Gå til innhold

Klippe håret til et barn - greit eller ikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en problemstilling jeg gjerne skulle hatt litt innspill fra andre om.
Jeg ønsker ikke å si hvem jeg er i historien helt ennå, for ikke å fargelegge mening til folk.

Jeg kan fortelle hendelsesforløpet kort nedenfor, men til syvende og sist er spørsmålet mitt; er det greit å klippe håret på et barn man er en nær omsorgsperson til, men ikke mor eller far til? Hvorfor er det greit/ikke greit?

Det som skjedde:
Bestemor klippet håret til barnebarnet rett før bursdagen hennes.
Bestemor avslører på det som skal være en morsom måte at det var hun som klippet barnet, og mor reagerer negativt på nyheten.
Mor sier at dette er ikke greit, at slikt snakker man om og at det er et overtramp mot både barnet og foreldrene.
Bestemor sender en sms, der hun forteller om hvor tungt det er for henne at mor reagerte negativt på dette, og ber om unnskyldning. Mor svarer ikke på sms.

Jeg forteller dette så nøytralt som mulig, slik at jeg ikke legger noen føringer for andres meninger. Beklager hvis det gjør det vanskelig.

Anonymkode: 41c34...664

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bestemor skulle ha forhørt seg med foreldrene først. 

Anonymkode: 4d42b...f1d

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mor sier at dette er ikke greit, at slikt snakker man om og at det er et overtramp mot både barnet og foreldrene.
Bestemor sender en sms, der hun forteller om hvor tungt det er for henne at mor reagerte negativt på dette, og ber om unnskyldning. Mor svarer ikke på sms.

Begge gjør feil. Bestemoren skulle ikke gjort det, moren overreagerer. 

Håret vokser ut. Det hadde vært 100 ganger verre hadde bestemor tatt med barnet for feks hull i ørene, da kunne mor reagert kraftig. 

Anonymkode: 1dca0...881

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Bestemoren skulle ikke ha gjort det. Mor er barnslig. 

Anonymkode: dcc59...a37

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Da har bestemor lært. Verden gikk videre.

Anonymkode: 393be...b62

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo litt an på, er det klippet mye f.eks? Er det fint klipt eller en skikkelig dårlig klipp? Her klippet bestemor eldste en gang og ungen så ikke ut etterpå, måtte ta han med til frisør for å rette opp. Var ikke spesielt fornøyd med det nei, men laget heller ikke noen stor sak ut av det. Tenker at hvis bestemor har bedt om unnskyldning så har hun lært man går videre i livet. 

Anonymkode: 3c67a...607

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selv om barnets mor overreagerer ligger den største feilen hos bestemoren. Selv om det "bare er hår" sier det en del om bestemors respekt og holdninger til sine egne barn at hun ikke tar det med dem først. Det er invaderende, både overfor barnet og barnets foreldre. 

Anonymkode: 5ff0c...5d9

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har en problemstilling jeg gjerne skulle hatt litt innspill fra andre om.
Jeg ønsker ikke å si hvem jeg er i historien helt ennå, for ikke å fargelegge mening til folk.

Jeg kan fortelle hendelsesforløpet kort nedenfor, men til syvende og sist er spørsmålet mitt; er det greit å klippe håret på et barn man er en nær omsorgsperson til, men ikke mor eller far til? Hvorfor er det greit/ikke greit?

Det som skjedde:
Bestemor klippet håret til barnebarnet rett før bursdagen hennes.
Bestemor avslører på det som skal være en morsom måte at det var hun som klippet barnet, og mor reagerer negativt på nyheten.

Jeg forteller dette så nøytralt som mulig, slik at jeg ikke legger noen føringer for andres meninger. Beklager hvis det gjør det vanskelig.

Anonymkode: 41c34...664

Husker min bestemor tok meg med til frisøren en gang jeg var der i helgen, og jeg fikk en skikkelig kjerringsveis. Var 7-8 år, turte ikke å si noe, men husker jeg stod på gangen og så meg i speilet og gråt mens besteforeldrene mine så på nyhetene om kvelden. Hår er viktig for barn, det er best å ta det med foreldrene.

Anonymkode: f63b0...7da

• Liker 6
  • Hjerte 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer jo også an på setting. Hvor stor klipp? Kan bestemor klippe hår, altså er hun god til det? Uansett gjør man jo ikke det uten å snakke med foreldrene først. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg hadde ikke likt det selv, men hadde ikke vært så barnslig at jeg ikke svarte heller. 

Kan det være mer til historien? En bestemor som ikke respekterer foreldrene eller som mener at hun kan bedre f.eks? Min mor kjenner meg godt nok til å vite at dette hadde jeg ikke likt. Og hadde derfor heller ikke funnet på noe slik. Hadde hun vært frisør hadde det kanskje stilt seg annerledes.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke greit. Syns ikke en bestemor ska ta det valget.  Så bare her så maste ene bestemoren helw tiden på at jenta her måtte klippes, for ho mente jenta ville kle mye bedre kort hår. Kjente der kokte inne i meg hver gang diskusjone kom. Og jenta ønsket seg like langt hår som tanta si. Vi sa det var barne som bestemte og ikke bestemor.

Anonymkode: ea358...352

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Bestemor har tråkket over en grense, men mor overreagerer. Enkelt og greit. 

Skjer nok ikke en  gang til. Dessuten så vokser håret ut. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er veldig relevant hvor gammelt barnet er og om barnet selv har hatt noen meninger rundt det?

Anonymkode: 37174...371

• Liker 13
Skrevet

Hvor gammel er barnet? Og ikke minst - var dette noe barnet selv ville? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Ok så du er bestemor. Dette skulle du virkelig ikke gjort, jeg hadde snudd meg i grava.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er overhodet ikke greit å klippe andre sitt barn sitt hår, bestemor eller ei.

Jeg hadde blitt temmelig muggen om min mor eller svigermor hadde gjort noe sånt.

Anonymkode: 9e80c...24d

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Twnker at mor overreagerer. Men bestemir skulle jo ikle gjort det, nei, men ingen grynn til å lage noe familiesplid av det. Det hadde holdt at mor sa "neste gang så er det fint om du spør meg eller far først,ok?"

Anonymkode: ae7a0...0bc

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestemor tråkker over grenser, og moren har grunn til å si fra - men så bli ferdig med saken. Har ikke grunn til å mene at moren overreagerer. Det er muligens også en kontekst i denne historien, en forhistorie også.

Hvem er du i denne situasjonen?

Anonymkode: fb65d...bde

• Liker 3
Skrevet

Kommer an på hvor stor klipp det er snakk om syns jeg. Er det vare litt stussing av håret ser jeg ikke problemet. Er det derimot feks fra langt til kort eller annen betydelig mengde bør det avklares med foreldrene. 

Uansett kan det være helt tilfeldig at moren ikke har svart på sms-en, kanskje hun ikke har sett den eller hun vil tenke litt på hva hun skal skrive. Å ikke svare i det hele tatt blir for dumt når det er familie og gjort i god hensikt. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...