også uten særeie, så lenge hytta ikke selges. Da kan hun kreve skjevdeling fordi det er arv.

Like greit med særeie og at hun dekker kostnadene selv. Har hun ikke råd, selges hytta.

Anonymkode: 00f1b...9a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nettopp derfor jeg ikke ser noen løsning. Annet enn at hun gir deg eierskap eller ikke overtar hytta. 

Det er jo en 3 løsning som jeg egentlig ønsker da vi selvsagt må bruke tid på å vedlikeholde den også. Kan si at vi bor i Oslo og hytten er i Trøndelag så er langt å kjøre for en helg. Jeg har sagt at hvis hun selger den, så blir pengene fortsatt hennes og hun kan investere eller giøre hva hun vil med de, men har ikke tatt det opp flere ganger da jeg skjønner at hun ønsker p beholde den 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har nok gjort ganske likt når det gjelder barn og bidreg til husholdning, hun hadde selvsagt lengst permisjon, men hun har en jobb hvor hun jobber noen kvelder, så Jeg har nok hatt mest med barna å gjøre. Grunnen er at jeg har stor fordel av fleksibilitet med eget firma. Hun har hatt 100 % stilling hele tiden, men det er vi enige om. Tror det grunnen til at hun vil beholde denne hytten er av sentimentale grunner. Hadde hun sett helt rasjonelt på det så tror jeg at hun hadde vært enige om at den burde selges. 

Hva er sjansene for at dere går fra hverandre? Har dere felles barn? Eller andre barn? 

Man kan jo ikke være sikker på noen ting, men slike ting spiller også litt inn. 

Også kan det jo hende at selv om hun beholder nå, så vil hun også se at den blir så like brukt, at den forfaller, at det blir mye utgifter etc, som gjør at dere kan selge om et år eller to.

Gjest frenchygirl
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis hun skal betale alt som har med den p gjøre, så blir det jo i praktisk jeg som gjør det siden hun ikke dekker halvparten av de utgiftene vi har. Pga av avstand så blir den brukt maks i noen ferier, da vi også har hytte er mer moderne bedre beliggenhet og nærmere. Hun er enig i at hun vil beholde den for minner og slikt. En annen ting er tid, går endel tid også til å vedlikeholde en hytte til 

Har hun ikke fulltidsjobb? Hvis hun ikke har råd til å beholde hytta selv så er det nok bedre at hun bare selger den da. Også pga som du sier,  tid og avstand. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva er sjansene for at dere går fra hverandre? Har dere felles barn? Eller andre barn? 

Man kan jo ikke være sikker på noen ting, men slike ting spiller også litt inn. 

Også kan det jo hende at selv om hun beholder nå, så vil hun også se at den blir så like brukt, at den forfaller, at det blir mye utgifter etc, som gjør at dere kan selge om et år eller to.

Regner med at det blir løsningen, vi har felles barn, tror ikke det er noen stor fare for at vi går fra hverandre med det første. 

AnonymBruker
Skrevet
frenchygirl skrev (5 minutter siden):

Har hun ikke fulltidsjobb? Hvis hun ikke har råd til å beholde hytta selv så er det nok bedre at hun bare selger den da. Også pga som du sier,  tid og avstand. 

Hun har hatt dill jobb hele tiden, men tjener en del mindre. VI får se hva som skjer, men jeg tenker at det med tid og avstand også bør gjøre det mer aktuelt med hun selger den 

AnonymBruker
Skrevet

Kona di er ikke emosjonellt klar for å kvitte seg med hytta.

Foreslår at du sier klart fra at hun står for alle utgifter til vedlikehold, skal dere være der så spiller det ingen rolle hvem som betaler mat men oppgradering må hun jo bekoste når den kun er hennes. 

Gi det et par år med lite bruk og kanskje litt utgifter så skal du se hun selger denne hytta

Anonymkode: 09002...e58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kona di er ikke emosjonellt klar for å kvitte seg med hytta.

Foreslår at du sier klart fra at hun står for alle utgifter til vedlikehold, skal dere være der så spiller det ingen rolle hvem som betaler mat men oppgradering må hun jo bekoste når den kun er hennes. 

