AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:33 #1 Skrevet onsdag kl. 13:33 Jeg har fatigue på grunn av Sjøgrens og uspesifisert bindevevssykdom og er i en ganske dårlig periode. Jeg lurer på om noen har råd som kan hjelpe ved fatigue. Slik det er nå blir jeg så dårlig og utmattet og får vondt overalt og det kjennes som kapasiteten bare blir dårligere. Jeg er femti prosent sykemeldt og kjenner at det går sånn akkurat, selv om jeg gjerne skulle fått til mer. Anonymkode: 60925...a74 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:52 #2 Skrevet torsdag kl. 06:52 Jeg har det sånn at hvis jeg står opp fra senga før kroppen er "klar", så er hele dagen ødelagt av fatigue. Men hvis jeg ligger i senga til jeg kjenner fatiguen slipper mer tak i kroppen min (det kan ta 1 - 2 timer), så blir det mindre fatigue ut over dagen. Vet ikke hvordan det er med din sykemelding om du går visse dager og har helt "fri" andre dager. Men hvis mulig, hvis du har det som meg, så kunne det kanskje vært lurt at du startet å jobbe senere på dagen. Anonymkode: 73209...aaf 2 3
Hxndyman Skrevet torsdag kl. 06:59 #3 Skrevet torsdag kl. 06:59 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har fatigue på grunn av Sjøgrens og uspesifisert bindevevssykdom og er i en ganske dårlig periode. Jeg lurer på om noen har råd som kan hjelpe ved fatigue. Slik det er nå blir jeg så dårlig og utmattet og får vondt overalt og det kjennes som kapasiteten bare blir dårligere. Jeg er femti prosent sykemeldt og kjenner at det går sånn akkurat, selv om jeg gjerne skulle fått til mer. Anonymkode: 60925...a74 Jeg har opplevd det der på nært hold. Det som hjalp var lavdose naltrexon (LND) Salt/ elektrolytt- brusetabletter og omlegging av kostholdet i retning steinalderkosthold.. Har du tidvis uregelmessig/ hard puls utred for pots.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:13 #4 Skrevet torsdag kl. 17:13 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har det sånn at hvis jeg står opp fra senga før kroppen er "klar", så er hele dagen ødelagt av fatigue. Men hvis jeg ligger i senga til jeg kjenner fatiguen slipper mer tak i kroppen min (det kan ta 1 - 2 timer), så blir det mindre fatigue ut over dagen. Vet ikke hvordan det er med din sykemelding om du går visse dager og har helt "fri" andre dager. Men hvis mulig, hvis du har det som meg, så kunne det kanskje vært lurt at du startet å jobbe senere på dagen. Anonymkode: 73209...aaf Min fatigue blir verre utover dagen, jeg funker best før ti 😛 Så går det gradvis nedover. Etter tre er jeg ubrukelig om jeg ikke har sovet i løpet av dagen. Og noen dager går jeg tom fra morgenen av uansett hva. Hxndyman skrev (10 timer siden): Jeg har opplevd det der på nært hold. Det som hjalp var lavdose naltrexon (LND) Salt/ elektrolytt- brusetabletter og omlegging av kostholdet i retning steinalderkosthold.. Har du tidvis uregelmessig/ hard puls utred for pots. Ja, jeg har faktisk det. Jeg skal sjekke det med legen. Takk! Anonymkode: 60925...a74
Hxndyman Skrevet torsdag kl. 17:27 #5 Skrevet torsdag kl. 17:27 AnonymBruker skrev (På 2.9.2026 den 15.33): Jeg er femti prosent sykemeldt og kjenner at det går sånn akkurat, selv om jeg gjerne skulle fått til mer. Prøv å få full sykemelding for en stund, symptombildet ditt faller rett inn i Fibromyalgi/ ME/ POTS/...som symptomessig alle er overlappende og kanskje t.o.m. har samme underliggende årsak. Hvis sykdommen er relativt nyoppstått for deg bør du være forsiktig med å bruke krefter. Lær deg å rasjonere og si nei til ting..for kjører du bare på kan du ende helt ned i kjellern. Lykke til 🫶 Btw POTS utredes med en vippetest på sykehus. 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:02 #6 Skrevet torsdag kl. 18:02 Hxndyman skrev (32 minutter siden): Prøv å få full sykemelding for en stund, symptombildet ditt faller rett inn i Fibromyalgi/ ME/ POTS/...som symptomessig alle er overlappende og kanskje t.o.m. har samme underliggende årsak. Hvis sykdommen er relativt nyoppstått for deg bør du være forsiktig med å bruke krefter. Lær deg å rasjonere og si nei til ting..for kjører du bare på kan du ende helt ned i kjellern. Lykke til 🫶 Btw POTS utredes med en vippetest på sykehus. Jeg har ikke fibromyalgi eller me, men har Sjøgrens og bindevevssykdom. Tror fatigue kommer av det. Har vært syk noen år, med veldig varierende fatigue. Nå er jeg deprimert i tillegg og da blir det verre. Anonymkode: 60925...a74 1 3
megda Skrevet torsdag kl. 18:15 #7 Skrevet torsdag kl. 18:15 (endret) Det eneste som noen gang har fungert, er å endre kostholdet radikalt til å bestå av råvarer, bevege seg mer (trening og turer ute) og samtidig prøve å tilegne seg ny kunnskap om hvordan man kan få kroppen til å fungere bedre for seg selv. Alt annet er bare plaster på såret. Endret torsdag kl. 18:16 av megda 2
Hxndyman Skrevet torsdag kl. 18:19 #8 Skrevet torsdag kl. 18:19 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har ikke fibromyalgi eller me, men har Sjøgrens og bindevevssykdom. Tror fatigue kommer av det. Har vært syk noen år, med veldig varierende fatigue. Nå er jeg deprimert i tillegg og da blir det verre. Anonymkode: 60925...a74 Ja huff, føler med deg. Sjøgrens er autoimmunt er det ikke? Bare vær litt våken for at diagnoser ikke trenger å være en helt eksakt vitenskap..mye overlappende symptomer. Har du en ubeskrivelig trøtthet som på en måte kommer innenfra? Tåkehjerne? Eller mage/ tarm- symptomer? Ofte kvalm?
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:28 #9 Skrevet torsdag kl. 18:28 Hxndyman skrev (4 minutter siden): Ja huff, føler med deg. Sjøgrens er autoimmunt er det ikke? Bare vær litt våken for at diagnoser ikke trenger å være en helt eksakt vitenskap..mye overlappende symptomer. Har du en ubeskrivelig trøtthet som på en måte kommer innenfra? Tåkehjerne? Eller mage/ tarm- symptomer? Ofte kvalm? Ja, det er autoimmunt. Har veldig mange autoimmune sykdommer. Jeg har «muskeltrøtthet», kjennes ut som jeg har trent beinhardt og er veldig støl når jeg egentlig bare har gått tur og gjort normale ting. Så går jeg liksom tom for batteri, da bare slutter jeg å virke, må bare legge meg og sove. Og hvis jeg presser meg for langt når jeg egentlig ikke har mer å gå på blir jeg irritabel, svimmel, kvalm, kaster opp, får hodepine og vondt i kroppen, ustø og mister ting, blir ukoordinert og klarer ikke snakke ordentlig (verken tenke eller artikulere). Så det er ulike grader vil jeg si, og ulike dager. Anonymkode: 60925...a74 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:30 #10 Skrevet torsdag kl. 18:30 megda skrev (13 minutter siden): Det eneste som noen gang har fungert, er å endre kostholdet radikalt til å bestå av råvarer, bevege seg mer (trening og turer ute) og samtidig prøve å tilegne seg ny kunnskap om hvordan man kan få kroppen til å fungere bedre for seg selv. Alt annet er bare plaster på såret. Jeg er ikke så flink med kosthold, klarer ikke lage middag feks. På slutten av dagen har jeg ikke krefter til det. Men jeg er ganske aktiv - ikke hardtrening, men jobber og går en del tur. Anonymkode: 60925...a74 2
megda Skrevet torsdag kl. 18:39 #11 Skrevet torsdag kl. 18:39 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ikke så flink med kosthold, klarer ikke lage middag feks. På slutten av dagen har jeg ikke krefter til det. Men jeg er ganske aktiv - ikke hardtrening, men jobber og går en del tur. Anonymkode: 60925...a74 Kostholdet er noe av det viktigste du kan påvirke selv i retning av mindre fatigue, slik at kroppen har tilgang på de rette byggestoffene som hjelper kroppen å fungere på en bedre måte. Det trenger ikke være komplisert. Litt varierte grønnsaker, hakket i en gryte med kjøtt eller fisk, litt krydder og 1–2 poteter. Det koker jo av seg selv, så litt grovskjæring av grønnsaker er det som krever litt jobb. Jeg forstår at det er vanskelig, spesielt dersom man er alene, men prøv likevel. Jeg føler med deg. Når kroppen ikke fungerer, er livet vanskelig.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:44 #12 Skrevet torsdag kl. 18:44 megda skrev (2 minutter siden): Jeg forstår at det er vanskelig, spesielt dersom man er alene, men prøv likevel. Jeg føler med deg. Når kroppen ikke fungerer, er livet vanskelig. Takk. Jeg har også en autoimmun tarmsykdom så jeg tar ikke opp næringsstoffer så bra. Tar tilskudd av alt mulig, men vanskelig når det går via tarmen. Det kan forverre fatigue så det er litt dumt såklart. Anonymkode: 60925...a74 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:45 #13 Skrevet torsdag kl. 18:45 AnonymBruker skrev (På 2.9.2026 den 15.33): Jeg har fatigue på grunn av Sjøgrens og uspesifisert bindevevssykdom og er i en ganske dårlig periode. Jeg lurer på om noen har råd som kan hjelpe ved fatigue. Slik det er nå blir jeg så dårlig og utmattet og får vondt overalt og det kjennes som kapasiteten bare blir dårligere. Jeg er femti prosent sykemeldt og kjenner at det går sånn akkurat, selv om jeg gjerne skulle fått til mer. Anonymkode: 60925...a74 Tren litt og lett flere ganger daglig, enn en stor økt. Bevegelse er mer effektivt enn høy puls. Da sistnevnte har lett for å påvirke negativt å gjøre deg værre. Akkurat hvor mye og hvor intenst vil variere iht hva du tålte før og hva du tåler nå. Så det blir induviduelt Anonymkode: 098ad...9df
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:46 #14 Skrevet torsdag kl. 18:46 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tren litt og lett flere ganger daglig, enn en stor økt. Bevegelse er mer effektivt enn høy puls. Da sistnevnte har lett for å påvirke negativt å gjøre deg værre. Akkurat hvor mye og hvor intenst vil variere iht hva du tålte før og hva du tåler nå. Så det blir induviduelt Anonymkode: 098ad...9df Jeg har hund og går en del tur med henne. Har ikke kapasitet til noe hardtrening akkurat nå Anonymkode: 60925...a74
Kålrota Skrevet torsdag kl. 18:53 #15 Skrevet torsdag kl. 18:53 megda skrev (36 minutter siden): Det eneste som noen gang har fungert, er å endre kostholdet radikalt til å bestå av råvarer, bevege seg mer (trening og turer ute) og samtidig prøve å tilegne seg ny kunnskap om hvordan man kan få kroppen til å fungere bedre for seg selv. Alt annet er bare plaster på såret. Har du selv hatt ekstrem fatigue? Da er liksom trening litt far out, en tur opp trappa eller en dusj er et dagsgjøremål. 3 1
megda Skrevet torsdag kl. 19:10 #16 Skrevet torsdag kl. 19:10 Kålrota skrev (15 minutter siden): Har du selv hatt ekstrem fatigue? Da er liksom trening litt far out, en tur opp trappa eller en dusj er et dagsgjøremål. ja, det var en kamp å bare sette seg opp fra liggende stilling.
Kålrota Skrevet torsdag kl. 19:13 #17 Skrevet torsdag kl. 19:13 megda skrev (1 minutt siden): ja, det var en kamp å bare sette seg opp fra liggende stilling. Hvorfor mener du da at trening og kosthold kan fikse alt? (det spiller selvsagt en rolle, men det er ikke løsningen for alle). 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:45 #18 Skrevet torsdag kl. 20:45 AnonymBruker skrev (På 2.9.2026 den 15.33): Jeg har fatigue på grunn av Sjøgrens og uspesifisert bindevevssykdom og er i en ganske dårlig periode. Jeg lurer på om noen har råd som kan hjelpe ved fatigue. Slik det er nå blir jeg så dårlig og utmattet og får vondt overalt og det kjennes som kapasiteten bare blir dårligere. Jeg er femti prosent sykemeldt og kjenner at det går sånn akkurat, selv om jeg gjerne skulle fått til mer. Anonymkode: 60925...a74 Prøvd denne øvelsen? ❤️ Anonymkode: 3eb90...f89 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:53 #19 Skrevet torsdag kl. 23:53 Hxndyman skrev (6 timer siden): Prøv å få full sykemelding for en stund, symptombildet ditt faller rett inn i Fibromyalgi/ ME/ POTS/...som symptomessig alle er overlappende og kanskje t.o.m. har samme underliggende årsak. Hvis sykdommen er relativt nyoppstått for deg bør du være forsiktig med å bruke krefter. Lær deg å rasjonere og si nei til ting..for kjører du bare på kan du ende helt ned i kjellern. Lykke til 🫶 Btw POTS utredes med en vippetest på sykehus. Fatigue/alvorlig utmattelse er IKKE forbeholdt disse diagnosene. Ta deg sammen og opplys deg selv. Anonymkode: 88abd...c64 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 00:09 #20 Skrevet fredag kl. 00:09 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fatigue/alvorlig utmattelse er IKKE forbeholdt disse diagnosene. Ta deg sammen og opplys deg selv. Anonymkode: 88abd...c64 Hvor får du det fra at han har sagt at fatigue er forbeholdt disse diagnosene? Jeg kan ikke se at han har skrevet det noe sted. Anonymkode: 73209...aaf 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå