Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For å si det sånn, det er mange parfymer som man kan syns lukter godt og likevel ende opp i livstruende anfall av dem. Det handler ikke om hva man liker eller ikke, men om hva man blir / kan bli alvorlig syk av. Det er selvsagt forskjellige grader av sykdom  avhengig av kroppen som utsettes for stoffet. Jfr forklaringen under her. 

Man kan ikke forklare alt man ikke forstår med psykologi. Dette er innviklede kroppslige prosesser. Menneskekropper er ikke like. På samme måte som at ikke alle blir like syke av å bli utsatt for et virus, så reagerer folk forskjellig med å bli utsatt for andre  stoffer, som f.eks kjemikalier (inkl parfyme og parfymerte produkter). Fordi immunforsvaret vårt reagerer forskjellig. Immunforsvaret reagerer ulikt, og for de med autoimmune sykdommer så reagerer det rett og slett så bra at det går til angrep på kroppen når kroppen blir utsatt for noe som kanskje ikke er skadelig for andre, men reaksjonen kan likevel bli farlig for den med den autoimmune tilstanden. jfr f.eks anafylaktisk sjokk eller livstruende astmaanfall. 

Les ellers anonym... f50 sine lenker, de er litt mer oppdaterte enn din egen. 

Anonymkode: e8319...73b

Men ingen av disse livstruende anfallene ender noensinne opp med at det går galt...

Anonymkode: 7babc...e5c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (13 timer siden):

Det er ikke ett enkeltmenneske, men 1 av 4 mennesker i befolkningen.

Men ja, jeg er enig i at å nekte på kjøpesenter blir i meste laget.

Det er bare 1-2 prosent av befolkningen som faktisk er allergisk mot parfyme. 

Anonymkode: c8153...8b4

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men du må ikke glemme alle som er "allergisk".

Anonymkode: 6f7ea...913

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg snakker ikke om allergi alene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men ingen av disse livstruende anfallene ender noensinne opp med at det går galt...

For en kunnskapsløs ting å si. Når man trenger livreddende behandling i helsevesenet, med utrykning av ambulanse, innleggelse på sykehus osv, så jo, det er galt. Det er en livstruende situasjon. Om man ikke får behandling i tide så kan det gå ordentlig galt (som i dødsfall). Astma er en dødelig sykdom, en sykdom som bl.a. folk framprovoserer med sin uvettige bruk av parfyme. 

Dødsrisiko for alvorlig astma - Global Allergy & Airways Patient Platform

Hvis du har et alvorlig astmaanfall, kan det forhindre at tilstrekkelig oksygenforsyning kommer inn i lungene, og dette kan føre til at du slutter å puste. Situasjonen kan forverres raskt, spesielt uten rask medisinsk inngrep, og det er grunnen til at et alvorlig astmaanfall betraktes som en medisinsk nødsituasjon.

Hvordan kan jeg unngå astmaanfall - NHI.no

Sprayflasker, parfymer, maling, rengjøringssprayer, eksos, røyk, støv og industrigasser kan alle virke irriterende på lungene og forverre eller utløse astma.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For en kunnskapsløs ting å si. Når man trenger livreddende behandling i helsevesenet, med utrykning av ambulanse, innleggelse på sykehus osv, så jo, det er galt. Det er en livstruende situasjon. Om man ikke får behandling i tide så kan det gå ordentlig galt (som i dødsfall). Astma er en dødelig sykdom, en sykdom som bl.a. folk framprovoserer med sin uvettige bruk av parfyme. 

Dødsrisiko for alvorlig astma - Global Allergy & Airways Patient Platform

Hvis du har et alvorlig astmaanfall, kan det forhindre at tilstrekkelig oksygenforsyning kommer inn i lungene, og dette kan føre til at du slutter å puste. Situasjonen kan forverres raskt, spesielt uten rask medisinsk inngrep, og det er grunnen til at et alvorlig astmaanfall betraktes som en medisinsk nødsituasjon.

Hvordan kan jeg unngå astmaanfall - NHI.no

Sprayflasker, parfymer, maling, rengjøringssprayer, eksos, røyk, støv og industrigasser kan alle virke irriterende på lungene og forverre eller utløse astma.

Jeg har aldri hørt, sett eller lest om at dette har gått galt noe sted. Er det da kunnskapsløst eller en realitet?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

"Kjemisk miljøintoleranse, eller duft- og kjemikalieoverfølsomhet, er ikke godkjent som diagnose i Norge. Danmark opprettet diagnosen 1. juli i år, med utgangspunkt i at opp mot 27 prosent av danskene reagerer på luftbårne dufter og kjemikalier. Rundt 17.000 dansker anslås å ha så store plager at det begrenser dagliglivet deres."
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/qJ7xE/may-blir-alvorlig-syk-av-parfyme

Anonymkode: a3fe3...f50

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2026 den 13.15):

Ikke helt sammenlignbart. Personer med pollenallergi risikerer ikke å få allergien utløst av å dra på jobb eller skole. Det gjør de som har parfymeallergi, da dette er steder alle mennesker må innom.

Anonymkode: d8c59...3dd

Jo, folk klipper gresset rett utenfor arbeidsstedene til folk også.

Anonymkode: 6f55b...c95

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Parfyme går ut over alle. Det er ikke epler eller hjemmebakst. TS

Jeg kjenner absolutt ingen som har noe imot parfyme.

Anonymkode: 6f55b...c95

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har aldri hørt, sett eller lest om at dette har gått galt noe sted. Er det da kunnskapsløst eller en realitet?

Kunnskapsløst og ignorant 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste allergien knyttet til parfyme er kontaktallergi. Nei, man er ikke allergisk mot andres parfymebruk. Man kan irritere seg over lukten og innbille seg forskjellige ting, men det er noe annet.

Parfyme er over alt. Det er utopi å tro at alle mennesker skal slutte med shampoo, kremer, vaskepulver, tøymykner osv. De som ikke liker det får gå med munnbind.

Anonymkode: 779d5...3bb

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Den eneste allergien knyttet til parfyme er kontaktallergi. Nei, man er ikke allergisk mot andres parfymebruk. Man kan irritere seg over lukten og innbille seg forskjellige ting, men det er noe annet.

Parfyme er over alt. Det er utopi å tro at alle mennesker skal slutte med shampoo, kremer, vaskepulver, tøymykner osv. De som ikke liker det får gå med munnbind.

"Kjemisk miljøintoleranse, eller duft- og kjemikalieoverfølsomhet, er ikke godkjent som diagnose i Norge. Danmark opprettet diagnosen 1. juli i år, med utgangspunkt i at opp mot 27 prosent av danskene reagerer på luftbårne dufter og kjemikalier. Rundt 17.000 dansker anslås å ha så store plager at det begrenser dagliglivet deres."
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/qJ7xE/may-blir-alvorlig-syk-av-parfyme

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kunnskapsløst og ignorant 

Mulig. Likevel uteblir dødsfallene. Ergo er det neppe så farlig 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Som vist lenger opp så kan man i verste fall dø av andre folks parfymebruk. Og hvis du hadde sett personer i akutt livsfare slik som jeg har,  eller jobbet på et akuttmottak, på legevakt, på lungeavdeling, i ambulansetjenesten el.l så hadde du sannsynligvis ikke vært så påståelig. T.o.m fastlegen får inn tilfeller med alvorlige astmatiske anfall. I tillegg har man de som får migreneanfall av parfymen. 

Den skadelige effekten parfymen har er ganske kjent nå,  akkurat som folk vet at passiv røyking er skadelig. 

Det er vel ingen som har sagt at folk skal slutte med alle de produktene du ramser opp.  Men alle de produktene samt flere,  finnes som parfymefrie alternativer,  så det er ingen grunn til at man skal bruke verken parfyme eller produkter med parfyme i.

Jeg tror heller ikke at man får folk til å slutte, til det er det innbilte behovet for disse produktene som skjønnhetsindustrien har pushet på forbrukere (og da spesielt kvinner) for stor. Men å redusere, det hadde ikke vært så dumt, for jo mer folk bruker, jo flere får allergi og intoleranse. 

Det er andre ting også som ikke er allergi, men som er intoleranse, som f.eks glutenintoleranse og laktoseintoleranse. Er dette også noe folk "innbiller seg" hvis vi skal bruke dine egne termer? Eller er de diagnosene godtatt siden de ikke utfordrer eget forbruk av produkter som strengt tatt er unødvendige å bruke og som gjør andre folk syke / alvorlig syke. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Som vist lenger opp så kan man i verste fall dø av andre folks parfymebruk. Og hvis du hadde sett personer i akutt livsfare slik som jeg har,  eller jobbet på et akuttmottak, på legevakt, på lungeavdeling, i ambulansetjenesten el.l så hadde du sannsynligvis ikke vært så påståelig. T.o.m fastlegen får inn tilfeller med alvorlige astmatiske anfall. I tillegg har man de som får migreneanfall av parfymen. 

Den skadelige effekten parfymen har er ganske kjent nå,  akkurat som folk vet at passiv røyking er skadelig. 

Det er vel ingen som har sagt at folk skal slutte med alle de produktene du ramser opp.  Men alle de produktene samt flere,  finnes som parfymefrie alternativer,  så det er ingen grunn til at man skal bruke verken parfyme eller produkter med parfyme i.

Jeg tror heller ikke at man får folk til å slutte, til det er det innbilte behovet for disse produktene som skjønnhetsindustrien har pushet på forbrukere (og da spesielt kvinner) for stor. Men å redusere, det hadde ikke vært så dumt, for jo mer folk bruker, jo flere får allergi og intoleranse. 

Det er andre ting også som ikke er allergi, men som er intoleranse, som f.eks glutenintoleranse og laktoseintoleranse. Er dette også noe folk "innbiller seg" hvis vi skal bruke dine egne termer? Eller er de diagnosene godtatt siden de ikke utfordrer eget forbruk av produkter som strengt tatt er unødvendige å bruke og som gjør andre folk syke / alvorlig syke. 

Til dette med gluten kan vi dra opp en 9 år gammel artikkel og se hvor galt det var allerede da:

https://www.dagsavisen.no/debatt/trendy-a-vaere-intolerant/6577224

Så kan vi se på tallene 9 år senere. I hvilken retning tror du det har gått...?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange der ute som ikke forstår at en sprut er nok

Anonymkode: 89ecb...84b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til dette med gluten kan vi dra opp en 9 år gammel artikkel og se hvor galt det var allerede da:

https://www.dagsavisen.no/debatt/trendy-a-vaere-intolerant/6577224

Så kan vi se på tallene 9 år senere. I hvilken retning tror du det har gått...?

Å dra opp selvdiagnostisering ut fra en meningsartikkel er lite (eller ikke relevant i det hele tatt) fra det som jeg tar opp og setter søkelys på. Selvdiagnostisering foregår sikkert på de fleste diagnoser. Det betyr ikke at sykdommen ikke finnes bare fordi det er noen folk som tror de har den uten at det er påvist hos en lege. 

Det jeg snakker om er akutte nødstilfeller, som f.eks astmatiske livstruende anfall pga andres parfymebruk, som man må ringe 113 / få tilkalt ambulanse for, få innleggelse på sykehus for, og medisinsk akuttbehandling for, altså for at man skal unngå å stryke med. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at dette er en reell farlig situasjon? Hvorfor er det mer viktig å bruke et unødvendig produkt enn at folk skal slippe slike reaksjoner hvis de går ut blant folk? 

Dette er kanskje en beskrivelse av de mest alvorlige tilfellene (som jeg har vært vitne til flere ganger), men bare det at man gir folk hodepine, utmattelse, hjerterytmeforstyrrelser og generelt ubehag når man bruker disse produktene, burde være nok til å tenke etter om de virkelig er så nødvendige å bruke, og at  iallefall bruken kan reduseres kraftig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å dra opp selvdiagnostisering ut fra en meningsartikkel er lite (eller ikke relevant i det hele tatt) fra det som jeg tar opp og setter søkelys på. Selvdiagnostisering foregår sikkert på de fleste diagnoser. Det betyr ikke at sykdommen ikke finnes bare fordi det er noen folk som tror de har den uten at det er påvist hos en lege. 

Det jeg snakker om er akutte nødstilfeller, som f.eks astmatiske livstruende anfall pga andres parfymebruk, som man må ringe 113 / få tilkalt ambulanse for, få innleggelse på sykehus for, og medisinsk akuttbehandling for, altså for at man skal unngå å stryke med. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at dette er en reell farlig situasjon? Hvorfor er det mer viktig å bruke et unødvendig produkt enn at folk skal slippe slike reaksjoner hvis de går ut blant folk? 

Dette er kanskje en beskrivelse av de mest alvorlige tilfellene (som jeg har vært vitne til flere ganger), men bare det at man gir folk hodepine, utmattelse, hjerterytmeforstyrrelser og generelt ubehag når man bruker disse produktene, burde være nok til å tenke etter om de virkelig er så nødvendige å bruke, og at  iallefall bruken kan reduseres kraftig. 

Det er bare det at denne hypen om hvor farlig dette er, rett og slett ikke vises igjen noe sted. Jeg har aldri hørt om et dødsfall forårsaket av parfyme noensinne i Norge. 

Du må gjerne vise til at dette har skjedd i så stort monn (eller i noen grad) at det rettferdiggjør dette hysteriet rundt det, men det tviler jeg på kommer til å skje.

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er bare det at denne hypen om hvor farlig dette er, rett og slett ikke vises igjen noe sted. Jeg har aldri hørt om et dødsfall forårsaket av parfyme noensinne i Norge. 

Du må gjerne vise til at dette har skjedd i så stort monn (eller i noen grad) at det rettferdiggjør dette hysteriet rundt det, men det tviler jeg på kommer til å skje.

Jeg har jobbet i akuttmedisin i snart 20 år. Tatt imot mange med anafylaksi, men aldri pga parfyme. 

Anonymkode: d241a...65b

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2026 den 11.23):

Men du må ikke glemme alle som er "allergisk".

Anonymkode: 6f7ea...913

Det er da fullt mulig å være sterkt plaget uten at det er allergi? Jeg blir kvalm og får migrene av for mye lukt generelt og parfyme spesielt.

Jeg dør ikke av det, men det er forferdelig ubehagelig. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...