Gi det et par år med lite bruk og kanskje litt utgifter så skal du se hun selger denne hytta

Anonymkode: 09002...e58

Enig i at hun ikke er emosjonelt klar for å kvitte seg med den, tror også hun ser den rasjonelle siden ved det. Men det fungerer ikke i at hun skal stå for alle utgifter, da vi har felles økonomi og allerede betaler mindre en halvparten. Jeg tenker også at tiden vi må bruke på den blir et problem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Enig i at hun ikke er emosjonelt klar for å kvitte seg med den, tror også hun ser den rasjonelle siden ved det. Men det fungerer ikke i at hun skal stå for alle utgifter, da vi har felles økonomi og allerede betaler mindre en halvparten. Jeg tenker også at tiden vi må bruke på den blir et problem. 

Hva tenker hun selv rundt økonomien til denne hytta da?

Anonymkode: 23abf...7e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler dere å gå litt inn i de praktiske, og økonomiske konsekvensene av om hytta blir særeie eller inngår i felleseie 

- ved en skilsmisse vil hytta uansett enten holdes utenfor et skifte, eller skjevdeles. Men, hvis skilsmissen kommer om f.eks 20 år kan det være vanskeligere å fastsette hvor mye av hytta som da er arvet, og hvor mye av verdien som skyldes vedlikehokd og opogradering gjort med midler opptjentni ekteskapet. Særeie sparer dere for denne konflikten, selv om du kanskje taper økonomisk.

- selv om ektefeller har adskilt økonomi, og full råderett over egne midler, vurder konsekvensene mer enn rettferdighet. Dersom det er slik at hun, ved å betale hytteutgiftene, bare får mindre til sparing, kan det være greit, og ryddig, at dette er hennes utgifter. Men hvis det er slik at hun ved å betale hytteutgiftene får mindre mulighet til å bidra inn i fellesskapet, spiller det egentlig ingen rolle. Da er en mer fornuftig diskusjon om hun/dere har økonomi til å ha hytte.

Anonymkode: 84c0d...89c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg anbefaler dere å gå litt inn i de praktiske, og økonomiske konsekvensene av om hytta blir særeie eller inngår i felleseie 

- ved en skilsmisse vil hytta uansett enten holdes utenfor et skifte, eller skjevdeles. Men, hvis skilsmissen kommer om f.eks 20 år kan det være vanskeligere å fastsette hvor mye av hytta som da er arvet, og hvor mye av verdien som skyldes vedlikehokd og opogradering gjort med midler opptjentni ekteskapet. Særeie sparer dere for denne konflikten, selv om du kanskje taper økonomisk.

- selv om ektefeller har adskilt økonomi, og full råderett over egne midler, vurder konsekvensene mer enn rettferdighet. Dersom det er slik at hun, ved å betale hytteutgiftene, bare får mindre til sparing, kan det være greit, og ryddig, at dette er hennes utgifter. Men hvis det er slik at hun ved å betale hytteutgiftene får mindre mulighet til å bidra inn i fellesskapet, spiller det egentlig ingen rolle. Da er en mer fornuftig diskusjon om hun/dere har økonomi til å ha hytte.

Anonymkode: 84c0d...89c

Mye fornuftig du skrev her. Hvis hun skal bruke egne midler så spiller det egentlig ingen rolle, siden hun allerede bidrar til 30 % til utgiftene allerede, så det blir i praksis jeg som betaler. 
Dessuten så har det også med tid å gjøre, vi har allerede en hytte som vi uansett kommer til å bruke mest, sammen med en leilighet vi disponerer på fjellet. Jeg synes vel kanskje også det er litt urettferdig at jeg betaler mest av utgiftene, men likevel i praksis sitter igjen med minst. 
Har pratet litt med henne om hun selger hytten og setter pengene inn på egen sparekonto som hun har ektepakt på, eller om hun vil investere i noe annet som kan gi henne penger, men som ikke er tidskrevende på samme måte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...