AnonymBruker Skrevet 3. september #61 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (På 24.8.2026 den 20.53): Mest historieløse svaret noen gang. Hva har skjedd siden slutten av 1800-tallet med tanke på verdenskriger, kolonier, kalde kriger og ikke minst det faktumet at verdensbefolkning rundet 1.5 MRD mennesker i år 1900, og nå kan du legge på 7 MRD ekstra i 2029, altså totalt 8.5 MRD mennesker i 2029. Og ikke minst går det mot 9 MRD mennesker rundt 2036 eller 2037. Det er en massiv forskjell mellom AI revolusjonen der vi nå har begynt å få Trillionaires (Musk - dette er faen meg så sykt at det ikke skulle gått an), og målet er altså å knuse systematisk og ødelegge alle jobber som finnes slik at de rike kan bli enda rikere enn det de allerede er. Har du hørt en eneste Filthy Rich jævel av en sadist fortelle en detaljert på angående hvordan og hva 8.5 MRD mennesker skal leve av i fred og ro når en liten klikk på under 1% eier det meste? Kolonisering, massedrap siden slutten av 1800-tallet, etterfulgt av to brutale verdenskriger, lokale kriger overalt, den første kalde krigen - så er vi nå i gang med den andre verdenskrigen. Tusener og tusener av atomvåpen eies av en liten klikk av stater som helst ikke skulle hatt dette (Igjen, en ting man ikke hadde på 1800-tallet, nemlig atomvåpen), så går ikke matematikken opp i opp. AI-dritten er mest for en liten klikk av en ekstremt rik elite som har overhodet ikke menneskehetens beste i tankene sine. Vi lever på en planet der vi straks er et sted mellom 8.5 - 9 MRD mennesker de neste årene og vi har en syk liten gjeng sadistiske jævler av WannaBe Trillionaires som ønsker å knuse hele inntektseksistensen til menneskeheten. Det er en oppskrift på katastrofe og det vil smelle hardt. Anonymkode: 4c5e9...430 På tross av alt det negative du ramser opp har skjedd siste 100 år så fortsetter folketallet å stige. Rart det der. Planeten klarer å håndtere en god del milliarder til. Det er uansett ikke disse trillionærere som kommer til å ende menneskeheten. Det klarer naturen helt fint selv. Anonymkode: 4047d...c13
AnonymBruker Skrevet 3. september #63 Skrevet 3. september Ja, i teorien. Jobber med kommunikasjon og innholdsproduksjon. Samtidig har jeg et håp om at menneskelig kreativitet og menneskeskapt innhold vil forbli ettertraktet, og kanskje få ekstra kredibilitet etterhvert som folk blir lei av AI-slop laget av språkmodeller trent på stjålet materiale (og eid av milliardærer med tvilsomme hensikter). Anonymkode: 2023e...194
AnonymBruker Skrevet 3. september #64 Skrevet 3. september som tec spesialist, til en viss grad, men ikke de 20- 40% vanskeligste situasjonene! de krever som regel et helt team med folk fra flere leverandører og fagfelt! og jeg blir pensjonist lenge før dette blir en trussel! Anonymkode: cd73c...424
AnonymBruker Skrevet 13. september #65 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (På 30.8.2026 den 22.11): Hvis det kommer en avansert AI robot som kan fjerne sting, ta blodprøver, ta sårstell, vaksiner, øreskylling, blodtrykk, ekg, spirometri, audiometri, betjene resepsjon og triagere i telefon så kanskje. Den er hjertelig velkommen til å besvare telefonen så fort som mulig. Anonymkode: 3b728...17a Har sett en video av en «blodprøvemaskin»-prototype. Kan godt hende det er fake altså. Men hvis det er sant så vil jeg tro man kan få noe lignende også til å sette vaksiner. Blodprøver og vaksiner døgnet rundt, kanskje til og med direkte analyse av blodprøven i maskina og resultater etter 5 min. Bare tast inn personnummeret ditt og betal egenandelen på kortterminalen, så gjør maskina resten. Anonymkode: 3d5a9...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 13. september #66 Skrevet 13. september Nei, min "jobb" som pensjonist står nok ikke i fare for det, heldigvis. Elsker min nye posisjon i samfunnet og skal nyte den så lenge jeg lever. Anonymkode: 60971...c37
AnonymBruker Skrevet 13. september #67 Skrevet 13. september Jeg er blitt fortalt lenge at KI skal overta jobben min. Men når jeg ser de rapportene KI lager på mitt fagfelt så tenker jeg at vi er langt unna. Hadde et menneske skrevet de rapportene hadde vi tenkt at personen var tilbakestående. Ikke en gang en ufaglært hadde gjort de feilene. Jeg har endt opp med å ikke bruke systemgenererte KI rapporter i jobben min, da jeg prøvde brukte jeg mer tid på å lete etter og rette opp feil enn å skrive alt fra begynnelsen av. Heldigvis eier jeg min egen bedrift og avgjør selv hvordan jeg jobber. Anonymkode: 73dda...b0b
AnonymBruker Skrevet 13. september #68 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har sett en video av en «blodprøvemaskin»-prototype. Kan godt hende det er fake altså. Men hvis det er sant så vil jeg tro man kan få noe lignende også til å sette vaksiner. Blodprøver og vaksiner døgnet rundt, kanskje til og med direkte analyse av blodprøven i maskina og resultater etter 5 min. Bare tast inn personnummeret ditt og betal egenandelen på kortterminalen, så gjør maskina resten. Anonymkode: 3d5a9...6e8 Blodprøve robot finnes. Men jeg kan si fra eget ståsted at en slik aldri hadde fått lov å stikke meg. Anonymkode: 2c76e...98b
Saltwatertaffy Skrevet 13. september #69 Skrevet 13. september Min jobb står i fare ja, men ikke helt umiddelbart. Jobber med markedsføring. Vi er per i dag to personer som har den stillingen på min arbeidsplass, men jobben kan lett gjøres av bare en person ila. neste år vil jeg tro, når jeg ser på alle verktøyene som har kommet i det siste. Så da er det fort at den andre personen (jeg har mer ansinnietet) blir arbeidsledig eller omdisponert ila. neste år… Og jeg spår at innen 5 år så er AI-verktøyene og hjelpemidlene så gode at man trenger ingen spesiell kompetanse for å vite hva man skal be systemene om å gjøre heller, så da kan man erstatte min rolle med noen uten særlig kompetanse, som er mye billigere å ha i jobb. Denne personen trenger egentlig å bare være et bindeledd mellom AI-verktøyene og selgere, sjefer eller hvem det måtte være som trenger en kampanje, presentasjon, salgsmateriell og whatnot.
AnonymBruker Skrevet 13. september #70 Skrevet 13. september zondaar skrev (På 24.8.2026 den 20.41): Nei. Barnehagelærer Mange jobber i bhg kan overtaes av roboter om ikke lenge. Bleieskift, rydding, påkledning, lese for barna osv. Bare vent og se. Anonymkode: c157d...bef
AnonymBruker Skrevet 13. september #71 Skrevet 13. september Nope, jeg er journalist. Anonymkode: 728dc...22a
AnonymBruker Skrevet 13. september #72 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Nope, jeg er journalist. Anonymkode: 728dc...22a Nå er AI veldig flink til å skrive tekster og innhold. Så jeg tror det kan redusere endel av jobben, det skal vel ikke skrives mer nyheter fordi det er manglende behov?. Selvsagt journalister i felt, og det mer avanserte av jobben blir det sikkert større behov for. Anonymkode: fd376...1c7
AnonymBruker Skrevet 13. september #73 Skrevet 13. september Nei er uføre. Tror ikke noen bruker penger på en AI som ikke gjør noe Anonymkode: 02cdc...b22
Jdz Skrevet 13. september #74 Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (På 30.8.2026 den 11.38): Jeg er plakatdesiginer, så AI har allerede tatt over jobben min... 😅 Anonymkode: 8d0a4...899 Merkelig. Jeg synes AI som designverktøy er en av de bruksområdene som imponerer meg minst. Jeg jobber for tiden på et team uten dedikert designer/grafiker, og har prøvd å bruke det som finnes av AI-modeller og er ikke imponert over resultatet. For all del, AI kan lage flotte generiske illustrasjoner, men virker fullstendig ute av stand til å spesifikt lage det jeg ber om, og jo mer spesifikk promptene mine er, jo verre blir sluttresultatet. Og du kan ALLTID se at det er AI-generert. Hvis designoppdragene dine stort sett har vært av typen "oppslag for loddsalg hos det lokale idrettslaget", ja, da er nok kanskje karrieren over, men jeg sliter med å tro at seriøse aktører vil vil omfavne AI til design i sin nåværende form. Dette kan selvfølgelig endre seg når teknologien kommer lenger, men jeg håper egentlig ikke det skjer i min levetid.
AnonymBruker Skrevet 13. september #75 Skrevet 13. september Ja, det kan den. Jeg er bibliotekar. Jeg ser for meg at lånere kommer til biblioteket, og har en samtale med KI. Og så vil en fysisk robot vise deg hyllen der boken står, og kanskje bruke teleskoparmer for å hente boken til deg. Utlåns - og innleveringsautomater har vi jo allerede. Mitt eneste krav er at robotene som lages for formålet skal være kule og retro. 🤖🤖🤖 Kilde: Vintage Japanese Robot Toys - Etsy Norway Anonymkode: e6d39...001
zondaar Skrevet mandag kl. 07:56 #76 Skrevet mandag kl. 07:56 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Mange jobber i bhg kan overtaes av roboter om ikke lenge. Bleieskift, rydding, påkledning, lese for barna osv. Bare vent og se. Anonymkode: c157d...bef Ja, bleieskift, rydding og påkledning kan sikkert automatiseres. Men barnehagens kjerneoppgave er ikke å utføre praktiske oppgaver – det er å forstå, tolke og møte barn i relasjon. Tilknytning, samspill, emosjonsregulering, lek, språk og pedagogiske vurderinger krever menneskelig nærvær og faglig skjønn. En robot kan lese en bok. Den kan ikke være en trygg voksen.
hjärterdam Skrevet mandag kl. 10:59 #77 Skrevet mandag kl. 10:59 Ikke erstatte, men at det etterhvert vil bli en større del av arbeidshverdagen. Jobber førstelinje barnevern og tror AI vil få en større rolle i faglige vurderinger, så kan man diskutere om man synes det er en god ide eller ikke, selv ser jeg fordeler og ulemper.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå