Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Helt enig!

Og kanskje er det noe relatert til uføre også, om noen har ptsd. 

Anonymkode: f4295...b4e

Man kan også bli fysisk syk av å leve i utrygge forhold.

Anonymkode: e673d...d04

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mest interessant er at bare 17% av de uføretrygdede har en bachelor eller mer.

Noen gir lettere opp enn andre.

Anonymkode: ceb4e...d67

Jeg har fagbrev, bachelor og mer, men ble ufør... Er min uføretrygd da godkjent? 

Anonymkode: 15447...3a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Utdanning har nok en del å si. Da har folk vist ansvar tidlig og tjener også mer. Lavtlønnede som tjener knapt over uføretrygd er det naturlig å tenke lettere gir opp …

Anonymkode: e9c72...45c

Takk for den. Viser hvor lite folk vet om mange av de som desverre møtte noe på veien i sitt liv.

Jeg drev gårdsbruk med melkeku, fóringsdyr og sau. I tilleg fast jobb uten for hjemmet og brøyting slik at personer som dere kom dere på jobb , fikk mat på bordet osv. Genererte som mer penger ut i samfunnet en mange. Altså melkebil sjafør,  dyreliv sjafør, folk på meierier, folk på slakteti, folk som kjørte mat ut, folk som tok i mot på butikken osv.

Men jeg kunne ikke vite at en skulle kjøre meg i ræva på bil i 80 km/t pluss . Fikk brudd i rygg, skadde i hode, skadde i nakke. For at jeh fortsatt ønsket å prøve å jobbe så først kvittet vi oss med fóringsdyr,  så forsvant melkekua, så kuttet jeg brøyting og måtte og kaste inn håndkle på faste jobben.

Alle jeg kjenner har prøvd å klare jobb før de kaster inn håndkle. Flere bytter stilling str og gikk ned i lønn og tapte på det, mange byttet til jobb med dårligere betalt jobb pga den ikke var så belastene på kroppen, noen tok og ny utdanning.  Og enda sa ting stopp.

Men dere forstår seg påere tror altid ingen prøver og som om en ber om å måtte gå hjemme.

Ska se det jeg ber om jo det er å bli kvitt det som er galt i kroppen og kunne gå på jobb og føle en ikke er en  byrde for slike idioter som tror vi ønsker dette livet.

Får håpe at ting ikke sparker deg i bakken en dag at du blir utsatt for ulykke, sykdom osv hvor du mister mulighet til å klare jobb,miste mulighet å drive dune hobbyer, miste det å klare å være med venner, at du må si nei til barna i dag klarer ikke kroppen å bli med på ting

Anonymkode: 09582...8f9

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

At det går i arv skyldes i stor grad sosioøkonomiske årsaker, så det er ikke rart at mange ikke har høyere utdanning. Dårlig helse er også dessverre arvelig. 

Anonymkode: ab57b...3ab

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har fagbrev, bachelor og mer, men ble ufør... Er min uføretrygd da godkjent? 

Anonymkode: 15447...3a0

Du er da av de 17%. Hva er poenget ditt?

Anonymkode: 76a93...96c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller at de uten utdanning har hardere jobber som sliter på kroppen?

De jobbene må gjøres uansett. Og øker slitesje på kroppen. Noe mange blir uføre av med alderen.

Anonymkode: 67813...b26

Det, pluss at mange av de uten utdanning eller med lite utdanning er født med sykdommer og skader slik at de aldri får seg en ordentlig utdanning. Det burde egentlig ikke være spesielt overraskende at andelen uføre er høyest blant de med lite eller ingen utdanning. 

Anonymkode: e9db7...acb

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde hatt mye ressurser, fra start via familie, så ville jeg ha fullført høyere utdanning. Det var ikke mulig. Selv i Norge. Jeg har en venninne med ressurssterk familie. Hun hadde også store helseutfordringer, men de hadde muligheter til å følge opp dette i det private, og hun gjennomførte høyere utdanning. Hun fikk også leilighet, og kunne studere uten å jobbe ved siden av. Nå har hun godt betalt jobb, som kan tilrettelegges, og hun har råd til å fortsette rådyr behandling i det private. De har også råd til vaskehjelp hjemme, og masse ordninger for barna. Jeg tror, at jeg i samme situasjon, ressursmessig, ville vært i jobb i dag.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er et tema som engasjerer bredt. Både antallet uføre og systemet som produserer uføre.

ikke minst er det et tema der moderatorene tillater massiv hets, som sterk kontrast til rampelyset trådene, der det kun tillates hylling og dulling. Så trådene engasjerer nok fordi folk får lov å spy ut hat, spekulasjoner og løgner om uføre.

Anonymkode: af25d...560

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, altså, jeg bor i en bygd, og det er lite jobber rundt her. Utrolig mange uføre, som ikke er syke. Spesielt kvinner. De følger i mammas fotspor.. Mange orker ikke tanken på å reise langt kollektivt - for langt fra alle av disse har verken vil eller sertifikat.... Men gjett om de gjør ting! De er sosiale, går på "tupperware"party flere ganger i uken,, holder basarer, samles på det lokale kjøpesenteret, vet alle rettigheter angående penger, popper ut barn for å få engangsstøtte og lager nye unge uføre.... 

Det er ekstremt her jeg bor, og mange av de er i familie til mannen (ja, vi bor tett og vet alt om hverandre. De legger heller ikke skjul på ting), og vi vet at de ikke er syke, men faktisk ikke ønsker å gjøre det som kreves for å være i jobb.

Anonymkode: 582a6...2bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ikke minst er det et tema der moderatorene tillater massiv hets, som sterk kontrast til rampelyset trådene, der det kun tillates hylling og dulling. Så trådene engasjerer nok fordi folk får lov å spy ut hat, spekulasjoner og løgner om uføre.

Anonymkode: af25d...560

Jeg vil tro konmentarene favner bredt. De tar for seg eventuelle snyltere og reelle uføre i en sleng. Med 380000 uføretrygdede i landet, vil jeg tro kommentarene treffer ganske så bra sett under ett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, altså, jeg bor i en bygd, og det er lite jobber rundt her. Utrolig mange uføre, som ikke er syke. Spesielt kvinner. De følger i mammas fotspor.. Mange orker ikke tanken på å reise langt kollektivt - for langt fra alle av disse har verken vil eller sertifikat.... Men gjett om de gjør ting! De er sosiale, går på "tupperware"party flere ganger i uken,, holder basarer, samles på det lokale kjøpesenteret, vet alle rettigheter angående penger, popper ut barn for å få engangsstøtte og lager nye unge uføre.... 

Det er ekstremt her jeg bor, og mange av de er i familie til mannen (ja, vi bor tett og vet alt om hverandre. De legger heller ikke skjul på ting), og vi vet at de ikke er syke, men faktisk ikke ønsker å gjøre det som kreves for å være i jobb.

Ligger antallet uføre høyere hos deg enn de prosentene som refereres til i HI?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er det noe galt med dem, kanskje psykisk. Dette er ikke en stor gruppe. I en annet tid ville de bodd på gata, eller blitt forsørget av andre. Det er sannheten. De har bagasje som gjør at de ikke kan fungere i arbeid.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så er det utrolig mange uføretrygdede her inne også da. Det gir jo mening, fellesskap og god tid til å henge på forumet. 

Anonymkode: edeb2...b38

Selvsagt gir det mening. Forumet benyttes av mange, men vi som har tid og er mye hjemme alene finner fellesskap her. Og vil gjerne delta i diskusjoner rundt egen situasjon. Det er normalt. Flere av oss har barn, og det merkes på tidspunktene det skrives mest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...