Gå til innhold

To av 40 som er enebarn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Omtrent 45 prosent av alle norske barnefamilier har bare ett barn under 18 år, så det er statistisk uvanlig at det kun er 2 av 40 barn som er enebarn.

Men hvordan i all verden har du klart å kartlegge 40 førsteklassingers familiekonstellasjoner allerede? Vi har også skolestarter i år, har ikke fått klasselister enda, og har oversikt over ca. fem av ukjent antall barn i klassen, og null oversikt over de andre tre parallellene.

Anonymkode: 2fbae...fb2

Endret av Lykkeliten*
Feil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker på hvorfor antall barn er et tema. Er vokst opp med utrykket at man får de barna man får, og det er godt nok og man er velsignet de man får.

Det er lov å føle på at man skulle hatt færre og flere etc. Men å sammenligne seg slik som i ts, gir meg litt gufs. Som om man sammenligner jakker, liksom.

Ikke noe galt  å ha enebarn, og ikke noe galt å ha en stor flokk.

Skulle gjerne hatt en til. Da jeg øbsket 3. Men har to og et bonus barn. Og av praktiske årsaker , så lot jeg være å få den 3. Men jeg plages ikke med at jeg fikk to, eller er misunnelig på de som fikk 3 liksom.

Blir litt uggen av at antall barn, diskuteres på nivå , som hvilke jakker som er kule. 

Livet er sånn , at alt blir ikke som man har tenkt eller ønsket seg altid. Men det er ok og greit det også

Anonymkode: 70b45...498

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
KlaraPetra skrev (8 timer siden):

I mitt barn sin klasse (5. klasse) er de fleste enebarn. Dette er midt i en by, regner med det er flere enebarn her enn i mer grisgrendte strøk. 

Mindre strømstans om vinteren der da. 

Anonymkode: 2a3ae...871

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet om flere enebarn i datters barnehage i alle fall, men de er jo fortsatt små (4-5 årskullet) og det kan selvsagt komme flere barn etterhvert. Et par av disse har også foreldre som har gått fra hverandre, som muligens vil få barn med eventuelt ny partner senere.

Totalt vet jeg om i alle fall 7 enebarn på den alderen. Inkludert min datter. Men vi er veldig fornøyd med ett barn og visste alltid at vi ikke ville ha flere!

Anonymkode: 43241...9a6

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Min datter (hun er snart 17 år) har stort sett vært den eneste i klassen og i flokken som er enebarn. Tror jeg? Har liksom aldri hatt noe særlig fokus på det. Bortsett fra at vi alltid har hatt "åpent hus" her hjemme, tatt med venninner på ferie, valgt feriesteder med mange andre barn osv. For å kompensere litt ;)

Anonymkode: 5a7bb...9dd

• Hjerte 1
Skrevet

Vi bor sentralt i Oslo. Sønn går i 2. og ca 40-50% er enebarn. Urbant liv i leilighet, stort sosialt nettverk gir mindre plass til flere barn og mindre behov for søsken. 

Anonymkode: 08e16...03c

• Nyttig 2
Skrevet

Her merker man at det er forskjell på by og land, ja. Her i indre by i Oslo er det flest enebarn, ihvertfall ved min datters skole. Ressurssterke foreldre, men ofte med liv som ikke så lett er forenlig med 2 eller flere barn. Det virker som mange som skriver her inne er fra bygder/utenbys, når ord som «selvfølgelig» brukes om å ha søsken. Selv er jeg enebarn og har enebarn, det har vært veldig riktig for oss.

Statistisk føder hver kvinne nå 1,48 barn og ca 20% vokser opp som enebarn. Selv om jeg har valgt å få ett barn selv er jeg veldig takknemlig for kvinner som får flere barn, det er et flott valg for familien deres og samfunnet. 

Anonymkode: 48879...62d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nesten ingen enebarn i klassen til mine unger heller, bor i en stor by. Men noen er det jo, barnet ditt vil aldri være det eneste enebarnet. I noen områder er det mer vanlig enn andre. 

Det er litt uvanlig med enebarn ja, men hva så? Fokuser på nære relasjoner med egen familie eller venner. Fokuser på fordelene med å ha enebarn. ❤️ 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her merker man at det er forskjell på by og land, ja. Her i indre by i Oslo er det flest enebarn, ihvertfall ved min datters skole. Ressurssterke foreldre, men ofte med liv som ikke så lett er forenlig med 2 eller flere barn. Det virker som mange som skriver her inne er fra bygder/utenbys, når ord som «selvfølgelig» brukes om å ha søsken. Selv er jeg enebarn og har enebarn, det har vært veldig riktig for oss.

Statistisk føder hver kvinne nå 1,48 barn og ca 20% vokser opp som enebarn. Selv om jeg har valgt å få ett barn selv er jeg veldig takknemlig for kvinner som får flere barn, det er et flott valg for familien deres og samfunnet. 

Anonymkode: 48879...62d

Oslo er ikke den eneste byen i Norge, da. Det er et særlig Oslofenomen som ikke er like tydelig i de andre byene (en viss effekt er det). Det er også stor variasjon mellom ulike deler av landet, ikke bare by vs bygd. 

Skrevet

Jeg har tenkt det kanskje har litt med hvor en bor? Her vi bor, skikkelig bygdenorge på en øy, har de allerfleste 3 barn. Noen har 4. Veldig få ha 2. Tror faktisk ikke det bor enebarn på øya her. 

Anonymkode: 0a863...4de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg forstår ikke helt dette. Å ha to barn er jo langt ifra "dobbelt arbeid" når man først har ett barn. For min del ble det lettere å få enda et barn, fordi de tar vare på hverandre, underholder hverandre og jeg slipper dårlig samvittighet. Det er konseptet "å ha barn" - samme om det er én eller to - som er slitsomt. Ikke hvor mange (hvis det er snakk om to da) 

Ønsker man en avslappende og enkel hverdag dropper man barn 

Anonymkode: 18671...b9a

Det kommer nok VELDIG an på hvordan barna er. De fleste foreldre jeg kjenner sier at det er mye mer arbeid med to barn. Har et par av de som sier det er lettere med to enn én, men det er de samme menneskene som alltid er slitne, syk eller ikke har tid til å finne på noe sammen, så at det er så mye mer enkelt, stemmer nok ikke i praksis. 

Selv valgte jeg kun ett barn pga mine begrensninger, og merker veldig forskjell i fritid i forhold til mine venner med to eller flere barn. 

Anonymkode: ea984...4ea

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, det er vanlig. De fleste har søsken. Men hva så? 

Vi har selv bare ett barn og jeg elsker det! Er så glad jeg ikke skal begynne på nytt og må igjennom de 4 første årene igjen. Vi 3 som familie har det stressfritt og fint. 

Anonymkode: 8bd6a...c8f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Omtrent 45 prosent av alle norske barnefamilier har bare ett barn under 18 år, så det er statistisk uvanlig at det kun er 2 av 40 barn som er enebarn.

Men hvordan i all verden har du klart å kartlegge 40 førsteklassingers familiekonstellasjoner allerede? Vi har også skolestarter i år, har ikke fått klasselister enda, og har oversikt over ca. fem av ukjent antall barn i klassen, og null oversikt over de andre tre parallellene.

Anonymkode: 2fbae...fb2

Vi fikk klasselister første dagen. Barnet mitt har gått i barnehage med ca halvparten. De øvrige kjenner jeg godt nok til, til at jeg vet hvor mange barn de har. Det er bare denne ene skolen i kommunen, så man kan si at alle kjenner alle omtrent. Eller kjenner til i det minste.

Takk for svar, virker litt som at det kan være et geografisk fenomen. Vi bor på et mindre sted, mange har flere barn og mange får barn relativt tidlig. 

Ts

Anonymkode: a6b4f...011

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ville heller vært litt fattigere men hatt søsken. 

Anonymkode: 3ee8a...8e9

Jeg ville heller vært fattig enn å ha søsken 

Anonymkode: 1c14d...30e

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg forstår ikke helt dette. Å ha to barn er jo langt ifra "dobbelt arbeid" når man først har ett barn. For min del ble det lettere å få enda et barn, fordi de tar vare på hverandre, underholder hverandre og jeg slipper dårlig samvittighet. Det er konseptet "å ha barn" - samme om det er én eller to - som er slitsomt. Ikke hvor mange (hvis det er snakk om to da) 

Det kan defintivt være stor forskjell på å ha 1 eller 2 barn, ikke alle søsken som underholder hverandre, noen kommer knapt overrens, andre krangler mye. Noen begynner på fritidsaktiviteter med mye dugnad og kjøring og da merker man definitivt at man har fler enn ett barn. 

Jeg har 2, det føles virkelig som 10 noen ganger, har jeg bare ett av dem hjemme er det rene ferien 😅 

Anonymkode: f00d7...0de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er vokst opp som enebarn (men har sykt mye halvsøsken på far min sin side som jeg ikke vokste opp med). Mannen min er enebarn. 

De fleste ønsker nok at barnet deres skal få et søsken,  men det er ikke alltid det går, som f.eks i din situasjon eller annet. 

Barnebarnet mitt var enebarn i 11 år før det fikk et søsken. 

Du må nesten føle selv på hva du orker, men ikke ta valget ut fra hva andre har, men hva du selv vil ha. 

Anonymkode: 13e0a...bfc

• Hjerte 1
Skrevet

Veldig unormalt å være enebarn, ja. Jeg har tre barn, vet ikke om noen i deres kull som er enebarn. Når jeg tenker meg om, vet jeg bare om to enebarn på skolen. 

Anonymkode: 93d72...2e2

• Liker 1
Skrevet

Enebarn var svært sjeldent da jeg vokste opp, men begynner å bli mer normalt.

Antar det skyldes de vanskelige økonomiske tidene. Folk har ikke råd til flere barn.

Anonymkode: b64b9...cad

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ofte er det nok helsemessige årsaker som ligger til grunn for dette, og det har ikke noen andre noe med. Hilsen mor til enebarn.

Anonymkode: 40dba...6fc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veldig unormalt å være enebarn, ja. Jeg har tre barn, vet ikke om noen i deres kull som er enebarn. Når jeg tenker meg om, vet jeg bare om to enebarn på skolen. 

Anonymkode: 93d72...2e2

Nei , det er ikke veldig unormalt 

Anonymkode: 1c14d...30e

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...