AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Hei. Jeg trenger litt råd om en situasjon med utleieren vår. Vi leier en kjellerleilighet med to soverom vi flyttet inn i 2023 og betalte da 10 500 kr i måneden. I 2024 ble husleien økt til 11 000 kr. I 2025 økte utleier depositumet med 10 000 kr. Nå har utleier sagt at de ønsker å øke husleien til 13 000 kr fra den nye perioden. Utleier begrunner økningen med at alt har blitt dyrere, at prisene på tilsvarende boliger har økt, og at leiligheten er nyoppusset, har to soverom og at internett og varmtvann er inkludert. Vi betaler imidlertid strøm separat selv. Leiligheten er en kjellerleilighet og har ikke bod/lager. Vi synes derfor 13 000 kr er ganske mye. Det som også gjør oss usikre, er at utleier har laget/fornyet leiekontrakten hvert år, og vi opplever at vi får vite om endringer ganske sent. Denne gangen og fikk vi beskjed først nå, like før ny periode. Det jeg lurer på er: Er det normalt/lovlig at utleier lager ny kontrakt hvert år? Kan hun bare øke husleien fra 11 000 til 13 000 kr? Har det betydning at vi har fortsatt å bo der etter at tidligere kontrakt har utløpt? Hvis vi må flytte, hvor lang oppsigelsestid har vi? Har vi krav på tre måneder, eller må vi forholde oss til noe annet? Er det noe spesielt vi bør passe på før vi eventuelt signerer en ny kontrakt? Jeg vil gjerne høre fra dere som har erfaring med dette, men setter også pris på råd om hvilke regler som gjelder. Anonymkode: 0489d...df7 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden Utleier har lov til å regulere husleia en gang i året. Det står vel i kontrakten? Anonymkode: ec5b1...57e 2 4
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden De kan øke med konsumpris indeksen hvert år. Dette høres litt mye ut? Oppsigelses tiden står i leiekontrakten, hvor mange mnd depositum har dere betalt? Normalt sett er det 3 mnd. Leieboer foreningen.no 😊 Anonymkode: 8deda...a13 7 1
vmsoull Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Utleier har lov til å regulere husleia en gang i året. Det står vel i kontrakten? Anonymkode: ec5b1...57e Ja, jeg har forstått at husleien kan reguleres én gang i året, men det jeg lurer på er om utleier kan øke den fra 11 000 til 13 000 kr på så kort varsel. Vi får også beskjed om endringer ganske sent. Derfor prøver jeg å finne ut hva som faktisk gjelder. Hun endrer hvert år rett før vi fornye kontrakten
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden Bor dere i samme hus som utleier? Da kan de ha ettårskontrakter, og prisen kan økes så mye de vil, altså de trenger ikke følge kpi. Vi leier ut i eget hus og har ettårskontrakter. Følger stort sett kpi eller lavere, men hadde ikke måttet gjøre det. Anonymkode: 14f04...444 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden Husleiekalkulator – SSB Bruk kalkulatoren til Statistisk sentralbyrå så ser du hva som er lovlig økning etter 12 mnd. Anonymkode: 726ba...dbf 1 1
vmsoull Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De kan øke med konsumpris indeksen hvert år. Dette høres litt mye ut? Oppsigelses tiden står i leiekontrakten, hvor mange mnd depositum har dere betalt? Normalt sett er det 3 mnd. Leieboer foreningen.no 😊 Anonymkode: 8deda...a13 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De kan øke med konsumpris indeksen hvert år. Dette høres litt mye ut? Oppsigelses tiden står i leiekontrakten, hvor mange mnd depositum har dere betalt? Normalt sett er det 3 mnd. Leieboer foreningen.no 😊 Anonymkode: 8deda...a13 Vi betalte først 30 000 kr i depositum. I fjor ba utleier om 10 000 kr ekstra, så nå har vi totalt 40 000 kr i depositum. Derfor prøver jeg også å finne ut om dette ble gjort riktig. De har leie kontrakten jeg var ikke tilstede men lillesøster de skulle sende kopi av den men aldri gjort det. Vi har bedt om kopi av kontrakten, så jeg håper å få den snart.
vmsoull Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bor dere i samme hus som utleier? Da kan de ha ettårskontrakter, og prisen kan økes så mye de vil, altså de trenger ikke følge kpi. Vi leier ut i eget hus og har ettårskontrakter. Følger stort sett kpi eller lavere, men hadde ikke måttet gjøre det. Anonymkode: 14f04...444 Ja de bor opp og jeg forstår at det er deres hus, og at de ønsker å øke husleien. Det er ikke selve økningen jeg reagerer mest på, men at vi får vite om endringene i siste liten. Det gjør det vanskelig for oss å planlegge økonomien og eventuelt finne et annet sted å bo.
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden Dere kan si det som det er, dette blir for mye, vi blir nødt til å flytte snart. De trenger ikke øke den, et sted går en grense. Anonymkode: 8deda...a13 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden Leia justeres med konsumprisindeksen. Dette er vanligvis regulert. Utleier kan ikke bare bestemme nytt depositum og ny kontrakt med ny leie, normalt sett. Om depositumet skal endres skal det avtales mellom dere at det skal gjøres, og det skal endres i takt med leia. Jeg tenker det er naturlig at endringen er som for det antall måneders leie det var opprinnelig, f.eks. Det som gjelder for leie av bolig finner dere i Husleieloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Merk at det er ikke lov til å avtale noe som er dårligere for leietaker enn det som står i loven. Det står i § 1-2. Leieregulering finner dere i: § 4-2.Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a. endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b. endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c. den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. Les Husleieloven. Så er det alltid lov å spørre utleier hvor det står i leieavtalen, hvordan regnestykket ser ut for leiejustering osv. Bare som et nøytralt spørsmål. Det er også lov å si at man skal be om råd før man inngår en annen avtale. Anonymkode: f1c6e...b9a 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden vmsoull skrev (Akkurat nå): Ja de bor opp og jeg forstår at det er deres hus, og at de ønsker å øke husleien. Det er ikke selve økningen jeg reagerer mest på, men at vi får vite om endringene i siste liten. Det gjør det vanskelig for oss å planlegge økonomien og eventuelt finne et annet sted å bo. Det er ikke bra å gi dere lite varsel. Det burde være bedre kommunikasjon. Men de har lov å ha ettårskontrakter, og de kan dessverre øke husleia med mer enn kpi. Hvis det blir for mye, så må dere varsle dem om at da må dere flytte. Kanskje de velger å øke mindre. Anonymkode: 14f04...444
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leia justeres med konsumprisindeksen. Dette er vanligvis regulert. Utleier kan ikke bare bestemme nytt depositum og ny kontrakt med ny leie, normalt sett. Om depositumet skal endres skal det avtales mellom dere at det skal gjøres, og det skal endres i takt med leia. Jeg tenker det er naturlig at endringen er som for det antall måneders leie det var opprinnelig, f.eks. Det som gjelder for leie av bolig finner dere i Husleieloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Merk at det er ikke lov til å avtale noe som er dårligere for leietaker enn det som står i loven. Det står i § 1-2. Leieregulering finner dere i: § 4-2.Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a. endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b. endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c. den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. Les Husleieloven. Så er det alltid lov å spørre utleier hvor det står i leieavtalen, hvordan regnestykket ser ut for leiejustering osv. Bare som et nøytralt spørsmål. Det er også lov å si at man skal be om råd før man inngår en annen avtale. Anonymkode: f1c6e...b9a Før du siterer loven, må du sette deg inn i den. De har ettårskontrakter, da kan man sette ny husleie uavhengig av kpi. Og ettårskontrakter er lov ved utleie hvis det er utleie i samme bolig som huseier bor. Anonymkode: 14f04...444 3 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden vmsoull skrev (4 minutter siden): Vi betalte først 30 000 kr i depositum. I fjor ba utleier om 10 000 kr ekstra, så nå har vi totalt 40 000 kr i depositum. Derfor prøver jeg også å finne ut om dette ble gjort riktig. De har leie kontrakten jeg var ikke tilstede men lillesøster de skulle sende kopi av den men aldri gjort det. Vi har bedt om kopi av kontrakten, så jeg håper å få den snart. Depositum kan følge økt husleie. Men det skal være avtalt i kontrakten. Noe sier meg at det er mye feil her, både med kontrakt og hvor depositumet står plassert. Anonymkode: 726ba...dbf 5 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden vmsoull skrev (3 minutter siden): Vi betalte først 30 000 kr i depositum. I fjor ba utleier om 10 000 kr ekstra, så nå har vi totalt 40 000 kr i depositum. Derfor prøver jeg også å finne ut om dette ble gjort riktig. De har leie kontrakten jeg var ikke tilstede men lillesøster de skulle sende kopi av den men aldri gjort det. Vi har bedt om kopi av kontrakten, så jeg håper å få den snart. Betaler dere ekstra depositum årlig også? Hva står det i kontrakten deres rundt dette da? Anonymkode: 9b792...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bor dere i samme hus som utleier? Da kan de ha ettårskontrakter, og prisen kan økes så mye de vil, altså de trenger ikke følge kpi. Vi leier ut i eget hus og har ettårskontrakter. Følger stort sett kpi eller lavere, men hadde ikke måttet gjøre det. Anonymkode: 14f04...444 Nei, ettårskontrakter gjelder bare hvis man skal bruke enheten ved utløpet av perioden og man gjør det. Ellers må det ha oppstått en påviselig uforutsett omstendighet og et nytt tidspunkt. Man kan ikke bruke den for leieforhold som stadig «utsettes». »og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.» Anonymkode: f1c6e...b9a 4
Enmanelskeråhate Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden Hvis det er kontrakter på 1år av gangen kan selvfølgelig utleier sett prisen hver gang, da må man evt kreve tidsubestemt kontrakt, da kan han kun øke med kpi
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden Jeg øker ikke husleien etter kpi før det har gått tre år siden de flyttet inn. Hvis jeg kan så øker jeg når de evt flytter og jeg får inn nye. Hvis de bor lenger enn tre år varsler f.eks jeg om økt husleie i januar med virkning fra 1april. Tror jeg har lest disse reglene et sted.. Tenker det er ryddig med 3 mnd varsel om økt leie. Anonymkode: 4c4fb...9e9
Enmanelskeråhate Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, ettårskontrakter gjelder bare hvis man skal bruke enheten ved utløpet av perioden og man gjør det. Ellers må det ha oppstått en påviselig uforutsett omstendighet og et nytt tidspunkt. Man kan ikke bruke den for leieforhold som stadig «utsettes». »og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.» Anonymkode: f1c6e...b9a Ved sokkel eller loftsleilighet kan utleier det jo 2 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Før du siterer loven, må du sette deg inn i den. De har ettårskontrakter, da kan man sette ny husleie uavhengig av kpi. Og ettårskontrakter er lov ved utleie hvis det er utleie i samme bolig som huseier bor. Anonymkode: 14f04...444 Sett deg inn i loven selv. Ettårskontrakter har strenge betingelser. De er neppe oppfylt når man år etter år inngår nye kontrakter med samme leietakere. Da skal det i så fall kunne dokumenteres at det er en oppstått ny omstendighet. Husleieloven er ment å beskytte leietaker. Den gir liten mening hvis det skulle være så lett å utnytte folk 😉 Anonymkode: f1c6e...b9a 4 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Skrevet 7 timer siden Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden): Ved sokkel eller loftsleilighet kan utleier det jo Nei. Nå må du lese hva det står i loven. Anonymkode: f1c6e...b9a 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå