Gå til innhold

Kaster dere ut ungene?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sender dem ut iblant, ja, og har gjort det siden de var 4-5 år. Trygt nabolag, om noen skulle diskutere på det. De har godt av å være ute, men ene barnet skulle helst aldri satt foten utenfor døren, da det er så veldig glad i å være innendørs (som sin far). Ingen spesifikk grunn, det er bare en preferanse. Så det barnet faktisk sendes ut for å få litt frisk luft i lungevevet. Begge barna har venner i nabolaget/ikke langt unna, så de kjeder seg ikke når de først kommer seg ut.

Anonymkode: 481a6...433

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig måtte de ut og leke. Bare i hagen til de ble ca 6 år og lærte klokka. Da fikk de gå alene til nabobarn, men jeg skulle vite hvem de gikk til, og de skulle komme hjem til rett klokkeslett.

Fikk barn på 90-tallet, så de hadde ikke mobil eller noe før de ble nesten tenåringer. Bor på landet.

Anonymkode: d6ac3...92b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

🙋🏽‍♀️

Anonymkode: a32db...8f7

AnonymBruker
Skrevet

Når vi er i områder der det er inngjerdet og lite trafikk (som hos besteforeldrene) så sender jeg ut både 4 og 6-åringen alene. Hjemme så sender jeg ut 6-åringen alene, om 4-åringen er med så er jeg ute jeg også eller har dørene åpne til hagen slik at jeg får med meg det som skjer. Går veldig fint om det bare er brødrene, men om det kommer flere barn så blir lillebror ofte behandlet litt dårlig, og jeg stoler ikke på barna da. Så ja, barna her blir luftet hver dag. 

Anonymkode: 0edf5...d89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Unger i dag blir jo så aktivisert at de har mistet all evne til å bruke fantasien og finne på noe selv. Jammen en trist utvikling! Ender som roboter og lettkrenka tullinger . 

Anonymkode: 76ac1...e47

Du vet du kan ta med barna ut å ta de med på.ting der de leker og gjør tibg og utvikler seg, bruker fantasien selv om du er med? Du kan drikke kaffe på en benk, gå med andre mødre og så kan barna leke sammen feks. Eller de har tette søsken som leker godt i lag! Selv om du er med de ogntar de med på ting, trenger du ikke henge klistret over de! 

Du sender bare ikke 4åringer alene ut... Omsorgsvikt!

Anonymkode: fa31b...6fb

AnonymBruker
Skrevet

Kan og si deg at barna her var mye smartere og tidlkgere ute enn aøle andre. Oppegående ,sosiale, mye fantasi og fantastisk flinke til å leke og fonne på ting! De brukte ikke skjerm før litt på ungdomskolen!

Sa jeg at de begynte i bhg når de var 3år? For jeg valgte å ha de hjemme, tiden går så fort, den tiden får du aldri igjen! 

Så lenge alt ikke må være fasade og fancy, så får du til det du vil! Vi var 2 så da var det lettere å få til.

Og ALDRI om jeg hadde sent ut så små alene i gatene. Uansvarlig! Handler ikke om å utfolde seg, men tafatte foreldre som ikke evner å være med barna de har valgt å få!

Øange dager i bhg og sfo kan jeg tenke meg så sender de ut alene.. hjelpes! Vær med de, mye verre å ikke få den omsorgen ;)

AnonymBruker
Skrevet

Litt skrivefeil mens man løp til t-banen, men regner med dere forstår hva som skal stå der, i tilfelle stavepolitiet dukker opp!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du vet du kan ta med barna ut å ta de med på.ting der de leker og gjør tibg og utvikler seg, bruker fantasien selv om du er med? Du kan drikke kaffe på en benk, gå med andre mødre og så kan barna leke sammen feks. Eller de har tette søsken som leker godt i lag! Selv om du er med de ogntar de med på ting, trenger du ikke henge klistret over de! 

De greier godt å leke ute alene og,så får mor gjort noe inne. Jeg har voksne unger og de greide seg utmerket. Var ikke så gamle da de lekte i skogen og gikk til nabogården alene. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du sender bare ikke 4åringer alene ut... Omsorgsvikt!

Tull! Er området trygt og inngjerdet er det helt greit. Stor forskjell på bygda og byen. Her er langt til veg,ikke vann i nærheten og helt forsvarlig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempefint at barna øver seg på å aktivere seg selv, finne på ting og re kreative ute. Mye bedre å sende dem ut for at de skal finne på noe enn å stue dem foran hver sin ipad. Det betyr jo ikke at det er det eneste man gjør med barna sine. 

Hilsen en som jevnlig ble "kastet ut" av leiligheten midt i Oslo sentrum fra 6-års alder med eldre søsken, men også ble lest for, dro på teaterforestillinger og Tøyenbadet med foreldre. 

Anonymkode: 05cf6...a2a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ingen av mine unger har noen gang blitt for intense….

På jobb i barnehage hender det vi ser at ungene trenger ut og bevege seg. Men vi er jo ute hver dag, og når vi er inne så gjør vi ting som får de til å dempe seg. Vi setter krav til at de setter seg ned med noe, enten en bordaktivitet eller noe på gulvet hvor de holder seg der de er - ikke beveger seg rundt og lager uro og forstyrrer andre i lek. Innestemme er en selvfølge. Det går fint an å sette slike forventninger, krav og grenser til ungene. En fireåring bør kunne sitte å tegne/perle/pusle puslespill/bygge lego/leke med dukker eller lekekjøkken i 20-30 minutter alene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

SELVrelgulering. Vi regulerer dem ikke.  Å få dem ut i natur på aktivitet hjelper på fokus. Når man skifter fokus så er det enklere å regulere følelser, det er automatikk.  Folk i dag skal overkomplisere det så jævligt  som om det skulle vært mindfulness meditasjonspiss så mye ut av ingenting. at det er nesten litt creepy å se.  Simpelt! For å regulere følelser skifter man fokus så simpelt er det!

Anonymkode: 3a460...9d5

Det er mange som adapterer begrepene uten helt å forstå hva de betyr. Dette er et eksempel, et annet er alle de som gir barna sine konsekvenser. Det de egentlig mener er straff, men det høres ikke like bra ut. Straff er på ingen måte alltid feil altså, men å endre ord endrer ikke handlingen i seg selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri sendt barna mine ut for at jeg selv skal få fred. Men nå har vi enebolig på et plan med terrasse og hage de kan gå rett ut på. Der hadde vi sandkasse og trampoline og div. våre barn tuslet inne og ute og var inn og ut etter som de selv ville. Vi bor i byggefelt med mange barn. Slik var det, nå er de store 

Anonymkode: 8148b...0f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2026 den 13.34):

Jeg sender barna ut for å leke selv når de blir for intense og jeg har ting å ordne i huset. Synes det er veldig greit for dem og for meg. Barna er 4 og 6 år. Har inntrykk av at det ikke er så vanlig lengre. Gjør dere det? 

Anonymkode: 2dd96...bbc

Høres ut som tidlig 90-tallet ! 
Ja jeg sender vel enten ut eller på rommet, blir for mye når ting må ordnes (vask ol). 

Anonymkode: 23159...ea9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2026 den 13.34):

Jeg sender barna ut for å leke selv når de blir for intense og jeg har ting å ordne i huset. Synes det er veldig greit for dem og for meg. Barna er 4 og 6 år. Har inntrykk av at det ikke er så vanlig lengre. Gjør dere det? 

Anonymkode: 2dd96...bbc

Ja, men på den alderen kun i hagen

AnonymBruker
Skrevet

Såklart sendes barna ut. Og de ser ikke på det som straff, noe det såklart ikke er. Jeg er ikke en sånn livredd mamma som tenker det er livsfarlig å sende barna på 4 og 6 år ut for å leke. Det har de så godt av. Jeg skal ikke forme mennesker som er avhengig av andres hjelp for å finne på ting. Disse skal bli selvstendige og kreative. De har hverandre, og de har venner. Og de vet hvor de har oss om de trenger det. 

Anonymkode: fd408...070

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Dansemamma skrev (9 timer siden):

Ingen av mine unger har noen gang blitt for intense….

På jobb i barnehage hender det vi ser at ungene trenger ut og bevege seg. Men vi er jo ute hver dag, og når vi er inne så gjør vi ting som får de til å dempe seg. Vi setter krav til at de setter seg ned med noe, enten en bordaktivitet eller noe på gulvet hvor de holder seg der de er - ikke beveger seg rundt og lager uro og forstyrrer andre i lek. Innestemme er en selvfølge. Det går fint an å sette slike forventninger, krav og grenser til ungene. En fireåring bør kunne sitte å tegne/perle/pusle puslespill/bygge lego/leke med dukker eller lekekjøkken i 20-30 minutter alene.

Alle barn kan bli for intense innimellom, også dine. Det at du jobber i barnehage kan være årsaken til at du ikke ser det selv. 

Og selvsagt skal en fireåring klare å leke i 20-30 minutter alene. 

Anonymkode: fd408...070

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har aldri sendt barna mine ut for at jeg selv skal få fred. Men nå har vi enebolig på et plan med terrasse og hage de kan gå rett ut på. Der hadde vi sandkasse og trampoline og div. våre barn tuslet inne og ute og var inn og ut etter som de selv ville. Vi bor i byggefelt med mange barn. Slik var det, nå er de store 

Anonymkode: 8148b...0f5

Det er sånn man blir utbrent; man lar være å tenke på seg selv, man nedvurderer egne behov. Man er ikke en dårlig mor fordi om man passer på at man får litt avkobling selv! 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...