AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #21 Skrevet 21 timer siden Det er selvsagt et enormt problem at en stadig mindre del av befolkningen skal bære hele samfunnet på sine skuldre. Og det er et enormt problem at statsbudsjettet og offentlig pengebruk eser mer og mer ut hvert år. Det hjelper ikke at noen heller vil være opptatt av andre ting, vi MÅ som samfunn adressere dette. Anonymkode: 83189...889 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #22 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Utdanning har nok en del å si. Da har folk vist ansvar tidlig og tjener også mer. Lavtlønnede som tjener knapt over uføretrygd er det naturlig å tenke lettere gir opp … Anonymkode: e9c72...45c Vi trenger ulike yrker fylt, alle kan ikke jobbe på et kontor med høy utdannelse. Derfor er det å si «tatt ansvar» et uansvarlig svar. Skal du ikke handle i butikken er ha et rent kontor? Bra vi har mange valg muligheter i verden, men mye er jo krem på kaka yrker. Anonymkode: f4295...b4e 6 3
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #23 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er selvsagt et enormt problem at en stadig mindre del av befolkningen skal bære hele samfunnet på sine skuldre. Og det er et enormt problem at statsbudsjettet og offentlig pengebruk eser mer og mer ut hvert år. Det hjelper ikke at noen heller vil være opptatt av andre ting, vi MÅ som samfunn adressere dette. Anonymkode: 83189...889 Vi må fikse de systematiske årsakene som fører oss hit, men de trenger langt mere penger enn å sette folk som uføre. Anonymkode: f4295...b4e
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #24 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi må fikse de systematiske årsakene som fører oss hit, men de trenger langt mere penger enn å sette folk som uføre. Anonymkode: f4295...b4e Vi kan ikke fortsette å bruke så mye penger på trygd. Det hjelper ikke om noen mener det ene eller det andre, oljealderen er snart over. Og da må trygdealderen også ende Anonymkode: 83189...889 3 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #25 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi trenger ulike yrker fylt, alle kan ikke jobbe på et kontor med høy utdannelse. Derfor er det å si «tatt ansvar» et uansvarlig svar. Skal du ikke handle i butikken er ha et rent kontor? Bra vi har mange valg muligheter i verden, men mye er jo krem på kaka yrker. Anonymkode: f4295...b4e Feil ordbruk, beklager det. Men hvis man sliter med helsa er det lite å tape økonomisk hvis man har lav lønn og blir ufør. Det var poenget, klart vi trenger alle yrker. Anonymkode: e9c72...45c 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #26 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi kan ikke fortsette å bruke så mye penger på trygd. Det hjelper ikke om noen mener det ene eller det andre, oljealderen er snart over. Og da må trygdealderen også ende Anonymkode: 83189...889 Om de ikke skal det må de fikse de underliggende problemene ellers havner samme gruppe på gata. Slik det er i andre land. Det er snakk om kriminalitet, feil helse hjelp, manglende type stillinger eller manglende ønske av arbeidsgivere for en gruppe mennesker. Anonymkode: f4295...b4e 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #27 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Feil ordbruk, beklager det. Men hvis man sliter med helsa er det lite å tape økonomisk hvis man har lav lønn og blir ufør. Det var poenget, klart vi trenger alle yrker. Anonymkode: e9c72...45c Om rike folk ikke tar all fortjeneste selv er det mer til samfunnet. Anonymkode: f4295...b4e 3 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #28 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om rike folk ikke tar all fortjeneste selv er det mer til samfunnet. Anonymkode: f4295...b4e Siterte feil person. Men lar det stå. Anonymkode: f4295...b4e
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #29 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om rike folk ikke tar all fortjeneste selv er det mer til samfunnet. Anonymkode: f4295...b4e Samfunnet tar jo allerede en enormt stor andel av all fortjeneste i Norge? Om samfunnet skulle ta enda mer, hvem vil da gidde å starte bedrifter? Vil du? Anonymkode: 83189...889
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #30 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): At 80 prosent av alle anmeldte voldtekter blir henlagt. Venstresiden får det som de vil Anonymkode: 136c1...0fb
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #31 Skrevet 20 timer siden Av de 700 000 som står utenfor arbeid og utdanning i Norge mottok 234 000 ingen inntekt fra NAV i 2025. Man kan spørre seg om hva de lever av? Bare 288 569 var uføretrygdede og det er ikke en stor andel av befolkningen egentlig med tanke på hvor mange yrkesaktive det er i Norge hvor både menn og kvinner jobber. i andre land blir ofte syke forsørget av familien eller havner på gata. Glemmer aldri hvor mange tiggere jeg så i London. Tallene er fra 2025 og jeg har ikke oppdaterte tall. De har nok blitt høyere. En grunn til at så mange kom på uføretrygd da Erna var statsminister var at nye medisiner kom på markedet for sykdommer som tidligere gjorde at folk døde. Nå overlevde de og ble trygda for de hadde jo ikke arbeidsevne. Språkproblemer er vel en medvirkende årsak til at 56% av de som mottar sosialhjelp er innvandrere. Anonymkode: af7c6...b1a 1 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #32 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Mest interessant er at bare 17% av de uføretrygdede har en bachelor eller mer. Noen gir lettere opp enn andre. Anonymkode: ceb4e...d67 Jeg er ufør. Jeg mener at jeg ikke gir opp lettere enn andre. Tvert i mot mener jeg at jeg er vant til å måtte jobbe hardere for ting dere funksjonsfriske tar som en selvfølge. Jeg er født med en tilstand som gir økt trettbarhet i muskler og nedsatt koordinasjonsevne. Er avhengig av assistanse for å dusje, kle på meg, spise osv. Det er kommunen som gir vedtak på, og betaler hoveddelen, slik assistanse. Mange kommuner sparer penger ved å kun gi et minimum av hjelp. Jeg fikk f.eks. ikke gå VGS fordi kommunen ikke innvilget morgenstell. Jeg får hjelp kun to ganger per dag, så må ta morgenstell klokken 11, og kveldsstell klokken 19. Mellom da må jeg ligge i sengen og ikke få hjelp til noe. Jeg har undersøkt mulighetene for å ta VGS på nettet, men har enda ikke funnet noen løsning. Anonymkode: 6039c...122 2 3
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #33 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Burde engasjere mer at 1 av 3 kvinner opplever vold og seksualisert vold minst 1 gang i livet. At 80 prosent av alle anmeldte voldtekter blir henlagt. At minst 1 av 5 kvinner opplever voldtekt, og her er det store mørketall. Men her sitter vi atter en gang og diskuterer uføretrygdede.. Anonymkode: e2234...a0a Uansett burde det da diskuteres på en økonomi side? 🤔 Kanskje ikke! Anonymkode: 946a4...bfb 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #34 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mest interessant er at bare 17% av de uføretrygdede har en bachelor eller mer. Noen gir lettere opp enn andre. Anonymkode: ceb4e...d67 Jeg er ufør nå, men jeg har aldri gitt opp. Kjempet hele mitt liv. Hatt en grusom barndom, utsatt for grusomme ting, fra jeg var baby til jeg var 16 år. Hadde allerede 3 kroniske fysiske sykdommer fra jeg var barn. Startet å jobbe da jeg var 13 år, flyttet for meg selv da jeg var 16 år. Ble og 100% alene med 2 barn, fra minste var 1 år. Men jeg jobbet, og sto på. Klarte å jobbe i 27 år, før det ikke gikk mer. Da hadde jeg fått 2 kroniske fysiske sykdommer. Jeg klarte også, og ta fag fra videregående i den perioden, og startet deltid på en bachelor grad. Fordi jeg kjempet, fordi jeg ønsket et bedre liv for meg, og barna. Jeg tror de fleste kjemper, og ikke ønsker å bli uføre. Jeg kjempet selv gjennom prosessen til å bli ufør, jeg ville så gjerne tilbake til jobb, selv bare i en liten stilling. Og jeg knakk sammen, da jeg fikk vedtaket på ufør. For det var virkelig ikke noe jeg ønsket. Anonymkode: 3a0ea...f99 1 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #35 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Trådene er populære fordi mange av oss kjernebrukere på KG er uføre, elleri løpet mot å bli det. Anonymkode: ab57b...3ab Enig her, tror nok en del meg selv inkludert bruker forumet som tidsfordrivene på våre uføre dager. Anonymkode: fbf45...c11 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #36 Skrevet 14 timer siden Jeg tror i noen tilfeller kan det å gi uføretrygd være positivt, hvis det viser seg at det er det individet trenger for å komme seg ut i arbeidslivet på sikt. Jeg har hørt at noen hevder at uføretrygd er det nye AAP, men vet ikke om det stemmer. Det gir i hvertfall økonomisk trygghet og forutsigbarhet, samt så kan man få tid og rom til å jobbe med sine plager. Mange har jo også uføretrygd fordi de ikke har inntektsevne (for eksempel de med PU eller ASD). De jobber kanskje i et eller annet tiltak, men de har uføretrygd i bunnen. Samtidig er flere som har gått fra å være uføretrygdet og ut i jobb. Selv er jeg ung ufør, og jeg nekter å være det resten av livet. Jeg skal jobbe meg mot 100%. Anonymkode: 05030...63e
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #37 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er noen utsatte kommuner … https://www.nettavisen.no/nyheter/uforetrygd-i-din-kommune-se-de-enorme-forskjellene-i-norge/s/5-95-3201616 Anonymkode: e9c72...45c Pga sånne ting https://www.vg.no/nyheter/i/q6V43o/varsler-om-fryktkultur-i-samordna-opptak-halvparten-har-sagt-opp Anonymkode: 48939...20e
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #38 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Utdanning har nok en del å si. Da har folk vist ansvar tidlig og tjener også mer. Lavtlønnede som tjener knapt over uføretrygd er det naturlig å tenke lettere gir opp … Anonymkode: e9c72...45c Eller at de uten utdanning har hardere jobber som sliter på kroppen? De jobbene må gjøres uansett. Og øker slitesje på kroppen. Noe mange blir uføre av med alderen. Anonymkode: 67813...b26 1 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #39 Skrevet 9 timer siden Vi er ikke så mange som er uføre. Men det har blitt mulig å uføretrygde seg nå, med nye diagnoser. Som burde ha vært mulig før også. Det er noen av oss som har reelle problemer, og når vi får barn, så blir disse tydeligere, og omsorgsrollen må skjermes. Den er viktigst. KG er overrepresentert av kjernebrukere som ikke er i arbeid, av ulike grunner. Og disse trådene engasjerer. Det er ikke sånn at det plutselig har blitt masse uføre. Det er kun en liten prosentøkning i ulike grupper av oss under 50. Anonymkode: ab57b...3ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #40 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mest interessant er at bare 17% av de uføretrygdede har en bachelor eller mer. Noen gir lettere opp enn andre. Anonymkode: ceb4e...d67 Sånne årsaksforhold går begge veier. Det er mindre sannsynlig at folk med mye utdanning blir uføretrygda, men det er også mindre sannsynlig at noen med sykdommer/tilstander/livsvilkår som gir grunnlag for uføretrygd tar høyere utdanning. Anonymkode: 92bb9...2bf 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå