Gå til innhold

Mykt smør baking

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Margarin i bakst? Da lar jeg heller være å spise det.

Anonymkode: e6854...f88

Hvem bryr seg? Kan vedde på at du ikke hadde smakt forskjell i en blindtest 🤣

Anonymkode: bcc4b...b07

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjerp deg. Andre produkter kan brukes!

Skjerp deg selv, og les deg opp, uvitenhet kalles det der. 

Anonymkode: 71092...3af

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja tusen takk, men såpass skjønte jeg. tingen er hvem type smør?? Olivero, brelett, meierismør, smelta melange, flytende melange fra kjøleskapet. Mulighetene er mange.

Anonymkode: ca2d7...235

Bare smør er smør. Alt annent er margarin eller mararinblandet smør

Anonymkode: 9d32e...db2

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nå spør ts om hva smør er, og smør er bare en ting. Er vel du som reagerer på at folk forteller hva smør er som bør skjerpe seg.

Anonymkode: dfce9...956

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Tips hvis smøret står i kjøleskapet og du trenger romtemperert smør så kan du kutte av så stor bit du trenger og sette over et varmt glass. Bare ta et melkeglass, fyll med glovarmt vann og hell ut. Sett glasset opp-ned over smøret. Det blir romtemperert på minutter.

Og selvfølgelig bare smør er smør. Margarin er margarin og ikke smør. Men noen har vent smaksløkene sine til ultraprosessert skvip og foretrekker margarin. Smør er melkefett. Margarin er laget av alt mulig annet, ofte av rapsolje eller solsikkeolje som er noe av det mest usunne du kan putte i kroppen.

Anonymkode: a0918...0b7

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Margarin er ekstremt usunt, bruk ekte smør!

Anonymkode: 9d32e...db2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Folk må seriøst skjerpe seg! Smørpolitiet kalles de. Skulle tro de har fryktelig lite å gjøre, og saumfarer nettet for å spre eder og smørgalle🤣 Selv om det står smør i oppskrift, bruker man det man selv liker av smak. Smør eller margarin. Har vært baker i mange år og sverger til melange, for synes smør smaker sau! Aldri fått annet enn skryt og bestillinger på bakst. Betyr ikke at alle andre må like det😊 Gir like godt resultat😊

Smør laget på sauemelk smaker kanskje sau, men ikke smør laget av kumelk. 

Anonymkode: d3f03...04d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja tusen takk, men såpass skjønte jeg. tingen er hvem type smør?? Olivero, brelett, meierismør, smelta melange, flytende melange fra kjøleskapet. Mulighetene er mange.

Smør = meierismør. Alt annet er ulike former for margarin. 

Når det står smør i en oppskrift, betyr det meierismør. Mykt smør betyr at det skal være romtemperert, det vil si at du skal bruke det uten å smelte det først.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er oppvokst med å bruke Melange til baking. Så kan man diskutere både smak og sunnhet til man blir blå, men teknisk sett går det helt fint. Flytende ville jeg styrt unna, også for konsistensens del. (Og et nybegynnertips du kanskje er fullt klar over - det er mye lettere å forholde seg til smør i halvkilosblokk heller enn bordpakning når man skal bake).

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker ofte Soft flora eller melange, siden jeg vanligvis lager kake når jeg er hos en slektning som ikke liker smaken av ekte smør. For min del er begge deler helt greit.

Argumentet om hva som er sunnest av smør og margarin i denne sammenhengen.... Det er kake vi snakker om. 🤷‍♂️

Anonymkode: 6b831...5e2

• Liker 1
Skrevet

Rene møkkafolk så mange her. Adios, kvinneguiden.

Anonymkode: 5063c...69f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det står 200 gram mykt smør i en oppskrift. Hva betyr det? vanlig bordsmør, melange eller hva?  Er krem til gulrot kake det er snakk om. 

Smør er smør. Margarin er ikke smør. Så romtemperert smør er vel greit å tyde? 

