Gå til innhold

To av 40 som er enebarn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi fikk klasselister første dagen. Barnet mitt har gått i barnehage med ca halvparten. De øvrige kjenner jeg godt nok til, til at jeg vet hvor mange barn de har. Det er bare denne ene skolen i kommunen, så man kan si at alle kjenner alle omtrent. Eller kjenner til i det minste.

Takk for svar, virker litt som at det kan være et geografisk fenomen. Vi bor på et mindre sted, mange har flere barn og mange får barn relativt tidlig. 

Ts

Anonymkode: a6b4f...011

Og det forklarer nok saken.

For på steder hvor det er mer vanlig med lang utdannelse så er det mange som ender opp med ett barn. Enten at de velger det eller at de får barn sent og det ble slik. 

Og hadde jeg bodd i en bygd og etablert meg tidlig med kort yrkesrettet utdanning så hadde jeg og fått barn mye før (i 20-årene) og sannsynligvis kanskje flere enn i dag. For øvrig er jeg enebarn selv og i det store og hele har det vært fint det. Det er nå som mine foreldre er ordentlig gamle at jeg svaner å ha noen å dele det med.

Mitt tips til deg er å ha åpent hus hjemme, ta med venner på ting og skap gjerne stabile bånd til andre familie med jevngamle barn, kanskje har dere fettere og kusiner til barnet dere kan bruke tid med. Slik får barnet deres en større flokk rundt seg. Og husk at det er og en del fordeler enebarn får, mye voksenkontakt, slipper sammenligning og står gennerellt ganske fritt til å finne sin vei.

Anonymkode: 27179...e51

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I klassene til mine to er det ett enebarn av totalt 38 elever.

I klassen mellom mine er det ingen enebarn. I klassen over er det to (skilte foreldre). Så på skolen med rundt 80 elever er det under fem enebarn.

Det er altså langt mellom enebarna her, mindre sted rett utenfor by. Relativt ressurssterk demografi.

Når jeg vokste opp var det og få, var en i min klasse og jeg tror det var det eneste enebarnet på hele skolen med 9 trinn.

Anonymkode: c9283...5e9

AnonymBruker
Skrevet

Er enebarn og har aldri ønsket mer enn et barn.

Så fikk jeg 2 bonusbarn og er i dag 3 barnsmor 🫪🐒🤭

Anonymkode: 40bd5...4e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det også bare tre enebarn på førstetrinn, 3 klasser x 15 elever så 45 elever. En av enebarnene får småsøsken i høst så da blir de bare to på trinnet vårt også😅

Anonymkode: 16b80...cb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hvor jeg bor, så er det få enebarn. Jeg har to barn. I klassen til barna, vet jeg om totalt... 1. 
I øvrig familie er det ingen enebarn, og i vennekretsen min var det ei som hadde tenkt å ha enebarn, og barnet er 17 nå, og hun møtte en ny mann. Nå prøver de på ett til. De aller fleste rundt meg har to barn, men vi er unge nok til at en tredje eller flere ikke er utelukket. 

Det er nå sånn at man ikke bør få flere barn om man ikke føler man har kapasitet, eller er i tvil. Søsken er gull for mange, tull for noen, men enebarn har det ikke vondt uten søsken.

Anonymkode: a30dd...113

AnonymBruker
Skrevet

Min er den eneste i klassen som er enebarn. Har ikke oversikt over alle i parallellklassene (ganske mange barn her) men vet om en kollega som har enebarn. Føler på dårlig samvittighet selv om jeg vet det ikke er min skyld. 

Anonymkode: fbbed...0a3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er leit å lese alle fordommene mot enebarn, livet skjer og det blir ikke alltid som planlagt. Selv fikk jeg barn med en mann (nå eksmann) som ikke fungerte godt som far, og jeg valgte derfor å ikke få flere barn. Det er trist hvis barnet mitt møtes med fordommer fordi jeg tok det valget.

Anonymkode: 91a1e...b60

• Liker 3
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er så rart? Har inntrykk av at de fleste som vil ha barn, også vil ha flere barn. De av mine barns venner som er enebarn, er det gjerne naturlige årsaker til (enten foreldre som fikk barn alene, var godt oppe i åra, eller gikk fra hverandre og ingen nye halvsøsken). Det eneste enebarnet med foreldre som var sammen og rimelig unge fikk en lillesøster nå i andre klasse. 

Så fins det selvfølgelig mange usynlige grunner til at man ikke får flere barn, inkludert å ikke ønske seg flere. Men "defaulten" i samfunnet er å få søsken. 

Anonymkode: e8c23...709

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og innlegg tilknyttet dette.

veronica<3, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2026 den 0.03):

Jeg forstår ikke helt dette. Å ha to barn er jo langt ifra "dobbelt arbeid" når man først har ett barn. For min del ble det lettere å få enda et barn, fordi de tar vare på hverandre, underholder hverandre og jeg slipper dårlig samvittighet. Det er konseptet "å ha barn" - samme om det er én eller to - som er slitsomt. Ikke hvor mange (hvis det er snakk om to da) 

Ønsker man en avslappende og enkel hverdag dropper man barn 

Anonymkode: 18671...b9a

De underholder hverandre om man har flaks, eller sloss som hund og katt🙄

Anonymkode: e4588...6b0

• Liker 1
Skrevet

De fleste barn får søsken etterhvert, men det er også blitt mye mer vanlig å være enebarn. Ingenting merkelig eller feil ved det. 

Det er trist at mange har fordommer mot enebarn. Begge mine barn har venner som er enebarn og jeg merker virkelig ikke at hverken de eller foreldrene deres er annerledes enn andre. 

Noen av de mest sosiale, uselviske og omsorgsfulle menneskene jeg kjenner er forøvrig enebarn. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2026 den 11.04):

Enebarn var svært sjeldent da jeg vokste opp, men begynner å bli mer normalt.

Antar det skyldes de vanskelige økonomiske tidene. Folk har ikke råd til flere barn.

Anonymkode: b64b9...cad

Godt mulig du har rett altså. Men jeg har ikke inntrykk av at det er de med dårligst råd som får enebarn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ensomt..

Anonymkode: f40a8...ee7

AnonymBruker
Skrevet

Vi vårt barns klasse (de går i 2. klasse nå og er 15 stk):
- 1 familie med 4 barn

- 4 familier med 3 barn (og 3 av disse har 3 gutter hver)

- 8 familier med 2 barn

- 2 familier med "enebarn"

Det må sies at i de 2 familiene med "enebarn" så er ingen av dem 100% enebarn, begge har stesøsken med stor aldersforskjell (10+ år). 

Det var flere barn som var "enebarn" i 1. klasse, men som har fått småsøsken i etterkant også - familie #1 fikk barn i 2018, 2025 og 2026. Familie #2 fikk barn i 2018 og 2026. 

Anonymkode: 0c827...be1

AnonymBruker
Skrevet

(Meg rett over - barnet mitt går selvfølgelig i 3. klasse nå, ikke 2. klasse!)

Anonymkode: 0c827...be1

Skrevet

Jeg jobber på en liten barneskole, på hele skolen har vi kun to enebarn. 

AnonymBruker
Skrevet

Viktigste er at barn og unge ikke blir ensomme. Du kan ha mange søsken men føle deg alene . Når jeg vokste opp med mange søsken var det ikke noe positivt for min del. Som voksne har vi ikke kontakt engang. 

Anonymkode: 1df08...f3f

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å følge med på? Bortsett fra barnets venner aner jeg ikke hvem som har søsken eller ei. Forøvrig tenker jeg dette med søsken kan være både positivt og negativt som med alt annet. Jeg er enebarn og elsker det, mitt barn er også enebarn og utrykker at hen ikke vil ha søsken. Det viktigste er jo å ta så godt vare på de barna man har som man kan, enten det er 1 eller flere.

Anonymkode: 1c225...51c

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2026 den 22.27):

Jeg har et barn i første trinn. Barnet er det eneste i sin klasse som er enebarn, i den andre klassen er det også ett enebarn. Altså to av totalt 40 på trinnet. Er ikke det ganske få? Eller er det så uvanlig å være enebarn?

Det er min store sorg at jeg ikke har kunnet gi barnet søsken. Men jeg fikk en sykdom når barnet var noen år gammelt, og har da betydelig mer begrenset kapasitet enn jeg hadde før. Er redd vi ikke klarer å følge opp to barn, så derfor har vi ikke prøvd på flere selv om tanken ligger i bakhodet hele tiden. Jeg ble ennå litt mer betenkt når jeg nå så hvor uvanlig det var i klassen å ikke ha søsken.

Jeg valgte bevisst å få kun ett barn. Det er jeg utrolig glad for. Og det er barnet mitt også glad for. 

Mange får flere, men det er jo litt egoistisk det også egentlig.

Anonymkode: 87aba...f7f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2026 den 22.27):

Jeg har et barn i første trinn. Barnet er det eneste i sin klasse som er enebarn, i den andre klassen er det også ett enebarn. Altså to av totalt 40 på trinnet. Er ikke det ganske få? Eller er det så uvanlig å være enebarn?

Det er min store sorg at jeg ikke har kunnet gi barnet søsken. Men jeg fikk en sykdom når barnet var noen år gammelt, og har da betydelig mer begrenset kapasitet enn jeg hadde før. Er redd vi ikke klarer å følge opp to barn, så derfor har vi ikke prøvd på flere selv om tanken ligger i bakhodet hele tiden. Jeg ble ennå litt mer betenkt når jeg nå så hvor uvanlig det var i klassen å ikke ha søsken.

Det er ganske vanlig å ha søsken, ett eller flere. Men det å være enebarn er ikke noe negativt i skolesammenheng. Heller enebarn enn 4 barn man ikke har kapasitet til å følge opp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...