Gå til innhold

To av 40 som er enebarn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2026 den 0.12):

Nesten alle jeg kjenner som kun har ett barn har prøvd å få flere barn, eller har havnet i en livssituasjon som har gjort at det ikke har vært aktuelt å få flere barn.

Vet ikke om noen som aktivt har gått inn for å kun få ett barn. 😅

Men vet om mange menn som «aldri skulle få barn» som har endt opp med å bli fedre «mot sin vilje».

( Som om vasektomi ikke var en mulighet for dem… )

Anonymkode: 50c61...588

Vi gikk aktivt inn for kun ett barn.

Anonymkode: 6a76f...ada

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2026 den 21.54):

Jeg synes det er leit å lese alle fordommene mot enebarn, livet skjer og det blir ikke alltid som planlagt. Selv fikk jeg barn med en mann (nå eksmann) som ikke fungerte godt som far, og jeg valgte derfor å ikke få flere barn. Det er trist hvis barnet mitt møtes med fordommer fordi jeg tok det valget.

Anonymkode: 91a1e...b60

Det er i hovedsak på KG det er fordommer mot enebarn og foreldrene. 
Der ute er dette stort sett helt stuerent og folk har forståelse for at det kan være ulike grunner til at ting er blitt som det er blitt. 

Så til innlegget så er ikke 2 av 40 representativt. Og barnet går neppe og tenker på det. 
Jeg er enebarn selv og tenkte da aldri over om alle klassevennene mine hadde søsken eller ikke. Brydde meg null selv om jeg innimellom kunne savne søsken helt uavhengig av hva de rundt meg hadde eller ikke hadde. Stort sett elsket jeg og være enebarn som barn.

Da jeg selv skulle ha barn var det jeg som ønsket meg flere enn en. Ikke at jeg skulle «gi eldste søsken». Slik det barnet er som type hadde nok han også elsket tilværelsen som eneste unge i huset, mens nr to som er en typisk lillesøster og er helt avhengig av den eldste. Sikkert fordi hun aldri har vært vant til å være enebarn selv. 

Og btw: i klassen til 10-åringen - 26 barn. 4 enebarn og 1 med et voksent halvsøsken. 
tror det er mer riktig på landsbasis egentlig. 

Anonymkode: 58568...0f2

Skrevet

Vi har enebarn av egen avgjørelse og hun er faktisk den eneste i bhg som er alenebarn😅 54 barn i bhg.  

Anonymkode: fec35...13f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2026 den 22.27):

Jeg har et barn i første trinn. Barnet er det eneste i sin klasse som er enebarn, i den andre klassen er det også ett enebarn. Altså to av totalt 40 på trinnet. Er ikke det ganske få? Eller er det så uvanlig å være enebarn?

Det er min store sorg at jeg ikke har kunnet gi barnet søsken. Men jeg fikk en sykdom når barnet var noen år gammelt, og har da betydelig mer begrenset kapasitet enn jeg hadde før. Er redd vi ikke klarer å følge opp to barn, så derfor har vi ikke prøvd på flere selv om tanken ligger i bakhodet hele tiden. Jeg ble ennå litt mer betenkt når jeg nå så hvor uvanlig det var i klassen å ikke ha søsken.

Anonymkode: a6b4f...011

Tror enebarn er mer vanlig i større byer/urbane strøk? 

Mange velger jo bevist å få ett barn, fordi de enten ikke har helse til flere (ett barn knakk helsen nok, kanskje fikk en kronisk sykdom) eller bare travle foreldre som maks ønsker ett barn, da de har mye annet i livet enn barn også. 

Anonymkode: c80c7...edd

• Liker 1
Skrevet

Datteren min er enebarn og aldri hatt venner som også er det. Selv sier hun at hun er glad for det (hun er voksen nå), for hun har fått så mye voksentid og god oppfølging (sier ikke at andre barn ikke får det, altså). 

Selv har jeg derfor vært mer "på" i forhold til det sosiale med jevnaldrende. Invitert mye til både lek og middag etter skolen hos oss, overnattinger i helger og også hatt med vennene hennes på ferier og overnattinger i skogen. 

Kan nok hende det er mer din egen sorg du kjenner på, men er ikke sikkert barnet ditt vil kjenne på det samme😊

Anonymkode: 341b7...fcc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2026 den 22.27):

Jeg har et barn i første trinn. Barnet er det eneste i sin klasse som er enebarn, i den andre klassen er det også ett enebarn. Altså to av totalt 40 på trinnet. Er ikke det ganske få? Eller er det så uvanlig å være enebarn?

Det er min store sorg at jeg ikke har kunnet gi barnet søsken. Men jeg fikk en sykdom når barnet var noen år gammelt, og har da betydelig mer begrenset kapasitet enn jeg hadde før. Er redd vi ikke klarer å følge opp to barn, så derfor har vi ikke prøvd på flere selv om tanken ligger i bakhodet hele tiden. Jeg ble ennå litt mer betenkt når jeg nå så hvor uvanlig det var i klassen å ikke ha søsken.

Anonymkode: a6b4f...011

Jeg vet om ganske mange enebarn, men ingen på mine egne barns alder når jeg tenker meg om. 

Men rent statistisk sett så er 1 av 5 barn mellom 0-17 år enebarn, så 20% da... Og statistisk sett for 1 klasse, så er det ca 3-5 enebarn på 1.trinn. Så er vel ikke så uvanlig, men heller ikke kjempe vanlig og varierende fra årskull til årskull.. 

Vil jo også tenke at det er noe avhengig av foreldres alder og plan i livet, og omstendigheter. 

Anonymkode: 57a9e...425

Skrevet

Vi har enebarn og kunne ikke brydd meg mindre om andre har to, tre eller fire barn. Bortkastet energi å sammenligne seg med andre.

Høres som et I lands problem og at du har for mye fritid 

Anonymkode: c8ce3...382

• Liker 1
Skrevet

I vår omgangskrets er det ingen enebarn, ingen i klassene til barna heller. 

Anonymkode: 7054a...235

Skrevet

Vi har enebarn som trolig kommer til å forbli det (far vil ikke ha flere, jeg skulle gjerne hatt en til). Jeg tror hun er den eneste på sitt årskull som er enebarn, men både eldre og yngre barn i barnehagen er også enebarn. Vi bor landlig til på østlandet.

Jeg kjenner flere med "bare" ett barn, enten frivillig eller ufrivillig. Så det er jo ikke unormalt, selv om de fleste har søsken. 

Anonymkode: aff58...b0a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2026 den 11.02):

Veldig unormalt å være enebarn, ja. Jeg har tre barn, vet ikke om noen i deres kull som er enebarn. Når jeg tenker meg om, vet jeg bare om to enebarn på skolen. 

Anonymkode: 93d72...2e2

Det er ikke veldig unormalt, holdningene på KG er unormale.

På trinnet til mitt barn er de vel 8 av 39 som er det. Kanskje noen flere som jeg ikke vet om, jeg kjenner ikke alle like godt.

Anonymkode: 74020...159

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enebarn, savnet aldri søsken. Har et rikt sosialt liv med mange venner i voksen alder. 

Mitt barn er enebarn på 12, aldri ønsket seg søsken. 

Bor i en skolekrets innenfor ring 2 i Oslo med relativt mange enebarn. 

Anonymkode: b36d9...3df

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I vår omgangskrets er det ingen enebarn, ingen i klassene til barna heller. 

Anonymkode: 7054a...235

Vi enebarn-foreldre klumper oss kanskje sammen? Vi reiser alltid på ferie med andre enebarn-familier. 

Enklere for alle, og mye mindre krangling. Enebarn krangler nesten aldri med andre enebarn, det er som om de forstår hverandre bedre på et vis. 

Anonymkode: b36d9...3df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...