Anonymkode: c1ff1...f82

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk må seriøst skjerpe seg! Smørpolitiet kalles de. Skulle tro de har fryktelig lite å gjøre, og saumfarer nettet for å spre eder og smørgalle🤣 Selv om det står smør i oppskrift, bruker man det man selv liker av smak. Smør eller margarin. Har vært baker i mange år og sverger til melange, for synes smør smaker sau! Aldri fått annet enn skryt og bestillinger på bakst. Betyr ikke at alle andre må like det😊 Gir like godt resultat😊

Er folk uenige med deg så er de politi? Da kaller jeg deg margarinpoliti som tror at det er greit å bruke. Helt ok det, vi er uenige og da er vi politi 😅

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men ikke kall det smør! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Olivero, margarin, melange er ikke smør. 

Så mulighetene er bare 1: Smør

Anonymkode: d476c...fa2

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Smør er smør. Margarin er ikke smør. Så romtemperert smør er vel greit å tyde? 

Du får lese mitt tidligere innlegg. Alle kommer ikke fra hus med bokhyller fylt av Hamsun og  dostovjeski hvor det ble bakt kanelboller hver søndag. 

Skrevet

Bare smør er smør, men du kan nesten alltid bytte ut smør med margarin, for eksempel Melange. Ikke alle liker smaken av smør. 🙂 Smak og behag! 

Det er heller ikke en etablert sannhet at smør er sunnere enn margarin. Kommer helt an på type margarin. At noe er UP gjør det ikke automatisk til usunt, eller at den uprosesserte varianten er sunnest. Det er mange nyanser i hva som er sunt. Synd at folk her prøver å gjøre det helt sort/hvitt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2026 den 12.41):

Nettopp. Tror aldri jeg har hatt smør i hus, men er den som blir bedt om å bake. 

Har forøvrig aldri hørt folk si "å ha råd til margarin på brødskiva", enda de færreste bruker smør der lenger 😂 

Anonymkode: a300d...48a

Skrevet

Du får lese mitt tidligere innlegg. Alle kommer ikke fra hus med bokhyller fylt av Hamsun og  dostovjeski hvor det ble bakt kanelboller hver søndag. 

Du trenger ikke være fra en "møblert" familie for å vite hva SMØR er.

Anonymkode: e6854...f88

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2026 den 0.46):

Ok tusen takk, men du kan være litt snillere. Jeg er en nybegynner-baker som ikke kommer fra et møblert hjem aka har ikke lært sånne småting. 

Her er en liten smør-guide:

Når det står "smør" i oppskrifter, menes det tradisjonelt meierismør. Det er imidlertid som regel fullt mulig å bytte ut dette med Melange (altså margarin), og meningene er - som du kan se i denne tråden - veldig delt på om det er en god idé eller ikke. Som andre har påpekt: Kun smør er smør. Det er likevel en del som ikke er så glad i smaken av ekte smør, og som derfor foretrekker å bruke Melange isteden. Melange er også billigere. I praksis kan du som sagt stort sett velge selv, men resultatet av bakingen kan bli litt ulikt avhengig av hva du bruker, fordi smør og margarin rett og slett er to ulike produkter, og derfor har litt ulike egenskaper. Du kan merke forskjell på både smak og konsistens på det du baker, og noen vil f.eks. mene at meierismør er best til småkaker, mens Melange er best til langpannekaker. Det beste er egentlig å prøve seg litt frem, hvis du har penger, lyst og tid til det. Bak samme oppskrift to ganger, og bruk smør i den ene og melange i den andre. Gjør deg opp din egen mening om hva som er best :)  

Når det gjelder alle andre former for smør (bremykt, olivero osv.), så er disse utviklet som bordsmør, men på de fleste pakkene vil det stå om de også er egnet til å bruke i baking. Hvis det står at du kan gjøre det, så kan du gjøre det, men igjen: Det vil påvirke smaken og resultatet. Det tryggeste er å holde seg til meierismør eller melange.

Anonymkode: ccfb0...9ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...