Gå til innhold

Jeg er bekymret og redd for tantebarnet mitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min bror har en gutt på 10 år som har ekstrem adferd. Han har mye uro i kroppen, utagerer og ser virkelig ikke sin rolle i diverse konflikter som oppstår rundt han. Han kommer lett i konflikter med medelever på skolen og barn i familien/nabolaget. Han tar alle konflikter svært tungt og det fører til at han havner i enda flere konflikter. Det er som en negativ spiral, der det baller på seg hele tiden, fordi han tar så dårlige valg hele tiden. Det har vært sånn hele tiden, men han har blitt verre og mer utagerende med årene. 

Nå har mange familemedlemmer kommet til et punkt der de ikke orker å ha guttungen på besøk. De unngår å invitere bror og familie fordi de er redde for hva han vil finne på. Fordi han er nå kjent for å ødelegge enhver anledning i familien. Husker tilbake på en julaften hos mamma, for tre år tilbake der han hadde blitt sint og knust flere ting i juleservise til mamma, bitt meg i leggen og klort moren sin i ansiktet. Dette startet med at han tok kvelertak på fetteren sin, og to voksne måtte gå imellom for å stoppe han og da var det i gang. Julaften eksemplet er ikke unikt. Jeg kan nevne mange familieselskaper, bursdager, konfirmasjoner og andre familiearrangement der ting har gått skikkelig skeis pga han. 

Det har ført til at brors familie ikke blir invitert noen sted, selv våre foreldre har tatt avstand. Jeg er den eneste som fortsatt inviterer og nå har mine barn og mann også sagt at de ikke orker mer. Jeg er selv usikker på hvordan jeg skal håndtere alle de negative tingene som oppstår ved å ha han til stede. Føler jeg går på nåler rundt han og ringer til det foreldrene i forkant av arrangementet for å finne overhøre hvordan jeg kan tilrettelegge mest mulig. Men likevel går det alltid skeis. 

Jeg er veldig bekymret for han, veit ikke hvordan det skal gå med han videre i livet. Da han per nå ikke fungerer på skolen eller blant andre. Føler ikke at han har noen venner. 

Det er et barn som ikke har det bra, og som har en adferd som gjør at det blir vanskelig for de rundt å forholde seg til han. Bror og moren hans er veldig bekymret selv, de forteller at både BUP og PPT har vært inne i alle år, uten at det har skjedd noen forbedring i adferden. 

Nå har min eldste bursdag neste måned og han har sagt klart i fra om at han ikke vil ha denne fetteren som bare ødelegger i bursdagsselskapet. Sønnen min har fått full ryggdekning av faren sin som heller ikke vil ha noe med gutten å gjøre. Jeg veit at vis jeg ikke inviterer så vil broren min oppleve det som er svik, og vi er den eneste familien som faktisk inviterer dem innimellom. 

Hva hadde dere gjort i den situasjonen? 

Anonymkode: 9ee23...f23

• Hjerte 8
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakket med bror og forklart hvorfor. At du er glad i dem men atferden kan ikke fortsette. 

Og samtidig invitert dem på en egen feiring med kake og kaffe etter eller i forkant, bare deres familier. Kanskje er det bedre for nevøen din også. 

Anonymkode: 75484...db1

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Hadde bistått familien i kontakt med hjelpeinstanser. 

Om de inviteres på sosiale ting barnet ikke later til å tåle, er jo ikke så vesentlig her. Har ikke foreldrene noen tanker om å skjerme gutten fra situasjoner han så åpenbart ikke håndterer?

Anonymkode: 95e75...7a3

• Liker 3
Skrevet

Ville invitert dem separat på egen feiring. da kan fullt fokus være på fetteren.

Og så ville jeg snakket alvorlig med broren din, er det virkelig sånn at alle steiner er snudd når nevøen din har så store adferdsvansker. Her må de jo ta tak og søke all hjelp som de kan få..

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg veit at vis jeg ikke inviterer så vil broren min oppleve det som er svik, og vi er den eneste familien som faktisk inviterer dem innimellom.

Men hva tenker broren din om de utallige sammenkomstene der sønnen hans har bitt slektninger, tatt kvelertak og knust servise? Mener han det er klokt å fortsette på samme viset? De setter sønnen i situasjoner han åpenbart ikke behersker. 

Anonymkode: 9d776...a5c

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Ingen leser mellom linjene hva ts vil frem til. Hun starter innlegget med… og avslutter med… 

Ts har ikke lyst å invitere nevøen sin i bursdag, og bygger opp saken med ulike hendelser for å ryste leserene og få støtte på at hun ikke skal invitere. Så er historien sterkt oppkonstruert. 
han er nok aktiv men ikke slik hun beskriver. Pakket inn i en bekymring 

Anonymkode: 33ca0...e3f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen leser mellom linjene hva ts vil frem til. Hun starter innlegget med… og avslutter med… 

Ts har ikke lyst å invitere nevøen sin i bursdag, og bygger opp saken med ulike hendelser for å ryste leserene og få støtte på at hun ikke skal invitere. Så er historien sterkt oppkonstruert. 
han er nok aktiv men ikke slik hun beskriver. Pakket inn i en bekymring 

Anonymkode: 33ca0...e3f

Jeg tror det er et eget forum for konspirasjonsteoretikere et sted altså. Der evner til å lese mellom linjene blir verdsatt. 

Anonymkode: 75484...db1

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet

Kva for positive sider har nevøen din, TS?

Anonymkode: 5926f...1e8

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvis ppt, bup, fastlege har vært inni bildet lenge så burde det vel foreligge en sakkyndig vurdering og evt diagnose? Det vil eventuelt kunne hjelpe både dere rundt og foreldrene til å forstå behovene til gutten og forsøke å møte de på best mulig måte. Forbereder foreldrene gutten på hva som skal skje? Forventninger på julaften? Kanskje blir det for lenge for han og at de heller burde kommet til kaffe og gaveåpning? 

Tenker uansett dere må skjerme dere selv og spesielt de andre barna rundt. Din bror kan jo delta i bursdagen. Så kan mor være hjemme med gutten. Alle må ikke være hjemme pga dette. 
Skal dere møte de så inviter til noe ute eller hos dem? Så slipper dere å gå på tåhev i deres eget hjem for om ting skal bli ødelagt, vanskelig for å be de gå osv. da kan dere heller selv dra hvis det blir for mye.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde bistått familien i kontakt med hjelpeinstanser. 

Om de inviteres på sosiale ting barnet ikke later til å tåle, er jo ikke så vesentlig her. Har ikke foreldrene noen tanker om å skjerme gutten fra situasjoner han så åpenbart ikke håndterer?

Utfordringen er at gutten selv vil på disse arrangementene. Han synes det er sårt og vanskelig å ikke bli invitert i bursdager og selskaper, samtidig som han ikke håndterer å være der. I følge bror blir han sjeldent invitert i barnebursdager i klassen. Han vil bare være som andre og bli inkludert. 

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kva for positive sider har nevøen din, TS?

Anonymkode: 5926f...1e8

Han er aktiv og har stor utholdenhet. Han elsker fart og spenning, å lage ting med hendene. 

Skrevet

Høres ut som han har store problemer i forhold til forståelse av sosiale spilleregler og regulering. Har han fått noen diagnose? Hvis ikke, bør vel utredningen fortsette? Det kan du ta opp med familien. 

Avtal å invitere dem på korte, tidsavgrensede aktiviteter med et voksenstyrt program/lek, som gutten kan ha mulighet til å mestre. Bursdager og julefeiring er antakelig for ustrukturerte og har for mye inntrykk for han. Han trenger antakelig grundig forberedelse, skjerming og mye pauser, slik at han kan fungere bedre i korte perioder. 

Anonymkode: 7b908...0ee

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utfordringen er at gutten selv vil på disse arrangementene. Han synes det er sårt og vanskelig å ikke bli invitert i bursdager og selskaper, samtidig som han ikke håndterer å være der. I følge bror blir han sjeldent invitert i barnebursdager i klassen. Han vil bare være som andre og bli inkludert. 

Kjenner til og har stor forståelse for dette. Guttens foreldre kjenner sikkert barnet sitt godt nok til at de vet når grensen nærmer seg. Da kan han være med den tiden eller på den delen han mestrer, med svært tett voksenstøtre, og så drar de før det skjærer seg. Det er best for alle, også gutten som ikke har godt av alle nederlagene. 

• Liker 4
Skrevet

Selskaper er for uoversiktlig med barn som strever så mye. 

Jeg ville avtalt sykkeltur for å kjøpe is også sykling tilbake. 

Tenker også at det bør være flere voksne enn barn med.

Anonymkode: f8ee6...a50

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Luckiness skrev (1 time siden):

Hvis ppt, bup, fastlege har vært inni bildet lenge så burde det vel foreligge en sakkyndig vurdering og evt diagnose? Det vil eventuelt kunne hjelpe både dere rundt og foreldrene til å forstå behovene til gutten og forsøke å møte de på best mulig måte. Forbereder foreldrene gutten på hva som skal skje? Forventninger på julaften? Kanskje blir det for lenge for han og at de heller burde kommet til kaffe og gaveåpning? 

Tenker uansett dere må skjerme dere selv og spesielt de andre barna rundt. Din bror kan jo delta i bursdagen. Så kan mor være hjemme med gutten. Alle må ikke være hjemme pga dette. 
Skal dere møte de så inviter til noe ute eller hos dem? Så slipper dere å gå på tåhev i deres eget hjem for om ting skal bli ødelagt, vanskelig for å be de gå osv. da kan dere heller selv dra hvis det blir for mye.

Han har blitt utredet, men har fremdeles ingen diagnoser. Ppt veileder skolen og foresatte rundt hvordan de skal hjelpe gutten videre. Men det virker ikke som det hjelper da adferden er like ille som før. De er litt rådville. 

Hver gang han har vært hos oss har jeg ringt på forhånd for å spørre om tilrettelegging og forberedt dem på hva som skal skje. Men det har i 9 av 10 tilfeller likevel endt med vold og utagering. Det skal veldig lite til. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hvordan har kostholdet til denne gutten og familien vært i guttens liv? Hvordan er kostholdet hans/familiens nå?

Jeg ville begynt med å anbefale familien å teste for peptidintoleranser. Kan forhøre dere hos Lab1, her er en av testene de har: 

https://www.lab1.no/index.php/analyser/imupro-90-uripep-peptider-iurin?gad_source=1&gad_campaignid=22489277511&gclid=EAIaIQobChMIqYfq1fr3lQMVciqiAx1ZSBKTEAAYASAAEgIayPD_BwE

De har også gode leger tilknyttet seg som kan veilede.

Kosthold er ikke bare forebyggende på slik adferd, men det kan også påvirke adferd "her og nå". Jo mer sensitiv noen er, jo mer kan det påvirke "her og nå". Det at du stadig nevner selskaper, høytider og bursdager er jo typiske arenaer hvor det er mer usunn mat, mer av klassiske matvarer/ingredienser som kan trigge uro og utagering hos de som er sensitiv for det. Hos noen kan det også trigge en type "rus" og også "abstinenser" som igjen kan trigge adferd.

Her er en aktuell artikkel fra i vår: https://www.forskning.no/barn-mat-og-helse-partner/barn-som-spiser-usunn-snacks-er-mer-urolige-vi-er-nodt-til-a-snakke-mer-om-det-sier-professor/2669962

Direkte relatert til denne ene bursdagen ville jeg gjort som en over nevnte. Ville snakket med din bror og forklart at du absolutt ønsker å inkludere, men at du innser at hver gang det går galt for hans sønn i slike selskap, så er det ikke en god utvikling for barnet, og at du heller ønsker å inkludere gutten i en alternativ bursdagsfeiring for ditt barn en annen dag. Der var f.eks. sykkeltur eller lignende en god idé, så kan dere også stoppe på et sted det er lov å grille, ta med sunn og god mat, være familiene sammen. Fysisk aktivitet på forhånd vil også kunne minske risikoen for at hans gutt "bikker over" (så lenge han ikke blir for sliten eller for sulten før dere spiser, og at dere spiser sunnere, god mat enn det som kanskje serveres i den vanlige barnebursdagen). Og, holde turen såpass kort at det gir minimal risiko for at han kan begynne å utagere. Det viktigste dere som familie kan gjøre for å hjelpe gutten er å få utredet det med kostholdet - og følge opp ev. endringer som må til og gjøre det over tid! - og legge tilrette for at gutten kan begynne å få mestringsfølelse i sosiale situasjoner, få positive opplevelser og tilbakemeldinger.

❤️

Ta det med kosthold på alvor!!! Kontakt Lab1, for de har pr. i dag trolig mest erfaring med akkurat slike utvidede tester.

(Jeg har ingen tilknytning til Lab1 selv, men kjenner til flere som har fått hjelp der.)

Anonymkode: 4ded1...bb0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han har blitt utredet, men har fremdeles ingen diagnoser. Ppt veileder skolen og foresatte rundt hvordan de skal hjelpe gutten videre. Men det virker ikke som det hjelper da adferden er like ille som før. De er litt rådville. 

Hver gang han har vært hos oss har jeg ringt på forhånd for å spørre om tilrettelegging og forberedt dem på hva som skal skje. Men det har i 9 av 10 tilfeller likevel endt med vold og utagering. Det skal veldig lite til. 

Har han blitt utredet for autisme? Det virker som om han strever veldig med å forstå det sosiale, med mye inntrykk og med regulering, som er typisk ved autisme.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

En tiåring, og særlig en med betydelige reguleringsvansker, er ikke selv i stand til å vurdere hva han trenger. 

Det høres for meg ut som om hjelpeapparatet ikke fungerer som det bør her. Hvilket i og for seg er helt vanlig. Nettopp derfor hadde jeg bistått foreldrene i kontakten med dette. De har en luke på et par år nå før pubertet. Der kan han enten være blant de heldige få som opplever en modning, eller de veldig mange det går skikkelig skeis med. Fungering nå vil som oftest forverres betydelig. Derfor haster det å få hjelp som virker.

Dersom instanser veileder og effekten er null, sier det seg jo selv at noe må endres. Om det ikke er noe alvorlig galt i hjemmet, er minst en diagnose sannsynlig. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da tenker jeg nesten dere bare må droppe å invitere. Gutten trenger gjerne å inkluderes. Men gjør det på andre måter. Som ute, slik jeg foreslo. Snakk og med foreldrene om denne endringen og vær ydmyk ovenfor dem. Det er vanskelig for de også. Men en kan ikke risikere den volden der i eget hjem og må ha mulighet til å trekke seg unna om en ser at det eskalerer.

• Liker 3
Skrevet

Har han søsken og hvordan er de? Det kan godt hende at foreldrene gjør så godt de kan og det er sikkert vondt å se han strever og kommer i konflikter. Han har store problemer med å regulere følelser og er ratt blitt en syndebukk på skolen. Mulig han trenger at noen ser han for den han er og gir han gode tilbakemeldinger og mestring også. Men dette må foreldrene sørge for at skjer…både hjemme og at andre rundt forstår. Ingen barn er helt apekatt med vilje så han sliter nok med noe og det er rart han ikke har fått en diagnose? Opplever han traumer hjemme tror du? 

Anonymkode: e4c52...6e0

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...