Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det håper jeg inderlig. Eller i hvert fall at de kan gjøre mitt «yrke» overflødig. Jeg er ufør. Håper virkelig at AI klarer å gjøre store fremskritt på forskningsfronten, sånn at jeg også kan få leve et innholdsrikt liv. 

Anonymkode: 85cbe...d11

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2026 den 15.56):

Kan AI erstatte DIN jobb? Hvorfor evt ikke! Og hva er din jobb? 

Jeg er renholder i barnehagen og slik det er nå vil ikke AI kunne erstatte meg enda, dessverre. 

Anonymkode: c157d...bef

Tviler på at AI kan overta personalledelse med det første.

Anonymkode: 08c69...579

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tviler på at AI kan overta personalledelse med det første.

Anonymkode: 08c69...579

Hvem skal du personal lede når alle undersåttene dine er erstattet med AI agenter?

Anonymkode: ee01c...848

Skrevet

Nei. Barnehagelærer 

AnonymBruker
Skrevet

Delvis. Jeg er saksbehandler, men det er en del brukeroppfølging som ikke en ai bot kan ta for seg (enda). Men at ai kunne blitt brukt til å feks kontrollere søknader, dokumentasjon, lage tilleggsvedtak om vilkår er oppfyllt osv tror jeg fint den kunne gjort  

Anonymkode: a97b2...053

AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (9 timer siden):

Det er ingen forskjell på AI revolusjonen og den industrielle revolusjon på 1800-tallet. Den førte også til store omveltninger i samfunnet, med mye protester. Likevel er det ingen som ønsker seg tilbake til slik det var før. 

Mest historieløse svaret noen gang.

Hva har skjedd siden slutten av 1800-tallet med tanke på verdenskriger, kolonier, kalde kriger og ikke minst det faktumet at verdensbefolkning rundet 1.5 MRD mennesker i år 1900, og nå kan du legge på 7 MRD ekstra i 2029, altså totalt 8.5 MRD mennesker i 2029. Og ikke minst går det mot 9 MRD mennesker rundt 2036 eller 2037.

Det er en massiv forskjell mellom AI revolusjonen der vi nå har begynt å få Trillionaires (Musk - dette er faen meg så sykt at det ikke skulle gått an), og målet er altså å knuse systematisk og ødelegge alle jobber som finnes slik at de rike kan bli enda rikere enn det de allerede er. 

Har du hørt en eneste Filthy Rich jævel av en sadist fortelle en detaljert på angående hvordan og hva 8.5 MRD mennesker skal leve av i fred og ro når en liten klikk på under 1% eier det meste? 

Kolonisering, massedrap siden slutten av 1800-tallet, etterfulgt av to brutale verdenskriger, lokale kriger overalt, den første kalde krigen - så er vi nå i gang med den andre verdenskrigen. Tusener og tusener av atomvåpen eies av en liten klikk av stater som helst ikke skulle hatt dette (Igjen, en ting man ikke hadde på 1800-tallet, nemlig atomvåpen), så går ikke matematikken opp i opp.

AI-dritten er mest for en liten klikk av en ekstremt rik elite som har overhodet ikke menneskehetens beste i tankene sine. 

Vi lever på en planet der vi straks er et sted mellom 8.5 - 9 MRD mennesker de neste årene og vi har en syk liten gjeng sadistiske jævler av WannaBe Trillionaires som ønsker å knuse hele inntektseksistensen til menneskeheten. Det er en oppskrift på katastrofe og det vil smelle hardt.

Anonymkode: 4c5e9...430

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men AI kan gjøre at noen oppgaver tar kortere tid.

Radiograf.

Anonymkode: 443cb...7d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2026 den 15.56):

Kan AI erstatte DIN jobb? Hvorfor evt ikke! Og hva er din jobb? 

Jeg er renholder i barnehagen og slik det er nå vil ikke AI kunne erstatte meg enda, dessverre

Anonymkode: c157d...bef

Ikke enda nei. Men når det kommer roboter som klarer alt av finmotorikk som mennesker gjør, og kombinert med en avansert AI, så er INGEN jobber trygge. Det er bare snakk om tid

Anonymkode: 75fec...48e

AnonymBruker
Skrevet

Orakler/Ai har eksistert i alle år. 

Jobben min nei,er nok heller spreke oppegående 25/30 åringer som er den største trusselen. 

Men jeg skal grave meg i navlen og snylte maks på samfunnet,heve pensjon samt få lønn samtidig fra 62 til jeg blir 80,så kan de unge gå på Nav så lenge🙃  Da snylter vi både gammel som ung i nesten 20 år😜

Anonymkode: bdfac...c20

Skrevet

Jobber med IT. Er egentlig for tidlig å si, foreløpig gjør AI at jeg kan gjøre jobben mer effektivt og med høyere presisjon og kvalitet, men på sikt tror jeg nok mye av det jeg gjør i dag kan gjøres av AI mer eller mindre uten tilsyn.

Det sagt, det er mitt eget ansvar å gjøre det jeg må for å forbli relevant .

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som seniorleder i et IT-selskap, og bruker nå rundt halvparten av tiden min på AI og hvordan vi skal ta teknologien i bruk. 

Tror jeg at AI kommer til å ta jobben min? Ikke nødvendigvis. Men jeg tror at mennesker som behersker AI, vil utkonkurrere dem som ikke gjør det. 

Derfor må alle hos oss lære å bruke AI som en integrert del av arbeidsprosessene – ikke bare lære seg å «skrive gode prompts». Det handler om å jobbe smartere, forbedre kvaliteten og forstå hvordan teknologiens muligheter påvirker både rollene våre og det vi leverer til kundene.

Vi befinner oss virkelig i en «you snooze, you lose»-situasjon. AI er ikke lenger noe som ligger langt fram i tid. Skal vi holde oss relevante, må vi begynne å lære, eksperimentere og omstille oss nå. 

Jeg tror ikke vi kommer til å si opp folk på grunn av AI med det første. Men jeg tror heller ikke at vi vil erstatte alle som slutter, på samme måte som tidligere. Enkelte oppgaver – og kanskje etter hvert enkelte stillinger – kan i stedet bli dekket av AI-agenter og av medarbeidere som får langt større kapasitet ved hjelp av AI.

Det betyr ikke nødvendigvis færre mennesker, men det kan bety andre roller, nye forventninger og en helt annen måte å organisere arbeidet på.

Her er eksempel på endringer vi ser hos oss:

Grafisk produktdesignere - enkle annonser, bannere, illustrasjoner og presentasjoner kan generes automatisk.

Junior programvareutviklere - enkel kode, standardsider, tester, dokumentasjon og feilretting kan automatiseres i stor grad.

Teknisk skribent – AI kan lage og oppdatere dokumentasjon direkte fra kode og systemendringer.

Førstelinje-support – vanlige spørsmål, feilsøking, passordproblemer og rutinehenvendelser håndteres av AI-agenter.

Oversetter – ordinær oversettelse automatiseres, mens faglig, juridisk og kulturell kvalitetssikring består.

Rapport- og analysemedarbeider – innsamling av data, standardrapporter, presentasjoner og oppsummeringer kan automatiseres. Evnen til å stille riktige spørsmål og tolke konsekvenser får større verdi

Prosjektkoordinator og deler av PMO-funksjonen – møtereferater, statusrapportering, oppfølging, planlegging og dokumentasjon kan utføres av agenter.

Rekrutteringskoordinator – søk etter kandidater, første sortering, møtebooking og standardkommunikasjon kan automatiseres.

Administrative saksbehandlere – behandling av regelstyrte skjemaer, dokumentkontroll og registrering er godt egnet for automatisering.

Regnskaps- og økonomimedarbeidere – fakturabehandling, avstemming, kategorisering og standardrapportering blir stadig mer automatisert.

...

Er du i en av rollene/har de oppgavene som jeg nevnte her, så er det absolutt grunn til å lære mer om AI.  

Anonymkode: c7cd1...912

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er plakatdesiginer,  så AI har allerede tatt over jobben min...  😅

Anonymkode: 8d0a4...899

AnonymBruker
Skrevet

Jobber med å designe brukeropplevelser i et IT selskap. Ja, jeg kan nok erstattes, da jeg gjør mye visuelt arbeid. Samtidig så er det et annet håndverk å ha mennesker i bildet som kjenner det vi leverer. Jeg gjør en del andre ting enn jeg gjorde før og har tettere bånd med utviklere grunnet dette. Vi jobber annerledes enn før og vi bruker AI som et verktøy.

På sikt kan nok AI erstatte jobben min helt, men ikke ennå. Jeg tror vi ender opp med å ikke ansatte flere i min type rolle dersom noen slutter, og vi ser det egentlig allerede nå. Mellomledere har begynt å gjøre både design og kode. Resultatet er noen ganger bra, andre ganger veldig dårlig. Dersom nedskjæringer skulle forekomme vil jeg ikke være første på listen. Jeg har ingen planer om å bytte jobb, men dersom jeg skulle ha gjort det, så ville jeg ha forsøkt å unngå det nå grunnet hva bransjen står i.

Anonymkode: 98a60...afa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2026 den 17.49):

Nei, jeg jobberpå flyplass og håndterer både bagasje, innsjekk og alle mulige forespørsler. 

Anonymkode: d14a8...3e8

Dette er jo en type jobb som AI kombinert med økt automasjon definitivt kan overta.

Anonymkode: 055c2...8a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med IT-drift/praktisk IT-support og så lenge brukerne er så dumme og upraktiske som de er så kan ikke jeg erstattes i hvert fall. De sliter til og med med å finne et menneske til å erstatte meg og min erfaring. Så jeg blir nok pensjonist før de rekker finne en erstatter…

Anonymkode: 055c2...8a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det kommer en avansert AI robot som kan fjerne sting, ta blodprøver, ta sårstell, vaksiner, øreskylling, blodtrykk, ekg, spirometri, audiometri, betjene resepsjon og triagere i telefon så kanskje. Den er hjertelig velkommen til å besvare telefonen så fort som mulig.

Anonymkode: 3b728...17a

Skrevet

Nope, mange firmaer trodde det først, uten å innse at kodingen bare var en liten del av jobben.  Arkitektur, skytjenester, brukeropplevelse, clean architecture, mikrotjenester , skalering, kostnadskontroll osv er er stor del og blir det viktige fremover. Vi får mer tid til å snakke om løsningen med kunder og å prototype/teste ut løsninger. Vi kan også øke kvalitet på produktene som vi ikke hadde tid/mulighet til før.

Det som skjer nå er at etterspørselen etter Senior utviklere med erfaring innen fullstack, Cloud  og AI øker kraftig på grunn av at det er blitt mye billigere og raskere å gjennomføre prosjekter. Samtidig så kreves det mye mer kompleks kompetanse.  Forskjellene på de beste og dårligste i bransjen øker mye nå.

Inngangsporten til bransjen og jobbene for juniorer forsvinner i høyt tempo, på grunn av at jobben med å lage de repettetive simple tingene tar seniorer seg av med en haug med AI agenter som han/hun styrer.

Så det blir spennende fremmover, men jeg tror det etterhvert blir enda høyere etterspørsel etter seniorer når antallet juniorer faller kraftig.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Anestesisykepleier

Anonymkode: a34b1...46b

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei. Anestesisykepleier

Anonymkode: a34b1...46b

Samme her. 
Tror det er en stund til det er aktuelt å la meg bli intubert av en robot. Samme med å etablere intravenøse tilganger og faktisk ta seg av og berolige stressede og livredde pasienter. Massive blodtransfusjoner til traumepasienter tror jeg også mennesker skal få ta seg av. Regulering av natkosedybde kan muligens være noe datamaskinene kan bistå mer med på sikt, men ser for meg at det uansett må være en person ansvarlig/til stede, litt som selvkjøringen på de fleste moderne biler.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2026 den 17.49):

Nei, jeg jobberpå flyplass og håndterer både bagasje, innsjekk og alle mulige forespørsler. 

Anonymkode: d14a8...3e8

Det må da være en perfekt jobb for AI såvidt jeg kan skjønne. Folk gjør jo det meste selv nå uansett.

Anonymkode: 4047d...c13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...