Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det går mot krig eller borgerkrig når AI har ødelagt mange nok jobber. Det har ingenting å si om din jobb er "trygg fra AI". Det er som er interessant å påpeke er at man anser AI som en trussel, noe den absolutt er.

Selv om du har jobb i en barnehage, så kan man ikke ignorere arbeidsløse mennesker i et samfunn som er desperate etter et anstendig, middelklasse liv og vil lett la seg radikalisere politisk sett når desperasjonen har nådd nye nivåer etter hvert. 

Arbeidsløse mennesker er også et problem for de som har jobb i barnehagen, fordi hvis du skulle bli syk eller noen mener at du ikke gjør "god nok jobb", så står plutselig 500 stykk arbeidssøkere utenfor barnehagen som vil ta over jobben din. Som uansett betyr at man kan degradere din jobb og dine arbeidsforhold fordi 500 stykk står utenfor på parkeringsplassen og er klare for å levere inn sin CV og søknad når eller hvis du ikke "duger" lenger. Du er med så langt?  Niceee 😂

Anonymkode: 4c5e9...430

Nettopp, og ingen har lenger penger til elektriker, bilmekaniker, rørlegger etc.

Anonymkode: eb18b...019

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig planen at mennesker skal leve av når AI og roboter tar over mer og mer av jobbene?

Anonymkode: 510c3...701

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er egentlig planen at mennesker skal leve av når AI og roboter tar over mer og mer av jobbene?

Plan? 

Det finnes ingen overordnet samfunnsplan for AI. AI er sluppet løs i samfunnene og vi må bare se hvor det fører oss. Europeiske politikere har vært ekstremt tilbakelente her og nå er det for sent. 

En ting er hva AI gjør med jobbene våre, en annen er hva det gjør med samfunnssikkerheten vår når vi lar store amerikanske selskaper gjøre jobbene våre både i offentlig og privat sektor. 

Anonymkode: ac1cc...cc1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Plan? 

Det finnes ingen overordnet samfunnsplan for AI. AI er sluppet løs i samfunnene og vi må bare se hvor det fører oss. Europeiske politikere har vært ekstremt tilbakelente her og nå er det for sent. 

En ting er hva AI gjør med jobbene våre, en annen er hva det gjør med samfunnssikkerheten vår når vi lar store amerikanske selskaper gjøre jobbene våre både i offentlig og privat sektor. 

Anonymkode: ac1cc...cc1

Folk her heier på Usa og Trump følger med. Gratulerer med han som leder over verden.

Anonymkode: eb18b...019

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hva skulle europeiske politikere gjort da tenker du, forbudt AI?

Anonymkode: 22669...bcf

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg jobbet som grafiker i et IT firma, og mistet jobben i en nedskalering pga AI. Det var 40-50 andre som måtte gå også. Nå driver jeg å lærer meg AI tools for å styrke min kompetanse i jobbsøkingen. Det er mye å lære, men veldig spennende.

Anonymkode: f6294...9c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Yrket mitt blir stadig benyttet som eksempel på en jobb som vil forsvinne/erstattes i stor grad med AI. 

Samtidig er det en del som har en mening om hva jeg gjør uten å ha peiling. De har en forestilling basert på hva jeg gjorde for 10 + år siden, henger ikke med på effektivisering som allerede har skjedd. Det vi har av tilgang på AI i dag fremstår ikke som intelligens enn så lenge. 

Personlig tror jeg det i første omgang kun er nok en effektivisering av enkelte oppgaver, samt potensiale for tid- og kostnadsreduksjon. Så får vi se hva som dukker opp etterhvert. 

Anonymkode: 18a78...80f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selger og i teorien er jobben allerede  erstattet for lengst av nettbutikker, men i min bransje krever kundene fortsatt så mye at de trenger oss for å ta riktige valg. Samme hvor mye de googler og spør internett, AI eller hva enn..

rart det der

Anonymkode: 6a385...919

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det går mot krig eller borgerkrig når AI har ødelagt mange nok jobber. Det har ingenting å si om din jobb er "trygg fra AI". Det er som er interessant å påpeke er at man anser AI som en trussel, noe den absolutt er.

Selv om du har jobb i en barnehage, så kan man ikke ignorere arbeidsløse mennesker i et samfunn som er desperate etter et anstendig, middelklasse liv og vil lett la seg radikalisere politisk sett når desperasjonen har nådd nye nivåer etter hvert. 

Arbeidsløse mennesker er også et problem for de som har jobb i barnehagen, fordi hvis du skulle bli syk eller noen mener at du ikke gjør "god nok jobb", så står plutselig 500 stykk arbeidssøkere utenfor barnehagen som vil ta over jobben din. Som uansett betyr at man kan degradere din jobb og dine arbeidsforhold fordi 500 stykk står utenfor på parkeringsplassen og er klare for å levere inn sin CV og søknad når eller hvis du ikke "duger" lenger. Du er med så langt?  Niceee 😂

Det er ingen forskjell på AI revolusjonen og den industrielle revolusjon på 1800-tallet. Den førte også til store omveltninger i samfunnet, med mye protester. Likevel er det ingen som ønsker seg tilbake til slik det var før. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den første gangen jeg mistet jobben og ble erstattet av en robot var i 2010. Etter det skiftet jeg yrke og begynnte å jobbe med IT. For bare noen måneder så sa jeg opp selv, fordi jeg så hva som kom til å skje. Ja, jeg er overflødig der også nå.

Håper mitt tredje karrierevalg tar lengere tid å erstatte, og jeg trur jeg har rett. Er nok pensjonist før dette kan automatiseres.

Anonymkode: 980b0...93f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

AI ødelegger internett og seg seg da den informasjonen den produserer ikke er 100 prosent verifiserbar. 
En slange som spiser sin egen hale og gjør ingenting til slutt. Tror de som sitter k eliten driter seg ut denne gangen, og de vil tape masse «penger» (er også bare tall på servere, penger finnes ikke lenger) 

Limet mellom mennesker er tillit, barnehage overtok for dagmamma. Kanskje folk går tilbake til å passe egne og hverandres barn. Typ byttehandel. Siden dagens økonomiske «system» står i fare for å kollapse…

Anonymkode: 6a385...919

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg blitt ufør. Mwn jovvet i mange år som helsefagarbeider med etterutdanning rettet mot miljøarbeid. Ufør klarer nok AI, jobben jeg hadde vil aldri bli tatt over av AI. 

Kan rett og slett ikke se for meg AI klaret å "lese" mennesker godt nok til at de kunne gi god hjelp til mennesker som ikke er som alle andre.

Anonymkode: 9e043...7ee

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg er lærer. Underviser mest i kunst og håndverk. De mer teoretiske fagene kunne nok ha blitt erstattet med ai, hvertfall for de eldste elevene. Det er jo allerede mye nettoppgaver. Men ikke i kunst og håndverk. Vi holder jo på med fysiske materialer og jobber med hendene. 

Anonymkode: 2907f...3d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva skulle europeiske politikere gjort da tenker du, forbudt AI?

Anonymkode: 22669...bcf

Ja egentlig. Synes det er skummelt og lurer på hvordan det kommer til å gå med oss når AI stadig blir smartere og overtar for oss

AnonymBruker
Skrevet

Konsulent som jobber med det offentlige og private. Skal nok mye til for å erstatte meg, men jeg ser jobber forsvinne i alle retninger.  Effektivisering med bruk av AI er nødvendig. Mange av de som sier de har trygge yrker i denne tråden vil bli erstattet av roboter på sikt. 

Anonymkode: a56b9...e27

Skrevet

Nei, som kontaktlærer på småskoletrinnet tror jeg ikke AI vil erstatte min jobb i sin helhet. Elever og foresatte vil nok fremdeles ha et ønske om å forholde seg til et menneske. MEN jeg håper at den kan erstatte enkelte deler av den, som f.eks papirarbeidet osv.

Skrevet

Nei, ikke nå og så fremt det ikke er kvantesprang i robot teknologi, ikke i nær fremtid heller..
Jeg synes mest synd på de som til nå har hatt trygge jobber i forskjellig høyere utdanning, de ligger tynt an i årene fremover.
Jurister og advokater f.eks. Hvorfor betale 3000,-/timen når KI gjør det bedre på 5 minutter..

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke direkte ihvertfall. Og ikke i min levetid. Litt sånn stor skepsis til å bytte noe som funker. Mitt yrke er så gjennomsyret sikkerhetsmessig og reguleringsmessig at selv å bytte fra windows 7 til windows 10 på pc-ene tok flere år. Skulle få et nytt dataprogram i fjor, ble avlyst etter et år.

Anonymkode: e30fd...803

AnonymBruker
Skrevet

Vel.. Jeg er pedleder i en barnehage, føler ikke vi blir erstattet med det første nei. Men, når folk etterhvert mister jobbene sine, kan de vel ha barna hjemme. Og er barna hjemme, trenger vi ikke så mange folk i barnehagen heller. 

Jeg følger spent med på utviklingen. 

Anonymkode: 8d584...179

AnonymBruker
Skrevet

Forsker/underviser på universitetet. AI kan overta deler av jobben min, stort sett de kjedelige delene. Ikke hele. Jeg bruker AI som et nyttig verktøy nesten hver dag, men er ikke redd for å bli erstattet.

Anonymkode: 53047...c10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...