Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
skeiv-ostepop skrev (12 minutter siden):

Korrekt, og det var og det jeg anbefalte om de vil se pengene igjen.

Jeg leste ikke det før jeg svarte TS, men godt råd ;) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Jeg trenger litt råd om en situasjon med utleieren vår.

Vi leier en kjellerleilighet med to soverom vi flyttet inn i 2023 og betalte da 10 500 kr i måneden. I 2024 ble husleien økt til 11 000 kr.

I 2025 økte utleier depositumet med 10 000 kr. Nå har utleier sagt at de ønsker å øke husleien til 13 000 kr fra den nye perioden.

Utleier begrunner økningen med at alt har blitt dyrere, at prisene på tilsvarende boliger har økt, og at leiligheten er nyoppusset, har to soverom og at internett og varmtvann er inkludert. Vi betaler imidlertid strøm separat selv.

Leiligheten er en kjellerleilighet og har ikke bod/lager. Vi synes derfor 13 000 kr er ganske mye.

Det som også gjør oss usikre, er at utleier har laget/fornyet leiekontrakten hvert år, og vi opplever at vi får vite om endringer ganske sent. Denne gangen og fikk vi beskjed først nå, like før ny periode. 

Det jeg lurer på er:

• Er det normalt/lovlig at utleier lager ny kontrakt hvert år?
  • Kan hun bare øke husleien fra 11 000 til 13 000 kr?
  • Har det betydning at vi har fortsatt å bo der etter at tidligere kontrakt har utløpt?
  • Hvis vi må flytte, hvor lang oppsigelsestid har vi?
  • Har vi krav på tre måneder, eller må vi forholde oss til noe annet?
  • Er det noe spesielt vi bør passe på før vi eventuelt signerer en ny kontrakt?

Jeg vil gjerne høre fra dere som har erfaring med dette, men setter også pris på råd om hvilke regler som gjelder.

Anonymkode: 0489d...df7

https://www.ssb.no/kalkulatorer/husleiekalkulator

Bruk denne for å se om huseier holder seg til lovverket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
vmsoull skrev (3 timer siden):

Det er helt greit. Men vi mener at vi bør få vite om en så stor endring i god tid. Hvis vi ikke har råd eller ikke ønsker å betale den nye husleien, trenger vi tid til å finne en annen bolig og planlegge flytting.

Da signerer dere på den nye ettårs-kontrakten (så frem kontrakten deres sier at den har gjensidig oppsigelsestid i løpet av det året) og så sier dere opp når det passer dere, og bruker oppsigelsesperioden (normalt tre mnd) til å finne noe annet.

Men før dere sier opp, sjekk markedet grundig der dere vil bo. Se over litt tid, hva koster en leilighet i den størrelsen dere trenger og må ha? Er den omtrent like dyr som deres nye leie der dere bor nå, kan dere jo spare dere bryet med flytting og bli boende. Skiller det fem hundre kr liksom. Vet ikke om jeg hadde giddet å flytte til et billigere sted om innsparingen bare var en tusenlapp heller. Det nye stedet kan fort sette opp husleien der også, og da er dere like langt.

Les husleieloven. Er det lovlig å drive med ett års kontrakter etter hverandre hele tiden? Det ser ut som folk i tråden er litt uenige der. Så les selv.

Anonymkode: 19d95...2b0

AnonymBruker
Skrevet

Depositumet ble overført direkte til utleier, og vi har ikke noen egen depositumskonto eller felles konto.

De pengene kan dere da nesten garantert se som tapt uten en skikkelig kamp med utleier 🥴

Depositum skal ALLTID betales inn på en egen depositumskonto i leietakers navn.

Anonymkode: d5c9f...38d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Depositumet ble overført direkte til utleier, og vi har ikke noen egen depositumskonto eller felles konto.

Flott!

Da har utleier brutt loven og dere kan kr ve penger + renter tilbake

Husk film, film og film utvask, gjebnomgang + nøkkel overrekkelse 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...