AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:27 #1 Skrevet fredag kl. 20:27 Jeg har et barn i første trinn. Barnet er det eneste i sin klasse som er enebarn, i den andre klassen er det også ett enebarn. Altså to av totalt 40 på trinnet. Er ikke det ganske få? Eller er det så uvanlig å være enebarn? Det er min store sorg at jeg ikke har kunnet gi barnet søsken. Men jeg fikk en sykdom når barnet var noen år gammelt, og har da betydelig mer begrenset kapasitet enn jeg hadde før. Er redd vi ikke klarer å følge opp to barn, så derfor har vi ikke prøvd på flere selv om tanken ligger i bakhodet hele tiden. Jeg ble ennå litt mer betenkt når jeg nå så hvor uvanlig det var i klassen å ikke ha søsken. Anonymkode: a6b4f...011 14
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:31 #2 Skrevet fredag kl. 20:31 Jeg vet om flere enebarn. Noen av de har kanskje halvsøsken som er mye eldre. Jeg tror det går fint. Jeg har to med 2 år mellom. De var ikke mye sammen før yngste gikk på vgs. Anonymkode: ebc07...2f0 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:31 #3 Skrevet fredag kl. 20:31 De fleste har selvfølgelig søsken. Men hva så? Anonymkode: fafc6...fd7 6 1
Forumkonto Skrevet fredag kl. 20:32 #4 Skrevet fredag kl. 20:32 Jeg har barn på skole og i barnehage. Jeg vet ingen som er enebarn. Vet om to på skolen som er attpåklatt, men er mors første og eneste, mens far har eldre barn fra tidligere forhold. Ellers vet jeg om kun to enebarn i familie og omgangskrets.
KlaraPetra Skrevet fredag kl. 20:33 #5 Skrevet fredag kl. 20:33 I mitt barn sin klasse (5. klasse) er de fleste enebarn. Dette er midt i en by, regner med det er flere enebarn her enn i mer grisgrendte strøk. 7 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:34 #6 Skrevet fredag kl. 20:34 Det at mange går flere unger enn de takler, er intet nytt. Jeg var enebarn blant mange med søsken, men jommen gikk mange uten halvparten av oppmerksomheten, kjærligheten og ikke minst tiden jeg fikk hjemme.. Jwg har kun en, og i dag kunne jeg ikke vært gladere. Vet at hvis det var to, ville ikke de ha fått nok av noe annet enn mat og vann. I stedet kan jeg lene meh tilbake og se på den voksne ungen som sitter bedre I det økonomisk etc enn mange rundt seg. Anonymkode: d106e...8fd 2 4 1
KlaraPetra Skrevet fredag kl. 20:34 #7 Skrevet fredag kl. 20:34 KlaraPetra skrev (1 minutt siden): I mitt barn sin klasse (5. klasse) er de fleste enebarn. Dette er midt i en by, regner med det er flere enebarn her enn i mer grisgrendte strøk. Jeg tok visst litt hardt i. Ved nærmere ettertanke ser jeg at det er ca halvparten som er enebarn. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:35 #8 Skrevet fredag kl. 20:35 Forumkonto skrev (2 minutter siden): Jeg har barn på skole og i barnehage. Jeg vet ingen som er enebarn. Vet om to på skolen som er attpåklatt, men er mors første og eneste, mens far har eldre barn fra tidligere forhold. Ellers vet jeg om kun to enebarn i familie og omgangskrets. Vet du ikke om noen, eller noen få? Det står begge deler i innlegget ditt.. Anonymkode: d106e...8fd 1
KlaraPetra Skrevet fredag kl. 20:38 #9 Skrevet fredag kl. 20:38 Selv er jeg midterste av 3 søsken. Og min opplevelse av å være usynlig er grunnen til at jeg valgte å kun ha ett barn. Jeg vet at det er mange som har overskudd til å gi nok oppmerksomhet til flere barn, men jeg hadde ikke klart det. 9
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:45 #10 Skrevet fredag kl. 20:45 Omtrent 45 prosent av alle norske barnefamilier har bare ett barn under 18 år, så det er statistisk uvanlig at det kun er 2 av 40 barn som er enebarn. Men hvordan i all verden har du klart å kartlegge 40 førsteklassingers familiekonstellasjoner allerede? Vi har også skolestarter i år, har ikke fått klasselister enda, og har oversikt over ca. fem av ukjent antall barn i klassen, og null oversikt over de andre tre parallellene. Anonymkode: 2fbae...fb2 4 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:56 #11 Skrevet fredag kl. 20:56 Har faktisk aldri tenkt over det, i klassen til yngste vet jeg en av jentene er enebarn, guttene kjenner jeg ikke til. I eldstes klasse er ingen av guttene enebarn. Men ts, ikke kverne på dette. Sånn blir livet noen ganger og det er positive ting ved å være enebarn og. Anonymkode: f00d7...0de 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:11 #12 Skrevet fredag kl. 21:11 Er mye færre enebarn enn de som har søsken her og. De fleste hos oss har to. Bor i en relativ stor by. Vi har bare ett - kapasitet og økonomi. Vil kunne ha tid til alt av aktiviteter og råd til ferier, og alt barnet trenger uten at det er et problem. Anonymkode: c203e...f1c 1 4
Forumkonto Skrevet fredag kl. 22:01 #13 Skrevet fredag kl. 22:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du ikke om noen, eller noen få? Det står begge deler i innlegget ditt.. Anonymkode: d106e...8fd Vet ikke om noen i barnehagen eller skolen på trinnene barna våre går som er enebarn. Men utenom det vet jeg om to som har enebarn. Ene er min søster og andre er familievenner. Jeg har inntrykk av at flere velger å få flere barn nå enn tidligere. Veldig mange som har eller snakker om at de vil ha tre barn. Jeg har selv akkurat fått nr fire. Vet flere som har fire barn, og noen som har fem. Fellesnevneren for disse er er at de er leger eller har annen høy utdannelse. Vi har også høy utdanning, greie jobber og ok økonomi, men ikke slik at vi har det like behagelig som de andre vi kjenner med mange barn. De fleste har to biler, vaskehjelp og store fine hus. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:03 #14 Skrevet fredag kl. 22:03 Jeg forstår ikke helt dette. Å ha to barn er jo langt ifra "dobbelt arbeid" når man først har ett barn. For min del ble det lettere å få enda et barn, fordi de tar vare på hverandre, underholder hverandre og jeg slipper dårlig samvittighet. Det er konseptet "å ha barn" - samme om det er én eller to - som er slitsomt. Ikke hvor mange (hvis det er snakk om to da) Ønsker man en avslappende og enkel hverdag dropper man barn Anonymkode: 18671...b9a 5 1 2
Forumkonto Skrevet fredag kl. 22:11 #15 Skrevet fredag kl. 22:11 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har et barn i første trinn. Barnet er det eneste i sin klasse som er enebarn, i den andre klassen er det også ett enebarn. Altså to av totalt 40 på trinnet. Er ikke det ganske få? Eller er det så uvanlig å være enebarn? Det er min store sorg at jeg ikke har kunnet gi barnet søsken. Men jeg fikk en sykdom når barnet var noen år gammelt, og har da betydelig mer begrenset kapasitet enn jeg hadde før. Er redd vi ikke klarer å følge opp to barn, så derfor har vi ikke prøvd på flere selv om tanken ligger i bakhodet hele tiden. Jeg ble ennå litt mer betenkt når jeg nå så hvor uvanlig det var i klassen å ikke ha søsken. Anonymkode: a6b4f...011 Trist at du ikke fikk barna du hadde ønsket deg. Jeg tror det å være enebarn kan være veldig fint det også. Det er fordeler og ulemper med å være enebarn og å ha flere søsken. Vi har fire barn nå, og det er selvsagt utfordrende å få fulgt opp alle så godt som man ønsker, og å få kvalitetstid med hver enkelt av dem. Men vi gjør så godt vi kan, og det er rimelig hektisk når de går på flere fritidsaktiviteter, skal følges opp med lekser, avtaler med venner, bursdager osv osv. Hvis du er syk og har mindre kapasitet er det jo fint å kunne gi det du har til barnet ditt. Endret fredag kl. 22:12 av Forumkonto
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:12 #16 Skrevet fredag kl. 22:12 Nesten alle jeg kjenner som kun har ett barn har prøvd å få flere barn, eller har havnet i en livssituasjon som har gjort at det ikke har vært aktuelt å få flere barn. Vet ikke om noen som aktivt har gått inn for å kun få ett barn. 😅 Men vet om mange menn som «aldri skulle få barn» som har endt opp med å bli fedre «mot sin vilje». ( Som om vasektomi ikke var en mulighet for dem… ) Anonymkode: 50c61...588 3 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:12 #17 Skrevet fredag kl. 22:12 Vi bor på bygda ca 1 time fra nærmeste by. Rundt 3000 innbyggere. Her er det mange enebarn. Selv er jeg innflytter og har fire barn. Jeg har 3 søsken og det har vært og er fantastisk. Er nok derfor jeg også valgte å få en hel flokk ❤ Anonymkode: 5b7a4...a6e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 01:48 #18 Skrevet lørdag kl. 01:48 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi bor på bygda ca 1 time fra nærmeste by. Rundt 3000 innbyggere. Her er det mange enebarn. Selv er jeg innflytter og har fire barn. Jeg har 3 søsken og det har vært og er fantastisk. Er nok derfor jeg også valgte å få en hel flokk ❤ Anonymkode: 5b7a4...a6e Hvordan er det siste relevant i en tråd der TS ikke kan få flere barn? TS: det varierer nok mye fra sted til sted. Vet ikke om det er så mange enebarn her heller akkurat, kan egentlig bare komme på et par andre på trinnet i tillegg til min egen. Alle jentene har søsken, og bare tre til sammen av ca 40 som ikke har søsken. Det var en til, men som har fått halvsøsken nå. Men, sånne ting kan ikke være styrende. Det viktige er ens egen familie og å planlegge ut ifra kapasitet. Anonymkode: cafe1...c01 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 02:50 #19 Skrevet lørdag kl. 02:50 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det at mange går flere unger enn de takler, er intet nytt. Jeg var enebarn blant mange med søsken, men jommen gikk mange uten halvparten av oppmerksomheten, kjærligheten og ikke minst tiden jeg fikk hjemme.. Jwg har kun en, og i dag kunne jeg ikke vært gladere. Vet at hvis det var to, ville ikke de ha fått nok av noe annet enn mat og vann. I stedet kan jeg lene meh tilbake og se på den voksne ungen som sitter bedre I det økonomisk etc enn mange rundt seg. Anonymkode: d106e...8fd Ville heller vært litt fattigere men hatt søsken. Anonymkode: 3ee8a...8e9 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:51 #20 Skrevet lørdag kl. 04:51 Er bare ett barn i klassa til yngste sønnen min som er enebarn. Eldste har begynt på ungdomsskolen, så der vet jeg ikke. Men før han begynte der tror jeg det også bare var ett barn som er enebarn. Anonymkode: bf2e4...1cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå