AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #41 Skrevet 8 timer siden Jeg ville nok sjekka på denne siden https://www.htu.no/ altså husleietvistutvalget. Du har på ingen måte et ryddig leieforhold og kan klage husverten inn via denne. Anonymkode: 72f8e...680 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #42 Skrevet 8 timer siden vmsoull skrev (7 minutter siden): Jeg er også litt bekymret for hvordan dette blir når vi flytter. Det er noen små ting som har blitt skadet i boligen. Blant annet er et skap litt ødelagt, og utleier har tidligere sagt at det kan bli dyrt og at de kanskje må bytte hele kjøkkenet. Jeg er redd for at vi skal få et stort krav når vi flytter, selv om det bare er snakk om en mindre skade. Det er ikke lov til å ha depositum på utleiers private konto. Når dere en gang skal flytte bør dere droppe å betale de siste husleiene (tilsvarende 40.000) og varsle utleier om at det er fordi depositumet ikke er et depositum, men forskudd på husleie. Det har jeg gjort hver gang jeg har leid et sted med ulovlig depositum. Dumt for utleier å ikke sikre seg med skikkelig depositum. Anonymkode: 88c21...c1d 2
skeiv-ostepop Skrevet 8 timer siden #43 Skrevet 8 timer siden vmsoull skrev (12 minutter siden): Depositumet ble overført direkte til utleier, og vi har ikke noen egen depositumskonto eller felles konto. Det er da i strid med husleieloven. Jeg ville skaffet og lagret dokumentasjon på at dere faktisk har overført dette til utleier (håper betalingen er merket med depositum?) i tilfelle det blir diskusjon om dette senere. Deretter hadde jeg ikke sagt noe om dette før dere har sier opp og da bruker dere dette som forskudd på leie. Noe som da bør dekke oppsigelsesperioden? 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #44 Skrevet 8 timer siden 13000 i leie i Norge i dag er faktisk lavt. Jeg ville orientert med litt om prisveksten på bolig som har vært siden 2024. Media har lagt på latsiden i 2 år. Men i det siste har de skrevet om prisvekst for leid og eid bolig nesten daglig. Jeg ville sjekket Finn f.eks og sett om 13000 egentlig er høyt for tilsvarende boliger der du bor. Anonymkode: 7183d...c76 1
vmsoull Skrevet 8 timer siden #45 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 13000 i leie i Norge i dag er faktisk lavt. Jeg ville orientert med litt om prisveksten på bolig som har vært siden 2024. Media har lagt på latsiden i 2 år. Men i det siste har de skrevet om prisvekst for leid og eid bolig nesten daglig. Jeg ville sjekket Finn f.eks og sett om 13000 egentlig er høyt for tilsvarende boliger der du bor. Anonymkode: 7183d...c76 Jeg har faktisk sjekket Finn, og det finnes flere leiligheter under 13 000 kr som ikke er kjellerleiligheter, og som også har bod og bedre plass. Derfor synes vi 13 000 kr er mye for akkurat vår bolig, siden det er en kjellerleilighet uten bod og vi betaler strøm separat. 1
skeiv-ostepop Skrevet 8 timer siden #46 Skrevet 8 timer siden vmsoull skrev (1 minutt siden): Jeg har faktisk sjekket Finn, og det finnes flere leiligheter under 13 000 kr som ikke er kjellerleiligheter, og som også har bod og bedre plass. Derfor synes vi 13 000 kr er mye for akkurat vår bolig, siden det er en kjellerleilighet uten bod og vi betaler strøm separat. Så hvorfor blir dere? 3 1
vmsoull Skrevet 8 timer siden #47 Skrevet 8 timer siden skeiv-ostepop skrev (8 minutter siden): Så hvorfor blir dere? Vi allerede hadde snakket om å fornye kontrakten. I begynnelsen av måneden sa utleier at vi kunne fornye, men hun var på ferie og skulle komme tilbake. Vi sa at vi ønsket å fortsette, og planen var at vi skulle møtes denne uken for å signere ny kontrakt. Så på tirsdag fikk vi plutselig en melding om at husleien skulle økes fra 11 000 til 13 000 kr. Vi svarte at vi syntes økningen var stor og ønsket å finne en løsning. Utleier sa at 13 000 kr var det laveste hun kunne tilby. I går sa vi derfor at hvis 13 000 kr er prisen, må vi flytte, og at vi trenger tid til å finne ny bolig. Vi ba samtidig om kopi av den gamle kontrakten, siden vi ikke har fått kopi tidligere. Utleier svarte at hun skulle sende den i dag, men jeg har fortsatt ikke mottatt den. Hun har heller ikke kommentert det vi skrev om at vi må flytte. 1 1
skeiv-ostepop Skrevet 8 timer siden #48 Skrevet 8 timer siden vmsoull skrev (1 minutt siden): Vi allerede hadde snakket om å fornye kontrakten. I begynnelsen av måneden sa utleier at vi kunne fornye, men hun var på ferie og skulle komme tilbake. Vi sa at vi ønsket å fortsette, og planen var at vi skulle møtes denne uken for å signere ny kontrakt. Så på tirsdag fikk vi plutselig en melding om at husleien skulle økes fra 11 000 til 13 000 kr. Vi svarte at vi syntes økningen var stor og ønsket å finne en løsning. Utleier sa at 13 000 kr var det laveste hun kunne tilby. I går sa vi derfor at hvis 13 000 kr er prisen, må vi flytte, og at vi trenger tid til å finne ny bolig. Vi ba samtidig om kopi av den gamle kontrakten, siden vi ikke har fått kopi tidligere. Utleier svarte at hun skulle sende den i dag, men jeg har fortsatt ikke mottatt den. Hun har heller ikke kommentert det vi skrev om at vi må flytte. For meg høres dere ekstremt passive og tiltaksløse ut. Om dere nå velger å ikke fornye kontrakten så skal dere være ute av leiligheten innen utgangen av kontraktens utløp. Klarer dere å finne ny bolig på den tiden til samme pris eller rimeligere? 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #49 Skrevet 8 timer siden Enmanelskeråhate skrev (1 time siden): Hvis det er kontrakter på 1år av gangen kan selvfølgelig utleier sett prisen hver gang, da må man evt kreve tidsubestemt kontrakt, da kan han kun øke med kpi Kan også ha tidsbestemt på tre år. Det har vi med vår leietaker. Skjønner meg ikke på utleiere som orker å inngå ny kontrakt hvert år. Anonymkode: 35821...a69
vmsoull Skrevet 8 timer siden #50 Skrevet 8 timer siden (endret) skeiv-ostepop skrev (3 minutter siden): For meg høres dere ekstremt passive og tiltaksløse ut. Om dere nå velger å ikke fornye kontrakten så skal dere være ute av leiligheten innen utgangen av kontraktens utløp. Klarer dere å finne ny bolig på den tiden til samme pris eller rimeligere? skeiv-ostepop skrev (3 minutter siden): For meg høres dere ekstremt passive og tiltaksløse ut. Om dere nå velger å ikke fornye kontrakten så skal dere være ute av leiligheten innen utgangen av kontraktens utløp. Klarer dere å finne ny bolig på den tiden til samme pris eller rimeligere? Vi har familie vi kan bo hos midlertidigt til vi finner en ny bolig, så vi har heldigvis en løsning. Vi ønsker bare å få litt tid til å finne et sted som passer for oss. Endret 8 timer siden av vmsoull
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #51 Skrevet 8 timer siden 13000?? Trodde ikke det eksisterte så billige stede lenger. Prisveksten er sjuk. Kommunale avgifter og forsikringer har gått i taket. Anonymkode: 6a61a...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #52 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan også ha tidsbestemt på tre år. Det har vi med vår leietaker. Skjønner meg ikke på utleiere som orker å inngå ny kontrakt hvert år. Anonymkode: 35821...a69 Vi har det for å sikre oss mot leietagere som ikke funker i vårt hus med vår familie. Nå har vi leieboere som har bodd her i fire år og er på vei inn i sitt femte år, og vi fornyer så lenge de vil bo her. Og vi setter opp leia med litt under kpi hvert år. Leietagere har ekstremt gode kort på hånden mht oppsigelse, så vi må sikre oss i vårt hus med vår familie. Det er helt lov med ettårskontrakter i vårt tilfelle. Anonymkode: 14f04...444 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #53 Skrevet 8 timer siden vmsoull skrev (2 minutter siden): Vi har familie vi kan bo hos midlertidigt til vi finner en ny bolig, så vi har heldigvis en løsning. Vi ønsker bare å få litt tid til å finne et sted som passer for oss. Dere har en kontrakt å forholde dere til. Dere kan ikke be om tid utover hva som står i den. At dere ikke har den, er merkelig. Dere må huske å ta bilder av alt når dere leier, både når dere flytter inn og når dere skal flytte ut. Har dere ikke en gang begynt å pakke eller begynt å gå på visninger? Dere vet jo at dere skal flytte 🤷♀️ Og dere bør allerede nå finne fram dokumentasjonen på innbetalt depositum! Anonymkode: 164d0...786 1
skeiv-ostepop Skrevet 8 timer siden #54 Skrevet 8 timer siden vmsoull skrev (1 minutt siden): Vi har familie vi kan bo hos midlertidigt til vi finner en ny bolig, så vi har heldigvis en løsning. Vi ønsker bare å få litt tid til å finne et sted som passer for oss. Vel. Da er det på tide å få ut fingeren kanskje? Bare vær obs nå på at dere ikke lenger kan bruke "depositumet" som forskudd på leie, og det kommer garantert til å bli en krevende kamp å få ei eneste krone av de tilbake og utleier kommer til å bruke skaden for det det er verdt. 40k dekker store deler av et nytt IKEA kjøkken. Om ikke hele kjøkkenet. Mitt råd ville vært å signert ny avtale og godtatt de 13k. Ny avtale for nye 12 måneder. I disse 12 månedene ser dere rundt etter ny bolig og så timer dere det til at dere har ny bolig klar senest 1-2 måneder før denne kontrakten går ut. Informer utleier om at dere ikke vil fornye når det er fem måneder igjen, og at dere anser det ulovlige depositumet som forskudd på leie og så flytter dere inn til nytt sted så snart dere kan. 3 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #55 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nei, det stemmer ikke. Utleier kan ikke sette hvilken husleie de vil i løpet av en løpende ettårskontrakt, selv om de bor i samme hus. Husleien kan som hovedregel bare justeres én gang i året, og aldri mer enn endringen i konsumprisindeksen (KPI) Det du snakker om gjelder kun minstetid og oppsigelse. Anonymkode: 72f8e...680 Man kan ikke øke i løpet av det ene året kontrakten gjelder, nei. Men inn i neste år er det ny kontrakt, og ingen lovregulering rundt hva man da kan sette som husleie. Anonymkode: 14f04...444
Merlin Skrevet 8 timer siden #56 Skrevet 8 timer siden (endret) Det verste en utleier gjøre er å heve leien så mye at GODE leieboere flytter. Jeg er nøye på hvem jeg leier ut til og har vært kjempeheldig med alle og holder leien laaaangt under markedsleie. Derfor har jeg heller ingen problemer slik mange utleiere opplever. Er du en god leietager ville jeg brukt det som er argument for å holde leien på et moderat nivå. Endret 6 timer siden av Merlin 1 2
frenchygirl Skrevet 8 timer siden #57 Skrevet 8 timer siden vmsoull skrev (1 time siden): Depositumet ble overført direkte til utleier, og vi har ikke noen egen depositumskonto eller felles konto. Ok, da har dere mulighet til å "bo opp" depositumet, altså la være å betale husleie på like lang tid som depositumet er verdt, inkludert forsinkelsesrenter (statens satser, kigger på rundt 10 % fra dere satte inn beløpet). Jeg tror jeg hadde kommet meg bort fra denne utleieren. 1
skeiv-ostepop Skrevet 7 timer siden #58 Skrevet 7 timer siden frenchygirl skrev (10 minutter siden): Ok, da har dere mulighet til å "bo opp" depositumet, altså la være å betale husleie på like lang tid som depositumet er verdt, inkludert forsinkelsesrenter (statens satser, kigger på rundt 10 % fra dere satte inn beløpet). Jeg tror jeg hadde kommet meg bort fra denne utleieren. Slik jeg tolker Ts så skal kontrakten fornyes i august. Så den muligheten er nok borte.
frenchygirl Skrevet 7 timer siden #59 Skrevet 7 timer siden skeiv-ostepop skrev (34 minutter siden): Slik jeg tolker Ts så skal kontrakten fornyes i august. Så den muligheten er nok borte. Ikke hvis hun går for fornyelsen. Jeg tror faktisk jeg hadde fornyet bare for å ha denne muligheten. 40.000 er mye penger hvis man ikke får de tilbakebetalt.
skeiv-ostepop Skrevet 7 timer siden #60 Skrevet 7 timer siden frenchygirl skrev (4 minutter siden): Ikke hvis hun går for fornyelsen. Jeg tror faktisk jeg hadde fornyet bare for å ha denne muligheten. 40.000 er mye penger hvis man ikke får de tilbakebetalt. Korrekt, og det var og det jeg anbefalte om de vil se pengene igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå