Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AprilLudgate skrev (21 minutter siden):

Det blir barnet som tar konsekvensene om far ikke ønsker stille opp eller ikke har omsorgsevne/kapasitet.

Kjenner noen som beholdt, de fleste ble aleneforsørgerecmed ustabil kontakt eller ingen med barnefar. 
Noen står i en neverending loop med rettssaker på samvær - begge foreldre bruker mangfoldige hundretusen og ender nok på millionen tilslutt. 

Jeg vil anslå at 1 av de 10 har endt fint med å holde sammen.

Du må rett og slett bare snakke med ham.

Det er isåfall farens feil

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2026 den 18.40):

Ville lagt lista litt lavere enn dette. Hvorfor burde han stille opp hvis dere har vært sammen 5-6 ganger? Hadde ikke forventet for mye av en som jeg snakket med for første gang for 4 mnd siden og som har vært borte fire uker i strekk.

Hvis han jobber 4 uker av gangen, har han ikke fri flere uker av gangen, også?

Sier ikke dette for å være slem, bare så du ikke blir skuffet. Ville sagt det til ham så fort som mulig og tatt høyde for at den turen er det ikke noen vits i å dra på. Så kan man heller bli gledelig overrasket om det er feil.

Anonymkode: b4805...f0d

Han burde der fordi han skal bli far og det voksne er å stille opp helt enkelt, slik som ts tenker å stille opp for barnet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2026 den 23.28):

Kan jeg spør om du ble gravid med p-piller? Det skal jo nesten ikke gå, om du tok de på tiden. Menn vil jo aldri kunne stole på prenesjon igjenm. Ikke fælt ment, men det er stort å sette et barn til verden. 

Hva om det ikke er greit for han da? 

Anonymkode: 4cc55...4af

Jeg har blitt gravid på p-pillen 2 ganger, ved nøye bruk. De er ca 98% sikre, ved nøye bruk. Hvis en mann virkelig ikke vil ha barn, så bør han sterilisere seg, eller bruke kondom.

Anonymkode: cb57c...265

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Malle90 skrev (På 7.8.2026 den 12.53):

Jeg begynte å snakke med han jeg dater nå i April. Vi har vært med hverandre 5 -6 ganger , det er litt avstand mellom oss, han har reise jobb; der han er vekke 4 uker.. vi har bestilt oss tur til krakow. Og gleder oss veldig til dette! 

MEN... jeg fant ut jeg var blitt gravid her for noen dager siden. Enda ikke fått vært hos lege, skal dit på tirsdagen... Men er 2-3 på testen, og har 2 til positive tester.. jeg har blitt gravid med prevansjon. Og dette var ikke planlagt.. jeg og han har enda ikke pratet om dette tema, jeg har ikke møtt foreldra hans.. og nå er jeg livredd for å fortelle han dette.. for jeg har jo ikke peiling på hvordan han vil reagere. 😔 

er det noen som har vært i samme typ situasjon ? Hvordan reagerte han, hvor lang tid tok det før , ble de sur ? Nei.. er så usikker... og redd. Jeg er 36 og han er 34. 

Du bør kanskje vurdere selv om hvorvidt du ønsker barn nå? 

Ønsker du barnet også om det betyr at du blir alenemor, med alt det måtte medføre?

Har du venner og familie som kan hjelpe deg? 

Anonymkode: 07158...726

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Det går utover barna i aller høyeste grad.

På alle måter.

Det er forskjell på å skrive sånt på et forum og stå med en 3åring, 9åring, tenåring og voksent barn som sliter med fravær av forelder/ikke god forelder eller konflikter.

Forskningen viser at det gir mye dårligere psykisk helse.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AprilLudgate skrev (27 minutter siden):

Det går utover barna i aller høyeste grad.

På alle måter.

Det er forskjell på å skrive sånt på et forum og stå med en 3åring, 9åring, tenåring og voksent barn som sliter med fravær av forelder/ikke god forelder eller konflikter.

Forskningen viser at det gir mye dårligere psykisk helse.

Ja det gjør det men syns ikke det skal legges på den ene forelderen som faktisk stiller opp for barnet. Er et paradoks syns jeg at det er mor som skal sitte med skammen mens far som stikker er det ingen som sier noe på.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har blitt gravid på p-pillen 2 ganger, ved nøye bruk. De er ca 98% sikre, ved nøye bruk. Hvis en mann virkelig ikke vil ha barn, så bør han sterilisere seg, eller bruke kondom.

Anonymkode: cb57c...265

Eller bruke hormonspiral som meg 😃

Skrevet
29_j skrev (30 minutter siden):

Eller bruke hormonspiral som meg 😃

Fint å bruke dersom den ikke vandrer andre steder i buken 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (15 minutter siden):

Fint å bruke dersom den ikke vandrer andre steder i buken 

Ikke gjort her, men skal sjekkes snart. Er det vanlig at den løsner? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke gjort her, men skal sjekkes snart. Er det vanlig at den løsner? 

Vet bare om at det har skjedd med et par folk. Er forhåpentligvis ikke vanlig, men jeg tør iallefall ikke å få satt inn spiral... Uansett litt sent for ts vedkommende da...

Endret av Maleficenta
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (7 timer siden):

Ja det er far sin feil, men mor velger å gjennomføre. Så blir like mye hennes feil, for hu .lar barnet gå igjennom det..

Anonymkode: 93b6d...1df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (7 timer siden):

Ja det er far sin feil, men mor velger å gjennomføre. Så blir like mye hennes feil, for hu .lar barnet gå igjennom det..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men mener du at det da er bedre å ikke få leve i det hele tatt?  De aller fleste har elementer i livet sitt som ikke er ideelt, det betyr jo ikke at man får et dårlig liv…  Jeg synes det er helt utrolig her inne hvor lite som skal til før noen ikke bare anbefaler abort, men nærmest påstår at mor er egoistisk eller dum dersom hun ikke gjør det. Jeg er for  selvbestemt abort, men man kan jo ikke bagatellisere abort slik det gjøres her inne stundom?  Og hvordan vet du at ikke far kommer til å stille opp? De aller aller fleste er jo ubeskrivelig glad i barna sine når de kommer til verden, selv om det ikke er under perfekte forhold. Og selvfølgelig er det et sjokk når det er uplanlagt, og man trenger kanskje litt tid på å summe seg.  Ja, jeg er klar over at noen ikke håndterer det bra, men det gjelder ytterst få! De aller fleste , både menn og kvinner, elsker barna sine. Det er veldig trist å høre om de som har hatt dårlige opplevelser og dårlige oppvekstforhold, men vi må jo ikke la oss forlede til å tro at det er normalen. 

Anonymkode: ae118...471

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men mener du at det da er bedre å ikke få leve i det hele tatt?  De aller fleste har elementer i livet sitt som ikke er ideelt, det betyr jo ikke at man får et dårlig liv…  Jeg synes det er helt utrolig her inne hvor lite som skal til før noen ikke bare anbefaler abort, men nærmest påstår at mor er egoistisk eller dum dersom hun ikke gjør det. Jeg er for  selvbestemt abort, men man kan jo ikke bagatellisere abort slik det gjøres her inne stundom?  Og hvordan vet du at ikke far kommer til å stille opp? De aller aller fleste er jo ubeskrivelig glad i barna sine når de kommer til verden, selv om det ikke er under perfekte forhold. Og selvfølgelig er det et sjokk når det er uplanlagt, og man trenger kanskje litt tid på å summe seg.  Ja, jeg er klar over at noen ikke håndterer det bra, men det gjelder ytterst få! De aller fleste , både menn og kvinner, elsker barna sine. Det er veldig trist å høre om de som har hatt dårlige opplevelser og dårlige oppvekstforhold, men vi må jo ikke la oss forlede til å tro at det er normalen. 

Her kan du faktisk bare snakke for deg selv. Å i at andre ikke har et dårlig liv med de problemene de måtte ha, ee eet egentlig bare dem selv som har en mening om. 

Nå var det snakk om fedre som ikke stiller opp for sine barn og hva det gjør med barna. Og mange lever sikkert helt fint med det, men det er slettes ikke alle.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her kan du faktisk bare snakke for deg selv. Å i at andre ikke har et dårlig liv med de problemene de måtte ha, ee eet egentlig bare dem selv som har en mening om. 

Nå var det snakk om fedre som ikke stiller opp for sine barn og hva det gjør med barna. Og mange lever sikkert helt fint med det, men det er slettes ikke alle.

Jeg er ikke uenig i at noen har dårlige liv, av mange forskjellige grunner. Men vi kan da ikke abortere alle som vi ikke er helt garantert sikker på får et problemfritt liv - hvordan skal det gå seg til? Og igjen, hvordan vet du at denne konkrete mannen ikke blir en god far, selv om barnet kommer som en overraskelse, og han sikkert blir litt satt ut ( og muligens vettskremt) i begynnelsen? Og selv om han ikke stiller opp, hvordan vet du at ikke dette konkrete barnet får et godt liv hos Ts og hennes slekt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke uenig i at noen har dårlige liv, av mange forskjellige grunner. Men vi kan da ikke abortere alle som vi ikke er helt garantert sikker på får et problemfritt liv - hvordan skal det gå seg til? Og igjen, hvordan vet du at denne konkrete mannen ikke blir en god far, selv om barnet kommer som en overraskelse, og han sikkert blir litt satt ut ( og muligens vettskremt) i begynnelsen? Og selv om han ikke stiller opp, hvordan vet du at ikke dette konkrete barnet får et godt liv hos Ts og hennes slekt? 

Hvis du leser tråden, så har det glidd mer over i hvem sin skyld det er hvis barnet får et dårlig liv osv. Jeg svarte på en annen kommentar.

Nå er det ekstremt egoistisk å få barn, for vi får dem fordi vi vil ha dem selv. Har selv fått barn, å jeg fikk fordi jeg ønsket meg, det er egoistsik.

Så er man blitt gravis frivillig eller ufrivillig så handler det ikke om de voksne lenger, det hansler om barnet og at mannkan gi barnet alt det den trenger. Kan man ikke det, bør man faktisk revurdere eller er det faktisk veldig dårlig ovenfor det barnet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis du leser tråden, så har det glidd mer over i hvem sin skyld det er hvis barnet får et dårlig liv osv. Jeg svarte på en annen kommentar.

Nå er det ekstremt egoistisk å få barn, for vi får dem fordi vi vil ha dem selv. Har selv fått barn, å jeg fikk fordi jeg ønsket meg, det er egoistsik.

Så er man blitt gravis frivillig eller ufrivillig så handler det ikke om de voksne lenger, det hansler om barnet og at mannkan gi barnet alt det den trenger. Kan man ikke det, bør man faktisk revurdere eller er det faktisk veldig dårlig ovenfor det barnet.

Joda men er man ressurssterk så pleier det som regel å gå bra. Men jeg syns fortsatt at det er urettferdig at hun som blir gravid er slem og egoistisk om hun ikke tar abort samtidig som at han som hadde halvparten av skylda møter full forståelse for å ønske å stikke fra sitt barn. Mor får skylda for at barnet er farløs men ikke far?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alle levende skapninger på jorden får avkom, det er helt naturlig. Det er ikke en objektiv sannhet at det er egoistisk å hverken få barn eller ikke få barn. Jeg er enig i at voksne folk burde være oppegående nok til å stille opp for barna sine. Jeg er også enig i at noen mennesker har et tøffere liv enn andre. Jeg er ikke enig i at det er mor din feil fordi hun ikke ønsket abort, hverfall ikke i en situasjon som dette. Her er det to voksne normale mennesker i Norge det er snakk om. Det er ikke overveiende sannsynlig at dette barnet skal vokse opp under grusomme forhold, selv om kanskje ikke alt er perfekt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Herregud forstår ikke du hvor tøft en abort kan være? Jeg skulle ta abort for noen år siden pga at fosteret var sykt. Jeg hadde bestemt meg og alt. Så tok de ul først, for det er rutine og da viste det seg at fosteret var dødt allerede. På tross av at jeg skulle ta abort uansett så ble jeg helt knust av dette og brøt fullstendig sammen i gråt. Det er fryktelig sterke følelser på gang under en graviditet

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (55 minutter siden):

Herregud forstår ikke du hvor tøft en abort kan være? Jeg skulle ta abort for noen år siden pga at fosteret var sykt. Jeg hadde bestemt meg og alt. Så tok de ul først, for det er rutine og da viste det seg at fosteret var dødt allerede. På tross av at jeg skulle ta abort uansett så ble jeg helt knust av dette og brøt fullstendig sammen i gråt. Det er fryktelig sterke følelser på gang under en graviditet

Jeg er så enig med deg. Som sagt tidligere er jeg for selvbestemt abort, men jeg blir likevel mildt sagt sjokkert hvordan noen på dette forumet bagatelliserer abort over lav sko. Det er ikke som å fjerne en føflekk. At man skal ha respekt for kvinner som må ta dette valget, og ikke gjøre det vanskeligere for de enn det er er for meg en selvfølge. Men å nesten hoppe til at abort skal være nærmest en plikt dersom ikke alt er perfekt eller far er hoppende glad, er jo helt absurd. Og i tillegg sitte og si dette til andre mennesker i en sårbar situasjon… 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...